Ralliuutisia.

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
No siltä tosiaan tuntuisi että IRC:n pohjalta saataisiin kunnon MM-bailut nopeammin pystyyn kuin WRC:stä. Kaksi vajaata ja kilpailevaa sarjaa on yksinkertaisesti kestämätön tilanne sportin kannalta, enemmän mua se pelkkä IRC-Montekin kiinnostaa kuin koko Seb-vai-Seb MM-sarja yhteensä. WRC:llä oli nyt se paikka pistää homma uusiin puihin, mutta.. puihin meni. Ei olisi yllätys jos seuraavaksi Fordin konttorilla kyseltäisiin sitä että kuinka hyvää pisnestä on olla kahden merkin sarjassa aina se häviävä osapuoli. Vai onko Malcolm tehnyt pirun kanssa sellaiset kaupat ettei tällaisesta tilanteesta ole mitään huolta?
Eikös siitä ole ollut huhuja että M-sport ei ole riippuvainen Fordista oikeastaan ollenkaan, vaan heille bisnes näkökulmasta riittää että autoja menee kaupaksi (niinkuin nyt menee reippaasti kun kaikki tuntuvat ostavan Fiestan ...):confused:

Bisneksenähän tämä toimii heille loistavasti jos näin on, mutta fanina kaipaisin kunnon kisailua :mad:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No siltä tosiaan tuntuisi että IRC:n pohjalta saataisiin kunnon MM-bailut nopeammin pystyyn kuin WRC:stä. Kaksi vajaata ja kilpailevaa sarjaa on yksinkertaisesti kestämätön tilanne sportin kannalta, enemmän mua se pelkkä IRC-Montekin kiinnostaa kuin koko Seb-vai-Seb MM-sarja yhteensä. WRC:llä oli nyt se paikka pistää homma uusiin puihin, mutta.. puihin meni. Ei olisi yllätys jos seuraavaksi Fordin konttorilla kyseltäisiin sitä että kuinka hyvää pisnestä on olla kahden merkin sarjassa aina se häviävä osapuoli. Vai onko Malcolm tehnyt pirun kanssa sellaiset kaupat ettei tällaisesta tilanteesta ole mitään huolta?
Sellanen ikävä puoli tossakin suunnitelmassa on, että IRCistäkin tulis ihan yhtä lailla Seb-Seb sarja. Kävihän Hirvosen Mikko ja Ogier jo näyttämässä viime Montessa, kuka vie. Ja kaikki tietää, mikä on Mikon asvalttivauhti Sebastianin versioihin nähden.

Mutta tähän yhdistämisajatukseen kommentoisin sen verran, että Eurosportin ja North Onen resursseilla saatais kiinnostava sarja, jossa ois sekä autotehtaiden turbo-WRC että enemmän ja vähemmän yksityisten tiimien S2000. Lisäks näitä pystyttäis hetkittäin jopa vertailemaan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Sellanen ikävä puoli tossakin suunnitelmassa on, että IRCistäkin tulis ihan yhtä lailla Seb-Seb sarja.
Se voi olla pääsemätön paikka, mutta olisi hauska nähdä rankkaa kilvanajoa kautta koko terävimmän lähtölistan. Väkisinkin sitä syntyisi, kun mukana olisi tasaväkisiä autoja ja melkoisen tasavauhtisia kuljettajia. Siinä olisi paljon seurattavaa. Niin paljon, että 10 minuutin TV-kooste ei riittäisikään, etenkään, jos halutaan näyttää lakisääteinen määrä mainoksia siinä välillä:rolleyes:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Rahalla saa ja hevosella pääsee IRC:kin. Skoda on tehdas tiiminä mukana ja resurssit heiman toiset kuin vaikka Pösön Englannin maahantuojan tiimillä. Ja tulos näkyi taululta... Jos Sitikka ja M-Sport tulisivat IRC:n mukaan tehdas tiimeillä lopputulos olisi sama kuin MM-sarjassa. Ja syy olisi se sama kuin MM-sarjassakin eli tehdas tiimit eivät ole mukana häviämässä vaan voittamassa ja kun on periaatteessa pohjaton budjetti, se käy hieman helpommin... Niin kauan kuin IRC on "yksityisten" tallien sarja, siinä säilyy mielenkiinto mutta tehdastiimit tappaisivat senkin sarjan pidemmän päälle... Jos MM-sarjaan ei kukaan yksityinen voi ostaa sellaista autoa jolla voi rallin voittaa, miksi tehtaat IRC sarjassa tekisivät toisin? Ja kun menestymisen mahdollisuudet yksityisiltä vietäsiin niin mielenkiinto laskee ja kilpailjat vähenee...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
No halvatun pakanat sentään. Ratkaisu löytyy Suomesta. Autotkin voidaan myydä, eivätkä maksa ihan maltaita. Ajakoot vetomiehet- ja naiset F-ryhmän autoilla! Motit mouruavat mellevästi ja latikaiset lievää leveämpiä. Porukat katselevat tänä pänäkin nostalgian litisyttäessä kyynelkanavia You Tubesta vanhoja rallivideoita, eikä niissä nyt suoranaisesti vauhti päätä huimaa, varsinkaan jos verrataan nykyisiin ralli-ihmeisiin.

Ei vaan. Eihän tämä keskustelu mihinkään johda. Homma jatkuu niin kauan kuin niin kauan kuin. :dunno:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Eihän tämä keskustelu mihinkään johda:dunno:
Eihän se tietenkään tarvitse johtaakkaan kun kukaan täällä olevista ei ole asiosta päättämässä. Jokaisella saanee kuitenkin olla oma mielipide...

Tuolla omalla kommentillani tarkoitin lähinnä sitä että asiassa on monta eri puolta eikä asia ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin joku täällä ajattelee... IRC on hieno sarja ja toivottasti sellaisena pysyy ja suurimmaksi osaksi juuri yksityistallien ansiosta, kuten MM-sarjakin oli joskus ennenvanhaan. Mielstäni MM-status tuolle sarjalle tuhoaisi IRC:n ja näivettäisi aikaamyöten sen MM-sarjan kaltaiseksi torsoksi...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Eli toivo on laitettava sen varaan että lopulta yksikään tehdas ei ole halukas polttamaan kunnolla rahaa MM-touhuun? Ei välttämättä huono asia ollenkaan, ja ehkä se lopulta menee siihen, tosin vasta tuskallisen pitkän ranskalaistyylisen kidutuksen jälkeen. Ja WRC:n elimethän (..) ei tuollaista alasajoa kuuna päivänä myöntäisi, heidän mukaansahan sarja voi aina vaan paremmin kuin koskaan, lähtölista on taas kovin ikinä jne. Mutta lähempänä se "pikkupajojen" MM-sarja on verrattuna siihen että jostain löytyisi yhtäkkiä pari-kolme tehdasta lisää jotka haluaisi vielä nykypäivänä parantaa maailmaa polttamalla kunnolla rahnaa MM-sarjaan. Ainahan on toivoa kun uudet autot on viivalla mutta onpa taas syytä olettaa että resurssit näkyy tulostaululla, eikä maailman paras kuljettajakaksikkokaan ole tietty pahitteeksi sekään. Mitäs kokoluokkaa ne Minin tallin panostukset sitten lopulta on, jossain taisi lukea jo että olisivat vähän säästölinjalla testaamisen suhteen, olikohan noin vai ollaanko siellä kunnon lompakolla liikenteessä?
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Rahalla saa, mutta säännöt on mahdollista määritellä sellaisiksi, että rahalla saa vain marginaalisesti. S2000 -luokassa ollaan lähempänä tätä ideaalia kuin WRC-luokassa, mutta tietysti mahdollisuus olisi parempaankin.

Mitä nyt tulee IRC:n kilpailutilanteeseen, niin en itse asiassa usko, että Fiesta tai Pösö ovat autoina juurikaan hitaampia kuin Fabia. Ero tullee suurimmaksi osaksi kauden aikaisesta testaamisesta ja säädöistä. Fabioissa ne lienevät paremmin kohdillaan kisoissa kuin Fiestoissa tai Pösöissä, koska Fabioita testataan merkittävästi enemmän.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
->...Fabioita testataan merkittävästi enemmän.
Tämä siis tarkoittaa vain sitä että tehtailla(Skodalla) rahaa on käytettävissä enemmän testaukseen kuin yksityistalleilla...

Ranskalaiset ovat ennenkin ylivarustelleet MM-sarjan pilalle ja halutessaan tekevät sen mille tahansa sarjalle jos ranskalaisen tehtaan intressit niin vaativat. Yksinkertaisesti polttamalla rahaa ihan helevetisti jotta muut joutuvat panostamaan saman tai jättäytymään kelkasta. Monessa yksityistiimissä ei ole kuin yksi tai kaksi inssiä, M-Sportilla 8 ja Sitikalla 30... Ei kovin hyvä yhtälö yksityisten kannalta.

MM-sarja ilman tehtaita kuulostaisi hyvältä. Jos joskus niin tapahtuisi voisi IRC:n ja MM-sarjan yhdistää. Silloin olisi edellytykset saada aikaan yksi toimiva ja tasokas sarja jossa olisi riittävästi kilpailijoita ja kilpailua...
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Toki Skodalla on enemmän rahaa käytössään kuin muilla, mutta voihan testaamistakin rajoittaa. Siksi toisekseen testaamisenkin hyöty laskee mitä enemmän sitä tehdään.

Ideaalitilanteessahan autot olisivat yksinkertaisia ja halpoja sekä valmistaa että käyttää ja kaikilla olisi varaa testata "riittävästi", rikkaimmat sitten voisivat yrittää niitä sadasosia testaamalla enemmän. Olisi tuo parempi lähtökohta sarjalle kuin WRC-konsepti, jossa autot maksavat prkleesti, eikä edes kaikilla tehtailla ole niitä varaa testata (muistelkaapa Suzukin visiittiä tai esim. Mitsun lopputaivalta) puhumattakaan yksityisistä. Ja nyt on tosiaan kuulunut jo huhuja, että Minillä oltaisiin tingitty testaamisesta...

edit: mutta en minä eri mieltä siitä ole, etteivätkö ranskalaisilla olisi taipumus vetäistä överiksi rahankäytössä mitä tulee ralliin. Ei siitä kuitenkaan voi ranskalaisia syyttää, vaan sääntöjä, jotka mahdollistavat överiksi vetämisen. Kirjoitin tuonne toiseen ketjuun "WRC nyt ja tulevaisuudessa" tjsp. mihin suuntaan rallia pitäisi mielestäni viedä. Keskeinen ajatus sääntöjen osalta on se, että kehitystyötä rajoitetaan tiukoilla säännöillä mitä tulee koriin ja moottoriin sekä siirtymällä alustan ja voimansiirron osalta paljolti ulkopuolisten valmistajien standartoituihin osiin. Tällä tavoin rahankäyttö auton viilailuun ylipäänsä tehdään vaikeaksi. Omaa tuotantoa oleville palikoille ei paljoa voi tehdä ja loput on ostettava tietyllä hintaa kaupasta ja niille ei voi tehdä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Olisi tuo parempi lähtökohta sarjalle kuin WRC-konsepti, jossa autot maksavat prkleesti, eikä edes kaikilla tehtailla ole niitä varaa testata (muistelkaapa Suzukin visiittiä tai esim. Mitsun lopputaivalta) puhumattakaan yksityisistä. Ja nyt on tosiaan kuulunut jo huhuja, että Minillä oltaisiin tingitty testaamisesta...
Siinäpä juuri seikka joka minua jaksaa ihmetyttää vuodesta toiseen. Mikä ihmeen kilpasarja se sellainen on, jossa ei saa tai ei ole varaa reenata, paitsi joillain harvoilla? Siirtäkää sama ajatus melkeinpä mihin tahansa muuhun urheilulajiin, ja koko juttu tuntuu ihan hoopolta.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Siinäpä juuri seikka joka minua jaksaa ihmetyttää vuodesta toiseen. Mikä ihmeen kilpasarja se sellainen on, jossa ei saa tai ei ole varaa reenata, paitsi joillain harvoilla? Siirtäkää sama ajatus melkeinpä mihin tahansa muuhun urheilulajiin, ja koko juttu tuntuu ihan hoopolta.
Niinku ykkösiin :frank:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Vahvat huhut kertovat että tunturissa tulee olemaan aika kilpailukykyistä kalustoa ja kuskia...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Niinku ykkösiin :frank:
Jep. Sitten voidaan vain ihmetellä kun tallin ykkösnyrkki on hyvässä lykyssä takuuvarmasti kova menijä, mutta siitä etiäpäin aina varakuskin varakuskia myöten massia pitää olla enemmän kuin mitä laki sallii. Ei se nyt ihan oikein mene, kun lajin huipulla on moinen käytäntö.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
->Rahalla saa, mutta säännöt on mahdollista määritellä sellaisiksi, että rahalla saa vain marginaalisesti. S2000 -luokassa ollaan lähempänä tätä ideaalia kuin WRC-luokassa, mutta tietysti mahdollisuus olisi parempaankin.
Aina voi käyttää vielä enemmän rahaa niihin osiin, joihin voi vaikuttaa. Ja tietty säätöihin. Ei sitä rahan laittamista voi rajoittaa. Tai voi toki yrittää...

Mukanaolevat autotehtaat ei tietenkään halua lähtee ajamaan yhtä puuta olevalla voimansiirrolla ja vaparikoneella, koska niillä on (kymmenien) vuosien tietotaito voimansiirron säädöistä ja turbokoneista.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Nimenomaan siihen, kuskista tai autojen määrästä en varmuutta saanut mutta tulossa kuitenkin...
Mihinkäs muuhun kun IRC- sarjan avaus Montessa on jo ennen... Niin ja olihan siellä jo viimevuonna Sordo hakemassa kokemusta kun Ogier ajoi Montessa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Aina voi käyttää vielä enemmän rahaa niihin osiin, joihin voi vaikuttaa. Ja tietty säätöihin. Ei sitä rahan laittamista voi rajoittaa. Tai voi toki yrittää...
Ei voi rajoittaa, mutta onko laskevan rajahyödyn käsite tuttu? Sääntöjä voi muokata siihen suuntaan, että massiivisesta rahankäytöstä saatava hyöty jää vähäiseksi.

Mukanaolevat autotehtaat ei tietenkään halua lähtee ajamaan yhtä puuta olevalla voimansiirrolla ja vaparikoneella, koska niillä on (kymmenien) vuosien tietotaito voimansiirron säädöistä ja turbokoneista.
Niinpä. Hyvien sääntöjen läpi saamiseksi olisi kyykytettävä mukana olevia autotehtaita ja siihen FIA:sta ei tunnetusti ole. Unelmoida saa ja sitähän minä teen. Älä erehdy luulemaan, että kuvittelisin ehdottamieni ideoiden joskus toteutuvan.
 
Ylös