Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
^
Ko. kirja ei ole vielä ulkona, sivujen mukaan alkavat postitella tässä kuussa. Tekstin puolesta tietty vaikea sanoa mitään, mutta kuvien osalta se on varmasti taattua McKlein-laatua.Onkos kellekään tuttu kirja ja onko ostamisen arvoinen?
Turha mielestäni kuskia syyttää, ratamestarin piikkiin ehkä, jos auto meni selkeästi asutuskeskuksen alueella. Tosin iso epäonnen sarja, jos katsojat olivat kotipihassaan kisaa katsomassa...Toisaalta katsojan vastuu pitää myös muistaa. Ei se siima tai alue, jossa ei ole kiellettyä katselua, tee siitä alueesta turvallista.Vähitellen alkaa tuntumaan siltä, että kuskeja "päästetään" liian varhain yleisöä kerääviin kisoihin ja vastaavasti ratamestarit vievät EK:t liian nopeille reiteille jolloin kuljettajien taidot pitää auto lapasessa loppuvat kesken....
Jollei tyyli muutu niin saatetaan ehkä nähdäkin. Kansallisissakin kisoissa on tullut nähtyä että vaan tuuri on estänyt mm. erään känniläisen kaatumisen suoraan auton eteen tämän tullessa kohdalle.Onko ulkomailla rallien järjestelyjen taso laskenut vai mikä helvetti siinä on, että ihmisiä on alkanut jäädä alle ihan urakalla? Ei liene sattumaa, että Suomesta näitä uutisia ei paljon nähdä. :yuck:
http://auto.fi.msn.com/moottoriurheilu/wrc-fordin-paluu-ei-ole-poissuljettu#scpti2http://auto.fi.msn.com sanoi:- Jatkamme M-Sportin tukemista teknisesti ja tuemme Fordilla kisaavia rallikuljettajia ympäri maailman. Ja kuka on sanonut, ettei Ford voisi tulevaisuudessa palata rallin MM-sarjaan, kommentoi Fordin edustaja GerardQuinn.
Tshekeissä, kuten maailmalla muutenkin, ralleihin käytettävät tiet usein kulkevat kylien ja haja-asutusalueidenkin läpi. Talot ovat teissä kiinni.Turha mielestäni kuskia syyttää, ratamestarin piikkiin ehkä, jos auto meni selkeästi asutuskeskuksen alueella.
Sinänsä mielenkiintoista, että yhtä järkkäriä ollaan kaivamassa syylliseksi kun oikeasti syy on koko lajissa itsessään.Tshekeissä, kuten maailmalla muutenkin, ralleihin käytettävät tiet usein kulkevat kylien ja haja-asutusalueidenkin läpi. Talot ovat teissä kiinni.
Tässä onnettomuudessa oli niin paljon asioita, jotka menivät väärin: Järjestysmies jutteli tuttujensa kanssa vaarallisella alueella, sen sijaan että olisi siirtänyt heidät pois. Hän myös käänsi selkänsä tulosuuntaan suojautuakseen puuskittaiselta tuulelta. Tuuli vei myös mennessään auton äänen, ja kuskin mukaan juuri tuuli autoon tarttui, miksi menetti sen hallinnan. Nyt nuorella järkkärillä on neljä kuollutta sukulaista ja ystävää, minkä kanssa saa elää lopun ikäänsä.
Tshekeissä on nyt luja painostus ralliturvallisuuden ja jopa lajin kieltämisen suhteen. Tällä kaudella Tshekeissä siis neljä eri kuolemaan johtanutta onnettomuutta, yhteensä kaksi kakkoskuskia ja viisi katsojaa kuollut. Barumin onnettomuuden jälkeen kiellettyjä alueita lisättiin ja linja tiukkeni muutenkin. Mitenkään retuperällä se ei kyllä aiemminkaan ole ollut, vaikka sitä nyt tietysti tässä on paha perustella. Paikallinen lajiliitto päätti tänään kauden kahden viimeisen sprintin perumisesta.
Paska osuu tuulettimeen kunnolla sitten kun yleisöä kuolee/loukkaantuu WRC-rallissa. Oikeastaan ihme, ettei ainakaan viime aikoina mitään vakavaa ole sattunut, sen verran huimaa tavaraa Youtube videot välillä ovat. Osaako joku sanoa milloin WRC-rallissa olisi viimeksi yleisöä vakavasti loukkaantunut tai kuollut?Haluatko tulla yliajetuksi Volkswagen Pololla? En minäkään...
Viimeinen kuolemantapaus taitaa olla Suurajoista 1996?Paska osuu tuulettimeen kunnolla sitten kun yleisöä kuolee/loukkaantuu WRC-rallissa. Oikeastaan ihme, ettei ainakaan viime aikoina mitään vakavaa ole sattunut, sen verran huimaa tavaraa Youtube videot välillä ovat. Osaako joku sanoa milloin WRC-rallissa olisi viimeksi yleisöä vakavasti loukkaantunut tai kuollut?
Tämän loukkaantuneen katsojan tilasta en mistään löytänyt faktaa siihen, että loukkaantuiko vai kuoliko. Epäilen, että ainoastaan loukkaantui vakavasti.Eikös tänä vuonna Saksassa testipätkällä kuollut yksi katsoja kun irronnut rengas osui päähän?
Tyhmemmänkin pitäisi tajuta kuinka vaarallisesta lajista oikeasti on kyse, kun vain viitsii vilkaista niitä mikko v:n mainitsemia You Tube-videoita. Auto hyppii ja sladdailee kovaa vauhtia pitkin sorateitä, ihmisten ollessa kenties eikä aina sitäkään "turvamerkityllä alueella", turvanaan omat silmät, arviointikyky, nopeat jalat ja.....siima! Laskekaa siitä.Sinänsä mielenkiintoista, että yhtä järkkäriä ollaan kaivamassa syylliseksi kun oikeasti syy on koko lajissa itsessään.
Ralli on vaarallista ja sen vaarat on hyväksytty lajin johtoa myöten. Kunpa vaan yleinen mielipide ei kaataisi koko touhua. Ei autonvalmistajatkaan halua assosioitua lajiin jossa kuolee porukkaa kuin liukuhihnalta, lajin panostuksiin nähden kehnohkosta markkina-arvosta puhumattakaan.
Haluatko tulla yliajetuksi Volkswagen Pololla? En minäkään...
Tälläinen oli jo päässyt unohtumaan, tiedä mistä se sitten kertoo...Eikös tänä vuonna Saksassa testipätkällä kuollut yksi katsoja kun irronnut rengas osui päähän?
Noh, itse en ole seurannut lajia aktiivisesti n. 10 vuoteen, mutta ajattelin, että kuolemantapauksesta olisi löytynyt googlellaTälläinen oli jo päässyt unohtumaan, tiedä mistä se sitten kertoo...
Äskettäisissä Neste Ralleissa on tullut oltua sellaisillakin sallituilla alueilla, joissa heti ensimmäisen auton ohi surautettua tulee mieleen ajatus "hitto, ajaako ne tosiaan noin kovaa tämän paikan!". Ja samalla tulee otettua pari taka-askelta.Tälläinen oli jo päässyt unohtumaan, tiedä mistä se sitten kertoo...
Tuosta lajin vaarojen hyväksymisestä. Kuskit/kartturit varmasti tietävät mitä tekevät ja siten hyväksyvät lajin vaarat. Mutta ei kai lajin vaarallisuutta yleisölle ole yleisesti hyväksytty (ei ainakaan pitäisi olla). Ongelmia seuraa siitä jos yleisö hyväksyy kuoleman riskin ja käyttäytyy sen mukaan.
Itsekin olen tuon huomannut, että joissain paikoissa siimat ovat liian lähellä, joissain taas turhan kaukana. Katsojan onneksi noita jälkimmäisiä on kuitenkin suhteellisen vähän.Äskettäisissä Neste Ralleissa on tullut oltua sellaisillakin sallituilla alueilla, joissa heti ensimmäisen auton ohi surautettua tulee mieleen ajatus "hitto, ajaako ne tosiaan noin kovaa tämän paikan!". Ja samalla tulee otettua pari taka-askelta.
Se, että paikassa on sallitun katselualueen siimat, ei tarkoita, että paikka olisi mitenkään erityisen turvallinen. Omaan järkeen pitäisi luottaa myös noilla alueilla (mikäli järkeä yleensä on).