IWE
Well-known member
- Liittynyt
- 22.6.2004
- Viestit
- 2963
F399-autojen ilmanohjaimet rikkoivat kauden 1999 toiseksi viimeisessä malesian kisassa teknisten sääntöjen sallimia rajoja kymmenellä metrillä. Asian teki mielenkiintoiseksi se, että kyseiset komponentit oli todettu laillisiksi kahdessa aikaisemmassa GP:ssä. Ferrari-talli ja sen kuskit menettivät sen kilpailun saavuttamat pisteet. Ferrari sai kuitenkin FIA:n vakuuttuneeksi siitä, että ilmanohjaimet oli mitattu väärin. Todellisuudessa heittoa oli vain neljä millimetriä-ja lukemat mahtuivat näin ollen mainiosti viiden millin toleranssin sisään. Seka talli että kuljettajat saivat pisteensä takaisin ja Bernie pääsi nauttimaan huippujännittävästä finaalista Suzukassa 1999.
Kyllä. Euroopan GP:ssä samat osat oltiin todettu aika-ajojen jälkeen sääntöjen mukaisiksi, mutta Malesian GPn kaksoisvoiton jälkeen Ron Dennis (itse henkilökohtaisesti) oli käynyt FIAn puheilla näihin ilmanohjaimiin liittyen ja saanut vakuuteltua osien olevan sääntöjenvastaiset.
Asiassa monia varikolla tallaavia "ihmetytti" miksei McLaren talli nostanut älämölöä jo edellisessä kilpailussa, mutta syyä oli yksinkertaisesti se, ettei Mclaren olisi hyötynyt millään lailla, jos jarruvikaan keskeyttänyt Salo ja seitsämänneksi sijoittunut Irvine olisi tullut hylätyksi.