Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Eilen vaihdoin kun toissailtapäivänä tulin Kuopiosta kesärenkailla 3-5 sentin lumisohjossa ( jonkinmoiset vähemmän lumiset ajourat kyllä tiessä )... ja vaihdon ja tarkastelun jälkeen menin paikalliselle kyläkorjaamolle tilaamaan uudet nastarenkaat.:eek: Nokia 5 oli varastossa, alle laittavat 440 e (195/65/15).
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Onko kukaan katsellut säätiedotuksia että kylmeneekö etelä-Suomessa? Jos samanlaista, että plussan puolella pysyy niin ei kannattane vielä vaihtaa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Äipälle vaihdoin tänään renkaat ja samalla heitin omat talvipyörät pösön perään. Tarttis uudet gummit niihin, tässä arvotaan vaan että ottaisko nastat vai kitkat, kun kilsoja tulee vähän ja äärioloissa ei välttämättä tartte ajella, hiljaisuus ja mukavuus kuivalla tiellä (niinku nää etelän talvet nyt on ollu) houkuttelis. Auttakee! :confused:
en tiedä mimmonen auto sulla on, mutta ainakaan ihan pikkuautoon en kitkoja ottais.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Nämä on siis ominaisuuksiltaan ja rakenteeltaan lähinnä ns. eurokitkat. Mielestäni pätevä valinta eteläsuomen hyvin hoidetuille teille. Toisinkuin monet tavalliset kitkat, nämä ei ole veltot kuivalla tai levottomat vesikelillä.
Eurokitkat lytättiin TM:n testissä täysin kelvottomiksi suomalaisiin olosuhteisiin :eek:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Niin tosiaan. Kumpikin rengas vajuu 2 barin paneista parissa päivässä 1,5-1,0 tasolle. Soitin jo sinne huoltoliikeeseen ja nainen puhelimessa eka veikkaili venttiilejä, mutta kun olivat kunnossa vielä kesärenkaiden kanssa

Paha epäily, ettei putsanneet vanteita hyvin ja siel on nyt jotai hiekanmuruja renkaan ja vateen välissä.

Huomenaamulla takas sinne ihmettelemaan vittu. :jaska:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mulla on ollut 205 Pösössä ja Toyota Corollassa. Etelä-Suomessa pärjää mainiosti noilla.:ahem:
No Corolla farkkua (jollanen sulla tais olla) en pikkuautoks laske, kuten en omaa Focustanikaan. Lähinnä tarkoitin juuri Fiesta/Yaris/etc. -luokkaa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
en tiedä mimmonen auto sulla on, mutta ainakaan ihan pikkuautoon en kitkoja ottais.
Tähän olisi mukava kuullu perusteluja, kun on sen verran yleisesti esitetty väite? Onko kyse sitten pienemmän auton kuljettajan oletetuista taidoista vai heikommasta kolariturvallisuudesta? Sikäli kyllä pikkuauton renkaiden kanssa pitää olla tarkkana mitkä valitsee, jos haluaa niiden olevan hyvät ajaa maantienopeuksilla.
Eurokitkat lytättiin TM:n testissä täysin kelvottomiksi suomalaisiin olosuhteisiin :eek:
Tein ehdotuksen Totken esittämillä kriteereillä :eek: Eli arvostaa mukavuutta, hyvän kelin ominaisuuksia ja huonolla kelillä ei tarvitse lähteä matkaan.

Sinänsä varmasti yleispätevämpi valinta suomen talveen ovat kunnon kitkat tai nastat. Ei tarvitse sitten miettiä niin minne ja milloin niillä sopii lähteä, etenkään jos on vähän ajava kuski.

Jos joku esim. on varma pysyttelevänsä kehä 3:n sisällä tai ulosmenoteillä, niin voin rehdisti sanoa että eurokitka paras valinta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mä luulen, että jaska tarkoitti sitä, jotta mitä kevyempi auto, sitä huonommin kitkat toimii.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Tähän olisi mukava kuullu perusteluja, kun on sen verran yleisesti esitetty väite? Onko kyse sitten pienemmän auton kuljettajan oletetuista taidoista vai heikommasta kolariturvallisuudesta? Sikäli kyllä pikkuauton renkaiden kanssa pitää olla tarkkana mitkä valitsee, jos haluaa niiden olevan hyvät ajaa maantienopeuksilla.

Tein ehdotuksen Totken esittämillä kriteereillä :eek: Eli arvostaa mukavuutta, hyvän kelin ominaisuuksia ja huonolla kelillä ei tarvitse lähteä matkaan.

Sinänsä varmasti yleispätevämpi valinta suomen talveen ovat kunnon kitkat tai nastat. Ei tarvitse sitten miettiä niin minne ja milloin niillä sopii lähteä, etenkään jos on vähän ajava kuski.

Jos joku esim. on varma pysyttelevänsä kehä 3:n sisällä tai ulosmenoteillä, niin voin rehdisti sanoa että eurokitka paras valinta.
Siis kyllä mä hyvät renkaat haluan, kait ne täytyy kummiskin nastat laittaa ropisemaan, voittaa kitkat lähes kaikissa olosuhteissa (paitsi siinä hiljaisuudessa) kumminkin...
Tällä hetkellä oon arvuutellu Continentalin Conti Viking Contact 5:sten (kitka) ja saman valmistajan Winter Viking 2:sten välillä (nasta). Semmosista sain tarjouksena nelisenhunttia molemmat auton alle asti. Toki mun rengaskoossa 175 / 65 R14 saa aika monet pyörät neljäänsatkuun.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mä luulen, että jaska tarkoitti sitä, jotta mitä kevyempi auto, sitä huonommin kitkat toimii.
No sille perusteita sitten? Jääkeli on se missä nastoista saa hyötyä, eli millähän perusteella pikkuauto pärjää jäällä huonommin nastatta kuin isompi ja painavampi?
 
Viimeksi muokattu:

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Omassa autossa oli nastat viimeksi 80-luvun lopussa, ajot pääasiassa etelä- ja lounaisrannikolla. En kuitenkaan antaisi mitään suosituksia Totkelle tai muille, jokaisen on itse päätettävä kummalla ajaa. Nastat tasaavat kelinvaihteluja paremmin joten ne sopivat paremmin epävarmoille ja koheltajille.

en tiedä mimmonen auto sulla on, mutta ainakaan ihan pikkuautoon en kitkoja ottais.
Tähän olisi mukava kuullu perusteluja, kun on sen verran yleisesti esitetty väite? Onko kyse sitten pienemmän auton kuljettajan oletetuista taidoista vai heikommasta kolariturvallisuudesta? Sikäli kyllä pikkuauton renkaiden kanssa pitää olla tarkkana mitkä valitsee, jos haluaa niiden olevan hyvät ajaa maantienopeuksilla.
Mä luulen, että jaska tarkoitti sitä, jotta mitä kevyempi auto, sitä huonommin kitkat toimii.
Mikä on perustelu sille että pikkuautoon ei sopisi kitkat? En keksi mitään ongelmia esim. Yariksella Hakkapeliitan kitkoilla jotka olivat ainakin silloin ostettaessa toiseksi parhaat Continentalin jälkeen.
En ole lukenut aikoihin autolehtiä, onko asiasta jotain tutkittua tietoa vai onko tämä pelkkää mutua? Kevyemmillä autoilla on myös pienempi kosketus tiehen joten paine tietä vasten ei välttämättä ole pieni.
En epäile etteikö ajatuksessa saata olla jotain perää ja eroa kuten nastoilla ja kitkoilla, mutta onko ero merkittävä, kiinnostaisi oikea tutkittu tieto.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Valitettavasti on vain mutua, joka perustuu jonkinlaisiin fysikaalisiin olettamuksiin. Ihan mielenkiintoista olisi nähdä tutkimusdataa aiheesta kyllä, en ole siis sellaista itsekään nähnyt.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Valitettavasti on vain mutua, joka perustuu jonkinlaisiin fysikaalisiin olettamuksiin. Ihan mielenkiintoista olisi nähdä tutkimusdataa aiheesta kyllä, en ole siis sellaista itsekään nähnyt.
Sellainen olettamus voinee pitää paikkaansa, että isompi ja painavampi auto olisi rauhallisempi liikkeissään. Mutta mitä nyt olen nastattomilla pikkuautoilla ajellut enemmän ja vähemmän liukkaammilla teillä kohtalaisen paljon, niin kelin muuttuessa liukkaammaksi se peruslevoton maantieajokäytös jännästi rauhoittuu. Pahimmat ajettavuusongelmat tulee kun on paljon raskasta lunta tai loskaa. Tämä on yhteydessä pieneen rengaskokoon ja lyhyeen akseliväliin, tuskin nastattomuuteen. Nastoilla saisi jäällä kieltämättä lisäpitoa, mutta niinpä kai suuremmillakin autoilla on asian laita...
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eräässä toisessa keskustelussa eräs keskustelija väitti, että kitkat alkaa toimimaan kunnolla vasta 1500 kiloisilla autoilla.

Mut nää on tosiaan mutuja niin kauan kunnes joku tekee puoleettoman kattavan testin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eräässä toisessa keskustelussa eräs keskustelija väitti, että kitkat alkaa toimimaan kunnolla vasta 1500 kiloisilla autoilla.

Mut nää on tosiaan mutuja niin kauan kunnes joku tekee puoleettoman kattavan testin.
Samanlaiseen kommenttiin olen törmännyt pariin otteeseen - perusteita tai väitettä tukevia kokemuksia ei esitetty.

"Älä usko sellaisiin huhuihin" - Stefano Dominicali
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nastarenkaat eivät tuhoakaan tietä, vaan niistä on jopa hyötyä

Tämähän toki tiedettiin forumilla jo aikapäiviä aiemmin!
Mielenkiintoinen otsikko, koska tekstin lukemalla tulee ihan eri johtopäätökseen:

- Autoista 20 prosentin pitäisi olla nastallisia, jotta ne karhentaisivat tietä. Näin nastarenkaat auttavat tieosuuksien kunnostuksessa.
- Jos nastoja ei olisi ollenkaan, niin teitä jouduttaisiin todennäköisesti hiekoittamaan lisää, jolloin pölyn määrä kasvaisi, Penttinen pohtii.
Penttinen korostaa, että nastarenkaat ovat kuitenkin edelleen merkittävä osatekijä teiden uusimistarpeen aiheuttajina vilkkailla liikenneteillä.
Eli jos nastoja olisi vain 20%, karhentava vaikutus olisi riittävä hiekoituksen välttämiseksi, mutta tiet urautuisivat ja pölyttäisivät 4x vähemmän. Eli toimittaja kirjoitellut omiaan sinänsä paikkaansa pitävien lainausten ympärille.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
4 kertaa vähemmän? Miten laskit tuon?

Sitä paitsi tuossahan just sanottiin, että jos nastarenkaita ei olis ollenkaan, olis pölyhaitat suuremmat ja liukasteltaisiin sileäksi liippautuneilla teillä.
 
Ylös