Marcus Grönholm ei palaa rallin MM-sarjaan
Perhe ja uudet suunnitelmat etusijalla
24.10.2008
Syksyllä 2007 ralliuransa lopettanut Marcus Grönholm ei aio palata rallin MM-sarjaan. Inkoolainen on vihjaillut viime aikoina mahdollisesta paluustaan MM-sirkukseen. Grönholm kertoi kuitenkin perjantaina Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-liitteelle, että nyt tehty lopettamispäätös on lopullinen.
Grönholm toteaa, että päätös oli kaikkea muuta kuin helppo, sillä hän sai useita houkuttelevia tarjouksia rallipiireiltä.
"En usko, että tulen ajamaan enää yhtään rallikilpailua. Tai jos ajan, teen sen omaksi huvikseni", 40-vuotias rallisankari sanoo.
Grönholmin mukaan hänen paluunsa olisi edellyttänyt täysveristä taistelua maailmanmestaruudesta.
"En halua lähteä ajamaan kolmannesta ja neljännestä sijasta. Sellainen ei ole mahdollista minun kohdallani, koska olen tottunut taistelemaan voitosta."
Ralliväki ja lukuisat penkkiurheilijat ovat kannustaneet Grönholmia jatkamaan. Se teki päätöksestä entistäkin vaikeamman.
"On paljon parempi, että ihmiset kysyvät miksi lopetin, kuin että koska sä lopetat. Carlos Sainzilta kyseltiin aikoinaan, että koska se meinaa lopettaa", "Bosse" nauraa.
Grönholm jättää rallipolut hyvillä mielin.
"Olen onnellinen, että sain mahdollisuuden nousta huipulle ja menestyä. Nyt täytyy keksiä muuta tekemistä ja olla enemmän perheen kanssa", kotitilallaan taas viihtyvä Grönholm sanoo.
Grönholm ja hänen kartanlukijansa Timo Rautiainen voittivat rallin maailmanmestaruuden vuosina 2000 ja 2002.
Marcus Grönholmin haastattelu on luettavissa 12. marraskuuta ilmestyvästä Kantri-liitteestä.
JOUNI HIRN