Ralliuutisia.

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Todellinen tragedia tämä. Kuolleet olivat siis pihassaan aidan takana, eivät välttämättä edes seuraamassa rallia, vain väärässä paikassa väärään aikaan.

Kuski ei ollut mikään ensikertalainen ratin takana, vaikka harrastelijoita ovatkin.

Vielä Zlinin seudulla, siis Barum-rallin maisemissa, missä viimeksikin kolahti.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Onko ulkomailla rallien järjestelyjen taso laskenut vai mikä helvetti siinä on, että ihmisiä on alkanut jäädä alle ihan urakalla? Ei liene sattumaa, että Suomesta näitä uutisia ei paljon nähdä. :yuck:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Onkos kellekään tuttu kirja ja onko ostamisen arvoinen?
Ko. kirja ei ole vielä ulkona, sivujen mukaan alkavat postitella tässä kuussa. Tekstin puolesta tietty vaikea sanoa mitään, mutta kuvien osalta se on varmasti taattua McKlein-laatua.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1262
Vähitellen alkaa tuntumaan siltä, että kuskeja "päästetään" liian varhain yleisöä kerääviin kisoihin ja vastaavasti ratamestarit vievät EK:t liian nopeille reiteille jolloin kuljettajien taidot pitää auto lapasessa loppuvat kesken....
Turha mielestäni kuskia syyttää, ratamestarin piikkiin ehkä, jos auto meni selkeästi asutuskeskuksen alueella. Tosin iso epäonnen sarja, jos katsojat olivat kotipihassaan kisaa katsomassa...Toisaalta katsojan vastuu pitää myös muistaa. Ei se siima tai alue, jossa ei ole kiellettyä katselua, tee siitä alueesta turvallista.

Näiltä uhreilta, eli nuorilta tytöiltä, ei voida tietty olettaa, että he ymmärtävät auton käytöksen ja mahdolliset ulosajopaikat :frown:

Epäonnisten sattumusten sarja kaikenkaikkiaan. Suomalainen rallikulttuuri on kyllä valovuoden edellä muista maista, erityisesti turvallisuuden suhteen. Kansallisissa kisoissa, joissa ei ole melkein siimoista tietoakaan, osaa porukka hyvin sijoittua ja puuttuvat monesti, jos huomaavat, että jos jotkut ihmiset selkeästi vaarallisella paikalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onko ulkomailla rallien järjestelyjen taso laskenut vai mikä helvetti siinä on, että ihmisiä on alkanut jäädä alle ihan urakalla? Ei liene sattumaa, että Suomesta näitä uutisia ei paljon nähdä. :yuck:
Jollei tyyli muutu niin saatetaan ehkä nähdäkin. Kansallisissakin kisoissa on tullut nähtyä että vaan tuuri on estänyt mm. erään känniläisen kaatumisen suoraan auton eteen tämän tullessa kohdalle.

Neste Rallissakin kyse on vain siitä, mihin auto sattuu suistumaan, että tuleeko 0 vai 5 kuollutta. Tämän vuotisen kisan videoiden perusteella ei tarvita edes suistumista.


Vauhti vain tappaa moottoriurheilun yhdessä viimeisessä vanhan liiton linnakkeessa. Niin kauan kun yleisöä ei kontrolloida moottoriratojen tapaan, tällaiset tapaukset ovat täysin mahdollisia.

Tuuri on viimein loppunut tänä vuonna negatiivisten uutisten määrästä päätellen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Turha mielestäni kuskia syyttää, ratamestarin piikkiin ehkä, jos auto meni selkeästi asutuskeskuksen alueella.
Tshekeissä, kuten maailmalla muutenkin, ralleihin käytettävät tiet usein kulkevat kylien ja haja-asutusalueidenkin läpi. Talot ovat teissä kiinni.

Tässä onnettomuudessa oli niin paljon asioita, jotka menivät väärin: Järjestysmies jutteli tuttujensa kanssa vaarallisella alueella, sen sijaan että olisi siirtänyt heidät pois. Hän myös käänsi selkänsä tulosuuntaan suojautuakseen puuskittaiselta tuulelta. Tuuli vei myös mennessään auton äänen, ja kuskin mukaan juuri tuuli autoon tarttui, miksi menetti sen hallinnan. Nyt nuorella järkkärillä on neljä kuollutta sukulaista ja ystävää, minkä kanssa saa elää lopun ikäänsä.

Tshekeissä on nyt luja painostus ralliturvallisuuden ja jopa lajin kieltämisen suhteen. Tällä kaudella Tshekeissä siis neljä eri kuolemaan johtanutta onnettomuutta, yhteensä kaksi kakkoskuskia ja viisi katsojaa kuollut. Barumin onnettomuuden jälkeen kiellettyjä alueita lisättiin ja linja tiukkeni muutenkin. Mitenkään retuperällä se ei kyllä aiemminkaan ole ollut, vaikka sitä nyt tietysti tässä on paha perustella. Paikallinen lajiliitto päätti tänään kauden kahden viimeisen sprintin perumisesta.

EDIT: Siitä hakemaan esim. kuvagalleriasta osviittaa tilanteesta. http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/185346/svaz-konecne-zasahl-rallye-se-uz-letos-nepojede.html
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tshekeissä, kuten maailmalla muutenkin, ralleihin käytettävät tiet usein kulkevat kylien ja haja-asutusalueidenkin läpi. Talot ovat teissä kiinni.

Tässä onnettomuudessa oli niin paljon asioita, jotka menivät väärin: Järjestysmies jutteli tuttujensa kanssa vaarallisella alueella, sen sijaan että olisi siirtänyt heidät pois. Hän myös käänsi selkänsä tulosuuntaan suojautuakseen puuskittaiselta tuulelta. Tuuli vei myös mennessään auton äänen, ja kuskin mukaan juuri tuuli autoon tarttui, miksi menetti sen hallinnan. Nyt nuorella järkkärillä on neljä kuollutta sukulaista ja ystävää, minkä kanssa saa elää lopun ikäänsä.

Tshekeissä on nyt luja painostus ralliturvallisuuden ja jopa lajin kieltämisen suhteen. Tällä kaudella Tshekeissä siis neljä eri kuolemaan johtanutta onnettomuutta, yhteensä kaksi kakkoskuskia ja viisi katsojaa kuollut. Barumin onnettomuuden jälkeen kiellettyjä alueita lisättiin ja linja tiukkeni muutenkin. Mitenkään retuperällä se ei kyllä aiemminkaan ole ollut, vaikka sitä nyt tietysti tässä on paha perustella. Paikallinen lajiliitto päätti tänään kauden kahden viimeisen sprintin perumisesta.
Sinänsä mielenkiintoista, että yhtä järkkäriä ollaan kaivamassa syylliseksi kun oikeasti syy on koko lajissa itsessään.

Ralli on vaarallista ja sen vaarat on hyväksytty lajin johtoa myöten. Kunpa vaan yleinen mielipide ei kaataisi koko touhua. Ei autonvalmistajatkaan halua assosioitua lajiin jossa kuolee porukkaa kuin liukuhihnalta, lajin panostuksiin nähden kehnohkosta markkina-arvosta puhumattakaan.

Haluatko tulla yliajetuksi Volkswagen Pololla? En minäkään...
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Haluatko tulla yliajetuksi Volkswagen Pololla? En minäkään...
Paska osuu tuulettimeen kunnolla sitten kun yleisöä kuolee/loukkaantuu WRC-rallissa. Oikeastaan ihme, ettei ainakaan viime aikoina mitään vakavaa ole sattunut, sen verran huimaa tavaraa Youtube videot välillä ovat. Osaako joku sanoa milloin WRC-rallissa olisi viimeksi yleisöä vakavasti loukkaantunut tai kuollut?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15749
Sijainti
Tampereen lenkki
Paska osuu tuulettimeen kunnolla sitten kun yleisöä kuolee/loukkaantuu WRC-rallissa. Oikeastaan ihme, ettei ainakaan viime aikoina mitään vakavaa ole sattunut, sen verran huimaa tavaraa Youtube videot välillä ovat. Osaako joku sanoa milloin WRC-rallissa olisi viimeksi yleisöä vakavasti loukkaantunut tai kuollut?
Viimeinen kuolemantapaus taitaa olla Suurajoista 1996?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3506
Sijainti
JKL
Eikös tänä vuonna Saksassa testipätkällä kuollut yksi katsoja kun irronnut rengas osui päähän?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Eikös tänä vuonna Saksassa testipätkällä kuollut yksi katsoja kun irronnut rengas osui päähän?
Tämän loukkaantuneen katsojan tilasta en mistään löytänyt faktaa siihen, että loukkaantuiko vai kuoliko. Epäilen, että ainoastaan loukkaantui vakavasti.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Sinänsä mielenkiintoista, että yhtä järkkäriä ollaan kaivamassa syylliseksi kun oikeasti syy on koko lajissa itsessään.

Ralli on vaarallista ja sen vaarat on hyväksytty lajin johtoa myöten. Kunpa vaan yleinen mielipide ei kaataisi koko touhua. Ei autonvalmistajatkaan halua assosioitua lajiin jossa kuolee porukkaa kuin liukuhihnalta, lajin panostuksiin nähden kehnohkosta markkina-arvosta puhumattakaan.

Haluatko tulla yliajetuksi Volkswagen Pololla? En minäkään...
Tyhmemmänkin pitäisi tajuta kuinka vaarallisesta lajista oikeasti on kyse, kun vain viitsii vilkaista niitä mikko v:n mainitsemia You Tube-videoita. Auto hyppii ja sladdailee kovaa vauhtia pitkin sorateitä, ihmisten ollessa kenties eikä aina sitäkään "turvamerkityllä alueella", turvanaan omat silmät, arviointikyky, nopeat jalat ja.....siima! Laskekaa siitä.

Ajajien vapaaehtoinen hengenvaaralle ja loukkaantumisille itsensä altistaminen on perusteltavissa ja hyväksyttävissäkin, mutta katsojien altistuminen samoille ja usein pahemmille vaaroille on kohtuutonta. Ratkaisu näihin ongelmiin on tietysti olemassa, kyse on lopultakin tahdosta ja rohkeudesta tehdä tarvittavat muutokset. Olkoonkin, että sen tahdon ja rohkeuden esiin kaivaminen tuntuu olevan yhtä mutkikasta ja ylivoimaisen vaikeata kuin luoda rallin MM-sarja, johon voi osallistua muutkin kuin miljoonaviulun omistajat.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Eikös tänä vuonna Saksassa testipätkällä kuollut yksi katsoja kun irronnut rengas osui päähän?
Tälläinen oli jo päässyt unohtumaan, tiedä mistä se sitten kertoo...

Tuosta lajin vaarojen hyväksymisestä. Kuskit/kartturit varmasti tietävät mitä tekevät ja siten hyväksyvät lajin vaarat. Mutta ei kai lajin vaarallisuutta yleisölle ole yleisesti hyväksytty (ei ainakaan pitäisi olla). Ongelmia seuraa siitä jos yleisö hyväksyy kuoleman riskin ja käyttäytyy sen mukaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tälläinen oli jo päässyt unohtumaan, tiedä mistä se sitten kertoo...

Tuosta lajin vaarojen hyväksymisestä. Kuskit/kartturit varmasti tietävät mitä tekevät ja siten hyväksyvät lajin vaarat. Mutta ei kai lajin vaarallisuutta yleisölle ole yleisesti hyväksytty (ei ainakaan pitäisi olla). Ongelmia seuraa siitä jos yleisö hyväksyy kuoleman riskin ja käyttäytyy sen mukaan.
Äskettäisissä Neste Ralleissa on tullut oltua sellaisillakin sallituilla alueilla, joissa heti ensimmäisen auton ohi surautettua tulee mieleen ajatus "hitto, ajaako ne tosiaan noin kovaa tämän paikan!". Ja samalla tulee otettua pari taka-askelta.

Se, että paikassa on sallitun katselualueen siimat, ei tarkoita, että paikka olisi mitenkään erityisen turvallinen. Omaan järkeen pitäisi luottaa myös noilla alueilla (mikäli järkeä yleensä on).
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa
Äskettäisissä Neste Ralleissa on tullut oltua sellaisillakin sallituilla alueilla, joissa heti ensimmäisen auton ohi surautettua tulee mieleen ajatus "hitto, ajaako ne tosiaan noin kovaa tämän paikan!". Ja samalla tulee otettua pari taka-askelta.

Se, että paikassa on sallitun katselualueen siimat, ei tarkoita, että paikka olisi mitenkään erityisen turvallinen. Omaan järkeen pitäisi luottaa myös noilla alueilla (mikäli järkeä yleensä on).
Itsekin olen tuon huomannut, että joissain paikoissa siimat ovat liian lähellä, joissain taas turhan kaukana. Katsojan onneksi noita jälkimmäisiä on kuitenkin suhteellisen vähän.

Valitettavasti yleisömassalta välillä puuttuu järki ja uskotaan, että ei ne autot sinne siiman taakse tule.
 
Ylös