Mä vaihdoin mun ranskalaiseen 150k aikana:
- laturi
- startti
- iskarit
- jarrulevyt
- taka-akseli
- sytytysboxi
+ kuluvia osia
Ranskalaisten suhteen täälläkin luottoluokitus "korkealla" :thumbup:
Vikalista uudesta ranskalaisesta vuosilta 2001-2004 (kilometrejä kertyi tuona aikana reilut 180 000):
- Toimimaton vakionopeudensäädin korjattiin 3 kertaa. Auto pajalla kolme kertaa päivän.
- Mittaristo sekosi 150 000 km:n kohdalla sähköhäiriön vuoksi. Pimeni totaalisesti - vaihdettiin uuteen. Auto pajalla 2 päivää.
- Sähköikkunoiden toimintahäiriöitä. Varsinkin helteellä ikkunat pureutuivat johonkin niin tiukasti kiinni, ettei moottori jaksanut liikuttaa ikkunaa. Tiivistepintojen silikonikäsittely ei auttanut asiaa.
- Toisen sivuikkunan lasi irtosi nostomekanismistaan - ikkunakoneisto uusittiin. Auto pajalla päivän.
- Toinen sivuikkuna jumittui, vaijeri poikki - nostomekanismi uusittiin. Auto pajalla 2 päivää.
- Käsijarru lakkasi toimimasta - osaa uusittiin. Auto pajalla 2 päivää.
- Takaluukku ei salpaudu paukkupakkasella, vaan kontti jää lukittumatta. Huollossa korjaantui.
- Kuskin ovi kieltäytyi salpautumasta pakkasella (jäi suljettaessa holtittomasti auki). Ovi piti sitoa kumikäärmeellä käsijarrukahvaan, jotta pääsin töihin. Vika uusiutui 3 tai 4 kertaa.
- Takajarrusatula halki - uusittu. Auto pajalla päivän.
- Syöpyneistä takajarrulevyistä huomautus katsastuksessa - uusittu. Auto pajalla päivän.
- Tyhjäkäynti "seilaa" koko ajan. Vikaa ei saatu koskaan kuriin huolloissa.
- Ajovalopolttimot kärähtävät yhtenään - uusimassa sai olla 3-4 kk:n välein. Muissa autoissani ovat kestäneet helposti vuoden.
- Avainkortin lukitiusnäppäimet eivät ole pitkäikäisiä. Pahenevia kontaktihäiriöitä alkoi ilmetä 2 vuoden jälkeen. Toinen avainkortti lopetti toimintansa lopullisesti ennen kolmatta syntymäpäiväänsä.
- Sirinöitä, narinaa ja natinoita alkoi ilmetä häiritsevässä määrin vaikka pääasiallinen ( 90% kilometreistä ) ajoympäristö oli tasainen moottoritie.
- Rengaspainevaroitin temppuilee varsinkin talvella ja antaa toistuvasti vääriä hälytyksiä vaikka renkaissa olisi jopa "ylipainetta" suosituksiin verrattuna. Vikaa ei saatu korjattua.
- Auringon porottaessa rattiin, painuu töötti parkkipaikalla itsekseen pohjaan - Alkaa katkeamaton torvisoitto. Jos et ole kuuloetäisyydellä huutaa kärry akkunsa tyhjiin. Saatiin kuntoon huollossa ratissa olevia jousia "virittämällä"