Onkohan Loeb nykyään suorapuheisempi kuin aiemmin vai mistä nämä viimeviikkoisemmat lohkaisut ovat saaneet kimmokkeen?Loeb pelkää klaanien taistelua Citroën-tallissa
Julkaistu 27.07.2010 19:25 (päivitetty 19:26)
Kuusinkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb yllätti pari viikkoa sitten ralliväen sanomalla, että hän olisi mielellään nähnyt nuoren kilpakumppaninsa Sébastien Ogierin siirtyvän Fordille. Ogier teki kuitenkin kolmivuotisen jatkosopimuksen Citroënin kanssa.
- Monestakin eri syystä sanoin, että olisi ollut urheilullisesta näkökulmasta mielenkiintoisempaa, jos hän olisi siirtynyt vastustajan leiriin Fordille. Mutta nyt tätä asiaa on enää turha miettiä, Loeb sanoi L'Equipe-lehden haastattelussa.
Loeb myöntää olevansa aavistuksen huolissaan siitä, mahtuvatko kaksi nopeaa ranskalaiskuskia ensi kaudella samaan talliin.
- Muodostuuko tallin sisälle klaaneja? Citroënilla ei ole käynyt aikaisemmin koskaan niin Carlos Sainzin, Colin McRaen tai Dani Sordon kanssa, mutta tilannetta on seurattava. Minulla on pieniä epäilyksiä. Olen kuitenkin aina tullut toimeen tallitovereideni kanssa, joten en näe syytä pelätä, että ensi vuonna sujuisi huonommin, Loeb jatkoi.
Loeb olisi mielellään jatkanut yhteistyötä Sordon kanssa. Ogier kuitenkin ottaa tehdastallissa espanjalaisen paikan.
- Dani ansaitsee tallipaikan ensi kaudeksi, sillä hän on näyttänyt kykenevänsä hyviin suorituksiin. Hänellä on vain ollut huono tuuri joutua minun tallikaverikseni! Olemme ottaneet suuren määrän kaksoisvoittoja, joten ilman minua hän olisi voittanut ihan kivasti ralleja, Loeb huomautti.
- Harmi hänen kannaltaan, sillä arvostan häntä paljon ja hän on todella mukava kaveri. Jopa liiankin mukava harjoittaakseen tätä ammattia. Ehkä se maksoi tallipaikan hänelle. Onhan hänellä kuitenkin mahdollisuus ajaa Citroënin junioritallissa eikä ole mahdotonta, että hän saisi tarjouksen toiselta valmistajalta, Loeb jatkoi.
MTV3 - Lauri Ouvinen
Tiimi :ahem:Jotenkin veikkaan, että tästä tulee Suzuki II? Vai onko tiedossa jotain edellytyksiä parempaan?
http://uk.reuters.com/article/idUKTRE66Q20N20100727Mini aim to win world title within three years
(Reuters) - Mini will return to the world rally championship next season with the target of winning the title within three years, Prodrive boss David Richards said on Tuesday.
Owners BMW said in a statement that Mini, whose stylish Cooper model won the Monte Carlo Rally three times in the 1960s, would compete in selected events in 2011 before a full return from 2012.
"The target is clearly to be competitive from the outset and we have set a target with BMW and Mini of the world title within the next three years," Richards told Reuters in a telephone interview.
"We (Prodrive) have got six world titles to our credit already so we've been there before and know what it takes to do it. We are setting about that task very meticulously."
British-based Prodrive ran Subaru's world championship-winning team until the Japanese manufacturer pulled out at the end of 2008 and have been working on a Mini Countryman WRC for months.
Monte Carlo is not on next year's world championship calendar, instead forming part of the Intercontinental Rally Challenge, and is not certain for 2012 either.
However, Richards said that event was not fundamental to Mini's return, despite the enduring image of Northern Ireland's Paddy Hopkirk battling through snow and ice to win in 1964.
"We are focussed on the world championship and if Monte Carlo is on it, we'll be there," said Richards. "If it's not, then we are unlikely to be there.
BRITISH DRIVER
"We expect to do half the championship next year," he added, saying that the car would not be ready for FIA approval before the start of the season anyway.
With Subaru, Richards turned the late Colin McRae and Richard Burns into British world champions and would like to bring on another young Briton to follow in their footsteps.
"Obviously our priority is to get the best drivers, whatever nationality. But I have always tried if possible to have one British driver in the team," he said.
Matthew Wilson, son of Ford team boss Malcolm, is Britain's sole full-time driver at top level but has yet to become a winner in a series dominated by Citroen and six-times world champion Sebastien Loeb.
Northern Ireland's Kris Meeke, former protege of McRae's, is the reigning IRC champion and could be a prime candidate.
"There are a few candidates and maybe we will go for a younger driver, in the way we did with Colin and Richard," said Richards.
The former Benetton and BAR Formula One team boss said Prodrive was taking a new approach to the Mini project.
"We took what's now been 18 months out, where we've actually gone back to basics," he said. "We've taken all the data we've accumulated over the last 20 years, analysed everything and gone into a lot of detail in design, manufacturing and purchasing.
"It is a radical new way we have gone about this project and I am very confident it will reap its rewards as well."
(Reporting by Alan Baldwin; Editing by Pritha Sarkar)
Joo, tai kun eläkepäivät lähestyy, voi sanoa muutakin kuin tallin valmiiksi kirjoittamia perusjuttuja.Onkohan Loeb nykyään suorapuheisempi kuin aiemmin vai mistä nämä viimeviikkoisemmat lohkaisut ovat saaneet kimmokkeen?
Niin tai muuten vaan on miehistymään päin. Hyvä näin.Joo, tai kun eläkepäivät lähestyy, voi sanoa muutakin kuin tallin valmiiksi kirjoittamia perusjuttuja.
Samalla logiikalla ainoa oikea Citroenin ralliauto olisi Xsaran korvaaja C4 ja Fordin puolestan Escortin korvaaja Focus, eivätkä mitkään Fiestan ja DS3 kaltaiset viherpiiperö kauppakassit, joihin tosin kaikki S2000 autot perustuvat (ei sillä etteikö myös WRC autot perustuneet perus perheautoihin).Oishan se Cooper ollut ainoa oikea lähtökohta Minin ralliautolle. Vai miten on, onko se liian pieni - lyhyt tai jotain? Mites on ensi kaudella vähimmäismitat, säilyykö ennallaan?
Minun mielestäni se neliveto muistuttaa vähän liikaa traktoria.Jotenkin omasta mielestäni tuo neliveto johon Minin WRC perustuu on jopa uskottavampi ralliautona, kuin perus mini. :alppu:
The World Rally Championship's return of retrospective manufacturers looks set to continue, with Saab now tipped to follow Mini back to the sport's highest level.
Saab, which last competed in the WRC in 1979, has been linked to a possible entry in 2012, with the firm's first ever World Rally car running off a possible 9-1 or 9-2 base car.
The engine for the car would be likely to come from BMW, meaning a universal 1.6-litre turbocharged motor for the Mini and Saab.
After being on the verge of collapse late last year, Saab has been purchased by Spyker. Senior officials from Spyker have already met with the sport's organisers - and they are expected to go into the next round of meetings at the Rally of France in early October.
AUTOSPORT's sources stated: "The initial meeting [between Saab and WRC officials, believed to include both the FIA commissions and promoter North One Sport] has happened and there's a huge amount of enthusiasm from all concerned. Like Mini, Saab has a great heritage in the sport and a return to the WRC makes a lot of sense."
North One Sport's Simon Long refused to be drawn on specific manufacturers, but said: "I think Mini's announcement has given people a lot of confidence in the sport. The messages we're getting are all positive."
Volkswagen is believed to be the next manufacturer ready to commit to the WRC, with the German firm expected to begin a limited programme of WRC rounds in 2012 before a possible full entry in 2013.
Tyypillistä ranskalaista vaahtoamista. Jos eivät itse pärjää niin sääntöjä pitää muuttaa siten että he voittavat. Muistaakseni JP Nicolas pösön tallipäälikkönä ollessaan totesi että he eivät aja MM-sarjaa hävitäkseen jollekkin Skodalle. Ja panostus oli sitten sen mukainen. Aikamoisia velikultia...IRC on taas vauhdissa tänä viikonloppuna, mutta kuinka kauan? Saa nähdä, mitä Quesnelin itkupotkuraivarista Škodan tehdastiimiä vastaan seuraa. Taipuvatko böömiläiset, bluffaako Quesnel vai jääkö IRC tšekkien leikkikentäksi?
Tää on juuri tehdastallien ongelma: Jos ei meidän auto ole nopeampi kuin naapurin, niin säännöissä on korjaamisen aihetta. Ja jos ei korjata s.e. me ollaan nopeita, niin me häivytään...Tyypillistä ranskalaista vaahtoamista. Jos eivät itse pärjää niin sääntöjä pitää muuttaa siten että he voittavat. Muistaakseni JP Nicolas pösön tallipäälikkönä ollessaan totesi että he eivät aja MM-sarjaa hävitäkseen jollekkin Skodalle. Ja panostus oli sitten sen mukainen. Aikamoisia velikultia...
Justhan Quesnel sanoi, että Pösö testaa 1 kerran kuussa ja Skoda koko ajan.Nyky moottoriurheilu on kyl niin pelleilyä. Joka viikko joku tiimi uhkaa vetäytyä kun "tää on epistä, noi huijaa"....
Lisäksi sehän on ihan sama onko Skoda tehdas vai privaatti, mikäli niillä on panostuksen määrä sama.
Skodan omistaja VW olisi voinut panostaa ihan samoin. Voittiko Skoda yhtään normaalirallia koko WRC uralla?Tyypillistä ranskalaista vaahtoamista. Jos eivät itse pärjää niin sääntöjä pitää muuttaa siten että he voittavat. Muistaakseni JP Nicolas pösön tallipäälikkönä ollessaan totesi että he eivät aja MM-sarjaa hävitäkseen jollekkin Skodalle. Ja panostus oli sitten sen mukainen. Aikamoisia velikultia...