Superleague Formula

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eurosport 2:n englanninkielisen selostajan surkeus Ranskan kisoissa herätti hilpeyttä aina Autosportin toimituksessa asti, joten mikäli kanava ei ole päättänyt pyörtää periaatepäätöstään olla käyttämättä sarjan omia selostajia ja suosia omiaan, niin kannattaa katsoa kisat netistä
Kuka tämä surkea selostaja oli?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Viikonlopun suurimmat formulakisat ajetaan huomenna Belgian Zolderissa
Millä mittarilla tää suuruus on määritetty?

Lähtöjärjestys potkupallosta piittaamattomille tulkattuna (en vieläkään tajua yhtään noista lähtöjärjestyskarsinta-arpajaisajoista saati näistä klupeista):

1. Kasper Andersen, Hitech
2. John Martin, ADR
3. Max Wissel, GU Racing
4. Adrian Valles, Hitech
5. Tristan Gommendy, Hitech
6. Craig Dolby, ADR
7. Esteban Guerrieri, Ultimate
8. Pedro Petiz, Zakspeed
9. Yelmer Buurman, Zakspeed
10. Antonio Pizzonia, ADR
11. Duncan Tappy, Ultimate
12. Giorgio Pantano, Azerti
13. Ho Pin Tung, ADR
14. Nelson Panciatici, Epsilon Sport
15. Davide Rigon, GU Racing
16. Enrique Bernoldi, Delta/ADR
17. Jonathan Kennard, Azerti
18. Dominick Muermans, Azerti

Alan Dockingin tiimi näyttää ajattavan tavalla tai toisella peräti viittä autoa. Määrällisesti mitattuna Azerti on toinen mahtitalli, vaikka viihtyykin päinvastaisessa päässä ruudukkoa... Määrään nähden parhaiten taas menee Hitechillä, jolla on kaikki kolme autoa viiden kärjessä.

Mitäs tuo Zakspeedin Petiz on mahtanut ajaa ennen näitä autoa? On nimittäin itselleni täysin tuntematon nimi, vaikka olen yrittänyt aktiivisesti seurata erinäisiä formulasarjoja. Melkoinen yllätys, että tämmöinen tuntemattomuudesta noussut kaveri tulee ja päihittää aika-ajoissa (jos tätä nyt siksi voi kutsua) tallikaverinsa Yelmer Buurmanin, joka on kuitenkin ihan kohtalainen suhari.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Otto Hokkanen sanoi:
Mitäs tuo Zakspeedin Petiz on mahtanut ajaa ennen näitä autoa? On nimittäin itselleni täysin tuntematon nimi, vaikka olen yrittänyt aktiivisesti seurata erinäisiä formulasarjoja.
Petiz ei ole tuttu nimi sitten juuri siitä syystä. Hän kun ei nuoresta iästään huolimatta ole ajanut formulaa vaan lähinnä koppiautoja ja hän voitti Renault Megane Supercupin 20-vuotiaana ja viime vuonna hänet saattoi bongata Porsche Supercupissa, jossa hän ajoi heikolla menestyksellä. Ehdottomasti Wisselin kanssa positiivinen yllätys. Hänhän ajaa Davide Rigonin viime vuoden mestaruusautoa

Kuka tämä surkea selostaja oli?
Mike Lawrence, joka luki jokaisen sivun pressikitistä katsomatta kertaakaan kuvaruutua. Lisäksi hän ei tuntunut ymmärtävän moottoriurhelusta mitään, ei tunnistanut jalkapallojoukkueita sekoittaen italialaiset, brasilialaiset, portugalilaiset ja espanjalaiset keskenään, ei tunnistanut kuljettajia, ei tunnistanut autoja vaikka takasiivissä ne luki isoilla kirjaimilla ja onboard-kuvissa joukkueiden nimet on kirjoitettu "kojelautaan".

Sitten vielä päälle lätkäistään selostajasta tietenkin riippumaton Eurosportin 4:3:ksi runneltu 16:9:sään kuva, jonka ansiosta grafiikat alkoivat ja loppuivat kuvaruudun ulkopuolelta, vaikka käytössä olisi ollut laajakuvatelkkarikin, niin monet eri keskustelupalstoilla, blogeissaan ja tietenkin Autosportin sivuilla nimesivät kyseisen lähetyksen surkeimmaksi moottoriurheilutuotannoksi koskaan.

Ainoa positiivinen asia Eurosportin kannalta koko lähetyksessä oli monien mielestä se että yhdeltä mainoskatkolta takaisin tullessa äänessä oli Saksan Eurosportin talvilajeja selostava Bruno, joka suoriutui saksaa ymmärtämättömien mielestä tehtävästään loistavasti ja kuulosti olleen oikeasti innostunut, toisin kuin tämä brittien ilmiselvä vastaus meidän Eki- ja Jorma-sedille. :eek:
Otto Hokkanen sanoi:
Millä mittarilla tää suuruus on määritetty?
No onhan Superleague Formulat suurimpia tänä viikonloppuna kilpailevia lokasuojattomia. V12-moottori sentään ja painoakin kohtalaisen puoleisesti. Ehdotan välitöntä suihkukomennusta sille, jonka mielestä World Series by Renault Le Mansissa olisi jotenkin suurempi juttu kuin Superleague Formula Zolderissa ;)
Alan Dockingin tiimi näyttää ajattavan tavalla tai toisella peräti viittä autoa.
Superleague Formulan Robin Webb ei meinannut pysyä housuissaan Doningtonin kilpailun pressissä, koska eräs entinen F1-kuljettaja oli ollut häneen yhteydessä ja haluaisi ajaa Superleague Formulaa, muttei voinut sanoa kuka kuljettaja on kyseessä. Haluatteko arvata kenestä on kyse? Nick Daman nimittäin sai lopulta lypsettyä nimen ja yhteys Alan Dockingiin olisi yksi vihjeistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Superleague Formulan Robin Webb ei meinannut pysyä housuissaan Doningtonin kilpailun pressissä, koska eräs entinen F1-kuljettaja oli ollut häneen yhteydessä ja haluaisi ajaa Superleague Formulaa, muttei voinut sanoa kuka kuljettaja on kyseessä. Haluatteko arvata kenestä on kyse? Nick Daman nimittäin sai lopulta lypsettyä nimen ja yhteys Alan Dockingiin olisi yksi vihjeistä.
Siellähän on jo nyt kolme ex-F1-kuskia, mikä on aika hyvin tuollaiselle sarjalle. Liekö Superleaguesta tulossa eurooppalainen F1-dropouts sarja, eikä kaikkien tarvitse lähteä jenkkeihin kultaa vuolemaan?

En jaksa tähän vuorokaudenaikaan kaivella Dockingilla ajaneita kuskeja, joten heitän: Mika Salo. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En jaksa tähän vuorokaudenaikaan kaivella Dockingilla ajaneita kuskeja, joten heitän: Mika Salo. ;)
Hyvä heitto. :cool:

Tosin miehen aikaisemmat hankkeet tietäen niin teot jäävät usein puheita ja aikeita laimeammiksi. Mutta kun Hyypiä kerran jätti Liverpoolin niin Salohan olisi mitä loistavin suomalaispaikkaus seuralle. Tai kun se A1GP-maajoukkuehanke ei onnistunut niin miksei sitten yhtä suomalaista jalkapalloseuraa mukaan Superleague Formulaan?
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Mitäs tuo Zakspeedin Petiz on mahtanut ajaa ennen näitä autoa?
Nimi kuulosti tutulta eilisen pikkuformulalähetyksistä, mutta ei ollutkaan sama. Tiago Petiz ajoi eilen F.Masterin 10:nneksi, mutta SLF:n Petiz taitaa olla Pedro etunimeltään...

Atlantis Superleagueen! :idea: Ye Zheyun ajamaan!
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200


Entinen F1-kuski Sebastien Bourdais ajaa Superlague Formula -sarjassa Sevilla FC:n autolla. Pesti kestää ainakin tulevan viikonlopun Estorilin kisan.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880


Entinen F1-kuski Sebastien Bourdais ajaa Superlague Formula -sarjassa Sevilla FC:n autolla. Pesti kestää ainakin tulevan viikonlopun Estorilin kisan.
Mahtava juttu, juuri eilen ajattelin että mitähän Sebille oikein tällä hetkellä kuuluu. Toivottavasti pääsee Superleague Formulassa näyttämään, mikä on miehiään, vaikka uudella autolla se ei helppoa olekaan. Tämä kyllä lisää ennestään kiinnostavan sarjan kiinnostavuutta entisestään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Faneille siis luvattiin yllätyksiä tulevan viikonlopun Portugalin osakilpailuun ja nyt niitä alkaa hiljalleen paljastua.

Viime vuonna AS Roman ensimmäisen ja tähän asti ainoan Superleague Formula - voiton ajanut Franck Perera palaa joukkueen riveihin loppukaudeksi. Perera korvaa englantilaisen Jonathan Kennardin, jonka ajamana AS Roma on sarjassa vasta 14. AS Roman autoon ehdittiin jo huhuta F1-maailmanmestari Jacques Villeneuvea, mutta onneksi Perera päätyi saamaan paikan GP2-vastoinkäymisistä huolimatta.

Superleague Formula saa Estorillissa myös ensimmäisen naiskuljettajansa kun 30-vuotias espanjalainen Maria de Villota tekee debyyttinsä Alan Dockingin ajattamassa Atlético Madridin autossa. Marian sukunimi saattaa jolla joillekin F1-historiaa tunteville tuttu, sillä hän on 70-luvulla F1:ssä ajaneen Emilio de Villotan tytär. Tänä vuonna de Villota on ajananut Emma Kimiläisen kanssa kilpaa Formula Palmer Audi - sarjassa ilman mairittelevaa menestystä.

Atlético Madridin alkukauden kuljettaja Ho-Pin Tung siirtyy Galatasarayhyn, joka aloitti kauden Duncan Tappyn kanssa, mutta Doningtonissa pyöri Scott Mansellin ajamana häntäpäässä. Tung odottelee vieläkin kiinalaisen joukkueen saapumista sarjaan.

Kotiradallaan ajava FC Porto hakee kotivahvistuksesta vauhtia viikonlopun kilpailuihin kun suoraan GP2-voittonsa jälkeen Alvaro Parente liittyy seuran riveihin ja korvaa Tristan Gommendyn ainakin tämän kilpailutapaamisen ajaksi.

Suurin ja merkittävin uutinen on kuitenkin tosiaan nelinkertaisen Champ Car - mestarin Sebastien Bourdais'n kisadebyytti FC Sevillan väreissä. Kuulin ranskalaislähteistä Bourdais'n jo testanneen autoa eilen päivällä, mutta halusin odottaa virallista vahvistusta ennen tämän viestin lähettämistä. Bourdais korvaa Ultimaten ajammassa tallissa Esteban Guerrerin, joka ehti jo Al-Ainin väreissä voittaa Zolderin osakilpailun. Sevilla palasi viime kisassa takaisin radalle, jolla se juhli kaikkien aikojen ensimmäistä Superleague Formulan voittoa nykyään Atlantic-sarjassa ajavan Borja Garcian kanssa. Nyt heillä on todellinen maailman luokan pelaaja autossaan ja toivottavasti tämä liike kantaa hedelmää molemmille osapuolille.
Bourdais'n Superleague Formula - debyytti palauttaa yhteen kaksi nimeä, jotka hyvästelivät toisensa Meksiko Cityssä pari vuotta sitten. Bourdais palaa Estorillissa viimeisen Champ Carin rakentaneen Elan Technologiesin viimeisimmän tuotteen eli DP09:n rattiin. Sopeutuminen 750-hevosvoimaisen kilpa-auton rattiin luulisi sujuvan paremmin kuin lemansilaisen F1-kokeilun, sillä monet puhuvat Superleague Formulasta "Euroopan Champ Carina" juuri autojen yhteneväisyyksien takia. Sebastien itsekin näkee SF:ssä paljon samanlaista edesmenneen Champ Car - sarjan kanssa:
Sebastien Bourdais sanoi:
For a driver, Superleague Formula is the best alternative to F1. To some degree, Superleague Formula reminds me of racing in Champ Car.
Perintö elää ja se lämmittää kummasti ainakin tämän fanin mieltä. :thumbup:

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka Bourdais sopeutuu uuteen autoon ilman Champ Car - aikaista kisainsinööriään Craig Hampsonia. Sebastienillahan oli aluksi pieniä vaikeuksia sopeutua jopa DP01:teen, mutta yhteistyössä tallin kanssa siitäkin tehtiin ranskalaiselle voittaja-auto.

Ranskalaista väriä on muutenkin odotettavissa sarjaan vielä myöhemmin tällä kaudella, sillä Girondins de Bordeaux'n jalkapallojoukkue on ilmoittanut halukkuutensa osallistua sarjaan. Girondins de Bordeaux on jo julkaissut kuvan autonsa värityksestä sekä pelinumeron, joten Ranska saattaa saada toisen joukkueen mukaan, kun Olympique Lyonnais liittyi sarjaan kauden alussa. Joukkueen ajattajana saattaa toimia paikallinen Bordeaux Racing ja he haluaisivat Franck Pereran kuljettajakseen. Nimensä puolesta kuitenkin Sebastien Bourdais saattaisi sopia heille paljon paremmin...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Hauska kuulla, että Bourdaisille löytyi auto ajettavaksi, ja vielä näinkin nopeasti. Sarjan autot ovat aika hyvän näköisiä, nopeudesta en tiedä, mutta polleja laitteissa oli kiitettävästi. Formaatti on erikoinen, ja ainakin meikäläisen on vaikea äkistään hahmottaa missä mennään ja mikä on homman nimi. Menee ikään kuin mutkan kautta koko juttu. :doubtful:

Pitäisi ihan piruuttaan ja yleissivistyksen kartuttamiseksi katsoa yksi kilpailu ihan kokonaisuudessaan. Sattuisipa vielä asiantunteva selostaja ääniaalloille, niin eiköhän siitä joku tolkku syntyisi!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pitäisi ihan piruuttaan ja yleissivistyksen kartuttamiseksi katsoa yksi kilpailu ihan kokonaisuudessaan. Sattuisipa vielä asiantunteva selostaja ääniaalloille, niin eiköhän siitä joku tolkku syntyisi!
Mietin samaa. Selostajan suhteen pullat on hyvin uunissa mikäli vaan katsot striimiä, Ben Edwardsia parempaa kun ei juuri ole... sikäli kun jalkapallotermien käytöstä on vaan luovuttu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Formaatti on erikoinen, ja ainakin meikäläisen on vaikea äkistään hahmottaa missä mennään ja mikä on homman nimi. Menee ikään kuin mutkan kautta koko juttu. :doubtful:

Pitäisi ihan piruuttaan ja yleissivistyksen kartuttamiseksi katsoa yksi kilpailu ihan kokonaisuudessaan. Sattuisipa vielä asiantunteva selostaja ääniaalloille, niin eiköhän siitä joku tolkku syntyisi!
Formaatti on muihin sarjoihin verrattuna erilainen, mutta ei mitenkään liian vaikea ymmärrettäväksi (jos tosiaan seuraa tarkemmin). Vähän enemmän showpainotteinen ehkä joidenkin mielestä.

Itse racing on kyllä viihdyttävää. Jos lähtökohta on se, että on seurannut lähinnä ykkösiä, niin suurin ongelma on "kiinnittyminen". Mielenkiintoa on vaikeampi pitää yllä, jos tuloksella ei ole väliä. Nyt siellä on sentään useita ex-F1 kuskeja, jotka tuovat edes vähän tuttuutta F1-faneille. Tai kuten minulla, oman suosikkijoukkueen auto, jonka suoriutumista erityisesti seurata (samalla Adrian Vallesista on tullut uusi suosikki, jolle toivon hyvää tulevaisuutta).

Toisaalta, voihan sitä katsella puhtaasti mielenkiintoisena kisaamisena. Eihän minulla F1:ssäkään ole selviä suosikkeja, koska "kiinnityn" lajifaniuteni vuoksi kaikkiin ja seuraan eri kuskeja kisasta riippuen.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Formaatti on kyllä joo erikoinen mutta vaikka potkupallo-formaatti ei iskisikään niin ei siitä sen suuremmin kannata välittää. Sillä se oleellisin asia eli kisat ovat loistavia ja mielenkiintoisia. Ohituksia tapahtuu jollakin radalla yhdessä kisassa enemmän kuin F1:sessä samalla radalla koko 2000-luvulla.

Ja kyllä uskon että nuo kuskit ihan tosissaan tuolla taistelee, tuskin kukaan nyt täysin ajamisen ilosta tuonne lähtisi häviämään. Kun suunnilleen aika monella kuskilla kuitenkin on mahdollisuus voittoon. Superleague Formulan tasosta on kiistelty, mutta itse 4xChamp Car -mestari Bourdais sanoi yhdessä haastattelussa että taso on kyllä kova, sillä mukana on monta ex-F1 kuskia ja mm. GP2-mestari ja paljon muita.

Käytännössä tätä voitaisiin pitää "Euroopan Champ Car - sarjana" sillä hyvin paljon samaa näköä on DP01:sen kanssa ja muutenkin tuon sarjan kisoja katsellessa tulee aina Champ Car mieleen, vaikkei radat ihan täsmääkään Amerikan version kanssa. Innolla odottelen Estorilin viikonloppua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mun mielestä koko sarjan formaatti vaikuttaa sitä kuvottavammalta mitä enemmän sitä miettii. Itse asiassa tämä potkupalloformula on elävä todiste siitä, että formula-autoilussa mitä ilmeisimmin on tuotteena jotain pahasti vialla.

Superleaguessahan sponsoreina toimivat jalkapalloseurat, eikä autoissa muita mainoksia joukkueen värien lisäksi näy. Koko sarjan toiminnan siis rahoittavat toisen urheilulajin kilpailijat, jotka itsekin elävät a) sponsorirahalla, b) fanituotteiden tuotoilla, c) lipputuloilla yms. Jalkapallossahan huippuseurat tuhlaavat valtavia summia omaan toimintaansa, mutta silti ne tuottavat niin paljon voittoa, että rahaa jää formulatiimin pyörittämiseen (vaikka sekään ei kuulemma ole halpaa).

Kyllä kai "Euroopan champ carin" pitäisi pystyä keräämään itse oma rahoituksensa, jos se kerran on niin hieno sarja kuin CARTer antaa ymmärtää?

Tämän perusteella kai voi sanoa, että formulat on tuotteena niin syvältä, ettei toiminnan rahoittaminen omalla toiminnalla ole mahdollista. Fykkösiinkin pyrkiville miljardööreille kannattaisi varmaan kertoa, että homma onnistuu helpoiten siten, että hankkii pari jalkapalloseuraa ja pyörittää sitten moottoriurheilupuolta niiden voitoilla... turha niitä mainospaikkoja on auton kyljestä myydä kun pelipaidasta saa paremman tuoton.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Mun mielestä koko sarjan formaatti vaikuttaa sitä kuvottavammalta mitä enemmän sitä miettii. Itse asiassa tämä potkupalloformula on elävä todiste siitä, että formula-autoilussa mitä ilmeisimmin on tuotteena jotain pahasti vialla.
Jalkapalloilu on maailman suosituin urheilulaji, olen antanut itselleni kertoa. Periaatteessa sellainen, joka on kiinnostunut sekä jalkapallosta että rata-autoilusta, voi kuka ties löytää monenkinlaista "kiinnittymisen" kohdetta.

Silti, on tämä formaatti merkillinen. A1GP vaikuttaa Superleagueen verrattuna suorastaan harvinaisen suorasukaiselta vaihtoehdolta.

Aion kuitenkin katsoa striimi-lähetystä kun sopiva väli löytyy. Ben Edwards on kelpo selosta, joten toivottavasti tahvokin tajuaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mun mielestä koko sarjan formaatti vaikuttaa sitä kuvottavammalta mitä enemmän sitä miettii. Itse asiassa tämä potkupalloformula on elävä todiste siitä, että formula-autoilussa mitä ilmeisimmin on tuotteena jotain pahasti vialla.
Ei tämä mielestäni kerro minkään yksittäisen lajityypin heikkoudesta tai vahvuudesta, vaan lähinnä siitä, että kenellä on rahaa käyttää sitä juuri formula-autoiluun. Jalkapallojoukkueilla sitä rahaa ilmeisesti löytyy investoimiseen asti, koska he ovat lähteneet mukaan.

Jos hotelli ja ravintola-alalla olisi rahaa ja tarvetta investoida formulasarjaan, niin kyllä meille olisi perustettu sarjoja, jossa ajaisivat Hilton Racing ja Marriott Motorsport. Ne ovat jo nyt mukana moottoriurheilussa, mutta eivät niin kattavasti kuin Liverpool tai AC Milan. Tässä on kyse vain siitä, että mennään luomaan ennen olemattomia yhteistyösuhteita maailman suurimpien urheilubrändien kanssa.
Superleaguessahan sponsoreina toimivat jalkapalloseurat, eikä autoissa muita mainoksia joukkueen värien lisäksi näy. Koko sarjan toiminnan siis rahoittavat toisen urheilulajin kilpailijat, jotka itsekin elävät a) sponsorirahalla, b) fanituotteiden tuotoilla, c) lipputuloilla yms. Jalkapallossahan huippuseurat tuhlaavat valtavia summia omaan toimintaansa, mutta silti ne tuottavat niin paljon voittoa, että rahaa jää formulatiimin pyörittämiseen (vaikka sekään ei kuulemma ole halpaa).
Ei ainakaan Liverpoolille, joka ei ainoastaan maksa autonsa ajattamisesta, vaan myös Adrian Vallesille menestymisestä. Clubeilla on siis paljon ylijäävää rahaa, jota he käyttävät moottoriurheiluun. Se ei tarkoita, että tämä olisi niille vain verojenkiertoreitti. Robin Webb kertoi Liverpoolin omistajien olevan erittäin aktiivisesti mukana oman joukkueensa toiminnassa ja odottavat viiden vuoden sisällä Superleague Formulan saatua tarpeeksi jalansijaa sarjan alkavan tekemään voittoa. Täytyy muistaa, että tämä on vasta SF:n toinen kausi.

Mitä tulee sponsorointiin, niin se menee käsikädessä näkyvyyden kanssa. Viime vuonna kisat lähetettiin puhtaasti jalkapallojoukkueiden omilla kanavilla ja Setantalla, jota harvat katsoivat. Nyt he ovat Eurosport 2:lla koko vuoden ajan, joten yksistään se nostaa sarjan profiilia.

Ja Superleague Formulan talous on kyllä paljon paremmilla kantimilla kuin A1GP:n missään vaiheessa. A1GP:ssä ainoastaan Etelä-Afrikka, Sveitsi ja Malesia kykeni houkuttelemaan omia sponsoreita kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Uudenseelannin sponsorit pystyi jäljittämään Colin Giltrapiin ja muut sarjan sponsorithan olivat Tony Teixeiran omistamia yhtiöitä. Näitä yhtiöitä sitten teippailtiin jokaiseen tyhjään ponttooniin erittäin härskin näköisesti. Superleaguella on autojen ajattamisesta maksavat joukkueet kun taas A1GP:ssä maita tuli ja meni sitä mukaan kun kuljettajan rahat loppuivat ja piti löytää joku uusi, jolla on rahaa. Esimerkiksi Pizzonia ajaa Superleaguessa, koska hänen ei tarvitse tuoda rahaa ajaakseen. Mahtava konsepti.
Tämän perusteella kai voi sanoa, että formulat on tuotteena niin syvältä, ettei toiminnan rahoittaminen omalla toiminnalla ole mahdollista. Fykkösiinkin pyrkiville miljardööreille kannattaisi varmaan kertoa, että homma onnistuu helpoiten siten, että hankkii pari jalkapalloseuraa ja pyörittää sitten moottoriurheilupuolta niiden voitoilla... turha niitä mainospaikkoja on auton kyljestä myydä kun pelipaidasta saa paremman tuoton.
No niin se nyt vaan on, että seitsemän jalkapalloseuraa mahtuu viidenkymmenen suurimman urheilubrändin ja yrityksen listalle samaan aikaan kun vain Ferrari on F1-talleista samalla listalla. Jopa McLaren häviää kahdelle Superleaguessa mukana olevalle joukkueellekin, joten siinä juuri toteutuu tämän sarjan idea.

Tämä on markkinointiharjoitus, josta hyötyvät jalkapallojoukkueiden lisäksi moottoriurheiluihmisetkin. Ymmärtäisin nihkeän suhtautumisen, jos joukkueet tulisivat taistelemaan Euroopan pikkuformulasarjojen tallien reviirille, mutta hehän maksavat juuri näille ammattilaisille mukanaolostaan. Tulevaisuudessa, jos joukkueiden on tarpeellista hakea rahoitusta muualta, niin kyllä sen Hiltonin omistajakin ottaa mieluummin vastaan Liverpoolin tai AC Milanin edustajan kuin Alan Dockingin tai Azertin Wim Coekelberghsin.

Niin se nyt vaan on ja ei siitä turhaa stressiä tarvitse ottaa. Pitäisi oikeastaan olla tyytyväinen, että maailman yhden tylsimmän urheilulajin organisaatiot ovat kiinnostuneet rahoittamaan moottoriurheilua. :tongue:
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Kyllä kai "Euroopan champ carin" pitäisi pystyä keräämään itse oma rahoituksensa, jos se kerran on niin hieno sarja kuin CARTer antaa ymmärtää?
Kukaan ei ole koskaan virallisesti ilmoittanut että sarja on Euroopan Champ Car. Se on vain fanien vertaus. Ja sarjan tarkoituksena oli yhdistää kaksi maailman seuratuinta urheilulajia eli jalkapallo ja moottoriurheilu :idea:.

Ja mitä tulee sarjan hienouteen, niin se on hieno ja mielenkiintoinen ja jännitävämpi kuin esimerkiksi Formula 1. Olen tällä kaudella katsonut vain 3 kisaa kokonaan. Ja tässä sarjassa vaikka kisoja ei ole vielä kovin montaa kaudessa, niin ennemmin odotan 1 kuukauden tämän sarjan kisoja kuin katson rumia F1:siä ajamassa jonossa valencian ja monacon katuradoilla. Autoista tehtiin rumempia ohtuksien toivossa, ja se on silti edelleen vaikeaa :thumbdown. Toisin kuten Superleague Formulan auto, joka on paitsi hieno niin se on myös tehokas ja yhdessä kisassa enemmän ohituksia kuin F1:sissä koko kaudella :rolleyes:

Mutta eihän tosi Formula 1 fanit sitä myönnä että jos sain toisessa voisi muka olla paremmat kisa tapahtumat ja ohituksia olisi enemmän. Koska heidän mielestään kaikki muut sarjat on paskaa ja Formula 1 on paras koska se on F-vitun-ykkönen.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Mä kuulin tällasesta sarjasta vasta vähän aikaa sitten ja kiinnostuin kunnolla. Autot on hienoja ja nopeita (kunnon kilpureita) :cool:. Systeemi vaikuttaa myös ihan mielenkiintoselta.

Mutta auttakaas nyt vasta-alkajaa. Mistä kisoja näkee? Sarjan kotisivuilla mainostetaan jotain streamia mutta onko se ilmainen? Tuleeko streameja justin.tv:seen tms.? Eurosportteja en omista joten niistä ei ole apua :dunno:.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fykkösiinkin pyrkiville miljardööreille kannattaisi varmaan kertoa, että homma onnistuu helpoiten siten, että hankkii pari jalkapalloseuraa ja pyörittää sitten moottoriurheilupuolta niiden voitoilla... turha niitä mainospaikkoja on auton kyljestä myydä kun pelipaidasta saa paremman tuoton.
Jalkapallo ei useimmille seuroille ole hyvä bisnes, vaan valtaosa esim. Englannin Valioliigan joukkueista on veloissa. Vuosi sitten tilanne oli se, että Liverpool teki edeltäneeltä kaudelta 22 miljoonan punnan tappiot ja oli 350 miljoonaa velkaa.

Siksipä futisjoukkueiden omistajiksi yhä enemmän tulee öljymiljonäärejä, joiden kukkaro kestää joukkueen pyörittämisen valtavilla tappioillakin. Esim. Chelsea oli saman raportin mukaan velkaa lähes 580 miljoonaa puntaa - omistajalleen Abramovitshille.

Briatore ja Ecclestone omistavat QPR:n, joten miksei futisjoukkueilla vastaavuoroisesti voisi olla kilpatalleja?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös