Ralliuutisia.

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos IRC on selkeästi maahantuojapohjainen sarja niin tehdastallit ei kuulu sinne.
Quesnelin höpinät on ihan normi ranskalaisen Napoleon-kompleksin ilmentymää. Samanlaisia itkupillejä oli mm. Nissanin ralli-rojektin johdossa. Kun ei het paikalla pärjätä, niin ei myöskään viitsitä panostaa vaan tapetaan koko homma.
Tällä hetkellä voimasuhteet on yhtä selvät kuin on WRC sarjassakin. Sielläkin on täyspäiväinen tehdastalli (Citroen) ja puoli-ammattilaistalli (M-Sport). Jos Quesnel saa tahtonsa läpi tai toteuttaa uhkauksensa Pösön lähdöstä, niin IRC:stä tulee rallin uusi merkkiluokka. Fiatista ei ole kärkikaksikon haastajaksi missään olosuhteissa - hyvä jos joskus pysyisivät edes kasassa maaliin asti.
Fordilla kilpailee jokunen yksityinen seikkailija ilman minkään valtakunnan tukea tehdastiimiltä ja Wolkkarit ja Protonit on ilmeisesti kärrätty jo säilyketölkkitehtaalle. Rellulla oli hyvä meininki S1600-luokassa ja 2-litraissa F2:ssa, mutta tähän päivään mennessä Rellu ei kait ole tehnyt sitä ensimmäistäkään nelivetoautoa josta jatkojalostaa S2000:sta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3504
Sijainti
JKL
Skodan omistaja VW olisi voinut panostaa ihan samoin. Voittiko Skoda yhtään normaalirallia koko WRC uralla?
Olen tästä ennenkin kirjoittanut mutta tuo Nicolaksen kommenttihan kuuluu siihen aikaan kun tehdas talleilla käytössään oli kolme autoa/kisa. Ja tarkoitus oli että siihen kolmanteen autoon laitetaan nuoria kehittymään. No Nicolas sitten keräsi "nuoren" ja lupaavan kolmikon Grönholm/Burns/Rovanperä(Delecour assulla). Ja tässä yhteydessä hän sanoi tuon kommenttinsa ettei täällä olla häviämässä Skodalle. Nyt saavat maistaa sitä omaa lääkettään jota syöttivät muille aiemmin. Rallissa raha ratkaisee ja jos joku panostaa määrättömästi kuten Pösö aikanaan(ja Skoda nyt) niin se yleensä tarkoittaa parasta autoa. Turhaa on itkeä varsinkin kun itse ovat toimineet samoin. Lisää rahaa tiskiin tai sitten on lopetettava. Niinhän Skodakin lopetti MM-sarjassa kun, kiitos Pösön, kustannukset karkasivat liian korkeiksi...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Alkaa olla vahvasti offtopicia, mutta kävin tuossa kelaan tuota testausta/testikieltoja. Kun pösö valitti testauksen määrästä. Miten muka rallissa tällaista voitaisiin valvoa? Testiähän voitaisiin ajattaa missä, kenellä ja miten tahansa, josta ei jäisi jälkeäkään. F1:sissä tämä lienee huomattavasti helpommin valvottavissa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
MM-ralli tähyilee lähikaupunkeihin
julkaistu tänään klo 15:50, päivitetty tänään klo 16:01

Jyväskylän MM-ralli saattaa laajeta Lahteen tai Tampereelle, kirjoittaa Max Rally-verkkolehti. Promoottori Jarmo Mahonen tähdentää jutussa, että MM-rallin keskipisteenä halutaan kuitenkin edelleen säilyttää Jyväskylä.

AKK Sports oy:n toimitusjohtaja Jarmo Mahonen pohtii, että MM-ralli voitaisiin jopa aloittaa jostain muusta kaupungista ja edetä kohti Jyväskylää. Helsinki ei ole Mahosen mukaan oikea kaupunki ralleja varten. Lahti ja Tampere ovat sen sijaan mahdollisia laajenemissuuntia.

Laajennussuunnitelmissa on Mahosen mukaan kyse bisneksestä. Mahonen kuvailee Jyväskylää täydelliseksi rallikaupungiksi ja toteaa, että MM-rallia kehitetään yhdessä kaupungin kanssa.

Yksi ehto Jyväskylässä pysymiseen on Mahosen mukaan satama-alueen remontointi. Jyväsjärven täyttö satama-alueen laajentamiseksi ja tunnelin rakentaminen satamasta Lutakkoon parantavat MM-rallin järjestämisen olosuhteita. Rallin säilymistä Jyväskylässä tukee myös Keskimaan hotellihanke Paviljongin yhteyteen.

Mahonen vahvistaa haastattelussa, että ensi vuoden MM-ralliin on suunnitteilla uusi yleisöerikoiskoe. Paikkavaihtoehtoja on tällä hetkellä useita. Killerille erikoiskoe ei kuitenkaan enää palaa.

YLE Keski-Suomi

http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/08/mm-ralli_tahyilee_lahikaupunkeihin_1896345.html
Alkuperäinen juttu:

Finland chief considers new start city

11th August 2010
By Richard Rodgers

Rally Finland bosses are considering including more cities in the route of the world championship qualifier next season.

Although event chief Jarmo Mahonen is keen that the rally continues to be based in Jyvaskyla and will shortly begin discussing an extension to the contract which expired after last month’s 60th anniversary rally – he wants the event to “visit” other cities with Lahti and Tampere among those under consideration.

“From the business point of view I would like to visit other cities and I’m saying visit other cities [not move there],” said Mahonen. “Perhaps we could start somewhere else and then come [to Jyvaskyla]. You couldn’t move it to [Finland’s capital] Helsinki, it wouldn’t be the right city, but Lahti and Tampere would be very good and you could do some stages around there as well.

“But our plan is to stay [in Jyvaskyla]. This place is perfect. Together with the city we are building and one of our terms to stay here is to influence what they are going to build on [the service park] site. They are going to fill in the lake so we can get the service park in a better place with a tunnel so you will be able to look at the lake from the service park. There will be a hotel built here in the service park as well.”

Mahonen confirmed a new superspecial stage would be built in Jyvaskyla for next year’s rally with several sites being explored. However, a return to the superspecial at the Killeri trotting track on the outskirts of Jyvaskyla has been ruled out.

“There was no growth with the crowd anymore there,” said Mahonen. “It’s a business and you look at the figures. It didn’t go down but I didn’t get growth.”

http://www.maxrally.com/news/entry/finland_chief_considers_new_start_city/
Levittäytyminen laajemmalle alueelle ei kuulostaisi yhtään hassumalta, olisihan tuo tavallaan vähän paluuta juurille. Sarjaahan ollaan kyllä oltu jatkuvasti kehittämässä päinvastaiseen suuntaan, joten saapa nähdä miten todennäköistä tommonen järjestely sitten oikeasti on.

Uusi yleisö-EK on myös rakenteilla, ja se ei ole Killeri. Oisko nyt sitten sen Harjun EK:n vuoro?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Onhan Tampereen suunnalla sellaisia klassikkopätkiä että eihän se olisi lainkaan huono idea lähteä sieltäpäin liikenteeseen ja edetä sieltä kohti JKL:ää.

Puheiden perusteella Harjun järjestämistä on turha odotella jatkossakaan (= pelimerkit ei riitä eikä puiden sekaan saada pystytettyä tarpeeksi kaljatelttoja). Ja jos se ei ole myöskään Killeri eikä Laajavuori niin eipä taida jäädä jäljelle juuri muuta kuin Paviljonkin aitaviidakko, ellei sitten aleta kutsua jotain Ruuhimäkeä kaupunkierikoiskokeeksi, sehän on ihan yhtä kaupunkierikoiskoe kuin Laajavuorikin. Luvassa on siis uusi supermahtava yleisöerikoiskoespesiaali Paviljonkin rallypartyfunzonen välittömässä läheisyydessä (= sen sisällä).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3323
Sijainti
Lahti
Ihan kelpo idea. Toki toteuttamisessa on vaikeutensa, etenkin kun on totuttu tähän nykyiseen järjestelyyn, mutta olisihan se nyt jotain kun MM-ralli liikkuisi Jyväskylän seudun lisäksi myös Tampereella ja Lahdessa. Yleisömäärät ja yleinen mielenkiinto lisääntyisi suorastaan eksponentiaalisesti. Just do it!
(huutelee yxi, jonka ei tarvitse tehdä asian eteen mitään)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Olen samoilla linjoilla. Niin paljon hyviä pätkiä on Tampereen seudulla, Jämsän eteläosissa sekä Kuhmoisissa joita ei ole päästy ajamaan vuosikausiin. Laajeneminen olisi erittäin tervetullutta ja tekisi Jyskälästä taas kunnon kisan.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Puheiden perusteella Harjun järjestämistä on turha odotella jatkossakaan (= pelimerkit ei riitä eikä puiden sekaan saada pystytettyä tarpeeksi kaljatelttoja). Ja jos se ei ole myöskään Killeri eikä Laajavuori niin eipä taida jäädä jäljelle juuri muuta kuin Paviljonkin aitaviidakko, ellei sitten aleta kutsua jotain Ruuhimäkeä kaupunkierikoiskokeeksi, sehän on ihan yhtä kaupunkierikoiskoe kuin Laajavuorikin. Luvassa on siis uusi supermahtava yleisöerikoiskoespesiaali Paviljonkin rallypartyfunzonen välittömässä läheisyydessä (= sen sisällä).
Tuskinpa nyt Paviljonkiin sentään. Ainakin tänä vuonna siellä rupesi jo se yleisöpaljous olemaan sitä luokkaa loppuhäppeninkien aikaan, että porukan ulostautumista sieltä alueelta jouduttiin hillitsemään. Vissiin ne pelkäsi että porukka liiskautuu siellä ylikulkusillalla tai romahtaa koko paska, jos massa rynnii sinne kerralla.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Sarjaahan ollaan kyllä oltu jatkuvasti kehittämässä päinvastaiseen suuntaan, joten saapa nähdä miten todennäköistä tommonen järjestely sitten oikeasti on.
Sarjaa ollaan nimenomaan kehittämässä taas siihen suuntaan, että järjestäjät voivat halutessaan tehdä ralleista myös nykyistä pidempiä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Sarjaa ollaan nimenomaan kehittämässä taas siihen suuntaan, että järjestäjät voivat halutessaan tehdä ralleista myös nykyistä pidempiä.
Pidempiä juu, mutta allaoleva sääntö tarvitsisi kaiketi aika radikaalia muutosta (tai vaihtoehtoisesti useita remote servicejä), jotta tuo Tampereen/Lahden mukaantulo onnistuisi:

There shall be no single stage minimum or maximum distance (except for super special stages),
however there shall be no more than 80km of stages between visits to service parks or remote
service zones.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Ja jos se ei ole myöskään Killeri eikä Laajavuori niin eipä taida jäädä jäljelle juuri muuta kuin Paviljonkin aitaviidakko
Hippos...

Asiasta lapioon, haisee vahvasti siltä että Östberg ajaa Fordia ensi kaudella
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Hippos olis tosiaan aika ysärikamaa, eikös se jäähallinkulman parkkipaikkapyöritys lopetettu vain sen takia että Killerin pyöritys keksittiin, eli sillä perusteella se voisi olla taas ohjelmassa. Ja jos Mahosen business tuottaa Hippoksella hilloa niin varmaan se silloin ajetaankin. Jos joku Harju olisi pisneksen kannalta tuottoisaa niin ajettaisiinhan se joka vuosi. Tää on pisnestä, ei rallia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3323
Sijainti
Lahti
Joskus muinoin, taisi olla peräti Suurajo-aikoina, on ajettu kaupunki-EK myös Tampereella. Paikkoja ja ammattitaitoista järjestelyporukkaa löytyy taatusti vähän paikasta sun toisesta.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Hippos...

Asiasta lapioon, haisee vahvasti siltä että Östberg ajaa Fordia ensi kaudella
Stobartia, yksityistä vai mitä?

->Laajentamiselle ehdottomasti kannatusta. Joka toinen vuosi voitaisiin aloittaa Päijänteen länsipuolelta ja joka toinen vuosi itäpuolelta. Periaatteessa huoltokin voisi olla Jyväskylässä, jos pätkät ajettaisiin vain kerran ja niitä edettäisiin kohti Jyväskylää. Lenkki Jyväskylästä Vaheriin ja takaisin ei ole merkittävästi lyhyempi kuin esimerkiksi matka Lempäälän Savontieltä Jyväskylään. Parikymmentä kilometriä ehkä. Tällä tavalla saataisiin ensimmäisen päivän aamuun muutama pätkä, jotka ovat niin kaukana Jyväskylästä, ettei niitä muuten voitaisi nykysysteemein ajaa.

Siirrettävän huollon kanssa voitaisiin sitten ajaa yksi päivä Tampereen tai Lahden ympäristössä, mutta en tiedä, ovatko tallit kovin innostuneet sellaisesta. Enkä tiedä, olenko itsekään. Tuntuu, että kyse olisi enemmänkin keppihevosesta koko rallin siirtämiseksi lähemmäksi pk-seutua.
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro
Taitaa olla pieni painostus taas meneillään Jyväskylän kaupungin suuntaan ... hopo
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jyväskylässä aloitus, lauantaina etähuolto Tampereen kupeessa ja sunnuntaina taas Jyväskylässä. Niinkuin joskus 1993 vielä oli.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jyväskylässä aloitus, lauantaina etähuolto Tampereen kupeessa ja sunnuntaina taas Jyväskylässä. Niinkuin joskus 1993 vielä oli.
No, silloin oli myös huolto perjantaina Pieksämäellä ja huoltaa sai muuallakin kuin service parkissa. Ei ne autot muuten ois Tampereelle asti päässeet.
 
Ylös