Ralliuutisia.

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2012/05/1558469/wrc-pomo-harmittelee-nokian-vetaytymista-mm-rallista

Taitaa nyt Jarmoa harmittaa muukin kun Nokian vetäytyminen...:)

Nyt on kirjoitusvirhe korjattu... Mutta ei Mähönenkään huono nimi ole...
Ei helv.. lukiko siellä oikeasti Mähönen? :D

Nokia teki diilinsä pahimpaan mahdolliseen aikaan ja varmaan irtisanoitui heti kun sopimus antoi myöden. Nokia ei varmaan ollut tyytyväinen tulevaan promoottoriinkaan tai sitten sitä ei edes ole olemassa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Hyundain paluu rallin MM-sarjaan on ainakin siinä suhteessa hyvä asia, että se hyvin todennäköisesti johtaa ainakin yhden japanilaisen autonvalmistajan paluuseen, koska japanilaisten ja korealaisten huonot välit eivät ole mikään salaisuus ja siksi korealaisen autonvalmistajan paluu tekee paluun rallin MM-sarjaan houkuttelevaksi myös japanilaisille autonvalmistajille.

Se minkä japanilaisen autonvalmistajan paluuseen Hyundain paluu johtaa on voi hyvinkin olla Toyota, koska Hyundai on maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja eli yksi Toyotan pahimmista kilpailijoista Volkswagenin ja General Motorsin ohella.

Kun pahimmista kilpailijoista myös Volkswagen on tulossa rallin MM-sarjaan ei olisi enää mikään yllätys, jos seuraavaksi Toyota ilmoittaisi palaavansa rallin MM-sarjaan kaudella 2014.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun pahimmista kilpailijoista myös Volkswagen on tulossa rallin MM-sarjaan ei olisi enää mikään yllätys, jos seuraavaksi Toyota ilmoittaisi palaavansa rallin MM-sarjaan kaudella 2014.
Syytä olisi jos ja kun MINIn tuskien taival varmaan päättyy tämän kauden jälkeen sekä jos ja kun M-Sportin verstaalla vaihdetaan 2014 kaudelle Fordin räplääminen Hyundain räpläämiseksi. Näin ollen 2014 kilpaa ajaisivat VW, Hyundai ja Peugeot sekä mahdollisesti Toyota...

IRC sarja varmaan myöskin kuihtuu pois jos ja kun Skodillac ei viitsi rakentaa varta vasten jotain 1.6 litraista turbomoottoria nykyisin hyvin toimivan (ja HYVÄLTÄ KUULOSTAVAN) 2-litraisen vaparin sijaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Hyundaista ei valitettavasti tule äkkiseltään mieleen rallimaailmassa kuin Kankkusen uran vaisu päätös merkillä parhaana sijoituksena Uuden Seelannin 5. tila. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Hyvä että tulee talleja, saadaan ne tyhjänpanttina nyt istuskelevat Suomi-kuskit ajoon vihdoin viimein.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Tuossa lihavoituna se oleellisin asia. NORF:n katsomojärjestelyt on ollee syvältä jo about pari vuosikymmentä...
http://www.youtube.com/watch?v=UorDbxfBQLU

Tuossa on Tommin incar vuodelta 2001 Valkolasta. Kyllä paikoitellen on todella lähellä porukkaa ja melkoisessa ihmisurassa välillä mennään... Itseasiassa en yhtään ihmettele että miksi noinhin karsinoihin on jouduttu. Nimenomaan jouduttu koska Jyskälässä on nykyisin niin helvetisti porukkaa ja kun on varmaan jokainen nähnyt missä kunnossa, niin en ainkanaan minä uskaltaisi olla turvallisuus päälikkönä jos jokainen saa olla katsomassa missä huvittaa. Se monesti unohtuu että nuo karsinat ei tulleet tehty rallia aktiivisesti seuraavien takia vaan niiden kerran vuodessa perinteiselle kaveriporukan ryyppyreissulle Jyskälään tulleiden takia... Ja aktiivi katsoja kärsii...
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Eikös Suomen ralleissa ole mitään klausuulia pääsylipuissa että "omalla vastuulla... järjestäjä ei vastaa... etc..."?

Noinhan monissa muissa maissa on. Ei jos ottaa riskin ja menee vaarallista lajia seuraamaan voi monosella tulla takaisin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eikös Suomen ralleissa ole mitään klausuulia pääsylipuissa että "omalla vastuulla... järjestäjä ei vastaa... etc..."?

Noinhan monissa muissa maissa on. Ei jos ottaa riskin ja menee vaarallista lajia seuraamaan voi monosella tulla takaisin.
Toki siellä lukee, että moottoriurheilu voi olla vaarallista. Tapahtuman järjestäjä on kuitenkin AINA vastuussa yleisötapahtuman turvallisuudesta. Lisäksi vastuukysymykset eivät lohduta yhtään siinä vaiheessa, kun jotain vakavaa sattuu.

En muista oonko aikasemmin maininnu mutta nyt taas sanon näille katsojapolitiikasta kitiseville: Jos karsinakatselu ärsyttää (ja luulet tietäväsi mitä teet), mene muualle kuin karsinaan. Löytyy sieltä reitiltä sellaisiakin alueita. Onneksi ne ovat kuitenkin vaikeammin tavoitettavissa, ettei sinne ihan joka jannu osu. Sen verran uhkarohkeissa paikoissa suomalainen aktiivirallikansa katselee kisoja joka viikonloppu, etten edes halua ajatella vastaavaa koko kansan tapahtumaan.

nimimerkillä viimeksi lauantaina järjestyksenvalvojana rallissa
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei uskoisi että Ford vetäytyy. Sehän on ollut mukana alusta asti :nope:
Päin vastoin, on jopa perin uskottavaa että emotehdas vetää hommalta töpselin seinästä ja siirtää nekin rahat vaikka USA:n rallicross ja Nascar-ympyröihin. Sen verran vaikeaa oli jo nykyisen sopimuksen synnyttäminen Wilsonin tallin kanssa. Ja kun ei rahalle tule mitään katetta niin parempi sitten lyödä pensselit santaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Hyvä että tulee talleja, saadaan ne tyhjänpanttina nyt istuskelevat Suomi-kuskit ajoon vihdoin viimein.
Jos rallin MM-sarjassa olisi mukana 8 autonvalmistajaa ja jokaisella olisi tehdastallin lisäksi yksi asiakastalli, olisi kuljettajapaikkoja tarjolla 32, jolloin suomalaisilla kuljettajilla olisi takuuvarmasti kysyntää MM-sarjan tallipaikkoja jaettaessa.

Lisäksi uusien ja palaavien autonvalmistajien myötä saadaan lisää automerkkejä pisteille ja ennen kaikkea mestaruustaisteluun, mikä on erinomainen asia rallin MM-sarjan kannalta ja auttaisi ratkaisemaan ongelmat jotka tällä hetkellä uhkaavat koko MM-sarjan tulevaisuutta.

Jos Ford saataisiin jatkamaan rallin MM-sarjassa nykyisen sopimuksen umpeuduttua, Peugeot ottaisi Citroenin paikan, Toyota ja Lancia palaisivat ja Mini onnistuisi ratkaisemaan talousongelmansa, rallin MM-sarjassa olisi mukana Ford, Peugeot, Volkswagen, Hyundai, Mini, Lancia ja Toyota eli yhteensä seitsemän autonvalmistajaa.

Jos myös Subaru ja Mitsubishi saataisiin houkuteltua palaamaan rallin MM-sarjaan olisi yhdeksän autonvalmistajaa mukana MM-sarjassa ja kun kaikki onnistuisivat tekemään kilpailukykyisen auton saisivat katsojat nähdä nykyistä tasaisempia kilpailuja joissa ei yksikään kuljettaja pystyisi viimeisenä päivänä ajamaan voittoa varmistellen.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Korttitalo nimeltä WRC alkaa olemaan lähellä romahduspistettä. Huhut uusista valmistajista on vain hämäystä. No toivottavasti ei kuitenkaan, mutta aika pohjalla ollaan.
Samaa haistelin, että uusista talleista puhumisen ajankohta taitaa olla huolella valittu. Toivottavasti puhe ei ole aivan tyhjää.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Aika rytinää sitten, koska ei Urriakaan pieneltä näyttänyt...
Siltä tuo vähän näyttikin, vauhtia ainakin ihan kohtalaisesti ja pitkälle näytti menneen kuvaajan kävelymatkasta päätellen. :D Nooh parempi näin kuin rallissa, toki en hanttiin panisi vaikka sitikat kierisivät kisassakin...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
:D Harmi että video pätkäisee poikki juuri siinä vaiheessa kun ovi aukeaa, jäi spontaanit kommentit kuulematta. Ja ei kai Mikon tarvitse yrittää sen enempää kuin osaa, kakkossijat tippuu laariin vähemmälläkin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tänä viikonloppuna kannattais olla rallimatkalla Euroopassa, olis nimittäin valinnanvaraa!
Britannian mestaruussarja on Skotlannissa, Edinburghin eteläpuolella ajetaan Jim Clark Rally. Suomesta mukana aiemmista osakilpailuista tuttu kvartetti Nikara-Kumpumäki-Korhonen-Nieminen, kansallisissa luokissa kaikkea mahdollista MG Metro grpB:stä kansalliseen Land Rover-luokkaan.
Sveitsin mestaruuskisa Rallye du Chablis saa kovan kirittäjän, ykkösnumerolla itse Loeb, kartturina vaimo ja nyt etuvetoisen sijasta (kuten aiemmilla perheajeluilla) on oikea WRC DS3.
Hienoimmat EK:t taitaa olla ACA Nicen Rallye Jean Behrassa, kaksi kertaa ajetaan esim Turini (tosin Peira-Cavan suunnasta kohti La Bollene Vesubietä) ja muutkin EK:t Monte Carlon klassikkokamaa.
Kansallisia hyviä kisoja olis mm Hollannin ELE Helmondissa, Aurskog-Holand Norjassa ja IRC-kalenterista pudonnut Mecsek.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Korttitalo nimeltä WRC alkaa olemaan lähellä romahduspistettä. Huhut uusista valmistajista on vain hämäystä. No toivottavasti ei kuitenkaan, mutta aika pohjalla ollaan.

Rallien järjestäjille lisäkustannuksia ja se ei välttämättä kaikille käy.
Event organisers threaten to walk away from the World Rally Championship
-Tuleekohan rallin MM-sarjan tilanne ikinä näyttämään enää niin hyvälle kuin -86 alkuvuodesta; Lancialta juuri tullut Delta S4 Henkalle, Ford´kin palasi mukaan muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen tehdastallina RS200:lla, MG uutena yrittäjänä Metrollaan, Audi ja Peugeot mukana vanhoina konkareina ja jopa Citikka ehti piipahtaa kuvoissa superautojen aikakaudella (BX 4TC). Ferrarilla ja Porschellakin huhuttiin olleen kiinnostusta lajia kohtaan ja yksityisiä yrittäjiä merkeillä nähtiinkin ralleissa. Sitten alkoi Portugalissa asiat mennä vinksalleen. :dunno:

Kunpa saataisiin jokin aasialainenkin auton valmistaja mukaan, jotta kehtaisi kovemmalla äänellä puhua MM-sarjasta, tosin jännitystä sarjaan saadaan odottaa siihen asti kunnes Loeb vihdoin vetäytyy. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös