http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2011/08/ketomaa_ajaa_kuusi_mm-rallia_ensi_kaudella_2765375.htmlJyväskylän MM-rallissa taitojaan väläyttänyt Jari Ketomaa ajaa ensi kaudella kuusi rallin MM-sarjan osakilpailua Fordin WRC-autolla.
32-vuotias Ketomaa johti Jyväskylän MM-rallia ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Hän keskeytti kilpailun ulosajoon viidenneltä sijalta perjantaina.
- Oli mahtavaa ajaa Fordin WRC-autolla kotikisassa. Kisa sujui hyvin, kunnes ajoin ulos. Auto ei hajonnut ulosajossa pahemmin, mutta turvakaari vaurioitui sen verran, etten voinut jatkaa. Okei, ajoin ulos, mutta myös johdin Suomen MM-rallia. Sponsorini olivat tyytyväisiä ajamiseeni ja se auttoi ensi kauden osalta, Ketomaa kertoi Autosport-lehdelle.
- Yritän päästä tällä kaudella ajamaan vielä Ranskan MM-rallissa, jotta saisin kokemusta asfaltilta, mutta tärkein tavoite on jo ensi kaudessa ja kuudessa kilpailussa, jotka ajan Ford Fiesta WRC:llä, Ketomaa jatkoi.
Ford-pomo Malcolm Wilson myönsi, että Ketomaan vauhti Jyväskylässä oli ilahduttavaa.
- Hän on selvästikin lahjakas kuljettaja. Näimme hänen vauhtinsa jo viime vuonna S2000-luokassa. Olemme puhuneet ensi vuodesta hänen kanssaan ja luonnollisesti haluaisimme jatkaa työtä hänen kanssaan, Wilson totesi.
Tarkat yksityiskohdat Ketomaan ja Fordin ensi kauden ohjelmasta ovat vielä sopimatta, mutta odotusarvo on, että Ketomaan kalenteriin kuuluvat mm. Suomen ja Ruotsin MM-rallit.
YLE Urheilu
Turun Sanomat 3.8 2011 18:43:26
Jari Ketomaa ajaa ensi kaudella kuusi MM-rallia, mutta millä autolla, se varmistuu myöhemmin.
– Vaihtoehtoina ovat MM-sarjassa mukana olevat WRC-autot Ford, Mini ja Citroen. Siihen, että saadaan tehtyä lopulliset päätökset, voi kuulua vielä pari kuukautta, Ketomaa sanoo.
Ketomaa rakentaa ensi kauden MM-ohjelmaansa taustavoimanaan Kim Vatanen. Auton valinnan ohella rahoituksessakin on vielä työmaata.
– Budjetti ei ole ihan vielä kasassa, mutta se kyllä saadaan kasaan, Ketomaa vakuuttaa.
Ketomaa aikoo ajaa ensi kaudella Ruotsin, Portugalin, Kreikan, Suomen, Ranskan ja Britannian MM-rallit.
Ketomaan mukaan pohja-aika ja hyvä vauhti Suomen MM-rallissa ennen keskeytystä vauhdittivat sponsorineuvotteluja.
Seuraavaksi Ketomaa ajaa Latvian mestaruussarjan osakilpailun Mitsubishilla. Sen jälkeen toiveissa on ajaa Alsace-ralli eli Ranskan MM-osakilpailu WRC-autolla.
– Ranskan MM-ralli on vielä työn alla. Haluaisin ajaa syksyllä myös Britannian MM-osakilpailun.
Turun Sanomat, Mikkeli
STT
http://www.autosport.com/news/report.php/id/93612
Joo oli aika erilaiset uutiset esim. YLEllä ja 3sella. Mahtavaa kuitenkin, että Ketomaa pääsee kisaan. Toivottavasti autokin olisi oikeasti hyvä. Kun Shake downia katseli niin jotenkin Jarin auto tuntui todella tehottomalta. EK1 oli siitä syystä aika pommi, vaikka miehen ajotaidot onkin tiedossa.Niinjoo tuosta Ketomaan WRC-autosta ensi kaudella, Autosportin ja YLE:nkin uutisessa sanotaan että Fiesta, kun taas TS:n jutussa automerkki on vielä auki:
Fordin ja M-Sportin jatkamisesta ensi kaudella ei ainakaan julkisuuteen ole kuulunut mitään varmistusta, ja jotain Fordiin liittyvää WTCC-huhuakin on ollut liikenteessä, eli mitenköhän siinäkin lopulta käy. Milläs autolla Matthew sitten ajaa?
Olis kyllä ihan jees, nyt voisivat vaikka vuorotella Tampereen/Valkeakosken suunnassa. Siellä olis paaaljon hienoja teitä: Juupajoki, Siitama, Savo, Västilä ja Päijälä mm. Sit taas kahden vuoden kuluttua Lahteen, tai miksei vaikka välillä vierailua pohjoiseenkin päin.Ounia ja yökylää ensi vuonna?
Siinä on vaan se, että Lahtee kiinnostaa ralli enemmän kun Tamperetta. Yötauko Lahdessa ei oo ollenkaan hullumpi idea, voi koluta yhden päivän Päijänteen länsipuolta (Ouni, Västilä, Päijälä ja tänä vuonna ajetut) ja toisen itäpuolta (on Lahdenpohjaa, Marjoniemee, Ylemmäistä, Lempäätä yms). Molemmista löytyy hienoa baanaa yhden rallipäivän tarpeisiin. Sitä en sitten tiiä, mitä mieltä Jyväskylä on kisan keskeisimmän illan viennistä pois Paviljongista..Olis kyllä ihan jees, nyt voisivat vaikka vuorotella Tampereen/Valkeakosken suunnassa. Siellä olis paaaljon hienoja teitä: Juupajoki, Siitama, Savo, Västilä ja Päijälä mm. Sit taas kahden vuoden kuluttua Lahteen, tai miksei vaikka välillä vierailua pohjoiseenkin päin.
..ja yksi kysymys mikä tulee mieleen on se että mitenkäs sitten kaikki oheistapahtumat ja sälä, onko se kenenkään etu että kahdessa paikassa on puolityhjää (niin katsojien kuin nähtävänkin puolesta) verrattuna siihen että kaikki häppeninki olisi keskitetysti yhdessä paikassa (kun se oheissälä on nykyään niin tärkeää).
Onhan sarjan Ford toiseksi paras valmistaja ja sillä on joka vuosi teoreettiset mahdollisuudet sekä valmistajien ja kuljettajien maailmanmestaruuteen...Shakedownissa jo tuli sellainen fiilis, että Ford ei ole enään ensi vuonna mukana tehdastallina. Jatkuva turpaan ottaminen ei ole parasta mainosta. Ihan mutua ja toivon olevani väärässä.
Onhan se ihan mielenkiintoinen tilanne, että kärkiviisikosta ainoastaan Ogierilla taitaa olla suht varma ajopesti ensi vuodelle, jos Fordin jatko on oikeasti auki ja Petterin yksityisyrittäminen loppuu. Mini-kaksikko pysynee samana ensikin vuonna?“They [Citroen] are waiting for me so I have to decide in the next week,” Loeb told Autosport magazine in the United Kingdom. “I will decide whether I stay at Citroen or stay in the rally, but with somebody else or retire and do something else. One thing is sure, I will not stop driving.”
http://www.wrc.com/news/loeb-wrc-future-decision-imminent/?fid=15142
Aika vanhoja juttuja kaivavat esille vielä.Hieman negatiivisempaa uutisointia rallin saralla:
http://yle.fi/alueet/lahti/2011/08/mies_kaansi_mutkamerkin_-_ralliautot_syoksyivat_lepikkoon_2781151.html
Toivottavasti tuomio on tuntuva.
Joo, jos mä olen oikein ymmärtäny ni sitä syytettä ei nostanu ykskään suistunu autokunta vaan joku muu tahoAjattelin ihan samaa kun tuon luin. Ilmeisesti se on tehnyt asiasta ajankohtaisen ja uutisoimisen arvoisen että oikeuslaitos on vihdoinkin saanu syytteen aikaiseksi ja juttu on menossa oikeuteen.