Ralliuutisia.

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Itse ralliuutisiin/huhuihin sen verran, että nyt kun on puhuttu näistä "maratonrallien" paluusta, niin mitä mieltä olette?
Tarkoitatko entisaikojen RAC:n tapaisia maratonralleja vai? Hyvähän se on jos niitäkin taas olisi mukana. Sarja kaipaa nimenomaan vaihtelevuutta eikä F1-tyylistä kaavaan pakottamista.

Itse ainankin odotan innolla, mutta Loeb ei vaikuttanut kovinkaan innostuneelta.
Loeb nyt vaan on tyypillinen 2000-luvun kuski... Johan hänen kartturinsakin joku aika sitten valitti, kun piti aamulla lähteä aikaisin pätkälle (klo 7) :rolleyes:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Anteeksi, olen sattuneesta syystä katkera japanilaisten toiminnasta. Petterin ura voisi olla erilainen ilman sitä. Asiasta puheenollen jenkit taisivat kyllä varoittaa japanilaisia pari päivää ennen tapahtunutta, mutta sama itsepäisyys taisi vaivata...

Kertokaa toki joku parempi auton kehittäjä nykykuskeista ketkä sarjaa kiertävät? Enkä puhu pelkästään hyvien säätöjen löytämisestä.

Hirvonen? Latvala? Loeb? Sordo? Ogier? Kyllähän tuota listaa voi jatkaa... Eihän meistä todellisuutta tiedä kukaan, mutta jos tuo Solbergin säätösekoitushommeli pitää paikkaansa, en missään nimessä pitäisi täydellisenä kehittäjänä sitä.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Hirvonen? Latvala? Loeb? Sordo? Ogier? Kyllähän tuota listaa voi jatkaa... Eihän meistä todellisuutta tiedä kukaan, mutta jos tuo Solbergin säätösekoitushommeli pitää paikkaansa, en missään nimessä pitäisi täydellisenä kehittäjänä sitä.
Vai on Pykälistö kovanluokan auton kehittäjä. Minkähän takia se ei oo niissä hommissa Citroenilla? P Solbergin taidot on aavistuksen vielä peitossa mutta todellisuudessa Subaru-ajan ongelmat löyty sieltä inssipuolelta.

Grönholmin vierailun aikaan sielä olikin jo vaihdettuna ne osat mitä Solberg olis halunnu vaihdettaviks jo vuosien ajan.

Ja tohon naurettavaan väitteeseen, että Henning tekis Petterin säädöt haluisin ihan oikeita faktoja myöskin.

PS. Matthew Wilson on varmaan jäätävän kova kehittäjänä kun on uutta Fiestaa melko runsaasti ajellu.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Vai on Pykälistö kovanluokan auton kehittäjä. Minkähän takia se ei oo niissä hommissa Citroenilla?.
Itse asiassa Juuso oli parikin vuotta Sitikalla testaamassa ja nimenomaan kehittämässä autoa. Mulla on sellainen muistikuva että Juuso ajoi C4:a soralla kun sitä kehitettiin ennen MM-sarja debyyttiä. Nykyään taitaa Loeb:lla(ja 30:llä inssillä) olla jo tietotaitoa itselläänkin ihan riittävästi, joten palveluksia ei tarvita...

Ammattikilpa-kuljettajana Juusolle kävi niin kuin monella muullakin hyvällä ehdokkaalla, eli ei vain ollut sopiva. Koska kuten monesti aiemminkin on todettu, nopeimmat ei aina pääse tehdaskuskiksi vaan sopivimmat...

Solbergistä vielä sen verran että Subella varmaan oli ongelmia myös inssien kanssa mutta ei Petterikään ihan syytön ollut. Hänellä on tosiaan tapa säätää autoa kokoajan ja se näkyi hyvin GPS seurannassa/tietokonejuorussa jossa näkyi miten Petteri siirtymällä pysäytti auton, sääti pari napsua iskareita, ajoi 30 metriä ja sama alusta... Ja lähes joka siirtymällä... Ja useaan kertaan... Ei siinä ole inssinkään helppoa ottaa kuskin kertomaa tosisaan kun kokoajan pitää ruuvata jotain. Eikä se tapa taida olla mihinkään muuttunut koska eikös hän vasta myöhästynyt Ruotsissa "liikenneruuhkan" takia...
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Vai on Pykälistö kovanluokan auton kehittäjä. Minkähän takia se ei oo niissä hommissa Citroenilla?
Sen jälkeen kun FIA rajoitti testipäivien määrää sarjassa mukana olleiden tallien osalta myös testikuljettajien paikat loppuivat talleissa. Ei liene hyödyllistä antaa testikuljettajien ajaa niitä vähiä testipäiviä kun eivät kuitenkaan itse aja niitä ralleja.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1407
Sijainti
Home
Samat ukot eivät meinanneet uskoa Kankkustakaan, kun tämä vaati Subarulle täydellistä alustaremonttia -99. :rolleyes:
Nuinhan se meni mitä olen lukenut, sitten myöhemmin eli seuraavalla kaudella 2000 Kankkusella taisi jo olla toisenlaisia hankaluuksia tiimissä. Burnsia ainakin suosittiin ja joutuikohan Juha ihan Safarissa menettämään voiton tallimääräyspelillä Burnsille. Ei nyt tarkkaan muista mutta oli Subaru leirissä vaikka mimmosta hämminkiä kaudella 2000.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Nuinhan se meni mitä olen lukenut, sitten myöhemmin eli seuraavalla kaudella 2000 Kankkusella taisi jo olla toisenlaisia hankaluuksia tiimissä. Burnsia ainakin suosittiin ja joutuikohan Juha ihan Safarissa menettämään voiton tallimääräyspelillä Burnsille. Ei nyt tarkkaan muista mutta oli Subaru leirissä vaikka mimmosta hämminkiä kaudella 2000.
Ihmeellistä oli myös se, että kun Kankkunen viimein sai tahtonsa läpi auton perusteellisesta muuttamisesta ja Subaru ajoi heti kaksoisvoittoon Argentiinassa, niin haastatteluissa D. Richards ja Burns pitivät suurimpana syynä parantuneeseen vauhtiin Pirellin uutta rengasta ja siten vähättelivät Juhan tekemää työtä auton parissa. :dunno:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihmeellistä oli myös se, että kun Kankkunen viimein sai tahtonsa läpi auton perusteellisesta muuttamisesta ja Subaru ajoi heti kaksoisvoittoon Argentiinassa, niin haastatteluissa D. Richards ja Burns pitivät suurimpana syynä parantuneeseen vauhtiin Pirellin uutta rengasta ja siten vähättelivät Juhan tekemää työtä auton parissa. :dunno:
Voihan olla, että he oikeasti olivat tuota mieltä Juhaa vähättelemättä. Se, että mistä parantunut vauhti oikeasti johtui, onkin jo eri asia.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Solbergistä vielä sen verran että Subella varmaan oli ongelmia myös inssien kanssa mutta ei Petterikään ihan syytön ollut. Hänellä on tosiaan tapa säätää autoa kokoajan ja se näkyi hyvin GPS seurannassa/tietokonejuorussa jossa näkyi miten Petteri siirtymällä pysäytti auton, sääti pari napsua iskareita, ajoi 30 metriä ja sama alusta... Ja lähes joka siirtymällä... Ja useaan kertaan... Ei siinä ole inssinkään helppoa ottaa kuskin kertomaa tosisaan kun kokoajan pitää ruuvata jotain. Eikä se tapa taida olla mihinkään muuttunut koska eikös hän vasta myöhästynyt Ruotsissa "liikenneruuhkan" takia...
Puhuin edelleen auton kehittämisestä, en sen säätämisestä. Subarulle ei ollut mitään enää tehtävissä pelkkien säätöjen avulla, se alusta oli aivan vituillaan muutenkin. Paskastakaan et kakkua saa vaikka kuinka yrität.

Fordillakin luotettiin enemmän Märtiniin kuin suomalaisiin. Ja Matthewin käsialaahan se Fiestakin on... Vaikka vauhtia ei ole niin tietoa löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

mjh1010

Well-known member
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
53
Mielenkiintoista nähdä miten Bosse pärjää.


Grönholm jälleen Fordin rattiin - nyt Los Angelesissa


Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm osallistuu Yhdysvaltojen Los Angelesissa ajettavaan Global RallyCross Championshipin ensimmäiseen osakilpailuun maaliskuun 25. ja 26. päivänä.

Grönholm tyyrää kisassa 600-hevosvoimaista Ford Fiestan nelivetoa.

- Rallicross on todella hauskaa, kun radalla on monta autoa samaan aikaan, Grönholm sanoi.

- Se on todella erilaista kuin ralli, mutta on mahtavaa tulla USA:han ja on mukavaa olla taas tiimin mukana.

Global RallyCross Championshipin ensimmäinen osakilpailu ajetaan Irwindalen moottoriradalla Los Angelesin ulkopuolella.

(MTV3)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Puhuin edelleen auton kehittämisestä, en sen säätämisestä. Subarulle ei ollut mitään enää tehtävissä pelkkien säätöjen avulla, se alusta oli aivan vituillaan muutenkin. Paskastakaan et kakkua saa vaikka kuinka yrität.

Fordillakin luotettiin enemmän Märtiniin kuin suomalaisiin. Ja Matthewin käsialaahan se Fiestakin on... Vaikka vauhtia ei ole niin tietoa löytyy.
Taidat kuitenkin unohtaa että Tommi senkin Subarun kehitti jolla Petteri MM:n voitti...

Sen jälkeen olikin hieman hiljaisempaa kunnes pääsi taas valmiiseen pöytään viime vuonna C4:n ratissa...


E: Lisätään sen verran ja tarkennetaan sanojen tarkoituksia... Viimeiset 15 vuotta kaikki ralliautot ovat nimenomaan kehitetty insinöörien pöydillä. Se lopullinen säätäminen sitten on se millä sen auton saa kulkemaan, ja se on paljon kuskin persnahasta kiinni. Inssit tekevät paljon virhearvioita(mm. 307) koska katsovat vain dataa eivätkä aina kuuntele kuljettajaa silloin kun se olisi tarpeellista eli kehitys/suunnittelu vaiheessa. Ja jos inssi on liian herkkänahkainen niin silloin ollaan ongelmissa. Joskus käy niin ettei siitä paskasta kultaa saa vaikka kuinka haluaa, aivan kuten sanoit. Ja olet myös oikeassa siinä että Suben ongelmat olivat paljolti myös suunnittelu/johto puolella...
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Puhuin edelleen auton kehittämisestä, en sen säätämisestä. Subarulle ei ollut mitään enää tehtävissä pelkkien säätöjen avulla, se alusta oli aivan vituillaan muutenkin. Paskastakaan et kakkua saa vaikka kuinka yrität.

Fordillakin luotettiin enemmän Märtiniin kuin suomalaisiin. Ja Matthewin käsialaahan se Fiestakin on... Vaikka vauhtia ei ole niin tietoa löytyy.
Kovaa puhetta Sooolbergin puolesta, mutta eipähän tuota sinullakaan sen ylivertaisuudesta näyttöä ole. Puolustavat argumentit kohdistuvat muiden huonouteen... Tottakai Fordikin etsii uutta kehitysverta, jos luulevat auton saavan paremmaksi. Kumma kun Grönhomi sai paskasta Subarusta kummiskin varsin mehevästi irti. Itse luotin jopa siihen, että pienellä testauksella ja ajokokemuksella Bosse olisi tehnyt autosta voittajabiilin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Taidat kuitenkin unohtaa että Tommi senkin Subarun kehitti jolla Petteri MM:n voitti...

Sen jälkeen olikin hieman hiljaisempaa kunnes pääsi taas valmiiseen pöytään viime vuonna C4:n ratissa...


E: Lisätään sen verran ja tarkennetaan sanojen tarkoituksia... Viimeiset 15 vuotta kaikki ralliautot ovat nimenomaan kehitetty insinöörien pöydillä. Se lopullinen säätäminen sitten on se millä sen auton saa kulkemaan, ja se on paljon kuskin persnahasta kiinni. Inssit tekevät paljon virhearvioita(mm. 307) koska katsovat vain dataa eivätkä aina kuuntele kuljettajaa silloin kun se olisi tarpeellista eli kehitys/suunnittelu vaiheessa. Ja jos inssi on liian herkkänahkainen niin silloin ollaan ongelmissa. Joskus käy niin ettei siitä paskasta kultaa saa vaikka kuinka haluaa, aivan kuten sanoit. Ja olet myös oikeassa siinä että Suben ongelmat olivat paljolti myös suunnittelu/johto puolella...
Itse asiassa itse luin eilen samasta aiheesta. Joku mesoi toisaalla Solbergin voitoista jne. Siinä sitten sanottiin, että mieshän ajoi Mäkisen tekemällä autolla. Kun Mäkinen lopetti, Solbergin tulokset rupesivat laskemaan kuin lehmän häntä. Kaikki syyttivät Subarua, mutta tuskin kokonaan vika on autossakaan.

Nyt mies on väläytellyt nopeutta Citroenilla, mutta ei Solberg ole voittaja-autolla mitään maagista esittänyt, puheet on edelleenkin miehellä tekoja suuremmat. Kokoajan uhoaa voittavansa, pikkuhiljaa kaipaisin niitä kovan luokan tuloksia. Toki ajottain ajaa hyviä tuloksia, muttei mitään maagisia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Nyt mies on väläytellyt nopeutta Citroenilla
Minä pidän kyllä Petteriä loistavana kuskina jolla olisi edelleen mahdollisuus ajaa maailmanmestaruudesta mutta ikävä kyllä hänkin on joutunut maksukuskin rooliin kuten niin moni muukin. Viimekin vuonna hän ajoi monessa rallissa voitosta(kuten Jyskälä) mutta kun tehdaskuskeja ei saa voittaa niin minkäs teet... Se asia ei ole tänäkään vuonna muuttunut miksikään. Jos pullikoit Sitikkaa vastaan niin seuraavassa kisassa ei enää olekkaan autoa ja jos onkin niin ei se ainakaan kulje mihinkään...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Mie kyllä edelleen haihattelen Solbergia ja Hännistä parivaljakoksi Volkkarille, ja tasavertaisilla ehdoilla, siinähän ne asiat sitten selviäisi. Mutta, se toinen paikka sitten vissiin menee Al-Nasse sedälle vai? Noh, olihan Citikankin tehdaskuskina silloin ekalla vajaalla kaudella Rådström, kaipa siinä Al-Nassen diilissä on sitten kyse samanlaisesta kierosta huumorista.

Ja löi VW miten ison läjän taalareita pöytään niin uskon että Loeb pysyy Citikan/PSA:n miehenä nyt ja urankin jälkeen, enkä usko että on ylipäätään enää kiinnostunut ajamaan sarjassa silloin 2013 kun VW ajaa sen ekan täyden kauden. Eli aktiiveista Solberg-Hänninen olisi se paras pari VW:lle, jos ne raha-asiat jätetään hetkeksi sivuun.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Mie kyllä edelleen haihattelen Solbergia ja Hännistä parivaljakoksi Volkkarille, ja tasavertaisilla ehdoilla, siinähän ne asiat sitten selviäisi. Mutta, se toinen paikka sitten vissiin menee Al-Nasse sedälle vai? Noh, olihan Citikankin tehdaskuskina silloin ekalla vajaalla kaudella Rådström, kaipa siinä Al-Nassen diilissä on sitten kyse samanlaisesta kierosta huumorista.

Ja löi VW miten ison läjän taalareita pöytään niin uskon että Loeb pysyy Citikan/PSA:n miehenä nyt ja urankin jälkeen, enkä usko että on ylipäätään enää kiinnostunut ajamaan sarjassa silloin 2013 kun VW ajaa sen ekan täyden kauden. Eli aktiiveista Solberg-Hänninen olisi se paras pari VW:lle, jos ne raha-asiat jätetään hetkeksi sivuun.
Niin kyllä sitä Nasse-setää ollaan kovaa tunkemassa sinne kakkoskuskiks. Pahasti näyttä Juhalle käyvän kylmät. En todellakaan sitä toivo!

Tässä taas yksi kirjoitus.

http://autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201101871

Lööppiä ei sit ilmeisesti PSAlta päästetä/poika halua lähteä.
Tässä on myös nyt Petterillä osoitus näyttää, että on myös auton kehittäjä. Tehdastallipaikkaahan on huudeltu jo monta vuotta. Nyt on aikaa ja rahaa näyttää kyvyt. Hemmetin hieno homma, että VW tulee mukaan!
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Taidat kuitenkin unohtaa että Tommi senkin Subarun kehitti jolla Petteri MM:n voitti...
Anteeks mitä? Kaveri, joka ajoi neljään mestaruuteen täysin Lasse Lammen tekemällä autolla, julistetaan nyt jumalaksi? Sama mies, joka taisteli samalla Subarulla, millä Petteri lopulta ajoi mestariksi, Skodien ja Hyundaiden kanssa samoista sijoituksista? Toki Tommi siellä mukana oli...

Ja kyllä Petteri vielä pari seuraavaa kautta meni ihan kärkivauhtia. Vasta kaudeksi 2006 Subarun huippu-insinöörien suunnittelema tekele käänsi Petterin uran jyrkkään laskuun. Tekele, jota ei saatu kulkemaan edes suoraan. Mielestäni hatunnoston arvoinen suoritus.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Anteeks mitä? Kaveri, joka ajoi neljään mestaruuteen täysin Lasse Lammen tekemällä autolla, julistetaan nyt jumalaksi?
Tuskin Lasse niitä ihan yksinään teki.

Ja kumma, että heti kun Tommi tuli tiimiin niin alkoi kulkea. WRC auto oli katastrofi ja sitä Lampi vielä kehui ennen käyttöönottoa, joten ei se nyt ihan mikään jumala ole.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Anteeks mitä?QUOTE]

Laput silmiltä nyt... Yleensä se mikä näissä jutuissa vaikuttaa on kokemus. Kun Tommi meni Subarulle hänellä oli sitä neljän MM:n verran. Väitätkö nyt tosiaan että Tommi oli siellä turistina ja ajeli Petterin kehittämällä autolla??? Nyt täytyy sanoa että olet kyllä kokolailla yksin läpi...

Jos Tommi kerran hoiti asiat Subella niin huonosti niin miksiköhän hän edelleen tekee yhteistyötä Subarun kanssa ja kehittää N-ryhmän autoja heille kun taas Prodrive joutui WRC yhteistyön heidän kanssaan lopettamaan???
 
Viimeksi muokattu:
Ylös