Ralliuutisia.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nykyisissä S2000-autoissa on neliveto ja vapaasti hengittävä moottori. Niissä on noin 280 hevosvoimaa. MM-sarjaan tuleviin Super 2000 -autoihin on tulossa rakennussarja. Mahonen kertoi, että rakennussarjaan kuuluisi muun muassa turboahtimet.
Olisi vain kertalaakista haudattu WRC. Ja toivottavasti nuo turbot tosiaan kuuluvat pakettiin.
Aiemmin jo jahkattiin, että tuleeko "rakennussarja" turbolla vai ei. Taisi jopa FIA WMSC lyödä jo säännöt kerran lukkoon aiemmin keväällä. Ymmärrän tuon MTV3:n uutisen niin, että rakennusarja tulee myöhemmin (2012-2013). Se ainakin olisi aiemman päätöksen kanssa yhtäläinen, jos en nyt ihan väärin muista.

Vapaasti hengittävästä ei vain puristella vauhtia lisää samalla lailla kuin jos se olisi turbollinen joten mitään merkittävää kehitystä tuskin on odotettavissa, lisäksi vahvasti näyttää siltä että WRC tulevaisuus ei ole S2000.
Miten ihmeessä päädyit tuohon johtopäätökseen? :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Miten ihmeessä päädyit tuohon johtopäätökseen? :confused:
Siten että Mahosen mukaan WRC komissio tulee esittämään FIA maailman neuvostolle 24.6. pidettävässä kokouksessa että uusi WRC kalusto on S2000 sääntöihin pohjautuva 1.6T eli ei siis S2000. Ja tämä siis vuodesta 2011 alkaen ja ensi vuonna jatkettaisiin edelleen nykyisellä WRC:llä.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2599
Siten että Mahosen mukaan WRC komissio tulee esittämään FIA maailman neuvostolle 24.6. pidettävässä kokouksessa että uusi WRC kalusto on S2000 sääntöihin pohjautuva 1.6T eli ei siis S2000. Ja tämä siis vuodesta 2011 alkaen ja ensi vuonna jatkettaisiin edelleen nykyisellä WRC:llä.
Vauhdin maailmassa oli J-M:n kolumni tai joku semmonen niin se sano siinä että haluaa 1,6 T -moottorin S2000 autoon. Mutta eikös se silloin oisi S1600? :confused:
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Vauhdin maailmassa oli J-M:n kolumni tai joku semmonen niin se sano siinä että haluaa 1,6 T -moottorin S2000 autoon. Mutta eikös se silloin oisi S1600? :confused:
S1600 on kaksivetoinen, uudesta 1.6T WRC:stä tulee nelivetoinen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Siten että Mahosen mukaan WRC komissio tulee esittämään FIA maailman neuvostolle 24.6. pidettävässä kokouksessa että uusi WRC kalusto on S2000 sääntöihin pohjautuva 1.6T eli ei siis S2000. Ja tämä siis vuodesta 2011 alkaen ja ensi vuonna jatkettaisiin edelleen nykyisellä WRC:llä.
Tuota en tiennyt. Mielenkiintoista. Silloin kun WMSC maaliskuussa S2000:sta päätti, niin päätöksessä luki myös:

From 2013, it is proposed that the World Rally Car will continue to be Super 2000 based with a cost-effective 1.6 litre turbo engine. This is subject to review, based on the specification of the car produced by manufacturers for the mass market.

http://fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2009/Pages/wmsc_170309.aspx
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Jaa-a, kuulostaa vähän aprillipäivän jutulta mutta voi olla olemattakin:

"Loeb interested in Bourdais' seat"
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76853
Sebastien Loeb, the five-time world rally champion, has told Scuderia Toro Rosso that he is interested in making the switch to Formula 1 as a replacement for Sebastien Bourdais.
Siis jutun mukaan kiinnostunut ajamaan ykköstä jo tällä kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Noniinhän siinä sitten kävi että se Toro Rosson toinen kuskipaikka menee uudestaan jakoon, ja kun se Bourdain korvaava juniori räpeltää niin kas kummaa, Loeb löytää itsensä ykkösistä kisakuskin paikalta. Ja lehmät lentää. Mutta pääasia että päättömiä huhuja riittää. Tosin sama kai kuka sitä autoa ajaa, vaikka sitten Loeb.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Aikaisemminkin huhuissa pyörinyt kaksipäiväinen Jyskälä on kenties askeleen lähempänä toteutumista.

Vähän ihmetystä herättää se, että kun annetaan mahdollisuus rallien pidentämiseen ja yöpätkien ajamiseen, niin Suomessa ollaankin menossa pikemminkin päinvastaiseen suuntaan.

MTV3 sanoi:
Jos puristettaisiin ralli sellaiseen torstai-illasta lauantai-iltaan -tyyppiseen pakettiin, niin se voisi olla sekä yleisön että kilpailijoiden kannalta parempi ratkaisu. Sunnuntaina alkaa olla turnausväsymystä jo vähän kaikilla osapuolilla. Jos ajettaisiin tiukka paketti ja lauantaina olisi voittojuhlallisuudet ja niiden päälle kunnon bileet, niin se voisi houkutella itse kutakin, Tarkiainen mietti.
Toisaalta jos asiaa ajattelee näin järjestäjän hattu päässä, niin nykyvaatimusten mukaisen järjestyksenvalvonnan ja yleisön turvallisuuden hoitaminen pimeässä vaikuttaa vähän liian mielenkiintoiselta hommalta. En ihan tältä istumalta olisi valmis liputtamaan sen ajatuksen puolesta, mutta en halua sulkeakaan sitä pois, Tarkiainen puntaroi.
Meidän kisan kohdalla mielestäni nykyinen kilometrimäärä on riittävä siihen, että saadaan voittaja selville. Jokainen ajettu kilometri myös maksaa aika paljon, joten jostakin pitäisi ruveta tulemaan lisää rahaa tähän hommaan, jos rallia lähdetään pidentämään. Enemmänkin meillä on vastassa aika eikä kilometrit, joten vuorokauteen kun saisi muutaman tunnin lisää niin se helpottaisi, Tarkiainen naurahti.
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/07/916127
 

helge

Well-known member
Liittynyt
22.5.2009
Viestit
79
En pidä kyllä yhtään hyvänä ajatuksena tota että ralli päättyisi jo lauantaina.Sunnuntaille saisi tulla vielä pari pätkää lisääkin mun mielestä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2473
Originally Posted by MTV3
Jos puristettaisiin ralli sellaiseen torstai-illasta lauantai-iltaan -tyyppiseen pakettiin, niin se voisi olla sekä yleisön että kilpailijoiden kannalta parempi ratkaisu. Sunnuntaina alkaa olla turnausväsymystä jo vähän kaikilla osapuolilla. Jos ajettaisiin tiukka paketti ja lauantaina olisi voittojuhlallisuudet ja niiden päälle kunnon bileet, niin se voisi houkutella itse kutakin, Tarkiainen mietti.
Jep. Kaljatelttaväkeähän tässä vaan ajatellaan. Onhan se torstaista sunnuntaihin ryyppääminen rankkaa, saataisiin vielä enemmän rahaa kun lopetettaisiin lauantaina ja vietäisiin tämä väki vielä oikein kunnon bileisiin!
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Jep. Kaljatelttaväkeähän tässä vaan ajatellaan. Onhan se torstaista sunnuntaihin ryyppääminen rankkaa, saataisiin vielä enemmän rahaa kun lopetettaisiin lauantaina ja vietäisiin tämä väki vielä oikein kunnon bileisiin!
Itsellä nousee hieman karvat pystyyn kun lueskelee näitä Tarkiaisen lausuntoja. Aikoinaan kun rallia oltiin siirtämässä ensimmäisen kerran pois Jyväskylästä niin Mr.Tarkiainen taisi olla ensimmäisenä liputtamassa Lahtea/Tamperetta.
Ja olihan tuolla kolmosen sivuilla myös ehdotus että nimikin muutettaisiin takaisin vanhaan kunnon Jyväskylän suurajoiksi. Mutta eihän tämä Kaitsua miellytä. Olen palstatoveri helgen kanssa samaa mieltä että sunnuntaille pitäisi saada pari pätkää lisää. Parina viime vuonna on tuntunut että ralli jää vähän kesken kun sunnuntai on niin lyhyt.
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Kauden puolivälissä pätkäpohjat jakautuneet seuraavasti:

Stage wins per driver

Loeb, Sebastien (FR) 58 (38.9% of stages)
Hirvonen, Mikko (FI) 29 (19.5% of stages)
Latvala, Jari-Matti (FI) 25 (16.8% of stages)
Solberg, Henning (NO) 8 (5.4% of stages)
Sordo, Daniel (ES) 8 (5.4% of stages)
Solberg, Petter (NO) 6 (4.0% of stages)
Novikov, Evgeniy (RU) 4 (2.7% of stages)
Andersson, Per-Gunnar (SE) 2 (1.3% of stages)
Ogier, Sebastien (FR) 2 (1.3% of stages)
Wilson, Matthew (GB) 2 (1.3% of stages)
Jedrusinski, Piotr (PL) 1 (0.7% of stages)
Ostberg, Mads (NO) 1 (0.7% of stages)
lähde:http://www.juwra.com/season_2009_stats_stage_wins.html
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
"- Meillähän on ensi vuonna kilpailun 60-vuotisjuhlavuosi, joten jotainhan meidän täytyy taas räväyttää. Katsotaan mitä keksitään."
Kauhulla ja mielenkiinnolla odotan mitä mr. Tarkiainen keksii.

Olishan se pitkästä aikaa kiva lähteä ihan Jyväskylän Suurajoihin, eikä mihinkään Neste Ralleihin. Muuttunut touhu melkoiseksi nesteiden kittaamiseksi ihan nimeä myöten. Vaikka Tarkiainen hieman yrittää puolustella nykyistä nimeä, niin veikkaampa että ulkomailla suomen ralli tunnetaan "Rally of the thousand lakes" tai ihan vaan "Rally Finlandina".
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kun kerran juottolajengin ehdoilla mennään niin eikös se sitten kannattaisi lopettaa tämmöinen pikku hiljaa päivien ja pätkien tiivistäminen ja kertaheitolla pitää koko hela hoito Killerillä, sinne vaan kolmeksi päiväksi autot paskarinkiä kiertämään, ihan sama ketä siellä ajaa koska ketäs se nyt kiinnostaa. Tai oikeiden autojen sijaan pistää sinne telttojen sekaan videoscreenit josta voi näyttää vaikka vanhoja kisoja nauhalta - tulis vielä halvemmaksi ja voitot maksimoitaisiin. Ja äänettömällä tietty ne videot, ettei kukaan pääse tokaisemaan lausetta "prkl kun nuo autot tuolla taustalla meluaa niin ei voi rauhassa jauhaa paskaa ja nakuttaa menemään, paskat pileet". How about it, Takiainen?

Ja Suurajot-nimi takaisin? No ei helvetissä, se brändi on ainakin omasta mielestä onnistunut pysymään erillään tästä nykyisestä neste-sprintistä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1977
Kauden puolivälissä pätkäpohjat jakautuneet seuraavasti:



lähde:http://www.juwra.com/season_2009_stats_stage_wins.html
Tuo Jedrusinski ei ole mitään pohjaa ajanut. Puolan vikan pätkän tuloksesta uupuu häneltä minuutti, oli sen pätkän nopein. P. Solberg oli siellä nopein. Virhe näkyy WRC.comissa, mutta ei esim. eWRC:n tuloksissa. Aika hyvin olis pistänyt kaksvetosella, jos 15 sekkaa pohjia...

Loebillä on siis enemmän pohjia kuin suomalaisilla yhteensä...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1977
Olen palstatoveri helgen kanssa samaa mieltä että sunnuntaille pitäisi saada pari pätkää lisää. Parina viime vuonna on tuntunut että ralli jää vähän kesken kun sunnuntai on niin lyhyt.
Tänä vuonna Norjan MM-rallin sunnuntai oli loistava esimerkki siitä, miten kilvanajo jatkuu viime metreille asti, kun sunnuntaina on saman verran kilometrejä kuin perjantaina ja lauantaina.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Grönholmin tallikaveri pyöräyttänyt katolleen ainakin kuvista päätellen.

 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11218
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rontti;1311413 Muuttunut touhu melkoiseksi nesteiden kittaamiseksi ihan nimeä myöten.[/QUOTE sanoi:
Kyllähän ennen ympäripäissään olijoita oli nykyistäkin enempi kun kaljan sijaan napattiin Kossua.

Mutta muuten asiaa, 80-luvun aikataulut oli paljon oikeampaa rallinajoa. Kolme päivää kisaa kunnolla olis se pätevä setti.
 
Ylös