Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllähän tuo viikonloppuinen veto oli tosi härski Michaelilta, mutta mielestäni siitä annettiin nyt täysin oikeanlainen rangaistus. Kuitenkaan mitään kolaria ei sattunut, niin siinä mielessä oikein rangaistiin. Jos samanlaiset törttöilyt toistuu vielä, niin sitten voidaan rangaista kovemmin.

Mitä tulee Michaelin jatkoon, niin siihen olen uskonut alusta asti. Ei Schumi yhtä kautta varten ykkösiin palannut. Kokeneena kuljettajana ja moninkertaisena mestarina tietää, että missä talli on menossa, niin varmasti oikea päätös jatkaa kehitystyötä vielä sen 1-2 vuotta. Ensi kaudella Mersu voi olla korkeammalla, kun Schumi ja Nico pääsevät sitä kehittämään haluamaansa suuntaan.
Täällä taas haaveillaan näistä kuljettajien kehittämiskyvyistä. Vieläpä aikana, kun on testauskielto päällä. Vai ajattelitko, että Nico ja Sumi kehittää atk:lla autojansa? Omilla miniläppäreillä mallinnukset ja aerot kuntoon?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Täällä taas haaveillaan näistä kuljettajien kehittämiskyvyistä. Vieläpä aikana, kun on testauskielto päällä. Vai ajattelitko, että Nico ja Sumi kehittää atk:lla autojansa? Omilla miniläppäreillä mallinnukset ja aerot kuntoon?
Kerros, miksi tiimit kehittävät miljoonilla simulaattoreita, joissa kokeilla muutosten vaikutusta, jos kuljettajilla ei tosiaan ole mitään tekoa kehityksessä?
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Täällä taas haaveillaan näistä kuljettajien kehittämiskyvyistä. Vieläpä aikana, kun on testauskielto päällä. Vai ajattelitko, että Nico ja Sumi kehittää atk:lla autojansa? Omilla miniläppäreillä mallinnukset ja aerot kuntoon?
Tarkoitin lähinnä auton kehittämisellä sitä, että Mersu saa suunniteltua auton paremmin Nicon ja Schumin ajotyylille sopivammaksi. Vai meinaatko, että nyt kun testikielto on päällä, niin Mersun auto tulee aina olemaan enemmänkin Buttonin tyylille sopiva auto? Kyllä sitä autoa pystytään hyvin testailemaan simulaattorissakin.

Kuten Bobbakikin uteli, uskotko tosiaan, että kuskeilla ei ole mitään tekemistä auton kehittämisessä? Vaikka testikielto on päällä, niin kyllä se kuskin palaute auton käyttäymisestä on edelleen yksi iso osa.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kerros, miksi tiimit kehittävät miljoonilla simulaattoreita, joissa kokeilla muutosten vaikutusta, jos kuljettajilla ei tosiaan ole mitään tekoa kehityksessä?
Ei ne kuljettajat edelleenkään niitä autoja kehitä. Insinöörit ja muut autonsuunnittelijat kehittävät autoja. Se, että he kehittävät autoja kuljettajien mieltymysten mukaiseksi ei mielestäni tee kuljettajista autonkehittäjiä. Ensisijaisesti autoja yritetään varmaankin muutenkin kehittää nopeammaksi, ja vasta sitten otetaan kuljettajan toiveita huomioon. Simulaattoreiden funktio lienee myös sopivien säätöjen etsimisessä uuden auton speksien kanssa, ja miksei ratojen sisäistämisessä.

Ja sitten on Alonso, joka on poikkeus tähän sääntöön, ja kehittää autoa antaen insinööreille vinkkejä kuinka saada CADilla paremmin hyödynnettyä pohjalevyn virtaukset.

edit. Tästähän saa hyvän analogian vaikka GP3-formulapeliin. Olenko minä auton kehittäjä, kun viilaan säätöjä mieleisekseni? Mielestäni en.

Eikä nämä "kuljettajan mukaiseksi räätälöity" -virityksetkään läheskään aina toimi, kuten saimme havaita Mercedeksen muutoksia, jotka eivät nyt ole Sumilla toimineet sitä vertaa mitä Nicolle.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tarkoitin lähinnä auton kehittämisellä sitä, että Mersu saa suunniteltua auton paremmin Nicon ja Schumin ajotyylille sopivammaksi. Vai meinaatko, että nyt kun testikielto on päällä, niin Mersun auto tulee aina olemaan enemmänkin Buttonin tyylille sopiva auto? Kyllä sitä autoa pystytään hyvin testailemaan simulaattorissakin.

Kuten Bobbakikin uteli, uskotko tosiaan, että kuskeilla ei ole mitään tekemistä auton kehittämisessä? Vaikka testikielto on päällä, niin kyllä se kuskin palaute auton käyttäymisestä on edelleen yksi iso osa.
No tuossa äsken jo vähän sivusin aihetta, mutta kyllä minä pidän lähinnä henkilöpalvontana esim. sitä, että Button kuvittelee auton olevan hänen tyylilleen tehty. 2009 Brawn sattui vaan olemaan ylivoimaisen nopea, ja olisi ollut monen muunkin käsissä. Tottahan Button siitä kreditit nappaa itsellensä, ihan normaalia, paitsi Kimin kohdalla.

Kuljettajan palaute. Siinäpä kysymys. Mielestäni auton säätöjä muutellaan paljonkin kuljettajan palautteen mukaan. Selvähän se, ei niitä sokkonakaan saa kohdalleen. Mutta että koko autoa, enpä nyt oikein tiedä. Se auto on mikä on, ja jos on sairaan nopea auto, niin Joulu on käynyt kuljettajalle. Toki jos auto on vaikka aivan liian aliohjaava kaikilla kuskeilla ja säädöillä(testikuskit huomioiden) ja simulaattoreissa ja näin, niin varmasti sitä autoa yritetään kehittää vähemmän aliohjaavaksi -mutta sen nyt osaisi apinakin sanoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No tuossa äsken jo vähän sivusin aihetta, mutta kyllä minä pidän lähinnä henkilöpalvontana esim. sitä, että Button kuvittelee auton olevan hänen tyylilleen tehty. 2009 Brawn sattui vaan olemaan ylivoimaisen nopea, ja olisi ollut monen muunkin käsissä. Tottahan Button siitä kreditit nappaa itsellensä, ihan normaalia, paitsi Kimin kohdalla.
Jos autoa on 5v kehitetty Buttonin säädöillä, ei olisi mikään ihme jos se yleensä on nopein niillä samaisilla säädöillä. Ei 2009 Brawn Buttonin ansiosta ollut nopea, mutta osa tämän kauden hitaudesta menee varmasti sen piikkiin, ettei kuskit ole tykänneet autosta sellaisena kuin se on. Ja sitten jos lähdetään ajo-ominaisuuksia muuttamaan, todennäköisesti menetetään myös jotain siitä 5v aikana löydetystä suorituskyvystä. Ei 1 tai 2 sekuntia, mutta 3-6 kymmenystä helposti. Schumacher kärsii nyt samanlaisten ongelmien kanssa, mistä hänen seuraajansa Benettonilla tuomittiin. Se siitä jumalkuskista, kun Buttonin perintökin voi näköjään olla samanlainen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No tuossa äsken jo vähän sivusin aihetta, mutta kyllä minä pidän lähinnä henkilöpalvontana esim. sitä, että Button kuvittelee auton olevan hänen tyylilleen tehty.
Ketä Button palvoo näin sanoessaan?

Buttonin puheiden tärkein pointti piilee siinä, että moni kuljettajan ajotyylin kannalta tärkeä asia lyödään lukkoon varhaisessa vaiheessa suunnitteluprosessia. Esimerkiksi auton mitoilla ja painonjakaumalla voidaan vaikuttaa suuresti auton käytökseen ja jos nämä päätökset on tehty pehmeästi ajavan kuskin mieltymysten perusteella, on auton peruskäytöksen muuttaminen Schumin kaltaiselle kaverille melkoinen haaste.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos autoa on 5v kehitetty Buttonin säädöillä, ei olisi mikään ihme jos se yleensä on nopein niillä samaisilla säädöillä. Ei 2009 Brawn Buttonin ansiosta ollut nopea, mutta osa tämän kauden hitaudesta menee varmasti sen piikkiin, ettei kuskit ole tykänneet autosta sellaisena kuin se on. Ja sitten jos lähdetään ajo-ominaisuuksia muuttamaan, todennäköisesti menetetään myös jotain siitä 5v aikana löydetystä suorituskyvystä. Ei 1 tai 2 sekuntia, mutta 3-6 kymmenystä helposti. Schumacher kärsii nyt samanlaisten ongelmien kanssa, mistä hänen seuraajansa Benettonilla tuomittiin. Se siitä jumalkuskista, kun Buttonin perintökin voi näköjään olla samanlainen.
Muuten olen samaa mieltä, mutta toisaalta höpöhöpö.

Ei se Brawn sopinut sen enempää Buttonille kuin Barrichellollekaan 2008. Auto oli vaan huono, eikä siinä kenekään ajotyylille erikoistumiset auttaneet. 2009 autoa oli kehitetty kauemmin kuin muita+tupladiffu jne. Auto, jolla alkukaudesta joku Hami olisi ollut vielä ylivoimaisempi. Veikkaan, ettei Button olisi tällä kaudella pystynyt sen kummenpaan suoritukseen kuin vaikka Nico. Muut ovat menneet kehityksessä ohi. Olihan Barrichellokin jo 2009 lopussa niskan päällä. Ja/tai miksi 2009 Renaultista tuli hitaampi ja hitaampi, vaikka varmasti ei ainakaan palautteen määrästä ollut moottoriturpa-Alonson kohdalla kiinni. Auto oli susi, ja kaikenlaiset yritykset muuttaa sitä autonkehittäjän johdolla tekivät siitä vain huonomman.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Buttonin puheiden tärkein pointti piilee siinä, että moni kuljettajan ajotyylin kannalta tärkeä asia lyödään lukkoon varhaisessa vaiheessa suunnitteluprosessia. Esimerkiksi auton mitoilla ja painonjakaumalla voidaan vaikuttaa suuresti auton käytökseen ja jos nämä päätökset on tehty pehmeästi ajavan kuskin mieltymysten perusteella, on auton peruskäytöksen muuttaminen Schumin kaltaiselle kaverille melkoinen haaste.
Varmasti lyödään lukkoon moni asia, mutta tekeekö tämä sitten kuljettajasta autonkehittäjän?

edit. Kyllä se on mielestäni suurelti sattumaa, onnistuvatko oikeat autonkehittäjät eli inssit ja muut työssään hyvin verraten muihin. Budjetti ja faciliteetit vaikuttanevat jo enemmän kuin joku mystinen kuljettaja-autonkehittäjä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Veikkaan, ettei Button olisi tällä kaudella pystynyt sen kummenpaan suoritukseen kuin vaikka Nico.
Otsikon aiheeseen palatakseni sitähän Schumiltakin (vähintään) odotettiin. Jos näiden suoritusten välinen ero ei johdu mielestäsi siitä, että auto sopi(i) Buttonille paremmin kuin Schumille, niin ilmeisesti sitten pidät Buttonia parempana kuskina?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eh. Siinä vaiheessa, kun kuljettajan palaute vaikuttaa insinöörin päätöksiin, niin tekee.



Tarkoitat siis itsekorostusta :idea:
Kun autot mittoja syynätään kuljettajan mieltymysten mukaan, niin pitäisin asiaa lähinnä samana kuin mittojen ottamisena penkkiä varten. Tämä voitaisiin suorittaa myös muille eläimille niiden autonkehittämistaitoihin katsomatta.

Mitä ihmeen itsekorostusta? Vastasin kohteliaasti johdattelevaan kysymykseesi sen enempää mukisematta, vaikka tiedossa pitäisi olla asian liittyvän faneihin ja heidän henkilöpalvontaansa. Joka pitää sisällään epärealistiset kuvitelmat kuskien osuudesta auton suunnittelun onnistumisesta. Jos asia käännetään(tai joku kääntää) koskemaan vain Buttonia, niin tietysti henkilöpalvonta koskee siinä tapauksessa vain häntä itseään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otsikon aiheeseen palatakseni sitähän Schumiltakin (vähintään) odotettiin. Jos näiden suoritusten välinen ero ei johdu mielestäsi siitä, että auto sopi(i) Buttonille paremmin kuin Schumille, niin ilmeisesti sitten pidät Buttonia parempana kuskina?
Jos muistelet, mistä aiheesta olin valmis syömään paskat ja antamaan kossut, niin asia vaikuttaa ihan loogiselta. Miksei Button olisi pystynyt voittamaan raihnaista Sumia, jonka menestykseen en - foorumin linjasta poiketen - uskonut alkuunkaan?
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ei ne kuljettajat edelleenkään niitä autoja kehitä. Insinöörit ja muut autonsuunnittelijat kehittävät autoja. Se, että he kehittävät autoja kuljettajien mieltymysten mukaiseksi ei mielestäni tee kuljettajista autonkehittäjiä.
Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa Button kuvaa lyhyesti auton kehittämis-prosessia näin:

"Minun täytyy antaa autosta mahdollisimman paljon palautetta sen kehittämiseksi, ja kaverien tehtaalla täytyy tehdä autosta nopeampi heidän omalla tavallaan, kertoi Button"

Toki palautetta autosta voi antaa monella eri tavalla mutta eiköhän jokainen huippu-kuljettaja osaa sen puolen hyvin. Nämä puheet kuljettajien autonkehittämistaidoista voisi jo lopettaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/08/1166196
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kun autot mittoja syynätään kuljettajan mieltymysten mukaan, niin pitäisin asiaa lähinnä samana kuin mittojen ottamisena penkkiä varten. Tämä voitaisiin suorittaa myös muille eläimille niiden autonkehittämistaitoihin katsomatta.

Mitä ihmeen itsekorostusta? Vastasin kohteliaasti johdattelevaan kysymykseesi sen enempää mukisematta, vaikka tiedossa pitäisi olla asian liittyvän faneihin ja heidän henkilöpalvontaansa. Joka pitää sisällään epärealistiset kuvitelmat kuskien osuudesta auton suunnittelun onnistumisesta. Jos asia käännetään(tai joku kääntää) koskemaan vain Buttonia, niin tietysti henkilöpalvonta koskee siinä tapauksessa vain häntä itseään.
Se mittojen antaminen on vähän niinkuin nollataso. Valtteri Bottas kertoi aika hyvin viime viikonloppuna, millaista Rubens Barrichellon palaute on ja millaisen vaikutuksen se oli pikkuformulakuskiin tehnyt. Olet toki oikeassa siinä, että kuskin vaikutus on todella paljon pienempi kuin resurssien tai insinöörien, mutta jos talleissakin sanotaan kuskien välillä olevan eroja palautteessa, niin luulisi niitä sitten olevan. Ääriesimerkkinä teknistä puolta taitava kuljettaja on pystynyt ideoimaan kymmenyksen tai pari pudottavia muutoksia.

Ongelma oli siinä, että minulle ei tuolla muotoilulla välittynyt, oliko mielestäsi kyse fanien henkilönpalvonnasta vai Jensonin omahyväisyydestä. Suoraan sanoen en ymmärrä, miten tästä Buttonin kommentista sellainen välittyi, kyseessä oli ihan hyvä huomio lähinnä siksi, että Schumi ja Button ovat ajotyyleiltään melko lailla ääripäät. Hyvän kuskin pitäisi pystyä mukautumaan, eikä siitä sikäli mitään tekosyytä saa, mutta antaa se silti jotain osviittaa Schumacherin ongelmien mahdollisista syistä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sikäli kuin olen lukenut, niin Schumi ei ollut erityisen hyvä analysoimaan auton muutoksien vaikutusta. Hänelle täytyi ne perinjuurin selittää. Siksi Schumi myös halusi kovasti testata, jotta sai vahvistukset mielipiteilleen. Enemmänkin ns kantapään kautta kuin heti selkärangasta tuntien. Tästä syystä monen muun tekijän lisäksi on nyt varmasti vaikeaa. Auto kaukana siitä perin omintakeisesta jolla Schumi tykkäsi ajaa. Renkaiden alati vaihteleva vaikutus johon ei ole tuntumaa tottua. Tallikaveri joka on nopeampi eikä hänen mielipiteitä voi näin sivuuttaa. Ja vain rajoitetut perjantait testata omia mieltymyksiä aivan liian monen muuttujan keskellä jotta löytäisi luottoa autoonsa.

Schumi lähti leikkiin tilanteessa jossa kaikki - joskin hyvin etuoikeutetut - hänelle ominaiset valtit loistavat poissaolollaan ja siihen päälle hidastunut reaktionopeus ja sopeutuvaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
"Minun täytyy antaa autosta mahdollisimman paljon palautetta sen kehittämiseksi, ja kaverien tehtaalla täytyy tehdä autosta nopeampi heidän omalla tavallaan, kertoi Button"

Toki palautetta autosta voi antaa monella eri tavalla mutta eiköhän jokainen huippu-kuljettaja osaa sen puolen hyvin.
Näin minä sen alunperin tarkoitinkin, mutta siitä sitten lähettiin vääntämään ja tekemään omia päätelmiä. :eek:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Schumi lähti leikkiin tilanteessa jossa kaikki - joskin hyvin etuoikeutetut - hänelle ominaiset valtit loistavat poissaolollaan ja siihen päälle hidastunut reaktionopeus ja sopeutuvaisuus.
Onneksi se kusi ei ole vielä Schummelin päästä laskeutunut. Se taitaa olla näin ollen pysyvä olotila. :p
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös