FW08
Registered User of Talent
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1540109&postcount=417Onko jossain hyvää kuvaa, siitä kuinka tiukka tilanne oli?
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1540109&postcount=417Onko jossain hyvää kuvaa, siitä kuinka tiukka tilanne oli?
Täällä taas haaveillaan näistä kuljettajien kehittämiskyvyistä. Vieläpä aikana, kun on testauskielto päällä. Vai ajattelitko, että Nico ja Sumi kehittää atk:lla autojansa? Omilla miniläppäreillä mallinnukset ja aerot kuntoon?Kyllähän tuo viikonloppuinen veto oli tosi härski Michaelilta, mutta mielestäni siitä annettiin nyt täysin oikeanlainen rangaistus. Kuitenkaan mitään kolaria ei sattunut, niin siinä mielessä oikein rangaistiin. Jos samanlaiset törttöilyt toistuu vielä, niin sitten voidaan rangaista kovemmin.
Mitä tulee Michaelin jatkoon, niin siihen olen uskonut alusta asti. Ei Schumi yhtä kautta varten ykkösiin palannut. Kokeneena kuljettajana ja moninkertaisena mestarina tietää, että missä talli on menossa, niin varmasti oikea päätös jatkaa kehitystyötä vielä sen 1-2 vuotta. Ensi kaudella Mersu voi olla korkeammalla, kun Schumi ja Nico pääsevät sitä kehittämään haluamaansa suuntaan.
Kerros, miksi tiimit kehittävät miljoonilla simulaattoreita, joissa kokeilla muutosten vaikutusta, jos kuljettajilla ei tosiaan ole mitään tekoa kehityksessä?Täällä taas haaveillaan näistä kuljettajien kehittämiskyvyistä. Vieläpä aikana, kun on testauskielto päällä. Vai ajattelitko, että Nico ja Sumi kehittää atk:lla autojansa? Omilla miniläppäreillä mallinnukset ja aerot kuntoon?
Tarkoitin lähinnä auton kehittämisellä sitä, että Mersu saa suunniteltua auton paremmin Nicon ja Schumin ajotyylille sopivammaksi. Vai meinaatko, että nyt kun testikielto on päällä, niin Mersun auto tulee aina olemaan enemmänkin Buttonin tyylille sopiva auto? Kyllä sitä autoa pystytään hyvin testailemaan simulaattorissakin.Täällä taas haaveillaan näistä kuljettajien kehittämiskyvyistä. Vieläpä aikana, kun on testauskielto päällä. Vai ajattelitko, että Nico ja Sumi kehittää atk:lla autojansa? Omilla miniläppäreillä mallinnukset ja aerot kuntoon?
Ei ne kuljettajat edelleenkään niitä autoja kehitä. Insinöörit ja muut autonsuunnittelijat kehittävät autoja. Se, että he kehittävät autoja kuljettajien mieltymysten mukaiseksi ei mielestäni tee kuljettajista autonkehittäjiä. Ensisijaisesti autoja yritetään varmaankin muutenkin kehittää nopeammaksi, ja vasta sitten otetaan kuljettajan toiveita huomioon. Simulaattoreiden funktio lienee myös sopivien säätöjen etsimisessä uuden auton speksien kanssa, ja miksei ratojen sisäistämisessä.Kerros, miksi tiimit kehittävät miljoonilla simulaattoreita, joissa kokeilla muutosten vaikutusta, jos kuljettajilla ei tosiaan ole mitään tekoa kehityksessä?
No tuossa äsken jo vähän sivusin aihetta, mutta kyllä minä pidän lähinnä henkilöpalvontana esim. sitä, että Button kuvittelee auton olevan hänen tyylilleen tehty. 2009 Brawn sattui vaan olemaan ylivoimaisen nopea, ja olisi ollut monen muunkin käsissä. Tottahan Button siitä kreditit nappaa itsellensä, ihan normaalia, paitsi Kimin kohdalla.Tarkoitin lähinnä auton kehittämisellä sitä, että Mersu saa suunniteltua auton paremmin Nicon ja Schumin ajotyylille sopivammaksi. Vai meinaatko, että nyt kun testikielto on päällä, niin Mersun auto tulee aina olemaan enemmänkin Buttonin tyylille sopiva auto? Kyllä sitä autoa pystytään hyvin testailemaan simulaattorissakin.
Kuten Bobbakikin uteli, uskotko tosiaan, että kuskeilla ei ole mitään tekemistä auton kehittämisessä? Vaikka testikielto on päällä, niin kyllä se kuskin palaute auton käyttäymisestä on edelleen yksi iso osa.
Jos autoa on 5v kehitetty Buttonin säädöillä, ei olisi mikään ihme jos se yleensä on nopein niillä samaisilla säädöillä. Ei 2009 Brawn Buttonin ansiosta ollut nopea, mutta osa tämän kauden hitaudesta menee varmasti sen piikkiin, ettei kuskit ole tykänneet autosta sellaisena kuin se on. Ja sitten jos lähdetään ajo-ominaisuuksia muuttamaan, todennäköisesti menetetään myös jotain siitä 5v aikana löydetystä suorituskyvystä. Ei 1 tai 2 sekuntia, mutta 3-6 kymmenystä helposti. Schumacher kärsii nyt samanlaisten ongelmien kanssa, mistä hänen seuraajansa Benettonilla tuomittiin. Se siitä jumalkuskista, kun Buttonin perintökin voi näköjään olla samanlainen.No tuossa äsken jo vähän sivusin aihetta, mutta kyllä minä pidän lähinnä henkilöpalvontana esim. sitä, että Button kuvittelee auton olevan hänen tyylilleen tehty. 2009 Brawn sattui vaan olemaan ylivoimaisen nopea, ja olisi ollut monen muunkin käsissä. Tottahan Button siitä kreditit nappaa itsellensä, ihan normaalia, paitsi Kimin kohdalla.
Ketä Button palvoo näin sanoessaan?No tuossa äsken jo vähän sivusin aihetta, mutta kyllä minä pidän lähinnä henkilöpalvontana esim. sitä, että Button kuvittelee auton olevan hänen tyylilleen tehty.
Muuten olen samaa mieltä, mutta toisaalta höpöhöpö.Jos autoa on 5v kehitetty Buttonin säädöillä, ei olisi mikään ihme jos se yleensä on nopein niillä samaisilla säädöillä. Ei 2009 Brawn Buttonin ansiosta ollut nopea, mutta osa tämän kauden hitaudesta menee varmasti sen piikkiin, ettei kuskit ole tykänneet autosta sellaisena kuin se on. Ja sitten jos lähdetään ajo-ominaisuuksia muuttamaan, todennäköisesti menetetään myös jotain siitä 5v aikana löydetystä suorituskyvystä. Ei 1 tai 2 sekuntia, mutta 3-6 kymmenystä helposti. Schumacher kärsii nyt samanlaisten ongelmien kanssa, mistä hänen seuraajansa Benettonilla tuomittiin. Se siitä jumalkuskista, kun Buttonin perintökin voi näköjään olla samanlainen.
Itseään tietysti.:idea:Ketä Button palvoo näin sanoessaan?
Varmasti lyödään lukkoon moni asia, mutta tekeekö tämä sitten kuljettajasta autonkehittäjän?Buttonin puheiden tärkein pointti piilee siinä, että moni kuljettajan ajotyylin kannalta tärkeä asia lyödään lukkoon varhaisessa vaiheessa suunnitteluprosessia. Esimerkiksi auton mitoilla ja painonjakaumalla voidaan vaikuttaa suuresti auton käytökseen ja jos nämä päätökset on tehty pehmeästi ajavan kuskin mieltymysten perusteella, on auton peruskäytöksen muuttaminen Schumin kaltaiselle kaverille melkoinen haaste.
Eh. Siinä vaiheessa, kun kuljettajan palaute vaikuttaa insinöörin päätöksiin, niin tekee.Varmasti lyödään lukkoon moni asia, mutta tekeekö tämä sitten kuljettajasta autonkehittäjän?
Tarkoitat siis itsekorostusta :idea:Itseään tietysti.:idea:
Otsikon aiheeseen palatakseni sitähän Schumiltakin (vähintään) odotettiin. Jos näiden suoritusten välinen ero ei johdu mielestäsi siitä, että auto sopi(i) Buttonille paremmin kuin Schumille, niin ilmeisesti sitten pidät Buttonia parempana kuskina?Veikkaan, ettei Button olisi tällä kaudella pystynyt sen kummenpaan suoritukseen kuin vaikka Nico.
Kun autot mittoja syynätään kuljettajan mieltymysten mukaan, niin pitäisin asiaa lähinnä samana kuin mittojen ottamisena penkkiä varten. Tämä voitaisiin suorittaa myös muille eläimille niiden autonkehittämistaitoihin katsomatta.Eh. Siinä vaiheessa, kun kuljettajan palaute vaikuttaa insinöörin päätöksiin, niin tekee.
Tarkoitat siis itsekorostusta :idea:
Jos muistelet, mistä aiheesta olin valmis syömään paskat ja antamaan kossut, niin asia vaikuttaa ihan loogiselta. Miksei Button olisi pystynyt voittamaan raihnaista Sumia, jonka menestykseen en - foorumin linjasta poiketen - uskonut alkuunkaan?Otsikon aiheeseen palatakseni sitähän Schumiltakin (vähintään) odotettiin. Jos näiden suoritusten välinen ero ei johdu mielestäsi siitä, että auto sopi(i) Buttonille paremmin kuin Schumille, niin ilmeisesti sitten pidät Buttonia parempana kuskina?
Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa Button kuvaa lyhyesti auton kehittämis-prosessia näin:Ei ne kuljettajat edelleenkään niitä autoja kehitä. Insinöörit ja muut autonsuunnittelijat kehittävät autoja. Se, että he kehittävät autoja kuljettajien mieltymysten mukaiseksi ei mielestäni tee kuljettajista autonkehittäjiä.
Se mittojen antaminen on vähän niinkuin nollataso. Valtteri Bottas kertoi aika hyvin viime viikonloppuna, millaista Rubens Barrichellon palaute on ja millaisen vaikutuksen se oli pikkuformulakuskiin tehnyt. Olet toki oikeassa siinä, että kuskin vaikutus on todella paljon pienempi kuin resurssien tai insinöörien, mutta jos talleissakin sanotaan kuskien välillä olevan eroja palautteessa, niin luulisi niitä sitten olevan. Ääriesimerkkinä teknistä puolta taitava kuljettaja on pystynyt ideoimaan kymmenyksen tai pari pudottavia muutoksia.Kun autot mittoja syynätään kuljettajan mieltymysten mukaan, niin pitäisin asiaa lähinnä samana kuin mittojen ottamisena penkkiä varten. Tämä voitaisiin suorittaa myös muille eläimille niiden autonkehittämistaitoihin katsomatta.
Mitä ihmeen itsekorostusta? Vastasin kohteliaasti johdattelevaan kysymykseesi sen enempää mukisematta, vaikka tiedossa pitäisi olla asian liittyvän faneihin ja heidän henkilöpalvontaansa. Joka pitää sisällään epärealistiset kuvitelmat kuskien osuudesta auton suunnittelun onnistumisesta. Jos asia käännetään(tai joku kääntää) koskemaan vain Buttonia, niin tietysti henkilöpalvonta koskee siinä tapauksessa vain häntä itseään.
Näin minä sen alunperin tarkoitinkin, mutta siitä sitten lähettiin vääntämään ja tekemään omia päätelmiä."Minun täytyy antaa autosta mahdollisimman paljon palautetta sen kehittämiseksi, ja kaverien tehtaalla täytyy tehdä autosta nopeampi heidän omalla tavallaan, kertoi Button"
Toki palautetta autosta voi antaa monella eri tavalla mutta eiköhän jokainen huippu-kuljettaja osaa sen puolen hyvin.
Onneksi se kusi ei ole vielä Schummelin päästä laskeutunut. Se taitaa olla näin ollen pysyvä olotila.Schumi lähti leikkiin tilanteessa jossa kaikki - joskin hyvin etuoikeutetut - hänelle ominaiset valtit loistavat poissaolollaan ja siihen päälle hidastunut reaktionopeus ja sopeutuvaisuus.