Mun mielestä koko sarjan formaatti vaikuttaa sitä kuvottavammalta mitä enemmän sitä miettii. Itse asiassa tämä potkupalloformula on elävä todiste siitä, että formula-autoilussa mitä ilmeisimmin on tuotteena jotain pahasti vialla.
Ei tämä mielestäni kerro minkään yksittäisen lajityypin heikkoudesta tai vahvuudesta, vaan lähinnä siitä, että kenellä on rahaa käyttää sitä juuri formula-autoiluun. Jalkapallojoukkueilla sitä rahaa ilmeisesti löytyy investoimiseen asti, koska he ovat lähteneet mukaan.
Jos hotelli ja ravintola-alalla olisi rahaa ja tarvetta investoida formulasarjaan, niin kyllä meille olisi perustettu sarjoja, jossa ajaisivat Hilton Racing ja Marriott Motorsport. Ne ovat jo nyt mukana moottoriurheilussa, mutta eivät niin kattavasti kuin Liverpool tai AC Milan. Tässä on kyse vain siitä, että mennään luomaan ennen olemattomia yhteistyösuhteita maailman suurimpien urheilubrändien kanssa.
Superleaguessahan sponsoreina toimivat jalkapalloseurat, eikä autoissa muita mainoksia joukkueen värien lisäksi näy. Koko sarjan toiminnan siis rahoittavat toisen urheilulajin kilpailijat, jotka itsekin elävät a) sponsorirahalla, b) fanituotteiden tuotoilla, c) lipputuloilla yms. Jalkapallossahan huippuseurat tuhlaavat valtavia summia omaan toimintaansa, mutta silti ne tuottavat niin paljon voittoa, että rahaa jää formulatiimin pyörittämiseen (vaikka sekään ei kuulemma ole halpaa).
Ei ainakaan Liverpoolille, joka ei ainoastaan maksa autonsa ajattamisesta, vaan myös Adrian Vallesille menestymisestä. Clubeilla on siis paljon ylijäävää rahaa, jota he käyttävät moottoriurheiluun. Se ei tarkoita, että tämä olisi niille vain verojenkiertoreitti. Robin Webb kertoi Liverpoolin omistajien olevan erittäin aktiivisesti mukana oman joukkueensa toiminnassa ja odottavat viiden vuoden sisällä Superleague Formulan saatua tarpeeksi jalansijaa sarjan alkavan tekemään voittoa. Täytyy muistaa, että tämä on vasta SF:n toinen kausi.
Mitä tulee sponsorointiin, niin se menee käsikädessä näkyvyyden kanssa. Viime vuonna kisat lähetettiin puhtaasti jalkapallojoukkueiden omilla kanavilla ja Setantalla, jota harvat katsoivat. Nyt he ovat Eurosport 2:lla koko vuoden ajan, joten yksistään se nostaa sarjan profiilia.
Ja Superleague Formulan talous on kyllä paljon paremmilla kantimilla kuin A1GP:n missään vaiheessa. A1GP:ssä ainoastaan Etelä-Afrikka, Sveitsi ja Malesia kykeni houkuttelemaan omia sponsoreita kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Uudenseelannin sponsorit pystyi jäljittämään Colin Giltrapiin ja muut sarjan sponsorithan olivat Tony Teixeiran omistamia yhtiöitä. Näitä yhtiöitä sitten teippailtiin jokaiseen tyhjään ponttooniin erittäin härskin näköisesti. Superleaguella on autojen ajattamisesta maksavat joukkueet kun taas A1GP:ssä maita tuli ja meni sitä mukaan kun kuljettajan rahat loppuivat ja piti löytää joku uusi, jolla on rahaa. Esimerkiksi Pizzonia ajaa Superleaguessa, koska hänen ei tarvitse tuoda rahaa ajaakseen. Mahtava konsepti.
Tämän perusteella kai voi sanoa, että formulat on tuotteena niin syvältä, ettei toiminnan rahoittaminen omalla toiminnalla ole mahdollista. Fykkösiinkin pyrkiville miljardööreille kannattaisi varmaan kertoa, että homma onnistuu helpoiten siten, että hankkii pari jalkapalloseuraa ja pyörittää sitten moottoriurheilupuolta niiden voitoilla... turha niitä mainospaikkoja on auton kyljestä myydä kun pelipaidasta saa paremman tuoton.
No niin se nyt vaan on, että seitsemän jalkapalloseuraa mahtuu viidenkymmenen suurimman urheilubrändin ja yrityksen listalle samaan aikaan kun vain Ferrari on F1-talleista samalla listalla. Jopa McLaren häviää kahdelle Superleaguessa mukana olevalle joukkueellekin, joten siinä juuri toteutuu tämän sarjan idea.
Tämä on markkinointiharjoitus, josta hyötyvät jalkapallojoukkueiden lisäksi moottoriurheiluihmisetkin. Ymmärtäisin nihkeän suhtautumisen, jos joukkueet tulisivat taistelemaan Euroopan pikkuformulasarjojen tallien reviirille, mutta hehän maksavat juuri näille ammattilaisille mukanaolostaan. Tulevaisuudessa, jos joukkueiden on tarpeellista hakea rahoitusta muualta, niin kyllä sen Hiltonin omistajakin ottaa mieluummin vastaan Liverpoolin tai AC Milanin edustajan kuin Alan Dockingin tai Azertin Wim Coekelberghsin.
Niin se nyt vaan on ja ei siitä turhaa stressiä tarvitse ottaa. Pitäisi oikeastaan olla tyytyväinen, että maailman yhden tylsimmän urheilulajin organisaatiot ovat kiinnostuneet rahoittamaan moottoriurheilua. :tongue: