Superleague Formula

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mä en vaan tajua tätä.

En pysty mitenkään hahmottamaan potkupallon ja formulakisan yhteyttä. Ymmärtääkseni järjestäjät mainostivat tätä palloiluseuroille hyvänä bisneksenä (mitä moottoriurheilu harvoin on) - mahtuuhan autoon paljon lisää mainoksia... Kovin kuitenkin ovat sponsoritarroista puhtaita nuo autot, joten homma tuottanee kaikille osapuolille pelkkää tappiota. En ennusta pitkää ikää tälle formaatille.

Sarjan idean lisäksi jää kyllä tajuamatta kisojen formaatti. Selostajien selitysyrityksistä huolimatta mulla ei ole mitään käsitystä mitä nämä puolivälierät ja välierät ovat. Silloin tällöin muutama auto käy radalla ja selostaja hölisee jalkapallojoukkueista ja kommentaattori selittää perusasioita rata-autoilusta... Tolkuttoman tylsää touhua.

Autot on ihan kivoja, mutta jokseenkin kaikki muu mättää. Taidan jättää kisan katsomatta tälläkin kertaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä en vaan tajua tätä.

En pysty mitenkään hahmottamaan potkupallon ja formulakisan yhteyttä. Ymmärtääkseni järjestäjät mainostivat tätä palloiluseuroille hyvänä bisneksenä (mitä moottoriurheilu harvoin on) - mahtuuhan autoon paljon lisää mainoksia... Kovin kuitenkin ovat sponsoritarroista puhtaita nuo autot, joten homma tuottanee kaikille osapuolille pelkkää tappiota. En ennusta pitkää ikää tälle formaatille.

Sarjan idean lisäksi jää kyllä tajuamatta kisojen formaatti. Selostajien selitysyrityksistä huolimatta mulla ei ole mitään käsitystä mitä nämä puolivälierät ja välierät ovat. Silloin tällöin muutama auto käy radalla ja selostaja hölisee jalkapallojoukkueista ja kommentaattori selittää perusasioita rata-autoilusta... Tolkuttoman tylsää touhua.

Autot on ihan kivoja, mutta jokseenkin kaikki muu mättää. Taidan jättää kisan katsomatta tälläkin kertaa.
Aika lailla samat reaktiot. Tosi vaikea saada mistään otetta - minulle ei tarjoa mitään eri jalkapallojoukkueen väreissä olevien autojen seuraaminen, tahdon tietää kuka ajaa ja ketkä vastaavat autosta. Jo A1GP:ssä vastaava piirre häiritsee, mutta maan väreissä ajamisessa on sentään joku tolkku tähän verrattuna. Olisi mukavaa tietää, seuraako joku tätä oikeasti kiinnostuneena "oman joukkueensa" auton menestyksestä.

Selostajat tekevät parhaansa lisätäkseen omituista ilmapiiriä. Kukaan ei "pelaa" ketään vastaan, vaan autot ajavat kilpaa. Jos formulatähdet pelaavat jalkapalloa, ei Keke tule selostamoon kertomaan Schumacherin ajavan autokilpailua eikä kukaan ohita ketään. Pöljät.

Formaatin suhteen olen samoin hieman hukassa, joskin pudotuskilpailuna ajettava aika-ajo on ihan kehityskelpoisen oloinen ajatus kunhan ihmisiä ei sekoiteta jalkapallotermein. Siinäkin tosin häiritsee ihan tolkuttoman verkkainen eteneminen. Onko kahden erän (vai millä helvetin nimellä niitä pitääkään kutsua) välillä pakko pitää viikon tauko vai voisiko touhun sittenkin organisoida hitusen paremmin?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuo jalkapallotouhu kyllä vei idean koko jutusta, ei jaksanut oikein innostaa.

Plussaa siitä että striimaavat lähetyksiä omien sivujensa kautta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sarjan sivuilla muuten osui silmiin mielenkiintoinen viisivuotissuunnitelma:

Year 1 6 races in Europe
Year 2 9 races (incl. 1 outside Europe)
Year 3 12 races (incl. 2 outside Europe)
Year 4 15 races (incl. 3 outside Europe)
Year 5 17 races (incl. 4 outside Europe)

Eli kolmessa vuodessa kisojen määrä on tarkoitus tuplata ja viidessä lähes kolminkertaistaa.

Täytyy sanoa, että melkoisia optimisteja on sarjan johdossa, jos tähän suunnitelmaa todellakin uskotaan. Kun huomioi lähes yhtä outoon formaattiin perustuvan A1GP:n ja eläkeläissarja GP Mastersin kohtaamat ongelmat, niin tuo suunnitelma vaikuttaa entistä hurjemmalta. Kuuden Euroopan kisankin saamisessa kannattaviksi riittää varmasti työtä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mä en vaan tajua tätä.

En pysty mitenkään hahmottamaan potkupallon ja formulakisan yhteyttä. Ymmärtääkseni järjestäjät mainostivat tätä palloiluseuroille hyvänä bisneksenä (mitä moottoriurheilu harvoin on) - mahtuuhan autoon paljon lisää mainoksia... Kovin kuitenkin ovat sponsoritarroista puhtaita nuo autot, joten homma tuottanee kaikille osapuolille pelkkää tappiota.
En keksi mitään muuta selitystä sarjalle kuin että rahoissa rypevät seurojen omistajat (ja seurat) saavat voittonsa näyttämään pienemmiltä ja näin pystyvät kiertämään verotusta.

Kilvan ajoa pitää seurata vähän pidempään mutta ei siitä oikeen tule mitään kun esim. live timingissä lukee vaan auton kohdalla seuran nimi....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi mukavaa tietää, seuraako joku tätä oikeasti kiinnostuneena "oman joukkueensa" auton menestyksestä.
Kyllä minua kiinnostaa miten juuri Liverpool menestyy. Ilman Liverpoolin mukanaoloa kiinnostukseni olisi vähäisempää ja maaliintulojärjestys jokseenkin yhdentekevä. Tai luultavammin siirtyisin kannattamaan jotain toista Valioliigajoukkuetta, mutta en samalla intensiteetillä. Toki minä seuraisin luokkaa joka tapauksessa, koska se on formulaluokka (ja tulee tv:stä).

Tietysti minuakin kiinnostaa kuka siellä ratin takana on, mutta olennaisempaa on kuitenkin joukkue. Vähän kuin italialaisille Ferrari. Sama se heille on kuka sitä ajaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
En ehtinyt katsoa kisaa mutta tuossa nyt tulokset.

Corinthians alkuun oli vähän ahdistellut AC Milania mutta lipesi sitten...



Race 1
Pos Driver Team Gap
1. Robert Doornbos AC Milan 46:13.313
2. Craig Dolby Anderlecht +6.631
3. Alessandro Pier Guidi Galatasaray +19.978
4. James Walker Rangers +23.002
5. Davide Rigon Beijing Guoan +29.603
6. Borja Garcia Sevilla FC +30.140
7. Antonio Pizzonia Corinthians +34.028
8. Tristan Gommendy FC Porto +42.546
9. Max Wissel FC Basel +43.436
10. Yelmer Buurman PSV Eindhoven +53.033
11. Andi Zuber Al Ain +53.541

http://www.autosport.com/news/report.php/id/70750

Kahden viikonlopun ja 4 kisan jälkeen sarjan pisteet niinkiun itse ne ilmoittavat...


1 Beijing Gouan FC SF Racing Team 151
2 PSV Eindhoven SF Racing Team 127
3 Sevilla FC SF Racing Team 120
4 RSC Anderlecht SF Racing Team 107
5 AS Roma SF Racing Team 105
6 FC Porto SF Racing Team 101
7 Liverpool FC SF Racing Team 92
8 Tottenham Hotspur SF Racing Team 90
9 Galatasaray SK SF Racing Team 90
10 AC Milan SF Racing Team 85
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SF Round 5 Italy - Vallelunga - sunnuntai - ennakko

"Kauniin kilpailun" toiseksi viimeinen kokoontuminen on tänä viikonloppuna Vallelungan moottoriradalla Italiassa ja päivän ensimmäinen lähtö tapahtuu noin kymmenen minuutin sisällä. Vielä ehtii siis mukaan tai jos Eurosport 2 näkyy niin sitten sinne.

Paalulta kisaan lähtee Liverpoolin Adrian Valles, joka eilen peittosi kotiyleisön suureksi harmiksi aika-ajofinaalissa AC Milanin Robert Doornbosin.

Estorillin toisen kilpailun voittaja Al-Ainin Paul Meijer ajoi eilen ulos ja mursi kätensä, joten hollantilaiskuljettaja on tänään poissa pelistä. Hänen tilallaan ajaa Atlantic-sarjasta tuttu hollantilainen Dominick Muermans.

Myös Sevillan joukkueella on ongelmia, sillä Borja Garcian auto pysähtyi hiekkaesteeseen jo järjestäytymiskierroksella.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuka Rocha päätti sitten nukahtaa rattiin ja eliminoida molemmat entiset F1-kuljettajat toisesta kisasta :mad:

Ensimmäistä kertaa striimistäkin välittyi näiden autojen nopeus, kun 18 autoa kaarsi läpi Vallelungan radan ensimmäisten mutkien.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
:eek!:

Nyt siitä vauhdista tuli hyvä osoitus. Toccacelo lähti kuin lintu kädestä. Franck ei todellakaan tajunnut, että Borussia Dortmundin auto oli ulkopuolella.

Perera ja AS Roma johtavat Rooman kupeessa autokilpailua. Hienosti on viime vuoden Atlantic-sarjan kakkosen ura lähtenyt Superleague Formulassa liikkeelle. Estorillissa ensimmäisessä kisassaan paalupaikalla ja nyt turvallisen näköinen johto mikäli tuosta Toccacelon kanssa kolaroinnista ei tule rangaistuksia...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ensimmäistä kertaa striimistäkin välittyi näiden autojen nopeus, kun 18 autoa kaarsi läpi Vallelungan radan ensimmäisten mutkien.
Kuinkas nopeita nuo muuten ovat verrattuna muiden luokkien kalustoon? Tehoahan näissä on pirusti ja pitokin lienee kohdallaan pohjan aerodynamiikan ansiosta, mutta toisaalta autot ovat ilmeisesti kestäväksi ja halvaksi suunniteltua perustekniikkaa, joten ajettavuus ei välttämättä ole ihan huippuunsa hiottua. Lisäksi nämä autothan ovat varsin isoja ja ennen kaikkea aivan järkyttävän painavia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kuinkas nopeita nuo muuten ovat verrattuna muiden luokkien kalustoon? Tehoahan näissä on pirusti ja pitokin lienee kohdallaan pohjan aerodynamiikan ansiosta, mutta toisaalta autot ovat ilmeisesti kestäväksi ja halvaksi suunniteltua perustekniikkaa, joten ajettavuus ei välttämättä ole ihan huippuunsa hiottua. Lisäksi nämä autothan ovat varsin isoja ja ennen kaikkea aivan järkyttävän painavia.
Zolderissa olivat neljä sekuntia hitaampia kuin Champ Carit.

HiTech on tässä välillä ottanut hoitaakseen FC Porton joukkueen kaluston ja Tristan "Gummybear" Gommendy tekee tästä todellisen taistelun haastaessaan Franck Pereran ja AS Roman kilpailun voitosta. Tristan on ajanut yli kolmen sekunnin eron kiinni. Kilpailua on jäljellä viisi minuuttia!
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Niinhän siinä sitten viimeisellä kierroksella kävi, että Tristan Gommendy ja FC Porto ohittivat Franck Pereran ja AS Roman ja nuori ranskalainen saa nyt niskoilleen koko joukkueen haukut. Sääliksi käy. :(
Auto oli vahingoittunut kolarissa Toccacelon kanssa, eikä enää pysähtynyt ja lopulta Franck itse teki virheen jättämällä jarrutuksen hiukan liian myöhäiseksi.

Kisan jälkeisessä haastattelussa Gommendyn kommenteista sai sen kuvan, että FC Porto todellakin panostaa tähän sarjaan, sillä ranskalaisen mukaan paine joukkuen suunnalta on ollut kova. Nyt siis HiTechin suojissa resurssit ovat huomattavasti paremmat ja Gommendy on siitä saanut itseluottamusta.

Tapahtumarikkain ja mielenkiintoisin Superleague Formula - viikonloppu takana. Edellisessä kisassa Estorillissa oli paikalla 25 000 katsojaa, mikä ei uudelta sarjalta mielestäni ole mitenkään huono suoritus. Varsinkin kun vertaa Amerikan keskilännen lyhytovaaleihin, jotka täysinä vetävät saman verran porukkaa...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SF Round 6 Spain - Jerez - lauantai - aika-ajo


Superleague Formulan ensimmäinen kausi huipentuu tänä viikonloppuna Espanjan Jerezin moottoriradalla.

Viimeiseen ottelukohtaamiseen mentäessä pekingiläinen Beijing Guoan johtaa sarjaa Davide Rigonin loistavien suoritusten ansiosta. Beijing Guoan tarvitsee ensimmäisestä kisasta kolmannen sijan, jotta mestaruus varmistuu jo ennen kauden viimeistä lähtöä. Worst case scenariossakin 22-vuotiaalle italialaiselle ja kiinalaisjoukkueelle riittävät sijat kahdeksan ja yhdeksän, jos heidän kovimmat haastajansa PSV Eindhovenin Yelmer Buurman tai Liverpool FC:n Adrian Valles sattuvat voittamaan molemmat lähdöt.

Rigonille Jerez on suhteellisen uusi rata, vaikka hän testasikin siellä Campos Racingin GP2-autoa pari viikkoa sitten. Viime vuoden F3000:sten Italian ja Eurosarjan mestari lähtee rauhallisin mielin viimeiseen kilpailuviikonloppuun 59 pisteet etumatkan turvin. Hän oli tänään ajettujen vapaiden harjoitusten yhteistuloksissa toiseksi nopein.

Harjoitusten nopein oli jälleen kerran AS Roman Franck Perera, joka sai säilyttää paikkansa joukkueen kannalta masentavan kotikilpailun jälkeen. Pereran aamun kellotus 1:28.032 on kolmisen sekuntia hitaampi kuin Pastor Maldonadon GP2-testien ensimmäisenä päivänä ajama kierrosaika. Verrattuna Kobajashin kierrosaikaan testien toisena päivänä, voidaan olettaa, että DP01 Superleague Formula on noin viisi sekuntia hitaampi kuin GP2-auto.

Kauden viimeiseen aika-ajoon on aikaa alle viisitoista minuuttia aika-ajon ensimmäisen ryhmän tullessa radalle klo 14.30. Arvonnassa A-ryhmään kerääntyivät kaikki kolme mestaruudesta taistelevaa joukkuetta. Mielenkiintoinen aika-ajo siis luvassa ennen pudotuspelejä ja paalupaikan ratkeamista. Aika-ajoja voi tuttuun tapaan jännätä klikkaamalla Playta osoitteesta www.superleagueformula.com.

Ennen aika-ajojen alkua voit vaikka osallistua SF:n sivuilla kyselyyn, joka puolestaan löytyy täältä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt saatiin mestaruustaistoon draamaa. Rigon pyörähti hietikolle ja hänen pelinsä on pelattu. Lähtöpaikka ensimmäiseen kisaan tulee olemaan surkea. Mestaruustaistelu elää.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sarjan sivuilla muuten osui silmiin mielenkiintoinen viisivuotissuunnitelma:

Year 1 6 races in Europe
Year 2 9 races (incl. 1 outside Europe)
Year 3 12 races (incl. 2 outside Europe)
Year 4 15 races (incl. 3 outside Europe)
Year 5 17 races (incl. 4 outside Europe)
Vaikka sarjan järjestäjä ei mitään kalenteria olekaan vielä julkaissut, niin tuo laajentuminen taitaa jäädä haaveeksi. FIA:n kalenteriin sarjalle on merkitty vain kuusi kisaa. Erona ekaan kauteen Nürre ja Zolder on vaihtuneet Jaramaan ja Magny-Coursiin. Eihän tämä tietenkään tarkoita, ettei enempää kisoja ajettaisi, mutta ilmeisesti paikat ja päivät ovat ainakin vielä auki.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Superleague Formulalla oli toimitusjohtajan Alex Andreun mukaan 50 miljoonan euron alkupääoma, josta kauden päätteeksi oli käytetty 30 miljoonaa. Maailmaa ryöpyttävä talouskriisi kahlitsee sarjan ensi vuoden kalenteria.

Sarjapomo sanoi Autosport.be:n haastattelussa joulukuun alussa, sitten, että ensi vuonna Superleague Formula keskittyy kehittämään kilpailutapahtumia, eikä sarja enää maksa radoille, joilla ajaa, vaan hän haluaa nähdä enemmän yhteistyötä radanomistajien kanssa.

Andreu on tyytyväinen kalustoon, kilpailuformaattiin ja sarjan kasvaneeseen arvostukseen. Ensi vuonna tarkoitus on siis keskittyä sarjan vakauttamiseen, mutta kisojen määrä tosiaan voi nousta vielä kahdeksaan. Oton linkki näyttää Erroria, mutta Zolderin ainakin piti pysyä kalenterissa. Sille oli alunperin vahvistettu paikka heinäkuussa. Sarjan on myös huhuttu kaavailevan kilpailua Abu Dhabin uudelle radalle, mutta talouskriisi lienee siirtänyt tämänkin myöhempään ajankohtaan. Andreu itse olisi tyytyväinen, jos ensi vuonna ajettaisiin kahdeksan kilpailua, mutta tyytyy nykytilanteessa myös pitäytymään kuudessa.

Ensi vuonna sarjan pitäisi päästä uusille markkinoille ja saada vähintään 20 autoa viivalle. Uusia joukkueita haetaan mm. Venäjältä, Espanjasta, Ranskasta, Meksikosta ja Koreasta.

Alkuperäinen artikkeli
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SF Round 1 France - Magny-Cours - Review


Viikonlopun suurimmat formulakisat ajetaan huomenna Belgian Zolderissa, jossa on vuorossa Superleague Formulan toinen kokoontuminen. SF-kausi alkoi pari viikkoa sitten Magny-Coursista Ranskan Grand Prix'lle perinteisenä viikonloppuna. Paikalla oli 12 000 katsojaa, mikä oli oikeastaan positiivinen yllätys ottaen huomioon, että kisa oli sentään Magny-Coursissa. Paikanpäälle saapuneille oli tarjolla mahtavaa kilpa-autoilua, sillä uusi Superleague Formula - kausi potkaistiin käyntiin melkoisilla trillereillä.

Brasilialainen SC Corinthians lähti ensimmäiseen kilpailuun paalupaikalta aika-ajojen värikkäiden vaiheiden jälkeen. Ensimmäisellä kierroksella rytisi tutussa paikassa eli Adelaiden neulansilmässä, kun viime vuonna Beijing Guoanin pelipaidassa ajanut Davide Rigon kolaroi nyt kreikkalaisen Olympiacosin väreissä. Hallitseva mestariseura ei tänä vuonna ole mukana joukkueen omistuspohjan vaihdoksen takia, mutta sarja silti odottaa kiinalaista seuraa mukaan lähitulevaisuudessa.

Entinen F1- ja Champ Car-kuljettaja Antonio Pizzonia ei onnistunut pitämään SC Corinthiasia kauaa kärjessä, sillä Liverpoolin Adrian Valles ohitti hänet jo kilpailun alkupuolella ja kurvaili sen jälkeen selkeään voittoon. Kyseessä oli seuran toinen voitto Superleague Formuloissa.
Pizzonian kilpailu meni lopulta piloille varikolla ja hän oli maalissa vasta neljäs. R.S.C. Anderlechtin Yelmer Buurman ja Tottenham Hotspurin Craig Dolby ohittivat brasilialaiset ja valtasivat palkintokorokkeen lisäksi ensimmäisinä kiinnitykset päivän päätteeksi ajettavaan Superfinaaliin.

Superleague Formula esitteli Ranskassa kisapäivälle yhden uuden lisälähdön, jossa ratkaistaan kahden päälähdön nopeimpien joukkuedein välillä viikonlopun kokonaisvoittaja. Ns. Dash for Cashissä ei ole jaossa pisteitä, mutta voittajajoukkueelle on luvassa 100,000 euroa ja tietenkin mainetta ja kunniaa.

Väliajan jälkeen kuljettajat ja joukkueet palasivat radalle nyt käännetyssä ensimmäisen kilpailun maaliintulojärjestyksessä. Tästä syystä ensimmäisellä kierroksella kolaroineet Davide Rigon ja Rangersin australalaisvahvistus John Martin lähtivät eturivistä. Ensimmäisessä kilpailussa viimeisellä kierroksella pyörähtänyt GP2-mestari Giorgio Pantano nousi uransa toisessa SF-lähdössä kärkeen varikkokäyntinsä ja upean ajon jälkeen. Lauantain aika-ajoissa teknisistä ongelmista kärsinyt AC Milan sai siis toisesta lähdöstä täydet pisteet ja Pantano uransa ensimmäisen SF-voiton.

Taka-alalla nähtiin huimaa taistelua ja mm. Craig Dolby nousi kuudessä kierroksessa sijalta 16 kymmeneneksi. En ole törmännyt statistiikkaan kuinka monta ohitusta toisessa lähdössä yhteensä tehtiin, mutta Tim Grayn epävirallisten laskelmien mukaan ensmmäisessä 45 minuutin kilpailussa suoritettiin peräti 93 ohitusta. 93 ohitusta siis Magny-Coursin radalla.

Superleague Formulan ensimmäisessä Superfinaalissa kilpailivat osakilpailuvoittajien Liverpoolin ja AC Milanin lisäksi R.S.C. Anderlecht, Olympiacos, FC Basel sekä SC Corinthians, koska Tottenhamin Dolby kärsi toisen lähdön lopussa tekniikkamurheista eikä autoa ehditty korjata ajoissa. Kymmenen kierroksen kilpailu oli jonkinlainen antikliimaksi, sillä paalulta lähtenyt Liverpool F.C. karkasi jo lähdössä ja vain Pizzonia onnistui parantamaan sijoitustaan enemmän kuin yhdellä. Tätä konseptia tullaan parantamaan Doningtoniin, sillä kauden kolmannessa osakilpailuviikonlopussa kisaan startataan lähtöruuduista eikä lentävänä kuten tähän asti kaikki Superleague Formulan kisoissa on ollut tapana.

Ranskan jälkeen Liverpool johtaa sarjaa 79:llä pisteellä ja R.S.C. Anderlecht on toisena kaksi pistettä jäljessä. Pantanon hyvän toisen lähdön ansiosta AC Milan on kolmantena, pisteitä italialaisilla on 64.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SF Round 2 Belgium - Zolder - lauantai - aika-ajot


Superleague Formulan täksi kaudeksi uusista tiimeistä tanskalainen FC Midtjylland oli jo Ranskassa ehdottomasti positiivisin yllätys kuljettajansa Kasper Andersenin kanssa. Andersen piti itsensä kisakunnossa ajamalla Formula Master - sarjassa tanskalaisseuran tukemana. Talli oli sama, joka löytyy nytkin tanskalaisten takaa eli brittiläinen Hitech Racing. Samainen talli pitää huolta myös Liverpoolin ja FC Porton Tristan Gommendyn pelivälineistä.

Tänään 24-vuotias Andersen yllätti kaikki ja otti pelinumerolla 24 uransa ensimmäisen Superleague Formulan paalupaikan huomiseen ykköskisaan. SF-tulokas peittosi aika-ajojen superfinaalissa vastaan asettuneen toisen futisformula-rookien John Martinin, joka joutui Rangersin autolla taipumaan vaivaisella 0.078 sekunnin erolla.

Semifinaalien hävinneet joukkueet Liverpool ja FC Basel taistelivat toisen rivin lähtöpaikoista ja siinä taistelussa Adrian Valles vei pitemmän korren. FC Baselin Max Wissel oli kuitenkin jälleen todella innoissaan pystyttyään näin hyvään kärkivauhtiin. Vasta 19-vuotias saksalainen on yksi selvästi viime kaudesta eniten parantaneista kuljettajista ja hän tuntuu nyt olevan valmis olemaan kärkikuljettaja Superleague Formula-sarjassa.

Zolderissa on myös mukana yksi uusi kuljettaja, kun Esteban Guerrieri korvaa Le Mansissa World Series by Renault - kisoja ajavan Miguel Molinan Al-Ainin autossa. Argentiinalainen on aiemmin ajanut Al-Ainin autoa ajattavan Ultimaten väreissä mm. Brittien F3- ja WSR-sarjoissa. Debyyttinsä Euroopassa hän teki jo vuonna 2004 BCN:n F3000-tallissa.

Superleague Formulan Belgian ensimmäisen kilpailun voi katsoa suorana klo.12.30 alkaen Eurosport 2:lta ja toinen lähtö jälkilähetyksenä myöhäisillalla tai sitten ilmaiseksi ja kokonaan suorana sarjan omilta kotisivuilta tai klikkaamalla suoraan tänne. Eurosport 2:n englanninkielisen selostajan surkeus Ranskan kisoissa herätti hilpeyttä aina Autosportin toimituksessa asti, joten mikäli kanava ei ole päättänyt pyörtää periaatepäätöstään olla käyttämättä sarjan omia selostajia ja suosia omiaan, niin kannattaa katsoa kisat netistä. Selostuskopissa Superleague Formulan kaikissa kilpailuissa on tänä vuonna suurella rahalla hankittu Ben Edwards ja asiantuntija-testikuljettaja-kilpa-ajaja Bruce Jouanny.
 
Ylös