Ralliuutisia.

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1027
Sijainti
South Park
Niin, kuitenkin ko. herrat ovat MM-loppupisteissä pyörineet aikalailla samoissa haminoissa kuin Wilsonkin.
No onko tuo nyt kovinkaan hyvä mittari sanomaan että Urmo, PG ja Garde on saman tason kuskeja kuin Wilson? Mielestäni ei, todellakaan... Kannattaa perehtyä vähän syvällisemmin.

Pidetään mielessä että esimerkiksi Urmolla on 16 MM starttia WRC autolla. Wilsonilla 77... eli jokaiseen ajamaansa MM ralliin lähteny WRC:llä.
Kaikki eivät ole myöskään päässeet ajamaan automaattisesti täyttä kautta, toisin kuin Matthew, jolloin tuo loppupisteiden vertailu on sinänsä jo turhaa.

Esim. kaudelta -08 Wilson keräsi 15 pistettä ja Aava 13. Urmo tosin ajoi tuolla kaudella viisi (5) rallia vähemmän... :rolleyes:
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
Ei hyvä :thumbfh:

Tuntuu olevan rallissa taas hieman synkempi vaihe menossa.
Ulosajo tapahtui nopean osuuden jälkeisessä loivassa ylämäessä olevassa neulansilmämutkassa. Auto oli katkaissut mm. tukevan kuusen. Pahin isku oli tullut kuskin puolelle auton rakenteiden suhteen yläviistosta. Skoupil oli 46-vuotias ja kilpaillut kaksivetoisilla koko 2000-luvun. RIP.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllähän noita yksittäisiä tuloksia tulee väkisinkin, kun pyörii puolivuosikymmentä mukana Fordin pajan vasemmalla puoliskolla kootulla autolla.
Joillakin on mahdollisuudet siihen, joillakin toisilla ei. Ei se ole Wilsonin Matin vika ettei esim. Suomesta löydy rahoitusta WRC-paikkaan. Ja toisaalta, ehkä Wilsonilla on jonkinlaista mainosarvoa kun Brittein saarilta ei sitten Burnsin ja KilinKolinin ole juurikaan menestyviä kuskeja tullut. Meeke teki IRC sarjassa kohtuullista tulosta, muttei kyennyt järjestämään riittävää rahoitusta että olisi päässyt ajamaan WRC-sarjaan.

EDIT: Ja ilmeisesti Räikkönenkin on kallistumassa siihen suuntaan, että ralliharrastus saa toistaiseksi väistyä taka-alalle jos vain NASCAR-kuviot menevät suunnitelmien mukaan. Tiedä sitten mitä WRC kauden läpivienti kustantaa, mutta JOS pystyy ajamalla itsensä nostamaan Sprint-cupiin, niin sen kauden hinta olisi noin 25 miljoonaa, joka on aika iso summa rahaa myös Kimin taskussa.
 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Joillakin on mahdollisuudet siihen, joillakin toisilla ei. Ei se ole Wilsonin Matin vika ettei esim. Suomesta löydy rahoitusta WRC-paikkaan. Ja toisaalta, ehkä Wilsonilla on jonkinlaista mainosarvoa kun Brittein saarilta ei sitten Burnsin ja KilinKolinin ole juurikaan menestyviä kuskeja tullut. Meeke teki IRC sarjassa kohtuullista tulosta, muttei kyennyt järjestämään riittävää rahoitusta että olisi päässyt ajamaan WRC-sarjaan.
Mutta nyt Meeke taitaa kuitenkin olla ihan oikee tallikuski jonka ei tartte viedä rahaa mukanaan vaan saa ajamisestaan jopa palkkaa:alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mutta nyt Meeke taitaa kuitenkin olla ihan oikee tallikuski jonka ei tartte viedä rahaa mukanaan vaan saa ajamisestaan jopa palkkaa:alppu:
Voi olla, että Peugeot UK maksaa sille jokusen punnan IRC:n tahkoamisesta. Mutta IRC ei ole WRC vaan ainakin periaatteessa alemman tason "farmisarja". Vähän sama kuin joku GP2:n vs F1:t
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Voi olla, että Peugeot UK maksaa sille jokusen punnan IRC:n tahkoamisesta. Mutta IRC ei ole WRC vaan ainakin periaatteessa alemman tason "farmisarja". Vähän sama kuin joku GP2:n vs F1:t
Kris Meeke on Prodrive Minin Tehdaskuski Dani Sordon kanssa, että tälläistä tätä nykyä :wall:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Voi olla, että Peugeot UK maksaa sille jokusen punnan IRC:n tahkoamisesta. Mutta IRC ei ole WRC vaan ainakin periaatteessa alemman tason "farmisarja". Vähän sama kuin joku GP2:n vs F1:t
Onko sulla Meeke ja Wilks sekaisin? Wilks ajaa tänä vuonna Peugeot UK:lla ja Meeken palkan maksaa Mini. :alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onko sulla Meeke ja Wilks sekaisin? Wilks ajaa tänä vuonna Peugeot UK:lla ja Meeken palkan maksaa Mini. :alppu:
Ehkä sitäkin, mutta enempikin ajattelin vielä viime kauden tallipaikkojen tilannetta. Viimevuonnahan Meeke ajoi sillä Pökötillä, jossa oli Union Jack maalattu (lue:teipattu) kattoon....


Ja vielä tuosta Wilson juniorista (joka siis tämän foorumin virallisen mielipiteen mukaan on huonoin ikänä missään WRC tallipaikan saanut kuski).

2008 Walesin rallissa Stobart VK M-Sport Ford Rally Team ajatti peräti kuutta Ford Focus WRC:a. BP Ford Abu Dhabilla oli lisäksi kolme autoa rivissä. Kilpailun kymmenes Focus oli Valentino Rossi joka muodollisesti ajoi omissa nimissään.
Fordien nopein oli tietty Latvala. Toiseksi nopein oli Stobartin autolla Francois Duval (yk:n 7s 5'8" kärkeen). Kolmanneksi nopein oli Hirvonen (5'39" kärkeen) ja neljänneksi nopein Wilson (8'14" kärkeen).

Wilsonin perässä yk:n 10s oli Stobartin Barry Clarke (9'53" kärkeen) sitten Rossi (13'20" kärkeen) sitten al-Qassimi (Abu Dhabi:n auto 15'24" kärkeen) sitten Steve Perez (Stobart 20'41" kärkeen). Dave Weston ja Henning Solberg keskeyttivät. Weston tosin körötteli maaliin sijalla 33. toiseksi hitaimpana WRC-kuljettajana liki 53 minuuttia kärjen perässä. Hänen kannoillaan oli irlantilainen privaatti-subaru 40 sekuntia hitaampana.

Monenlaiset sunnuntai-suharit saavat kyllä ostettua itselleen tallipaikan yhteen tai useampaan kisaan ja pyörivät siellä Nasselaisten ja S2000:n seassa kuin puolukat sanonko missä. Varmasti esim. Suomesta löytyisi nopeampiakin kuljettajia, mutta money talks ja bullshit walks. Niinpitkään kun näille suomalaisille melkein mestareille ei löydy rahoittajia, niin mikäs Wilsonin on ajellessa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
...Monenlaiset sunnuntai-suharit saavat kyllä ostettua itselleen tallipaikan yhteen tai useampaan kisaan ja pyörivät siellä Nasselaisten ja S2000:n seassa kuin puolukat sanonko missä...
Tästä asiasta tuskin on epäselvyyksiä.

Itselläni ei ole mitään Wilsonin, tai kenenkään muunkaan miljonäärin tai suhteita omaavan harrastuksia vastaan. Ralli ei ole heidän vuokseen rikki, he vain ovat rikkinäisyyden oire.

Vähän suhteellisuudentajua kuitenkin noihin juttuihin. Wilsonia ei ole mielekästä verrata Gardemeisteriin tai edes Anderssoniin, vaikka kyseiset kuljettajat ovat urallaan ajaneet samojakin sijoituksia, PG ja Wilson melkeimpä vain samoja sijoituksia. Kuitenkin kyse on taidoiltaan tyystin eri tason kuljettajista. Rallissa kuljettajan taso vain ei oikein kerro mitään urakehityksestä.

Loebkin on muuten joskus ollut seitsemäs jne. Olisiko joskus jopa jäänyt Wilsonin taakse?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vähän suhteellisuudentajua kuitenkin noihin juttuihin. Wilsonia ei ole mielekästä verrata Gardemeisteriin tai edes Anderssoniin, vaikka kyseiset kuljettajat ovat urallaan ajaneet samojakin sijoituksia, PG ja Wilson melkeimpä vain samoja sijoituksia. Kuitenkin kyse on taidoiltaan tyystin eri tason kuljettajista. Rallissa kuljettajan taso vain ei oikein kerro mitään urakehityksestä.
No aika hyvin piilossa tuo Gardemaisterinkin taitotaso on viimevuosina ollut. Taannoinen esitys sillä S2000 Fiestalla NORF:ssa oli kyllä melkoinen floppi. Ja tietysti vikaa löytyi kaikkialta muualta kuin omasta itsestä.

Wilson ei ole mitenkään huikaisevan nopea kuljettaja, mutta luotettavasti hän tuo auton yleensä varsin ehjänä maaliin. Toisin kuin nämä Latvalan kaltaiset suharit joilla on vain kaksi vaihtoehtoa: joko Tulos tai sitten vauhdilla ulos. Wilson on lähes ihanteellinen back-up kuljettaja tiimille. Vielä kun kykenisi tosissaan ajamaan vaikka 4./5. sijasta kilpaa....
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No aika hyvin piilossa tuo Gardemaisterinkin taitotaso on viimevuosina ollut. Taannoinen esitys sillä S2000 Fiestalla NORF:ssa oli kyllä melkoinen floppi. Ja tietysti vikaa löytyi kaikkialta muualta kuin omasta itsestä.
Se on muuten jännä kun Suomessa ei saa sanoo, että autossa olis vikaa vaikka siinä oliskin vikaa. Aina pitää sanoo että vika on itessä. Tästä kyseisestä tapauksesta en tosin tiiä taustoja sen tarkemmin. Kertoohan se toki jotain, jos kilpa-auton isointa vaihetta ei voi käyttää kun loppuu voima kesken.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Se on muuten jännä kun Suomessa ei saa sanoo, että autossa olis vikaa vaikka siinä oliskin vikaa. Aina pitää sanoo että vika on itessä. Tästä kyseisestä tapauksesta en tosin tiiä taustoja sen tarkemmin. Kertoohan se toki jotain, jos kilpa-auton isointa vaihetta ei voi käyttää kun loppuu voima kesken.
Se on muuten ihan yhtä jännä juttu, että vika ei ikinä ole suomalaisissa kuskeissa vaan ihan jossain muualla. Aina suomalaiset ovat parempia kuin muut ja ikinä heitä ei saa haukkua.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Se on muuten jännä kun Suomessa ei saa sanoo, että autossa olis vikaa vaikka siinä oliskin vikaa. Aina pitää sanoo että vika on itessä. Tästä kyseisestä tapauksesta en tosin tiiä taustoja sen tarkemmin. Kertoohan se toki jotain, jos kilpa-auton isointa vaihetta ei voi käyttää kun loppuu voima kesken.
Tosin VM:n tutkamittaukset eivät puoltaneet että auto olisi ollut ainakaan yhtään muita vastaavia hitaampi. Ehkä vain sopeutuminen (testaaminen/tutustuminen) S2000-peliin oli vaillinaista WRC-muistoissa? Onko bisnes pitänyt liian kiireisenä, vrt oman M3:n luotettavuus F-kisoissa.

Hieman samanlainen case oli aikanaan Tuohino Jyskälässä WRC-Citikalla. Senkin ominaisuudet taisivat tulla yllätyksenä ja tuloksena yhtäläinen joutava nalkuttaminen.

Garden innokkuutta rallliin en epäile, joskus samoille katselupaikoille osuneena on saanut nähdä että kipinä on kirkas. Ja Focuksella on ajettu etenkin Montessa suorituksia joista Wilson jr yms eivät näe edes unia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Hieman samanlainen case oli aikanaan Tuohino Jyskälässä WRC-Citikalla. Senkin ominaisuudet taisivat tulla yllätyksenä ja tuloksena yhtäläinen joutava nalkuttaminen..
Paitsi että Tuohinon auton moottori oli oikeasti loppuunajettu. Myönsivät tehtaalta asian jälkikäteen...

Gardella taisi olla yksi syy myös ajaamattomuus kuten tänä vuonna montessakin. Vaikka olisit kuinka hyvä kuski niin huippuvauhdin löytyminen ei ole niin helppoa. Pari sataa kilsaa ei riitä vuoden ajamattomuuden jälkeen kun muut ovat ajaneet tuhansia kilsoja...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tosin VM:n tutkamittaukset eivät puoltaneet että auto olisi ollut ainakaan yhtään muita vastaavia hitaampi. Ehkä vain sopeutuminen (testaaminen/tutustuminen) S2000-peliin oli vaillinaista WRC-muistoissa? Onko bisnes pitänyt liian kiireisenä, vrt oman M3:n luotettavuus F-kisoissa.

Hieman samanlainen case oli aikanaan Tuohino Jyskälässä WRC-Citikalla. Senkin ominaisuudet taisivat tulla yllätyksenä ja tuloksena yhtäläinen joutava nalkuttaminen.

Garden innokkuutta rallliin en epäile, joskus samoille katselupaikoille osuneena on saanut nähdä että kipinä on kirkas. Ja Focuksella on ajettu etenkin Montessa suorituksia joista Wilson jr yms eivät näe edes unia.
Nimenomaan, Tuohino ihmettelee vieläkin SM-rallin lähetyksissä että kun ei vapari jaksa mennä. Turbon ja M3:n jälkeen voi tuntua aneemiselta, sitä en kiistä.

Viimeisestä kappaleesta samoilla linjoilla. En epäile edes Garden kykyjä, vaikka tulokset eivät keikkakuskina olekaan mairittelevia. WRC-kuskit kun ajaa vuosittain sellaisia määriä, että siihen saa nollatestillä lykätä aika lailla riskillä jos meinaa ehtiä. Ja sitten tämä Wilson taas siitäkin huolimatta ajelee keikkakuskituloksia. Esimerkiks Ketomaa ajo Wilslowlle jäljet selkään puolentoista minuutin erolla vanhalla Subarulla..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olenko pihalla vai onko tästä ensi kautena mahdollisesti ajettavasta ilmeisesti normirallia pitemmästä Argentina-Uruguay -rallista ollut aiemminkin juttua? Autosportin jutussa jo viime kuukaudelta oli sivumainintana: "...of an endurance-style event running from Argentina to Uruguay...". Hienoa jos tämä tapahtuu ja puhe safarityyppisen rallin paluusta ei jää pelkäksi puheeksi.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Volkkarin ilmoitus mukaantulosta olisi tämän mukaan luvassa toukokuun alussa, mitkä nimet lie puuttuneet papereista jos lykkäsivät julkistuksia.

VW to announce WRC plans in May
By David Evans Thursday, April 14th 2011, 14:12 GMT

Volkswagen will confirm its 2011 World Rally Championship entry on Thursday May 5 at a press conference in Sardinia.

While the German manufacturer remains tight-lipped on the subject, the agreement was reported to have received the final internal signature required yesterday and the announcement of the firm's first World Rally Championship effort will be made on the eve of Rally d'Italia.

A spokesmen from VW said: "I cannot comment on anything at the moment."

VW had initially planned to reveal its WRC intentions in Portugal last month, but the final signatures were not in place, forcing it to postpone.

The news from Italy is expected to be centred on a Polo World Rally Car, which will arrive for a selected programme of WRC rounds in 2012 before the full season in 2013.

There are not expected to be any announcements of drivers, but Petter Solberg and Nasser Al-Attiyah are reckoned to be close to agreements.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/90698
Hammasharja kyllä sulaa suuhun jos ihan tosissaan meinaavat että jollain Nasser-sedällä lähdetään ajamaan kilpaa, toistaiseksi ei yhtään MM-starttia WRC-autolla ja ikääkin rapsakat neljäkymmentä. Was ist los?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hammasharja kyllä sulaa suuhun jos ihan tosissaan meinaavat että jollain Nasser-sedällä lähdetään ajamaan kilpaa, toistaiseksi ei yhtään MM-starttia WRC-autolla ja ikääkin rapsakat neljäkymmentä. Was ist los?
Oliskohan sievoinen summa arabirahaa takana, kuten M-Sportin ja Kassi-almankin "liitossa"...
 
Ylös