Ralliuutisia.

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
On paljon tärkeitä maita joissa rallia ei katsota kansallisten lasien läpi, kuten tehdään Suomessa ja Ranskassa. Oma tuore kokemus on Portugalista jossa J-M Latvala on rallifanien keskuudessa aivan älyttömän suosittu. Espanjassa puoletaan näkyy Focuksia jotka ovat 'Hirvonen Edition'. Tai Japanissa oli ainakin vielä kolme vuotta sitten liikenteessä Tommi Mäkinen -Mitsuja.

Eli, kansallisuutta tärkeämpää on joskus - nykyään ei valitettavasti aina - että kuskissa on potentiaalia.
Italiassa on vain tärkeää, että kuski on joskus ajanut italialaisella merkillä, siksi esim. Henkka ja Jarno ovat siellä edellleen kunnioitettuja "marttyyreitä":
http://www.henritoivonen.it/
http://www.motoclubjarnosaarinen.com/ :frank:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Anthony Warmbold heittää blogissaan hyvää läppää siitä mitä on arki tehdastiimissä maksukuskina, osassa jutuista voi maistua pieni katkeruus mutta kyllähän sieltä se totuuden siemen paistaa läpi, että näin digiaikana asioita ei ratkaista pelkästään ajamalla.
http://wrcbehindthestages.blogspot.com/
Kyllähän tuo pikkaisen surkean kuvan antoi Warmboldin tilanteesta WRC-uran alkuaikoina. Kuvastaa vain sitä kuinka tärkeätä asiantuntevan taustaryhmän olemassaolo nykypäivänä on.
Ajelemaan pääsee varmasti aina kun vie tietyn summan rahaa tiimille, mutta kilpailukykyisen kaluston saaminen onkin sitten asia erikseen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Solberg: "Make running order random"

Petteri ehdottaa että top 15 ratkaisisi joka kisassa lähtöjärjestyksen arvonnalla, eli vedettäisiin lähtöpaikat hatusta. Hauska heitto mutta heti tulee mieleen että millaista sankaria siihen top 15:een oikein mahtuu. Joudut arvonnassa jonkun hollantilaisen pumppujarruperijäsankarin taakse niin siinä saat sitten joka pätkällä harjoitella nascarmaisia ohitusliikkeitä, ja kisa on taatusti pilalla. Eli mentäisiin ongelmasta toiseen, kun ei niitä kädellisiä kuskeja WRC-luokassa niin montaa enää ole.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/90916
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3358
Sijainti
Lahti
Onko Suomi/Skandinavia Volkkarille niin tärkeä markkina-alue, että sen vuoksi pitäisi ottaa Hänninen remmiin?
Minä olisin kyllä jo pikkuhiljaa valmis kyseenalaistamaan ylläolevan ajatuksen.

Ei tietenkään niin, että Suomi olisi muuttunut erityisen tärkeäksi markkina-alueeksi, vaan niin, että kansallisuuden merkitys jonkun tuotteen markkinoinnissa olisi enää tässä yhä kiinteämmin ja nopeammin toisiin yhteydessä olevassa maailmassa niin tärkeätä kuin ammoisina aikoina.

Isot urheilutähdet ovat yhä enemmän "ylikansallisia", aivan kuten kovin usein ne pääsponsorit tai valmistajat, jotka heidän tuotteistamisestaan(!?) vastaavat. Brändiä ne myyvät, eivät kansallissidonnaisuutta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438

Jean-Louis Schlesser, Jean-Marie Davoy, Georges Lansac ja Alain Guéhennec voittivat eilen 24 tunnin Marokkon off road kilpailun. (Rallin kotisivut)

Stephane Peterhansel osallistuu heinäkuussa ensimmäisen kerran uudella Mini All4 Racing autolla Silk Way aavikkoralliin, joka ajetaan Moskovasta Sotshiin. (Kyseisellä autolla kilpailtiin jo Dakar rallissa tänä vuonna mutta Peterhansel ajoi silloin BMW:llä)
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3358
Sijainti
Lahti
Patrik Flodin ajaa Grifonen tallin Minillä Sardinian MM-rallin. Inte dåligt, va?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438

Dacia Duster Raid auto kilpailee debyytti kilpailun ensi viikonloppuna Palma del Rio aavikkorallissa. Dusterissa on kiini Renaultin v6 moottori yhteistyössä Oreca.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Entinen F1 kuljettaja Jos Verstappen saattaa mahdollisesti osallistua vuoden 2012 Dakar ralliin BMW X3 X-Raid tiimin autolla jota hän on jo kertalleen testannut.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Olen syvästi järkyttynyt jos möhkäle on out-of-the-box lähelläkään Fordia ja Citikkaa, siis oikeilla pitkillä pätkillä, tynnyrinkierto-superspesiaaleilla nyt ei montaa sekunttia häviä oli alla mikä pulkka tahansa. Toivottavasti saavat ajettua Sardiniassa mahdollisimman monta pätkää ilman teknisiä ongelmia, niin saa kunnon vertailupohjaa muihin.

Ai niin, Sardinia -> Volkkarin ilmoitukset? Hope so.
 

porridge

Well-known member
Liittynyt
19.1.2011
Viestit
49
"Nobody knows where the car’s going to run against the Citroen and Ford, how can we? All we know is that we’re not going to be a second a kilometre faster or a second a kilometer slower - we’ll be somewhere in the middle.”

Tarkoittaako tuo nyt sitä, että Mini on yhtä nopea, kuin Ford ja Citroen? :rolleyes:

http://www.wrc.com/news/mini-closes-on-wrc-debut-with-spanish-test/?fid=14593
Meeke on ollut lausunnoissaan jopa ylioptimistinen kautta linjan, totuus kun kaiketi on, ettei siellä kukaan oikeasti tiedä edes tuon vertaa, mihin vauhti sijoittuu. Sordo - joka sentään on koklannut aikoinaan DS3:a - on ollut lausunnoissaan enemmän realistin oloinen, ja päätellen Lapworthin LIKIARVIOISTA, mitä tulee Minin wrc ja "wrc liten" suorituskyvyn eroon (WRC olisi ehkä noin 0,5-1,0 sek nopeampi per km), Sordoa voi pitää kahdesta kuskista rehellisempänä. Jos Lapworthin arvio pitäisi paikkansa, Portugalin pätkäajat olivat ainoastaan paikoitellen puolirohkaisevia. Toisaalta, toimiiko Araujo hyvänä mittarina yhtään mihinkään, jo wrc liten ollen hänelle todennäköisesti nopein ralliauto jolla lienee koskaan ajanut. Ajoipa vielä sitä autoa enemmän testimielessä keskellä tietä, joten mahdollisesti ne puolirohkaisevat ajat olivat itseasiassa erittäin positiivisia odotuksia herättäviä.

Tästäkin huolimatta: kun laskee kaikenlaisia kertoimia, ottaen huomioon kaikki mahdolliset muuttujat (joita voisi kirjata ylös kappaletolkulla), olisin hyvin yllättynyt, mikäli Mini olisi meekeläisittäin noinkin lähellä Fordia saati sitten Citikkaa. Eli mjs:n linjoilla olen. Sardinian tulokset tuskin tulee olemaan mairittelevia pikaisesti silmäiltynä, mutta kävi sitten kuinka huonosti tahansa, pessimismiin ei sen kisan takia tule ryhtyä. Ihan jo kuskienkin tasolla on huomioitava, että kumpikaan ei ole ajanut tosissaan kilpaa vähään aikaan. Meeke sentään ajoi Sardinian viime vuonna, mutta nuotit menee hänelläkin uusiksi uudella kalustolla.

Vuoden mitäänsanomattomimmat kaksi kappaletta, pistäkää paremmaksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jukka Korhosen ralliura ulkomailla mukavasti, Pirelli Internationalissa Skotlannissa yleiskisan kuudes ja R2-luokassa voitto, kymmeniä kansainvälisiä kiertänyt Craig Breen samanlaisella Fiestalla hävisi 10sek.

Nopein etuvetoinen oli 19sek edellä McCormack DS3:lla, joka on kuitenkin isomman R3-luokan peli.

Kahdella muulla suomalaisella ei mennyt putkeen. Tiukasta sekunttikisasta putosi Mikko Pajunen R2-Twingolla EK10:llä (13 ajettiin), Jussi Kumpumäen (R2-Fiesta) kisa meni pieleen EK6:lla vaikka maaliin raahautuikin.
 
Ylös