Ralliuutisia.

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Laput silmiltä nyt... Yleensä se mikä näissä jutuissa vaikuttaa on kokemus. Kun Tommi meni Subarulle hänellä oli sitä neljän MM:n verran. Väitätkö nyt tosiaan että Tommi oli siellä turistina ja ajeli Petterin kehittämällä autolla??? Nyt täytyy sanoa että olet kyllä kokolailla yksin läpi...

Jos Tommi kerran hoiti asiat Subella niin huonosti niin miksiköhän hän edelleen tekee yhteistyötä Subarun kanssa ja kehittää N-ryhmän autoja heille kun taas Prodrive joutui WRC yhteistyön heidän kanssaan lopettamaan???
Tuo Tommi Mäkinen Racingin ja Prodiven vertaus meni nyt kyllä pahasti perseelleen, mutta muuten ihan ok tekstiä. Subaru vetäytyi taloudellisista syistä rallin mm-sarjasta siinä missä Toyota ja Honda formuloiden puolelta vaikka jälkimmäisellä oli tiedossa, että tulossa olisi ollut varsin poikkeuksellinen kausi. Siinä on ihan sama kuka niitä ylihintaisia wrc autoja kasaan väkertää kun rahahanat lyödään kiinni ja käsittääkseni myös Prodrive edelleen N-ryhmän subarujen parissa työskentelee tai teki niin ainakin vielä viime kaudella. Myös Vermont SportsCar rakentelee edelleen ralli subaruita niin pätkille kuin rallicrossiin, että ei tuo Mäkisen paja nyt mikään Subarun rallitoiminnan huipentuma ole.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tuskin Lasse niitä ihan yksinään teki.

Ja kumma, että heti kun Tommi tuli tiimiin niin alkoi kulkea. WRC auto oli katastrofi ja sitä Lampi vielä kehui ennen käyttöönottoa, joten ei se nyt ihan mikään jumala ole.
Subarulla ajettiin maailmanmestariksi juuri ennen Mäkisen tuloa mukaan tiimiin, mutta Mitsubishin wrc jota hän kehitti floppasi täysin. Enkä tuota Subarun kauden 2002 autoakaan katastrofiksi kutsuisi (toisin kuin mainiksemaani Mitsua) kun podium sijoja kuitenkin tuli ihan mukavasti ja Petter oli kauden alusta loppuun pisteillä jokaisessa kilpailussa muutamaa keskeytystä lukuunoattamatta. Lähinnä Mäkisen keskeytysten määrä sai Subarun kauden näyttämään todellisuutta ankeammalta.

Toki Mäkisestä saattoi olla suuri apu Petterille, mutta tämä nyt on vain arvailua. Ainoastaan se on faktaa, että Petterin meno parani tasaisesti kauden 2002 aikana olipa syy sitten mikä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Mäkinen saattoi itse asiassa hävitä viidennen maailmanmestaruuden sen vuoksi, että Mitsu, paitsi panosti kehitykseen, otti käyttöön epäonnistuneen WRC-tekeleen kesken kauden ja pitäytyi siinä, vaikka kulku ei riittänyt.

Mitä tulee keskusteluun muuten, niin jos ei muuta, ainakin sen pitäisi selvitä, että menestys ja menestömättömyys on paljon muustakin kiinni kuin kuskin taidoista. Sen näkee niin Solbergin, Mäkisenkin kuin monen muunkin kuljettajan urasta.

Mäkinen on itse todennut uransa jälkeen, että Subarulle siirtyminen oli virheliike, koska auto ei sopinut ajotyylille. Toisaalta hän on myös tunnustanut, että motivaatio ei riittänyt enää panostamaan auton testaamiseen, että siitä olisi saatu mieluisampi. Mäkinen kuitenkin valitsi Subarun, koska Citroen, jolta hän myös sai tarjouksen (ja ilmeisesti testasikin autoa) kiersi ensimmäisenä kautenaan vajaan sarjan.

Varmaan aika turhaa spekuloida sen suhteen, kuinka hyvä ketäkin on autoa testaamaan. Ylimalkaan voisi todeta, että Solbergin, tai kenen hyvänsä muun kuin Loebin pitäminen sarjan parhaana testaajana vaatii melkoiset fanipoikalasit - ainakin kun perustelut ovat sitä tasoa, mitä on esitetty, eli ei ole esitetty perusteluita.

Solberg on kuuleman mukaan vatuloija siinä kuin esim. Grönholmin Pösön aikainen inssi on sanonut Bossesta, että ei hän juuri koskaan halunnut autoonsa mitään muutoksia, edes silloin kun jäi muista, totesi vaan ajavansa jatkossa lujempaa. Silti niin Solberg kuin Grönholm ovat ehdottomasti 2000-luvun parhaita kuskeja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
->Mäkinen saattoi itse asiassa hävitä viidennen maailmanmestaruuden sen vuoksi, että Mitsu, paitsi panosti kehitykseen, otti käyttöön epäonnistuneen WRC-tekeleen kesken kauden ja pitäytyi siinä, vaikka kulku ei riittänyt.

Mäkinen on itse todennut uransa jälkeen, että Subarulle siirtyminen oli virheliike, koska auto ei sopinut ajotyylille. Toisaalta hän on myös tunnustanut, että motivaatio ei riittänyt enää panostamaan auton testaamiseen, että siitä olisi saatu mieluisampi. Mäkinen kuitenkin valitsi Subarun, koska Citroen, jolta hän myös sai tarjouksen (ja ilmeisesti testasikin autoa) kiersi ensimmäisenä kautenaan vajaan sarjan.
Kyllä Mäkinen jollain tapaa sen viidennen mestaruutensa menetti ulottuvilta epäonnistuneen Mitsun takia ja ei sillä autolla sen kummin Mcrae, Delecour ynnä muut vuosien saatossa saaneet oikeastaan minkäänlaista tulosta aikaiseksi vaikka pieniä valonpilkahduksia toisinaan olikin "huomattavissa".

Itse olin henkeen ja vereen Subaru fani niin kauan kuin olivat mukana MM-sarjassa ja olihan Subarulle siirto jollain tapaa virhe liike, alussa kaikki näytti hyvältä Montesta tuli voitto mutta sitten Ruotsista eteenpäin meno oli vähän niin ja näin oikeastaan joka kausi Tommin osalta kyseisen tiimin riveissä. Itse kylläkin odotin Mäkiseltä silloin niitä mestaruuksia mitä Mitsullakin sai ajettua mutta toisin kävi.

Tommin mielestä Citroen oli kieltämättä houkutteleva vaihtoehto, mutta vaakakupin painoi Subarun suuntaan se, että talli ajoi täyden MM-sarjan. Citroenin ohjelmassa oli vain seitsemän MM-rallia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
On se huvittavaa kun keskikertaisuudesta (lue ei surkea, muttei mikään tähti) luodaan äärimmäinen legenda, joka on nopein, pr-taitoisin (mikä kyllä pitää paikkaansa), ylivoimaisesti paras auton kehittäjä ja maailman paras muutenkin, muttei kelpaa kenellekään tehdastiimille edes ilmaiseksi. Jotenkin outoa... Onko Petterin luonne, se joka ajaa tehdastallista ulospäin?
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mäkinen on itse todennut uransa jälkeen, että Subarulle siirtyminen oli virheliike, koska auto ei sopinut ajotyylille. Toisaalta hän on myös tunnustanut, että motivaatio ei riittänyt enää panostamaan auton testaamiseen, että siitä olisi saatu mieluisampi. Mäkinen kuitenkin valitsi Subarun, koska Citroen, jolta hän myös sai tarjouksen (ja ilmeisesti testasikin autoa) kiersi ensimmäisenä kautenaan vajaan sarjan.
Minulle uutta ja mielenkiintoista tietoa. Onko jostain julkaisusta vai ihan kuultua?

Itseäni kun on aina mietityttänyt tuo Mäkisen menestymättömyys Subbella, vaikka Mitzulla oli pitelemätön. Oli vaikea niellä, että Solberg viekin yht'äkkiä monin kertaista mestaria, kun odotin että Tommi olisi ehkä napannut mestaruuksia Subarulla. Vaikea uskoa, että Tommi olisi halunut ajaa (etenkään vajaata kautta) Citroënilla, joka ei muutoinkaan ollut silloin vielä tunnettu menestyksekkäänä rallimerkkinä. Ja miten olisi mahtanut olla toimeentuleminen ranskalaisten mekaanikoiden kanssa?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Vaikea uskoa, että Tommi olisi halunut ajaa (etenkään vajaata kautta) Citroënilla, joka ei muutoinkaan ollut silloin vielä tunnettu menestyksekkäänä rallimerkkinä. Ja miten olisi mahtanut olla toimeentuleminen ranskalaisten mekaanikoiden kanssa?
Tuolla Tommin mietteet silloin kun siirtyi Subarulle ja mainitsee siinä Citroenistakin.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuskin Lasse niitä ihan yksinään teki.

Ja kumma, että heti kun Tommi tuli tiimiin niin alkoi kulkea. WRC auto oli katastrofi ja sitä Lampi vielä kehui ennen käyttöönottoa, joten ei se nyt ihan mikään jumala ole.
Tuskin Tommikaan niitä ihan yksinään teki.

On se kumma, miten Lampi ollaan yleisesti valmiita heittämään susille, jotta Mäkisen mainetta saadaan pönkitettyä. Molemmat kun ovat vieläpä suomalaisia... :rolleyes:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Tuo Tommi Mäkinen Racingin ja Prodiven vertaus meni nyt kyllä pahasti perseelleen.
Oli hieman kärjistys myönnän mutta se kuitenkin on totta että Tommi on tuon TMR:n ja Subarun yhteistyön saanut aikaan hyvien Japanin suhteidensa ansiosta...

Ja autojen kanssa pelatessa sen menestys ja menestymättömyys on monien asioiden summa eikä kenestäkään voi vetää absoluuttisia totuuksia suuntaan tai toiseen koska kaikki vaikuttaa kaikkeen...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Itseäni kun on aina mietityttänyt tuo Mäkisen menestymättömyys Subbella, vaikka Mitzulla oli pitelemätön. Oli vaikea niellä, että Solberg viekin yht'äkkiä monin kertaista mestaria, kun odotin että Tommi olisi ehkä napannut mestaruuksia Subarulla.
Pari prinsiippiä:

-Motivaation puute.
-Subarun vaatima ajotyyli.
-Lampi ei ollut tekemässä pohjatyötä auton säätöjen kanssa.
-Pienet mutta käsittämättömät murheet (käsijarru meni poikki serpoja täynnä olevan Saksan rallin 1. mutkassa, mekaanikot unohtivat täyttää takaiskunvaimentimet Safarissa, kone oli valmiiksi rikki Jyskälässä jo ennen starttia...)
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Pari prinsiippiä:

-Lampi ei ollut tekemässä pohjatyötä auton säätöjen kanssa.
-mekaanikot unohtivat täyttää takaiskunvaimentimet Safarissa.
Subaru aikana Mäkisen suomalaistukena olivat Esko Reiners ja Pasi Hagström. Hagström testasi Subarua ja ajoi kyseisellä merkillä kilpaa jenkkien sarjassa.

Safari rallin keskeytys oli kova pettymys Mäkiselle kärkipaikalta.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Minulle uutta ja mielenkiintoista tietoa. Onko jostain julkaisusta vai ihan kuultua?

Itseäni kun on aina mietityttänyt tuo Mäkisen menestymättömyys Subbella, vaikka Mitzulla oli pitelemätön. Oli vaikea niellä, että Solberg viekin yht'äkkiä monin kertaista mestaria, kun odotin että Tommi olisi ehkä napannut mestaruuksia Subarulla. Vaikea uskoa, että Tommi olisi halunut ajaa (etenkään vajaata kautta) Citroënilla, joka ei muutoinkaan ollut silloin vielä tunnettu menestyksekkäänä rallimerkkinä. Ja miten olisi mahtanut olla toimeentuleminen ranskalaisten mekaanikoiden kanssa?
Pari vuotta sitten olin katsomassa nykyistä/uutta Lanceria autokaupassa ja paikallinen autokauppias sanoi Mitsun menestyksen taustaksi jonkin asteisen ajonvakautuksen ns. ESPin mikä teki autosta paremman/helpomman ajettavan kuin muiden autot, joilla ei tätä ollut. Tiedä sitten. Subaru on tainnut vuosien varrella ollut ralliautojen Ducati.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Subaru aikana Mäkisen suomalaistukena olivat Esko Reiners ja Pasi Hagström. Hagström testasi Subaru ja ajoi kyseisellä merkillä kilpaa jenkkien sarjassa.

Safari rallin keskeytys oli kova pettymys Mäkiselle kärkipaikalta.
Myös jyskälä 2002 varmaan söi miestä. Silloinhan kisan aikana Subaru ei myöntänyt auton edes olevan hajalla vaikka tehoja uupui 20-30 %. Kisan jälkeen kun kone avattiin niin syy löytyi jostain männänrenkaista..

Sen muistan, että Subaru-aikanaan Mäkinen haki jatkuvasti säätöjä lähes jokaisessa kisassa. Mitsulla tätä tapahtui kuitenkin vain harvakseltaan.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Lainasin muutama vuosi sitten Rallisankari-äänestys -toikkiin vuoden 2003 tekstiä Ruutulippu-kirjasta, hieman taustoja siitä, miksi menestystä ei tullutkaan, niinkuin odotettiin.
Laitetaan nyt sama pätkä tähänkin.

"Kausi 2002 käynnistyi parhaalla mahdollisella tavalla, kun hän voitti Monte Carlo-rallin, mutta sen jälkeen alkoi vastoinkäymisten pitkä sarja. Huonoa onneakin siihen mahtui, mutta enimmäkseen kysymys oli tallin ammattitaidosta. Vaihtuvuus Prodriven tiimissä oli suuri, ja uudet miehet tekivät välillä käsittämättömiä virheitä.
-Ajatellaan nyt vaikka sitä kertaa, kun Tommi johti Safaria. Joku unohti täyttää iskunvaimentimet huollossa ja koko jousitus romahti seuraavalla erikoiskokeella, erä tallin työskentelyä seurannut sisäpiiriläinen kertoo."

"Toisen kerran Mäkinen mietti lopettamista syksyllä 2002. Toisessa vaakakupissa olivat koetut takaiskut ja toisessa hänen uskonsa siihen, että kaikki voidaan vielä muuttaa. Tommilla itsellään oli ajatuksia siitä, miten auton saisi sopimaan paremmin hänen ajotyylilleen. Kun auto tulisi kuntoon, hänen vauhtinsa riittäisi edelleen MM-rallien pohja-aikoihin. Siitä hän oli varma.
Auto ei kuitenkaan koskaan tullut Tommin haluamaan kuntoon. Tutkamittaukset kertovat, että kaudella 2003 Subaru hävisi moottorin tehoissa muille kärkiautoille.
On kuvastavaa, että Ruotsin rallin kakkostila jäi Mäkisen ainoaksi palkintosijoitukseksi 2003. Ruotsi ja Monte Carlo ovat liukkaan ajoalustansa takia ainoat MM-rallit, joissa kuljettaja voi rohkeudellaan ja ajotaidollaan paikata auton puutteita. Montessa Mäkinen yritti liikaa ja ajoi ulos tieltä, Ruotsissa vain Marcus Grönholm oli häntä nopeampi."

"-Tommin ajotyyli on perinteisen suomalainen: hän jarruttaa voimakkaasti ennen kurvia, kiihdyttää kurvissa ja pyrkiisiitä ulos mahdollisimman kovaa. Sellaista ajotyyliä varten nelivetoisesta autosta pitää tehdä enemmän taka- kuin etuvetoista muistuttava.
-Petter ajaa ihan eri tavalla. Hän vie autoa enemmän etuvetoisena, kääntää sen ikään kuin väkisin kurviin. Se ei luista juuri ollenkaan eikä meno näytä miltään, mutta kello tykkää, Mäkisen kelitiedustelijana vuosikaudet toiminut Marko Taskinen erittelee.
-Petterin ajotyylissä moottorin tehon puute ei näy niin selvästi, koska auto ei liu'u kaarteissa. Tommi maksoi tehon puutteesta paljon enemmän, Taskinen sanoo."

"Ennen muuta (lopettamisen) ajoitus oli hyvä urheilullisesti. Mäkinen poistui MM-sarjasta ollessaan vielä huipulla. Ralliautoilussa on nähty monta kertaa entisiä mestareita, joile luopuminen on ollut vaikeaa ja jotka ovat jääneet roikkumaan tehdastallien liepeille. Mestarin huippuhetkissä täysillä mukana eläneen on ollut surullista seurata, kuinka kuljettaja ei ole pystynyt tunnustamaan aikojen muuttumista.
Tommi Mäkisestä ei jää sellaista kuvaa. Hän pystyi viimeiselläkin kaudellaan erikoiskokeiden voittoihin niissä kilpailuissa, joissa auton puutteita pystyi korjaamaan kädellä. Hänelle kirjattiin pohja-aikoja Ruotsin, Kreikan ja Kyproksen MM-ralleissa."

"-Silloin kaikkein parhaaseen aikaa, kun Tommi ajoi voitosta voittoon, me tiesimme jo Suomesta lähtiessämme, että hän voittaa. Se oli erikoista aikaa. Ne voitotkaan eivät tuntuneet paljon miltään. Ei niille maljoja nosteltu. Sanottiin vain, että näinhän sen piti mennäkin.
- Niin ylivoimainen Tommi oli, että jos jollakin pätkällä tuli vain 15 sekunnin voitto, me sanoimme heti, että nyt se on pyörähtänyt. Puolen minuutin voitto oli ihan tavallinen, Taskinen muistelee.
Juuri sellaisista voitoista Tommi Mäkinen tulevina vuosina muistetaan. Kun puhe kääntyy ralliautoilun 90-luvun jälkipuoliskolle, jokainen silloin MM-sarjaa seurannut tietää kertoa, että Tommi Mäkiselle ei silloin kukaan voinut mitään.
Hän oli oman aikakautensa kiistaton kuningas. Hän oli aikansa Fangio tai Stewart tai Senna."
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Samaa muutes valitteli Löysä aikanaan Ralliartin Galantista. Auto oli perussäädöiltään Erikssonin mieltymysten mukaisesti etuveto-painotteinen eikä autoa saatu (haluttu saada) muutettua kauden aikana Löysän käteen sopivaksi. Löysän ajotyyli kun oli opittu kartaani-autolla kuten Nissan RS ja Datsun Violet/Bluebird. Samoin kuin Vatanenkin, Löysä paiskoi myös nelivetoisia tappisladeihin ja käytti ahkerasti vastaheittoja. B-ryhmän Pösöllä ajaessa se ei liiemmin haitannut (edes Korsikalla) kun voimaa oli yli oman tarpeen joka tapauksessa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Laput silmiltä nyt... Yleensä se mikä näissä jutuissa vaikuttaa on kokemus. Kun Tommi meni Subarulle hänellä oli sitä neljän MM:n verran. Väitätkö nyt tosiaan että Tommi oli siellä turistina ja ajeli Petterin kehittämällä autolla??? Nyt täytyy sanoa että olet kyllä kokolailla yksin läpi...
En ole missään niin väittänyt, itsehän niin tuossa sanot... Subarulla voitettiin mestaruus juuri ennen Mäkisen tuloa talliin, että kai siellä jotain osattiin jo ennen kuin Tommi sinne tuli?

Ja larzzonille tiedoksi että vaikka olisi minkälaiset fanilasit päässä, niin Loebiä ei voi pitää lähelläkään sarjan parhaita autonkehittäjiä, paras ajamaan hän kyllä on. Bugalski, Sainz ja Pykälistö ovat olleet isossa roolissa 7n mestaruuden aikana. Loebille kelpaa nykyään JOPA:)rolleyes:)Petterin vinkit auton suhteen...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Kun täällä nyt 2003 jne. ja tähtien vaisuus on esillä, niin mikäs McRaella oli Citroenilla silloin?

Meno oli jotenkin tasapaksua ja epätyypillistä miehelle?

Muistan kuulleeni jossain herran dokkarissa että oli hieman sopeutumisvaikeuksia kuten Burnsilla Peugeot:lla, mutta onkos tästä muita teoriota?

Kai jatkoa olisi silti tullut jos ei olisi tullut 2004 sääntömuutoksia kuskien osalta, mutta silloin tämä "puolivaloilla"-vaihe hämmensi paljonkin nuorta rallifania :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kun täällä nyt 2003 jne. ja tähtien vaisuus on esillä, niin mikäs McRaella oli Citroenilla silloin?

Meno oli jotenkin tasapaksua ja epätyypillistä miehelle?

Muistan kuulleeni jossain herran dokkarissa että oli hieman sopeutumisvaikeuksia kuten Burnsilla Peugeot:lla, mutta onkos tästä muita teoriota?
Veikkaan pienimuotoista kielimuuria. Autoa on varmasti vaikea säätää tarkasti kun toinen puhuu skottiaksentilla ja vastapuolen kielitaito on ranskalaista tasoa. Sainzillahan ongelmia ei ollut, koska hän puhuu sujuvaa ranskaa.

Burnsilla puolestaan taisi sopeutumisvaikeudet johtua liian avonaisesta takista... ;)
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Itse olen kanssa kuulluut useastakin suunnasta saman väittämän McRaen kommunikointi vaikeuksista ranskisten kanssa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Kun täällä nyt 2003 jne. ja tähtien vaisuus on esillä, niin mikäs McRaella oli Citroenilla silloin?
Mcraesta jäi myös mieleen se ettei mies päässyt Subarulle enää koskaan sen jälkeen kun lähti sieltä, vaikka useaan otteeseen niin itse kuin Subaru yrittävät saada toisiaan samaan tiimiin.

Ensimmäisen kerran Subaru yritti Mcraeta takaisin kun hänen Ford sopimus päättyi, sen jälkeen toinen yritys oli kun Citroenilta joutui pois vaikka mies olikin jo ehtinyt tehdä sopimuksen Nissanin kanssa Dakariin osallistumisesta, Ruotsin rallin jälkeen lopulta nekin Subaru huhut 2004 laantuivat. Viimeinen Subaru huhu Mcraen kohdalla oli silloin hieman ennen hänen menehtymistä ja jälkeenpäin Richards taisi sanoakkin että sopimus olisi aika varmasti tullut. Joitain huhuja taisi olla Subarulle menosta myös silloin kun ajoi Skodalla.
 
Ylös