Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kyllä sitä pitää vielä pari kilpailua katsoa ennen kuin kannattaa julistaa Schumi liian hitaaksi ja vanhaksi.
Ei nyt ihan noinkaan jyrkästi. Onhan se ihan hyvin "eläkeläiseltä" jos ajaa 0,2 tuntumassa. Toistan edelleen: Nicon täytyykin viedä Shumia. Olisihan se koko lajille ja nykykuskeille noloa jos vanha mies tulee 3 vuoden tauon jälkeen ja vie porukkaa.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Ei nyt ihan noinkaan jyrkästi. Onhan se ihan hyvin "eläkeläiseltä" jos ajaa 0,2 tuntumassa. Toistan edelleen: Nicon täytyykin viedä Shumia. Olisihan se koko lajille ja nykykuskeille noloa jos vanha mies tulee 3 vuoden tauon jälkeen ja vie porukkaa.
Joo, mutta täytyy muistaa, että tämä vanha mies ei olekaan kuka tahansa mies.

Lajin elävä legenda, joka vakuuttaa olevansa fyysisesti vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin ennenkin. Ja tuskin sitä rattia niillä ikävuosilla käännellään, tai niiden vähyydellä.

Vähän sama kun Grönholm kävi taannoin Ruotsin rallissa näyttämässä miten Sågen ajetaan, eikä kenellekkään tullut mieleen aliarvioida muita kuskeja Bossen vauhdin takia. Toki lopputulos ei ollut paras mahdollinen, mutta varmasti isommalla testimäärällä sekin olisi kohentunut. Ja samoin käy (toivottavasti) myös Schumille, kun niitä kilometrejä kertyy vyötärölle.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Voi olla, että Schumia haittaa kovastikin tuo testimäärien vähäisyys kun aikoinaan tottui ajelemaan niin paljon kuin halusi, vielä siinä vaiheessakin kun muut tallit olivat jo vähentäneet testaamista. Tuo yhdistettynä ajotaukoon, muuttuneisiin autoihin ja lisääntyneeseen ikään onkin jo jonkinnäköinen vuori kiivettäväksi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Voi olla, että Schumia haittaa kovastikin tuo testimäärien vähäisyys kun aikoinaan tottui ajelemaan niin paljon kuin halusi, vielä siinä vaiheessakin kun muut tallit olivat jo vähentäneet testaamista. Tuo yhdistettynä ajotaukoon, muuttuneisiin autoihin ja lisääntyneeseen ikään onkin jo jonkinnäköinen vuori kiivettäväksi.
Totta, ja toivottavasti myös taakse jäänyt 100%ykköskuskin paikoitellen
ääliömäinenkin vaatimuslista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Uskookohan Schumi oikeasti että hänen mestaruutensa Ferrarilla johtuivat vain hänen uskomattomista ajotaidoistaan? Meinaan tuntuu siltä että Schumi on täysin unohtanut sen täydellisen ykköskuskin aseman, lukemattomat testikilometrit ja mm. sen että Bridgestone rakensi renkaat vain Ferraria ja Schumin ajotyyliä varten. Jos meno jatkuu tällaisena niin toivon että Schumi ei jatka ensi kaudella. Onneksi tällä kaudella aika-ajoissa ei ole kisabensoja niin nähdään totuudenmukaisesti kumpi kuski Mercedeksellä on oikeasti nopeampi.

Tietenkin kautta on vielä paljon jäljellä.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Likaisen pelin erikoismies on nyt nöyrtymässä näyttävästi. Jättäisi areenan nuoremmille. Totta kai on helppo sanoa jälkeenpäin, että on typeryyttä lähteä leikkiin vielä mukaan, mutta ajokokemuksen rapeneminen ja auton muutokset + ikä, niin johan se melkein tiedossa on, että menestys on kiven alla.

Nautin, kun Nico kyykyttää.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Nautin, kun Nico kyykyttää.
Pakko sanoa kyllä samaa. Niin paljon jäi aikanaan hampaankoloon, kun Schumi vei kisoja, mutta kyllä nyt tulee kalavelat maksettua.

Reeneissä toi pysy vielä lähellä Nicoa, mutta nyt ero revähti aika-ajoissa. Ajoiko Nico reeneissä täydellä tankilla vai onko jo havaittavissa luovuttamista?
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Laitetaan autoihin takaisin 90-luvun elektroniikka ja aerodynamiikka. Toisin sanoen kuljettajille enemmän töitä ratakierrokselle, niin katsottaisiin sitä järjestystä sitten uudestaan. Paljonkohan on jarrutusmatkat esimerkiksi lyhentyneet 10-15 vuoden aikana?

Tuli vain tämmöinen asia mieleen, kun Schumi ei tenavien kyydissä nyt meinaa pysyä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ja kauden 94 -malliin Schumille luistonesto ja muille ei.
Joo sehän olikin niin hyvä, että se vaikutti varmasti vielä vuosia -94 jälkeenkin:ahem::rolleyes:

Vaikka hällä nyt ykköskuskin asema oli koko ajan, niin kakkoskuski oli lähes aina 0,5-1sek. aina kierrosajoissa perässä 90-luvun. Autoista oli pakko tulla helpompia ajettavia, kun Irvinet ja Barrichellot rupesi eroa saamaan pienemmäksi ennen pitkää.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ja kauden 94 -malliin Schumille luistonesto ja muille ei.
Myös Ferrari ja pari muutakin tiimiä jäivät kiinni vastavasta säätämisestä, mutta kukaan ei todistettavasti käyttänyt luistonestoa.

Kimi sen sijaan jäi kiinni sääntöjen vastaisen pohjalevyn käytöstä voittaessaan kaudella 2007 Melbournessa, mutta FIA järjenkäytön, eli rangaistuksen sijaan keksi tekosyyn, ettei komponentin sääntöjenvastaisuutta voida testata vaikka se onkin silmin havaittavissa, vaan pyysi muuttamaan osaa seuraavaan kilpailuun mennessä, jottei Kimiä FIAn lellikkipoikaa tarvitsisi hylätä myös Melbournen tuloksista. :rolleyes:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Luistonesto oli kielletty kaudella 1994. Millaisen rangaistuksen Benetton & Schumi saivat sen käyttämisestä?
Eivät yhtään mitään, koska FIA päätti, ettei heillä ole näyttöä järjestelmän käytöstä. Siinä sopassa unohtui se tosiasia, että järjestelmän olemassaolo oli kielletty ei sen käyttö.

Aihetodisteita siitä, että Schumacherin autossa tuo järjestelmä oli käytössä löytyy vaikka katsomalla uudelleen nauhoja lähdöistä vuodelta 1994. Sen verran tuota omaa aiempaa väittämääni tarkennan, että kyseessä oli Launch-control, ei Traction-control.

Asiaa sivuten voidaan todeta, että esim. Senna oli puhunut Brundlelle Aidassa, että Benettonin käytössä on oltava jotain kiellettyä tekniikkaa, koska ei muuten heidän vauhtiaan ymmärtänyt.

Eihän Benettonia rangaistu myöskään tankkauslaitteen rakenteen muuttamisesta, vaikka sekin oli säännöissä kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Luistonesto oli kielletty kaudella 1994. Millaisen rangaistuksen Benetton & Schumi saivat sen käyttämisestä?
Schumacherin Benetton-autosta löydettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkastuksessa kauden 1994 aikana sääntöjenvastainen elektroninen apuväline, automaattinen lähtöjärjestelmä eli ns. sutimisenesto. Benetton-talli vetosi siihen, että järjestelmää käytettiin vain testeissä, eikä FIA koskaan pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi käytetty kilpailuissa näin ollen mitään rangaistustakaan ei tullut tiimille.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Autoista oli pakko tulla helpompia ajettavia, kun Irvinet ja Barrichellot rupesi eroa saamaan pienemmäksi ennen pitkää.
Voitko avata hieman tätä ajatusta?

Myös Ferrari ja pari muutakin tiimiä jäivät kiinni vastavasta säätämisestä, mutta kukaan ei todistettavasti käyttänyt luistonestoa.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin eivätkö nämä muut kiinni jääneet tallit olleet sellaisia, jotka eivät koskaan saaneet luistonestoa toimimaan kunnolla, kun se oli sallittu. Eli he olisivat hyötyneet laittoman järjestelmän käytöstä vähemmän kuin Benetton.

Kimi sen sijaan jäi kiinni sääntöjen vastaisen pohjalevyn käytöstä voittaessaan kaudella 2007 Melbournessa,--
Eikö Ferrarillla ollut jokin episodi siipien toleranssien suhteen Malesiassa 1999? Muistaakseni liittyi jotenkin siihen, että FIA antoi tallin laskea sallitut toleranssin noin 12 kertaa siiven kummallekin puolelle.

Esimerkkejä siitä, että FIA noudattaa omia sääntöjään "luovasti" löytyy historiasta jokunen. Vesitankit kaudella 1982 tulee mieleen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Myös Ferrari ja pari muutakin tiimiä jäivät kiinni vastavasta säätämisestä, mutta kukaan ei todistettavasti käyttänyt luistonestoa.

Kimi sen sijaan jäi kiinni sääntöjen vastaisen pohjalevyn käytöstä voittaessaan kaudella 2007 Melbournessa, mutta FIA järjenkäytön, eli rangaistuksen sijaan keksi tekosyyn, ettei komponentin sääntöjenvastaisuutta voida testata vaikka se onkin silmin havaittavissa, vaan pyysi muuttamaan osaa seuraavaan kilpailuun mennessä, jottei Kimiä FIAn lellikkipoikaa tarvitsisi hylätä myös Melbournen tuloksista. :rolleyes:
Kuinka laadukasta tekstiä. Näkemyksesi on moniulotteinen, vivahteikas ja osaat nähdä hienosti asian eri tahojen näkökulmista. Harmillista tosiaan, ettei FIA kyennyt tällaiseen järjen käyttöön. Koko kausi huomioiden, olisihan se ollut parempi sulkea Ferrari sarjasta kokonaan, ja antaa auto suoraan Mclarenille, ettei mitään salamyhkäisiä piirustuksia ja sähköposteja olisi tarvinnut lähetellä edestakaisin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotkut olivat ehkä uumoilleet, että Schumacher parantaisi kauden edetessä ja Nico rupeaisi jäämään jalkoihin, mutta tämä oli kyllä ihan piristävää että Nico murskasi Schumin :ahem:

Helppo sanoa jälkikäteen mutta vähän odotin itse jossain kohtaa näin käyvän, koska Nicollakaan ei ihan putkeen ollut vielä mennyt kaikki. Mut kaikki vaan odotti et Schumacher parantaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Eikö Ferrarillla ollut jokin episodi siipien toleranssien suhteen Malesiassa 1999? Muistaakseni liittyi jotenkin siihen, että FIA antoi tallin laskea sallitut toleranssin noin 12 kertaa siiven kummallekin puolelle.
F399-autojen ilmanohjaimet rikkoivat kauden 1999 toiseksi viimeisessä malesian kisassa teknisten sääntöjen sallimia rajoja kymmenellä metrillä. Asian teki mielenkiintoiseksi se, että kyseiset komponentit oli todettu laillisiksi kahdessa aikaisemmassa GP:ssä. Ferrari-talli ja sen kuskit menettivät sen kilpailun saavuttamat pisteet. Ferrari sai kuitenkin FIA:n vakuuttuneeksi siitä, että ilmanohjaimet oli mitattu väärin. Todellisuudessa heittoa oli vain neljä millimetriä-ja lukemat mahtuivat näin ollen mainiosti viiden millin toleranssin sisään. Seka talli että kuljettajat saivat pisteensä takaisin ja Bernie pääsi nauttimaan huippujännittävästä finaalista Suzukassa 1999.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Schumacherin Benetton-autosta löydettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkastuksessa kauden 1994 aikana sääntöjenvastainen elektroninen apuväline, automaattinen lähtöjärjestelmä eli ns. sutimisenesto. Benetton-talli vetosi siihen, että järjestelmää käytettiin vain testeissä, eikä FIA koskaan pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi käytetty kilpailuissa näin ollen mitään rangaistustakaan ei tullut tiimille.
"There were several instances of allegations of cheating in the 1994 Formula One season concerning several teams involved in the sport. One of the main allegations surrounded the Benetton team. The team were alleged to have been using illegal software to their advantage in races; however, this could not be sufficiently proven by the FIA.[1][2] There were also incidents involving other teams within the sport, most notably Ferrari and McLaren.[3]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Allegations_of_cheating_in_the_1994_Formula_One_season

No, jokos ruvetaan itkemään myös Häkkisen käyttäneen luistonestoa, vai eikö huvita syytellä kotimaisia huijaamisesta? :D


Renaulteissa käytettiin jossain vaiheessa uutta vuosituhatta järjestelmää joka vastaanotti lähtövalojen signaalin, jotta startit olisivat mahdollisimman optimaalisia. Tämä kiellettiin, mutta rangaistuksia ei jaettu.

McLaren jäi kiinni elektroniikkaboksin näpelöinnistä kaudella 1999, kun heitä epäiltiin muutenkin kepulikonsteista toistuvien hyvien lähtöjen ansiosta, mutta muistaakseni mitään rangaistuksia ei jaettu, "koska ei ollut riittävästi näyttöä".

Vuosituhannen loppupuolella FIA ilmoitti myös muutaman kärkitallin käyttäneen luistonestoa, mutta koska epäiltyjä oli useampiakin ja tarkkailu oli käytännössä mahdotonta mihinkään toimenpiteisiin ei ryhdytty, kunnes luistonesto päätettiin samasta syystä sallia kaudella 2001.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
F399-autojen ilmanohjaimet rikkoivat kauden 1999 toiseksi viimeisessä malesian kisassa teknisten sääntöjen sallimia rajoja kymmenellä metrillä.
Juuri näin. FIA joutui tämän vuoksi hankkimaan uuden, pidemmän, rullamitan koska aiempi oli liian lyhyt.

No, jokos ruvetaan itkemään myös Häkkisen käyttäneen luistonestoa, vai eikö huvita syytellä kotimaisia huijaamisesta?
Tai sitten huomioidaan McLarenin taso kaudella 1994 ja havaitaan, että he eivät kovin vahvasti mahdollista huijaamistaan kyenneet hyödyntämään.

Renaulteissa --
McLaren --
Vuosituhannen loppupuolella --
FW08 sanoi:
Esimerkkejä siitä, että FIA noudattaa omia sääntöjään "luovasti" löytyy historiasta jokunen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös