Rallin B-ryhmä jutustelu

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mitä helvettiä?
037 ja Stratos ovat kaksi eri automallia.

Sanoinkin että Alen ajoi kauden 1982 ja siitä eteenpäin 037:lla, mutta ei se silti tarkoita sitä että hän olisi Stratoksella ajanut näinä aikona mm-sarjassa. :nope:

Ei näihin sun posteihin osaa edes vastata kun heität väittämiä ihan hatusta ja et reagoi/lue ollenkaan mitä muut kirjoittaa.

Ei jaksa tätä enää, pidä tunkkis, ikävä kyllä b-ryhmä on mennyttä aikaa autojen näyttävyyden ynm. suhteen, mutta ei se sentään tosiasioita muuta.
Ei pendellstockin juttuja kannata niin vakavasti ottaa. Poika meuhkaa asiasta suu vahdossa ja on samaan aikaan kuuro ja sokea muiden kirjoituksille. Miten voi edes sekoittaa 037:n ja Stratoksen?

Tuota samaa settiä sieltä pulppua ihan jatkuvalla syötöllä: 300 hevosvoiman(miten vaikea sekin on käsittää kun N-ryhmän vakioautoissa on yli 320hv?) tonnikeiju autot pullaperse nyhveröiden ajaminina. Ennen autoissa oli 13000hv ja ne sutivat aina 8 vaihteellee asti ja painoivat vähän alle 100 kiloa. Kuskit olivat niin legendaarisia että Salonenkin veteli nortti huulessa kolmea sataa Ouninpohjan minuuttia nopeammin kuin yksikään nykypäivän kultalusikka perseessä syntynyt pleikkarinajan pelle. Estoril jutunhan hän jo totesi faktojensa pohjalta loppuun käsitellyksi, siitä voi jo päätellä loput miehen lääkityksestä.

Tuossa nyt lähinnä paketissa sitä tarinaa mitä tuolta on tullut aina ja todennäköisesti samat asiat löytyvät jokaisesta seuraavastakin jutusta. Kiitos ja anteeksi
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Englanti lienee ollut heidänkin nuottikielenä? Muutenhan puhuivat ruotsia keskenään...
Toi olisikin mielenkiintoinen tietää. Hyvin todennäköistä on, että nuotit oli englanniksi.

Niin ja taisi vuoden -81 RAC olla viimeinen ralli, jossa Alen ajoi stratoksella
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Heh, kyllä tuo pätkä-quattro on hauskan näköinen ilman kunnon siipiä. Ja mitkä upeat ilmapallorenkaat tuollaisilla pienillä vanteilla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Heh, kyllä tuo pätkä-quattro on hauskan näköinen ilman kunnon siipiä. Ja mitkä upeat ilmapallorenkaat tuollaisilla pienillä vanteilla.
Kieltämättä hieman koomisen näköinen tuo katu sport quattro.
Tästäpä näkee vähän, että mitä eroa on katumallilla ja evoluutio ykkösellä:





Onko tossa ekassa rallimallissa joku jäähdyttäjä tuossa takaspoilerin alla?
Kyllähän tuo katumalli vähän huutaa isompaa spoileria ja renkaita.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Audi on kyllä mun suosikki B-ryhmästä. Jaa miksi? siksi että Audi pohjautui katuautoon. Eihä sillä pärjätty putkirunkoja vastaan enää mutta siinä oli sitä oikeata autoa. Ja 5-pyttysen ääni on jotain hjyvää. Ei silti kyllä Metron äänet on myös aikas hyvät. Tietäskö joku millä kierroksilla nuo B-ryhmäläiset alko ahtaa? Nykyää aikalailla alempaa kyllä mutta mites silloin?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olisko öljyn lauhduttimet siellä....en ihan sata varma ole:dunno:
Näin uskoisin. Evoluutio kakkosessahan taisi jäähdytysnesteetkin kiertää takapaksiin, jos en väärin ole ymmärtänyt?

Kaikki on niin suhteellista... Periaatteessahan kaikki b-ryhmäläiset pohjautui katuautoon. Eihän sport quattroakaan rakennettu, kuin se 200 kappaletta, niin kun ei Peugeottia, Lanciaa yms.
Vaan on komia ääni quattroissa ja varsinkin Metroissa!
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Andy Burtonin peugeot 306 2,9 litraisella cosworthin V6 moottorilla edustaa hyvin B-ryhmä tyylistä näkemystä ralliautosta: http://www.peugeot-cosworth.co.uk/index.htm

Nyt saatiin hieman vertauskuvaa laitteen vauhdista kun Burton ulkoilutti walesin mm rallin yhteydessä lauantaina ajetussa kansallisessa kilpailussa pösöään.

Ehti saada ajat vaan kahdelle ekalle pätkälle eli MM-ek:t 8 ja 9

Ek 8, 14,78km Pohjat ajoi Petter ajalla 7:31,5

Burtonin aika 7:50 jolla olisi oltu seitsemänneksi nopein, 1,3sek räikköstä edellä.

Ek 9 olis ollut #11 24,1 pohjista.

Todella vauhdikasta siis kun muistetaan kuinka paljon tie on ollut huonompi...!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Andy Burtonin peugeot 306 2,9 litraisella cosworthin V6 moottorilla edustaa hyvin B-ryhmä tyylistä näkemystä ralliautosta: http://www.peugeot-cosworth.co.uk/index.htm

Nyt saatiin hieman vertauskuvaa laitteen vauhdista kun Burton ulkoilutti walesin mm rallin yhteydessä lauantaina ajetussa kansallisessa kilpailussa pösöään.

Ehti saada ajat vaan kahdelle ekalle pätkälle eli MM-ek:t 8 ja 9

Ek 8, 14,78km Pohjat ajoi Petter ajalla 7:31,5

Burtonin aika 7:50 jolla olisi oltu seitsemänneksi nopein, 1,3sek räikköstä edellä.

Ek 9 olis ollut #11 24,1 pohjista.

Todella vauhdikasta siis kun muistetaan kuinka paljon tie on ollut huonompi...!
Ja varsinkin kun kyseessä on yksityistiimi.
Mielestäni olisi kiva jos säännöt olisivat vapaammat, paljon eri mahdollisuuksia takaisi lähes varmasti ison osallistujamäärän, koska isommalla porukalla olisi sopivat autot.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ja varsinkin kun kyseessä on yksityistiimi.
Mielestäni olisi kiva jos säännöt olisivat vapaammat, paljon eri mahdollisuuksia takaisi lähes varmasti ison osallistujamäärän, koska isommalla porukalla olisi sopivat autot.
Vapaammat säännöt takaa myös sen että jos on hilloa, on myös kyytiä. Ja kuten niin usein, tän kilpavarustelun takia tosiaan hinnat karkaa pilviin ja leikki lakkaa siihen
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Juu, Andylla varmaa hieman toisenlainen budjetti käytössä kun vaikka Citroenilla :eek:

Mutta täytyy sanoa että ukolla pysyy kyllä ratti sekä työkalut aika hyvin käsissä.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Ihan jees oli tuo pösö!

Tenutapin kanssa samoilla linjoilla tässä asiassa, että rahalla saa ja hevosella pääsee..
eli vapaat säännöt luo mahdollisuuden improvisoida ja senhän autotehtaiden kilpailuosastojen inssit osaa.. ja yleensä se myös maksaa hieman!!:D
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Vapaammat säännöt takaa myös sen että jos on hilloa, on myös kyytiä. Ja kuten niin usein, tän kilpavarustelun takia tosiaan hinnat karkaa pilviin ja leikki lakkaa siihen
Tarkoitin että voitaisiin sallia esim 1.5, 1.4l koneita jne. asioita, jotka eivät kuitenkaan nostaisi touhua aivan hulluksi ;)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Erikoista kuitenkin että 700+ hp pikes peak kilpurin rakentaminen on merkittävästi halvempaa kuin WRC:een.... toki ymmärrettävää että kallistahan se on kun hikisten sääntöjen nojalla yritetään kilpurista nopeinta mahdollista.Maksaahan se optimointi, mutta mielenkiinnolla seuraan koska laji kuolee ... Formuloissa testaamiskielto ajanee saman asian.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Erikoista kuitenkin että 700+ hp pikes peak kilpurin rakentaminen on merkittävästi halvempaa kuin WRC:een.... toki ymmärrettävää että kallistahan se on kun hikisten sääntöjen nojalla yritetään kilpurista nopeinta mahdollista.Maksaahan se optimointi, mutta mielenkiinnolla seuraan koska laji kuolee ... Formuloissa testaamiskielto ajanee saman asian.
Samoin kun ykkösdivarin crossiauton rakentaminen. Se taas johtuu siitä että autotehtaat ei miellä sitä niin temmellyskentäkseen kun kärkisarjoja. Pikes Peakiin kun vaikkapa autotehdas ku tehdas keskittyis sen muutaman vuoden niin varmaa olis se että loppuporukka sais kantaa kottareilla dollareita insseille ja tekijöille jos haluaa pysyä kyydissä.

Veikkaisin että se Monsterin Suizakaan ei niin kovin halpa auto ole jos sellanen itse tarvis rakentaa
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Samoin kun ykkösdivarin crossiauton rakentaminen. Se taas johtuu siitä että autotehtaat ei miellä sitä niin temmellyskentäkseen kun kärkisarjoja. Pikes Peakiin kun vaikkapa autotehdas ku tehdas keskittyis sen muutaman vuoden niin varmaa olis se että loppuporukka sais kantaa kottareilla dollareita insseille ja tekijöille jos haluaa pysyä kyydissä.

Veikkaisin että se Monsterin Suizakaan ei niin kovin halpa auto ole jos sellanen itse tarvis rakentaa
Tottahan tuokin pointti , mutta siis , mielekkäämpää olisi joku toimiva kulukatto nykyisten iskutilavuus + kuristin sääntöjen sijaan... Uskoisin , että yksityistiimilläkin olisi mahdollisuus menestyä paremmin , koska tehoahan on suhteessa halpa hankkia.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Erikoista kuitenkin että 700+ hp pikes peak kilpurin rakentaminen on merkittävästi halvempaa kuin WRC:een.... toki ymmärrettävää että kallistahan se on kun hikisten sääntöjen nojalla yritetään kilpurista nopeinta mahdollista.Maksaahan se optimointi, mutta mielenkiinnolla seuraan koska laji kuolee ... Formuloissa testaamiskielto ajanee saman asian.
Tätä mä olen aina sanonut: tehorajat on liian pienet WRC:ssä (toteutettu liian pienin kuristuksin, se 34mm on naurettavan ahdas) ja se ahdistaa niin kuskeja, katsojia kuin homman maksavia tallejakin.

Jos B-ryhmän kaltainen sarja olisi vielä olemassa, niin se muistuttaisi paljon teknisesti Pikes Peak-autoja. Ts. tehoa olisi vähintään puolet noita tonnikeiju-WRC-autoja enemmän. Ne jotka eivät sitä lisääntyneen tehon vaikutusta menoon kykene teoriatasolla sisäistämään, niin kannattaa aloittaa sitten vaikkapa jostain videopelistä: Gran Turismoissakin joku Suzuki Escudo on "vähän" hätäisempi peli kuin mikään 300hv tuhnu (eli wrc-auto). Niin se vaan on, voima on voimaa ja ylivoima ylivoimaa. Sitä yleisö haluaa nähdä, voimaa ja menoa ja uskallusta, ei pullamössönyhveröintiä tylsissä sarjoissa tehottomilla autoilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Tätä mä olen aina sanonut: tehorajat on liian pienet WRC:ssä (toteutettu liian pienin kuristuksin, se 34mm on naurettavan ahdas) ja se ahdistaa niin kuskeja, katsojia kuin homman maksavia tallejakin.

Jos B-ryhmän kaltainen sarja olisi vielä olemassa, niin se muistuttaisi paljon teknisesti Pikes Peak-autoja. Ts. tehoa olisi vähintään puolet noita tonnikeiju-WRC-autoja enemmän. Ne jotka eivät sitä lisääntyneen tehon vaikutusta menoon kykene teoriatasolla sisäistämään, niin kannattaa aloittaa sitten vaikkapa jostain videopelistä: Gran Turismoissakin joku Suzuki Escudo on "vähän" hätäisempi peli kuin mikään 300hv tuhnu (eli wrc-auto). Niin se vaan on, voima on voimaa ja ylivoima ylivoimaa. Sitä yleisö haluaa nähdä, voimaa ja menoa ja uskallusta, ei pullamössönyhveröintiä tylsissä sarjoissa tehottomilla autoilla.
Mitäs seuraavaksi, alatko vertailemaan esim. formula bmw:tä ja f1:ä?

Herääs ny, molemmissa on niin eri säännöt että tuo vertailu on aivan naurettava vetää.
Ja edelleen, 300 heppaa noissa wrc-autoissa ei ole ollu aikoihin.
 
Ylös