Ralliuutisia.

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
http://www.youtube.com/watch?v=EFkZWelE_2c

Ei vielä ihan täysin säkkipimeää mutta aika legendaarisen oloista siitä huolimatta.
Jos telkkariin halutaan näyttäviä kuvia sorateiden GP:stä niin voiko tuosta tilanne enää paremmaksi muuttua! Laulava Escortti ratsastaa auringonlaskuun..

Olen hieman pihalla siitä minkälaisia muutoksia nyt sitten oikeesti ralliin on tulossa kisajärjestäjien vapauksien suhteen, mutta liikkuvat huoltoparkit ja joustavammat päiväaikataulut kuulostavat kyllä todella hyviltä.

Itse olen mietiskellyt mielessäni tosiaan sitä, että entä jos Suomen mm-ralli aloitettaisiinkin to-iltana ja maaliin tultaisiin la-iltana siinä urheiluruudun aikoihin? Kun sellainen tuntuu olevan halu joissain vallan kabineteissa...

Aloitettaisiin kisa kuten nytkin torstai-iltana Killeriltä. Sen sijaan että jätettäisiin ajelut siihen, vedettäisiin Killerin perään vielä pikku lenkki Jyväskylän eteläpuolella, sanotaan vaikka akselilla Urria - Ehikki - Surkee - Vellipohja (tähän voitte jokainen laittaa oman lempparipätkänne kolmiosta Jämsänkoski- Petäjävesi -Jyväskylä). Kaksi tai maksimissaan kolme pätkää. Jos tykkää kaljateltoista ja pikkusuolaisesta menee Killerille, ja puolestaan tykkää siitä fiiliksestä mikä syntyy kun ralliauto lähestyy hämärtyvässä kesäillassa niin sitten suuntaa metsään. Tauolle sitten kärki palaisi siinä 22-23 välillä. Saataisiin yöpätkät (tai ainakin hämärissä ajettavat) takaisin ja oikeesti jo vähän eroja perjantaille lähdettäessä.

Perjantaina sitten kunnon ajopäivä, ehkä vähän myöhäisemmällä startilla kuin nyt kun on edellisenä iltana menty myöhempään nukumaan:) Ajosuunnasta en osaa sanoa, mutta jos käytössä olisi liikkuva huoltoparkki niin vaikka itään. Siirtyminen pohjoisen kautta huoltoon, sitten huollosta itälenkki - vaikka 3 pätkää kahdesti kiertäen (Myhinpää mukana) ja paluu sitten 5-tien eteläpuolen(Ruuhimäki) kautta Jyväskylään jossa päivä päätettäisiin vaikka sitten Killerille (ks. kaljateltta & pikkusuolainen-osasto) - ja sitten nukkumaan!

Lauantaina suunnaksi etelä. Olisihan se hienoa saada reitille muita legendaarisia pätkiä Ouninpohjan lisäksi. Samansuuntainen rakenne kuin perjantaille, etelään mennessä pari pätkää, sitten 2*3 pätkää ja paluu Jyväskylään eri reittiä kuin meno aamulla. Ajatusleikkinä vaikkapa sellainen että neljä rallin viimeistä pätkää olisivat Hassi - Vaheri - Ehikki - Kuohu. Maaliintulo tämän jälkeen Paviljonkiin. Loppuun hirveet ilotulitukset ja kansanjuhla pystyyn. Sunnuntaina sitten krapulassa kotia kohti ja seuraavana vuonna uusiksi!

Pätkäkilometrejä tulisi enemmän kuin nykyisin. Pikisten lukumäärä olisi palttiarallaa 30 (to 3 kpl, pe noin 12-14 ja lauantaina 12-14 kpl). Mukaan saataisiin mahdutettua pari yleisö-ek:ta ja tukku legendaarisia erikoiskokeita joita ei ihan viime aikoina ole ajettu. Valitettavasti ei taida käytännössä olla ihan helposti järjestettävissä. Olipahan sellainen idea mikä päässä on jonkin aikaa muljunnut. No, nyt se on pois sieltä, jää tilaa muillekin ajatuksille:)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ihan hyviä ajatuksia tuossa yllä. Tässä jotain omiani... Voi osittain olla samaakin juttua, kun ensin kirjoitin omaa tarinaani ja sitten vasta syvennyin kirjotukseesi :D

Tämä yhden huoltoparkin systeemi ei mielestäni istu ralliin mitenkään. Olisi tosiaan vaikka niin, että joka päivälle huolto siirtyisi uuteen paikkaan. Siten reitin ei tarvitsisi olla noin lähes säälittävän suppealla alueella. Kannatan myös avausillan lenkkiä Killerin jälkeen, vaikkapa (toivottavasti) sitten hämärässä.

Vaihtelevat olosuhteet ja -reitti kuuluvat ralliin, kun taas yksi "varikkoalue" + pari samaa pätkää päivässä klo 10-16 välissä ei. Se on sitten jo rata-autoilua, enkä minä ainakaan sellaista halua nähdä, kun rallia tulen seuraamaan.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Just samat jaarittelut joka vuosi.. :thumbdown
Joo.

Vähän rivien välistä jäi sellainen vaikutelma, että ensi vuoden Jyskälään ei ole odotettavissa niitä tervetulleita muutoksia, mitä sarjan sääntömuutokset mahdollistaisivat.

Lisäksi huvitti, kun Ouninpohjan ajamattomuutta joku ihmetteli. Vastauksena oli jotain että "tapahtuma kasvoi liian suureksi tapahtuman sisällä". Miksi ihmeessä Ounista sitten piti ylihypetyksin turvin rakentaa jotain älytöntä, elämää suurempaa "tuotetta"? Hieno pätkähän se tietenkin on, mutta jotenkin hössötys meni siinäkin yli.

Ja ihmettelen myös sitä, että miksi pimeässä ajettavien pätkien turvallisuuspuoli ei muka Suomessa olisi/saataisi kuntoon, kun kerran Montessakin ajettiin Turini viime talvena yöaikaan? Se onnistui ranskalaisilta ainakin nappiin, miksei "maailman parhaalta rallilta"?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Lisäksi huvitti, kun Ouninpohjan ajamattomuutta joku ihmetteli. Vastauksena oli jotain että "tapahtuma kasvoi liian suureksi tapahtuman sisällä". Miksi ihmeessä Ounista sitten piti ylihypetyksin turvin rakentaa jotain älytöntä, elämää suurempaa "tuotetta"? Hieno pätkähän se tietenkin on, mutta jotenkin hössötys meni siinäkin yli.
Muistaakseni Ouninpohjan isoin ongelma on Kakaristo ja järjestysmiesten vähäisyys.

Suomessa on nykyään niin hankala saada järkkäreitä, kun muutenkin talkootyö on aika heikossa huudossa vapaa-ajan arvokkuuden takia. Lisäksi järkkärin homma on liian usein sellainen paskahomma kännimulkkujen ja kaikenmaailman ulkomaanpellejen takia, ettei välttämättä vihamiehellekään sitä soisi. Ja järjestelyt ovat usein kusseet jaksovastuullista isommalta taholta.

Itse tein sen virheen että ilmoittauduin järkkäriksi tänä vuonna. Ihan solidaarisuussyistä seuralle, kun on muutenkin jo hankalaa se järkkäreiden haaliminen. Onhan se rallin seuraaminen sinänsä mukavaa, mutta jos jotkut mulkerot osuvat samalle alueelle, päivä on pilalla laakista. Ellei sitten järjestäjän toimesta anneta haulikkoa ja poliisin toimesta lupaa ampua kohti.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Muistaakseni Ouninpohjan isoin ongelma on Kakaristo ja järjestysmiesten vähäisyys.

Suomessa on nykyään niin hankala saada järkkäreitä, kun muutenkin talkootyö on aika heikossa huudossa vapaa-ajan arvokkuuden takia. Lisäksi järkkärin homma on liian usein sellainen paskahomma kännimulkkujen ja kaikenmaailman ulkomaanpellejen takia, ettei välttämättä vihamiehellekään sitä soisi. Ja järjestelyt ovat usein kusseet jaksovastuullista isommalta taholta.

Itse tein sen virheen että ilmoittauduin järkkäriksi tänä vuonna. Ihan solidaarisuussyistä seuralle, kun on muutenkin jo hankalaa se järkkäreiden haaliminen. Onhan se rallin seuraaminen sinänsä mukavaa, mutta jos jotkut mulkerot osuvat samalle alueelle, päivä on pilalla laakista. Ellei sitten järjestäjän toimesta anneta haulikkoa ja poliisin toimesta lupaa ampua kohti.
Järkkärihommissa olevat tekevät kyllä kovaa duunia, hatunnosto kaikille niissä talkoissa mukana oleville.

Veikkaan, että kännimulkeroiden esiintymistiheys kasvaa sitä mukaa, mitä lähempänä on seuraava kaljateltta. Ja Kakaristossahan oli varmaan enemmän asiakaspaikkoja kuin Jyväskylän keskustassa.. ;) Siinä kyllä riittää paimentamista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Järkkärihommissa olevat tekevät kyllä kovaa duunia, hatunnosto kaikille niissä talkoissa mukana oleville.

Veikkaan, että kännimulkeroiden esiintymistiheys kasvaa sitä mukaa, mitä lähempänä on seuraava kaljateltta. Ja Kakaristossahan oli varmaan enemmän asiakaspaikkoja kuin Jyväskylän keskustassa.. ;) Siinä kyllä riittää paimentamista.
Järkkärillä kun ei juuri ole valtuuksia niin kyseessä on monesti vähintään oma turvallisuus kun tilanne äityy pahaksi.

Poliisin valtuudet tuntuvat olevan joskus paikallaan. Itseänikin on uhkailtu väkivallalla ihan vaan sen takia, että ohjailin porukkaa siimojen taakse, jonka järjestäjät olivat laittaneet. En edes sanonut kellekään mitään muuta kuin tyyliin, "siimojen taakse". Siinä vaiheessa jos omaa koskemattomuutta uhataan, saisi mielestäni poistaa varmistimen.

Ei ole kuitenkaan mitään järkeä tehdä rallista sotaharjoitusta, sillä vähintään 95% katsojista on kunnolla käyttäytyvää, järkevää porukkaa. Jotenkin vain tuntuu että järkkärit vaan saavan niellä kaiken paskan ilmaiseksi. Seura saa jotain hiluja joilla ehkä ruuat ja juomat saa saunailtaan, mutta se ei vastaa homman panoksia ja vastuuta millään tavalla.
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Järkkäreitä ei voi koskaan kyllin kiittää heidän työpanoksestaan. llman heitä jäisi meiltä muiltakin ralli näkemättä. Ja kun sivusta katsoneena tietää sen paskamäärän mikä heidän niskaansa tulee joka kerta, niin "kaljat ja makkarat" - tyyylinen korvaus seuran saunaillassa ei tunnu mitenkään riittävältä.

Kun pätkiä on lukumäärällisesti vähän pakaantuu kaikki yleisö sitten niille muutamille erikoiskokeelle. Jo tämä kasvattaa jokaisesta pikiksestä pikku hiljaa "tapahtuman tapahtuman sisällä" .. ettei vaan kävisi Myhinpäälle samalla tavalla tänä vuonna. Hehkutus on ainakin ollut melkoista näin ennen kisaa, ja olisihan sinne itsekin tarkoitus suunnata. Kun sitten paisuvat yleisömäärät vielä yritetään sulloa pätlkillä muutamalle katselualueelle, niin totta totisesti järjestysmiehet alkavat olla mahdottoman tehtävän edessä.

Tätä taustaa vasten tuntuu vähän kirkasotsaiselta kirjotella täällä visioita pätkien lisäämisestä nykyisestä.. pitäisi varmaan katsoa peiliin ja mennä järjestysmieskurssille:)

Toisaalta, toisiko pätkien lisääminen helpotusta yleisön keskittymiseen muutamalle katselualueelle? Saattaisi se sitä hieman helpottaa. Sitten tietenkin tarvittaisiin niitä järkkäreitä..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Takiaisen ralli-illassa heittämä "katsotaan mitä kivaa keksitään ensi vuodeksi" kääntyi ainakin meikäläiselle muotoon "katsotaan mitä voitaisiin nykyisestä minirallista vielä karsia pois juhlimisen ehdoilla". Eli tuohon krapulasunnuntain poistoon viitaten, jos jotain otetaan pois niin tuskin mitään ralliin liittyvää tulee tilalle, mitään sellaista mikä saisi meikäläisenkin taas liikekannalle ja paikan päälle.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Samoin Maikkarin mukaan molemmat WRC-tehdastallit lupaa jatkavansa ainakin kaksi seuraavaa kautta sarjassa.
 

Makkonen

Guest
Miten ihmeessä Latvala sai jatkosopparin?
Ei voi käsittää..
 

LanciaDeltaS4

Active member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
32
Miten ihmeessä Latvala sai jatkosopparin?
Ei voi käsittää..
Siksi että se on MM sarjan nopein kuljettaja soralla. Ja ainoa kaveri joka pystyy Loebin jatkossa haastamaan. Hirvosesta ei siihen ikävä kyllä ole. Vaikka sarjatilannen muuta näyttääkin. Hirvoselta puuttuu tietynlainen luonne ja voitonnälkä mitä mestarilta vaaditaan. Se on vähän semmonen katellaan ny -jannu. Sillä asenteella ei vaan ikinä mestaruutta voiteta. Latvala sen sijaan on seuraavan 3 vuoden aikana mestari ja tulee voittamaan jatkossakin lisää niitä. Ugh.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Helevetin hyvä että löytyy jannulle tallin puolesta luottoa ja sitä potentiaalia vielä tosissaan yritetään ulosmitata, vaikka oma ja varmaan kaikkien osapuolien usko on ollut koetuksella. Toivottavasti tämä päättyy aikanaan siihen isoon palkintoon eikä potkuihin kesken sopimuskauden.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Helevetin hyvä että löytyy jannulle tallin puolesta luottoa ja sitä potentiaalia vielä tosissaan yritetään ulosmitata, vaikka oma ja varmaan kaikkien osapuolien usko on ollut koetuksella. Toivottavasti tämä päättyy aikanaan siihen isoon palkintoon eikä potkuihin kesken sopimuskauden.
Veikkaan, että pomot ymmärsivät, että edellisen tapauksen jälkeen ei voi ainakaan vetää enää huonommaksi :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Veikkaan, että pomot ymmärsivät, että edellisen tapauksen jälkeen ei voi ainakaan vetää enää huonommaksi :D
Shakedownissa Latvala ei vissiin ole vielä autoaan kilpailukelvottomaan kuntoon hajottanut.

Toivottavasti otteet paranevat pikkuhiljaa, ei se Solbergkaan loputtomiin autoja särkenyt.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Loebin kartturin selitys: Liian aikaisia herätyksiä

Citroen-kuljettaja Sebastien Loebin kartturi Daniel Elena ei ollut tyytyväinen viikonloppuna ajetun Suomen MM-rallin aikatauluun.

Perjantaina ajaminen alkoi kello 7.38 ja lauantaina kello 7.13. Euroopan ralleissa ajaminen alkaa yleensä pari tuntia myöhemmin. Tilanteeseen vaikuttaa osaltaan se, että Suomen aikavyöhyke on yhden tunnin Keski-Euroopan aikaa edellä.

- Tänä vuonna kisa oli pidempi aikaisten alkamisten ja myöhäisten lopetusten myötä. Se ei ole normaalia, Elena manasi.

- Jos voisi aloittaa kello 9 aamulla, niin se olisi parempi kuljettajien kannalta, koska emme olisi niin väsyneitä, toiseksi jääneen autokunnan kakkoskuljettaja kommentoi.
Onko tämä nyt sitä häviäjän selittelyä ja avautumista?
Kumma kun Mikko ei valittanut, eikä edes Sebu.
 
Ylös