Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Yllättävän kauan kesti, ennenkuin joku osasi laskea yhteen Marcus + VW. Mutta nythän tuo uusimmassa Autosportissa seisoo, varhaiseläkeläisellä olisi edelleen ajohaluja:

 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Hyviä uutisia:

Jyväskylän MM-rallissa taitojaan väläyttänyt Jari Ketomaa ajaa ensi kaudella kuusi rallin MM-sarjan osakilpailua Fordin WRC-autolla.

32-vuotias Ketomaa johti Jyväskylän MM-rallia ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Hän keskeytti kilpailun ulosajoon viidenneltä sijalta perjantaina.

- Oli mahtavaa ajaa Fordin WRC-autolla kotikisassa. Kisa sujui hyvin, kunnes ajoin ulos. Auto ei hajonnut ulosajossa pahemmin, mutta turvakaari vaurioitui sen verran, etten voinut jatkaa. Okei, ajoin ulos, mutta myös johdin Suomen MM-rallia. Sponsorini olivat tyytyväisiä ajamiseeni ja se auttoi ensi kauden osalta, Ketomaa kertoi Autosport-lehdelle.

- Yritän päästä tällä kaudella ajamaan vielä Ranskan MM-rallissa, jotta saisin kokemusta asfaltilta, mutta tärkein tavoite on jo ensi kaudessa ja kuudessa kilpailussa, jotka ajan Ford Fiesta WRC:llä, Ketomaa jatkoi.

Ford-pomo Malcolm Wilson myönsi, että Ketomaan vauhti Jyväskylässä oli ilahduttavaa.

- Hän on selvästikin lahjakas kuljettaja. Näimme hänen vauhtinsa jo viime vuonna S2000-luokassa. Olemme puhuneet ensi vuodesta hänen kanssaan ja luonnollisesti haluaisimme jatkaa työtä hänen kanssaan, Wilson totesi.

Tarkat yksityiskohdat Ketomaan ja Fordin ensi kauden ohjelmasta ovat vielä sopimatta, mutta odotusarvo on, että Ketomaan kalenteriin kuuluvat mm. Suomen ja Ruotsin MM-rallit.

YLE Urheilu
http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2011/08/ketomaa_ajaa_kuusi_mm-rallia_ensi_kaudella_2765375.html
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Hyvä näin, ei jäänyt viimeiseksi tsäänssiksi tämän vuoden NORF. Pitäis vaan saada kilsoja alle autolla, jotta sillä voisi antaa jonkinlaisia näyttöjä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Niinjoo tuosta Ketomaan WRC-autosta ensi kaudella, Autosportin ja YLE:nkin uutisessa sanotaan että Fiesta, kun taas TS:n jutussa automerkki on vielä auki:

Turun Sanomat 3.8 2011 18:43:26

Jari Ketomaa ajaa ensi kaudella kuusi MM-rallia, mutta millä autolla, se varmistuu myöhemmin.

– Vaihtoehtoina ovat MM-sarjassa mukana olevat WRC-autot Ford, Mini ja Citroen. Siihen, että saadaan tehtyä lopulliset päätökset, voi kuulua vielä pari kuukautta, Ketomaa sanoo.

Ketomaa rakentaa ensi kauden MM-ohjelmaansa taustavoimanaan Kim Vatanen. Auton valinnan ohella rahoituksessakin on vielä työmaata.

– Budjetti ei ole ihan vielä kasassa, mutta se kyllä saadaan kasaan, Ketomaa vakuuttaa.

Ketomaa aikoo ajaa ensi kaudella Ruotsin, Portugalin, Kreikan, Suomen, Ranskan ja Britannian MM-rallit.

Ketomaan mukaan pohja-aika ja hyvä vauhti Suomen MM-rallissa ennen keskeytystä vauhdittivat sponsorineuvotteluja.

Seuraavaksi Ketomaa ajaa Latvian mestaruussarjan osakilpailun Mitsubishilla. Sen jälkeen toiveissa on ajaa Alsace-ralli eli Ranskan MM-osakilpailu WRC-autolla.

– Ranskan MM-ralli on vielä työn alla. Haluaisin ajaa syksyllä myös Britannian MM-osakilpailun.

Turun Sanomat, Mikkeli

STT

http://www.autosport.com/news/report.php/id/93612

Fordin ja M-Sportin jatkamisesta ensi kaudella ei ainakaan julkisuuteen ole kuulunut mitään varmistusta, ja jotain Fordiin liittyvää WTCC-huhuakin on ollut liikenteessä, eli mitenköhän siinäkin lopulta käy. Milläs autolla Matthew sitten ajaa?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ounia ja yökylää ensi vuonna?

 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Niinjoo tuosta Ketomaan WRC-autosta ensi kaudella, Autosportin ja YLE:nkin uutisessa sanotaan että Fiesta, kun taas TS:n jutussa automerkki on vielä auki:

Fordin ja M-Sportin jatkamisesta ensi kaudella ei ainakaan julkisuuteen ole kuulunut mitään varmistusta, ja jotain Fordiin liittyvää WTCC-huhuakin on ollut liikenteessä, eli mitenköhän siinäkin lopulta käy. Milläs autolla Matthew sitten ajaa?
Joo oli aika erilaiset uutiset esim. YLEllä ja 3sella. Mahtavaa kuitenkin, että Ketomaa pääsee kisaan. Toivottavasti autokin olisi oikeasti hyvä. Kun Shake downia katseli niin jotenkin Jarin auto tuntui todella tehottomalta. EK1 oli siitä syystä aika pommi, vaikka miehen ajotaidot onkin tiedossa.

Shakedownissa jo tuli sellainen fiilis, että Ford ei ole enään ensi vuonna mukana tehdastallina. Jatkuva turpaan ottaminen ei ole parasta mainosta. Ihan mutua ja toivon olevani väärässä.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Ounia ja yökylää ensi vuonna?
Olis kyllä ihan jees, nyt voisivat vaikka vuorotella Tampereen/Valkeakosken suunnassa. Siellä olis paaaljon hienoja teitä: Juupajoki, Siitama, Savo, Västilä ja Päijälä mm. Sit taas kahden vuoden kuluttua Lahteen, tai miksei vaikka välillä vierailua pohjoiseenkin päin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olis kyllä ihan jees, nyt voisivat vaikka vuorotella Tampereen/Valkeakosken suunnassa. Siellä olis paaaljon hienoja teitä: Juupajoki, Siitama, Savo, Västilä ja Päijälä mm. Sit taas kahden vuoden kuluttua Lahteen, tai miksei vaikka välillä vierailua pohjoiseenkin päin.
Siinä on vaan se, että Lahtee kiinnostaa ralli enemmän kun Tamperetta. Yötauko Lahdessa ei oo ollenkaan hullumpi idea, voi koluta yhden päivän Päijänteen länsipuolta (Ouni, Västilä, Päijälä ja tänä vuonna ajetut) ja toisen itäpuolta (on Lahdenpohjaa, Marjoniemee, Ylemmäistä, Lempäätä yms). Molemmista löytyy hienoa baanaa yhden rallipäivän tarpeisiin. Sitä en sitten tiiä, mitä mieltä Jyväskylä on kisan keskeisimmän illan viennistä pois Paviljongista..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
..ja yksi kysymys mikä tulee mieleen on se että mitenkäs sitten kaikki oheistapahtumat ja sälä, onko se kenenkään etu että kahdessa paikassa on puolityhjää (niin katsojien kuin nähtävänkin puolesta) verrattuna siihen että kaikki häppeninki olisi keskitetysti yhdessä paikassa (kun se oheissälä on nykyään niin tärkeää). Ja kun esim. noita Fordin elämää suurempia varikkovirityksiä katsoo niin jossainhan sen pääkallopaikan pitää olla, jos rakennelmien pystyttäminen+purkaminen vie sen viikon verran. Volkkari tuo aikanaan sellaiset viritykset mukanaan että niitä puretaan sen pari viikkoa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
..ja yksi kysymys mikä tulee mieleen on se että mitenkäs sitten kaikki oheistapahtumat ja sälä, onko se kenenkään etu että kahdessa paikassa on puolityhjää (niin katsojien kuin nähtävänkin puolesta) verrattuna siihen että kaikki häppeninki olisi keskitetysti yhdessä paikassa (kun se oheissälä on nykyään niin tärkeää).

Mr. "Pitkävyö" tossa myös puhuu reitin pidentämisen puolesta. Mitäs siihen sanotte? Autot saattaa käydä hyvinkin vähiin lauantaina ja se kyllä käytännössä tarkottaa että pohjoispuolen ek:t jää aika vähiin.

Käytännösähän yötauko tarvis olla to-pe välisenä yönä muualla ja lauantaina maali sitten Jyväskylässä? Tai jos reitti pitenee niin että ralli on nelipäivänen to-su?
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Shakedownissa jo tuli sellainen fiilis, että Ford ei ole enään ensi vuonna mukana tehdastallina. Jatkuva turpaan ottaminen ei ole parasta mainosta. Ihan mutua ja toivon olevani väärässä.
Onhan sarjan Ford toiseksi paras valmistaja ja sillä on joka vuosi teoreettiset mahdollisuudet sekä valmistajien ja kuljettajien maailmanmestaruuteen...

Vakavasti ottaen, vaikka Wilsonille voittaja-auton rakentaminen on vaikeaa, niin hän on bisnesmiehenä varsin pätevä ja sen myötä rallitalli pyörii mukavasti, auto on verrattain kilpailukykyinen ja Ford saa näkyvyytensä puoli-ilmaiseksi.

Ford on ollut sarjassa pitkään ilman kuljettajien mestaruutta ja eiköhän sama mukana-olo ja menestömättömyys jatku edelleen. Jälkimmäinenkin voi muuttua, jos pappa-Wilson keskittyisi vain bisnekseen, eikä tärvelisi autojen kehitystyötä nepotismillaan.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Onhan sopimuksia kivasti katkolla, kun m-sport - ford suhde ja norf - jyväskylä molemmat on neuvottelupöydässä. Pahimpana pelkona m-sport suomalaiset akselilla lienee se että ford todella vetäytyy yhteistyöstä ja suorituskyky putoaa. Yksi mahdollinen skenaario joka vois sitten tulla malcolmille kyseeseen olis jatkaa tän vuoden autoon perustuvalla yksityistallilla ja sitten 2013 vw:n asiakastallina.

Mitä tulee jyskälään niin komppaan mjs:ää siinä että ei varmastikkaan ole kenenkään etu että oheissälä on jaettu moneenpaikkaan eli varmasti tän vuoden kaltainen etähuolto olis järkevin ratkaisu. Reitin pidentämisen kannalla olen ollut siitä asti kun se vapautui oliko peräti täksi kaudeksi. Sehän parantais takaa ajavien mahdollisuuksia nousta takaisin kärkeen, nythän säännöt sallivat myös yöllä ajamisen jota voisi myös kokeilla ainakin iltahämärässä ja yhden tai kahden päivän lopuksi.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Jahas, tämän mukaan Loebille ei enää hirveästi heru mietintäaikaa ensi vuoden suhteen, ainakaan Citikalta. Mikä lie sitten VW:n aikataulu valintojen suhteen.

“They [Citroen] are waiting for me so I have to decide in the next week,” Loeb told Autosport magazine in the United Kingdom. “I will decide whether I stay at Citroen or stay in the rally, but with somebody else or retire and do something else. One thing is sure, I will not stop driving.”

http://www.wrc.com/news/loeb-wrc-future-decision-imminent/?fid=15142
Onhan se ihan mielenkiintoinen tilanne, että kärkiviisikosta ainoastaan Ogierilla taitaa olla suht varma ajopesti ensi vuodelle, jos Fordin jatko on oikeasti auki ja Petterin yksityisyrittäminen loppuu. Mini-kaksikko pysynee samana ensikin vuonna?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Ajattelin ihan samaa kun tuon luin. Ilmeisesti se on tehnyt asiasta ajankohtaisen ja uutisoimisen arvoisen että oikeuslaitos on vihdoinkin saanu syytteen aikaiseksi ja juttu on menossa oikeuteen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ajattelin ihan samaa kun tuon luin. Ilmeisesti se on tehnyt asiasta ajankohtaisen ja uutisoimisen arvoisen että oikeuslaitos on vihdoinkin saanu syytteen aikaiseksi ja juttu on menossa oikeuteen.
Joo, jos mä olen oikein ymmärtäny ni sitä syytettä ei nostanu ykskään suistunu autokunta vaan joku muu taho
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Ralliautoilun seitsenkertainen maailmanmestari ranskalainen Sebastien Loeb jatkaa ralliuraansa.
Sebastien Loeb solmi kahden vuoden jatkosopimuksen Citroenin kanssa ja päätti samalla pitkään kestäneen spekulaation tulevaisuudestaan.

Loeb mietti koko alkukauden uransa seuraavaa siirtoa ja väläytteli myös rallin jättämistä. Yksi hänen vaihtoehdoistaan oli siirtyä ajamaan rallin MM-sarjaa Volkswagenille, joka tulee sarjaan täydellä ohjelmalla 2013.

- Uusien tallien myötä kilpailu kovenee. Lähden taistelemaan muita kuskeja vastaan Citroenilla, jonka tunnen tallina läpikotaisin, Loeb perusteli päätöstään.

[is]
 
Ylös