Rallin B-ryhmä jutustelu

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tuossa aikaisemmin oli mainittu, että nyky WRC kalustolla ajetaan nykyään nopeampia aikoja jyväskylässä kuin B-ryhmäläisillä aikoinaan?
Oikeastaan niitä aikoja on turha vertailla, sillä ne tiet ovat leventyneet paljon 25 vuoden aikana, useita kymmenijä senttejä - metri. ja sen tuoma etu on valtava, kun on huomattavasti leveämpää tietä, ja teitäkin on muokattu aikojen saatossa.
Ja jotta oikeasti voitaisiin vertailla, kumpi on nopeampi, nykyiset tonnikeiju WRC:t vai B-ryhmän tosimiesten monsterit, niin reitin pitäisi olla aivan identtinen, ja kummankin pitäisi ajaa samana päivänä. Paras tapa olisi laittaa WRC ja B-ryhmän auto samalle viivalle ja katsoa, kumpi vie, ja kumpi vikisee.
Uskallan väittää, että B-ryhmä vie, vaikka kehitys onkin mennyt eteenpäin, alustat kehittyneet ja jne. niin kyllä B-ryhmälaisten alustat olivat aikansa parhaita, kuten kaikki niiden osat, ja tehot vain on niin ylivoimaiset nykyisiä WRC autoja vastaan, jotka painavat laittoman paljon.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Uskallan väittää, että B-ryhmä vie, vaikka kehitys onkin mennyt eteenpäin, alustat kehittyneet ja jne. niin kyllä B-ryhmälaisten alustat olivat aikansa parhaita, kuten kaikki niiden osat, ja tehot vain on niin ylivoimaiset nykyisiä WRC autoja vastaan, jotka painavat laittoman paljon.
Kyllä se vaan on niin että WRC vie. Tietenkin B-ryhmäläisten ajettavuus on aikansa parasta ja on väärin sanoa että ne olisivat jotenkin paskoja ajaa, mutta kun vastassa on WRC niin ei riitä että tarjolla jotain, mikä oli parasta 25 vuotta sitten. Wrc on täynnä sääntöjen sallituissa olevaa osaa joka on parasta NYT, vuonna 2010. Siinä on käytössä paljon paremmat renkaat ja iskunvaimentimet, voimansiirto on täysin eri planeetalta ja niin oikeastaan kaikki muukin. Ainoa asia missä antaa tasoitusta tasoitusta Beeläiselle on juurikin paino ja teho(väännössä wrc selkeesti edellä).

1230kg ja ~400hv liikuttavat pakettia riittävästi että muun teknisen kehityksen avulla Beeläisen aika alitetaan, suht selvästi, vaikkei WRC etumoottorisena ja peltikorisena olekaan paperilla yhtä ideaali kilpuri.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
...mutta onneksi ralliautojen ulkonäkö on sentää mennyt jälleen rajummaksi kun vertaa esim.
90-luvun alun Sierra:

2011 Fiesta WRC:
:eek:
Äläs nyt ala dissaamaan Sierraa :doubtful:

Se oli sentään vielä tosimiesten peli ilman yliahtaita kuristimia.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pitäiskös sun aloittaa tutustuminen sellasiin käsitteisiin kuten tosielämä, ralli, soratie, nopeus. Hankkiudut vaikka sen ännäläisen 1,4 litran 120-heppasen Polon kyytiin. Veikkaan että tommoselle netissä elävälle pleikkarinpelaajalle tulee pissa housuun ja äitiä ikävä jo siinä vaiheessa kun Poloista viedään kunnon käsillä. Sit jos pakka ja pää kestää ni käyt istumassa vaikka ihan kunnon nassenelikossa ni loppuu tuo paskanjauhanta. Ei sillä, ihan hauskaa paskaahan tuo on.
Huoh, kun argumentointitaidot (ja perusteet:rolleyes:) loppuvat, niin mennään sitten sinne 5-vuotiaan tasolle lonksuttamaan leukoja..

No itse en moiseen aio lähteä mukaan. Mitä Polo -kokemuksiisi (tai näkemyksiisi) tulee, niin voihan se olla, että susta se kamalan hurjat 120 hv tarjoaa sellasta kyytiä, että alta pois risut ja männynkävyt niin notta pöksyt kastuu.
No heh. Argumentointitaidot ei tietenkään lopu, niitä ei vain viitsi vaivata turhaan. Mut ei se kauppakassi-Polon kyyti mikään vitsi ollu. Oikean auton rajoilla ajaminen tekee useimpiin ihmisiin vaikutuksen, siis jos sitä on joskus kokenut. Siinä on enempi munaa kun ajaa 500km/h vitun tehokkaalla thöningrassilla pleikkarilla.. ;)
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Siis eihän enää edes äffän B-junnutkaan aja sellasella iskarilla/jousella/ mitä noissa B-ryhmän autoissa oli :D

pendellstock on kyllä hauskan olonen heppu, olis varmasti antoisa keskustelu joskus kasvotusten
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
No heh. Argumentointitaidot ei tietenkään lopu, niitä ei vain viitsi vaivata turhaan. Mut ei se kauppakassi-Polon kyyti mikään vitsi ollu. Oikean auton rajoilla ajaminen tekee useimpiin ihmisiin vaikutuksen, siis jos sitä on joskus kokenut. Siinä on enempi munaa kun ajaa 500km/h vitun tehokkaalla thöningrassilla pleikkarilla.. ;)
Ymmärrän minäkin pointtisi, mutta on eri asia kokea se vauhti (pienempikin ja vähemmillä tehoilla) siellä kabiinissa, kuin katsoa sitä puhinaa EK:n varrelta. Varmasti monella olisikin paskat housussa 1.4. Polon kyydissä kun metrin päässä oleva metsä ohittuu 150kmh vauhtia.

Entä jos on aidon B-ryhmäläisen kyydissä täyttä vauhtia paperinohuessa alumiinikaukalossa, joka on valeltu ympäriinsä bensalla? Pelollako tässä nyt mitataan sitä paremmuutta? Uskon että B-ryhmäläinen voittaa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Huoh, kun argumentointitaidot (ja perusteet:rolleyes:) loppuvat, niin mennään sitten sinne 5-vuotiaan tasolle lonksuttamaan leukoja..

No itse en moiseen aio lähteä mukaan. Mitä Polo -kokemuksiisi (tai näkemyksiisi) tulee, niin voihan se olla, että susta se kamalan hurjat 120 hv tarjoaa sellasta kyytiä, että alta pois risut ja männynkävyt niin notta pöksyt kastuu. Kaikki eivät näin kuitenkaan asiaa koe (varmaan riippuu vähän verrantopohjasta= jollekin 20hv perämoottori isossakin veneessä on jo liikaa hallitavaksi kun toinen laittaa siihen 100hv ja hoitaa ajohomman tyylikkäästi ollen valmis ottamaan ensi kesäksi vielä tehokkaamman perämoottorin kansankielellä asian ilmaisten) ja itse allekirjoitankin täysin kyllä Loebin huolen siitä, ettei enää sentään nykyisistä WRC-nyhverötasoista pudoteta tehoja yhtään jo ihan yleisen urheiluhengen nimissä.

300hv tasot (joo ihan sama, olkoot vaikka ne hurjat 307hv tai peräti kamalat 340hv, mutta kun se teholukeman pitäisi olla vähintään pari kertainen, että oltaisiin kunnon tasoilla kuten B-ryhmässä tai Pikes Peak-autoissa) nyt vaan on suoranaista pottuilua autourheilun yhdelle arvostetuimmista lajeista. Muistan ajan, kun kilpa-autoissa oli enemmän tehoa kuin yhdessäkään siviiliautossa (urheiluautot mukaanlukien) ja tämä sai kadunmiehet poikkeuksetta kunnioittamaan näitä autoja ja niitä ohjastavia kuljettajia huomattavan korkealle. Nyt on menty toiseen suuntaan= siviiliautoissa tehot lisääntyneet ja kilpa-autoissa laskeneet sellaiselle tasolle, jossa monessa perheautossakin on jo enemmän tehoa kuin "kuningasluokka"WRC-autoissa. Se on paitsi imagohaitta lajille, myös huippukuskien, katsojien ja autonkehittäjien aliarvioimista rankalla kädellä.

Mielipidejuttuja, itse kuulun siihen koulukuntaan, joka on arvostanut sitä, että moottoriurheilussa ylipäänsä lajinsa huippuluokissa autoissa/veneissä on lajinsa hurjimmat moottorit ja ylipäänsä laitteet. Ja siksi ne maailman parhaat kuskit osaksi haaveilee niiden laitteiden kesyttämisestä junnusta lähtien. Nyhveröinti on jees monessa paikassa, mutta ei moottoriurheilun huipulla.
Teholukeman pitäisi olla parikertainen että olisi tyytyväinen?
Eli jotain väliltä 750-800 hepoa.
Jep jep.

Enpä ole montaa perheautoakaan nähnyt missä on enemmän hevosvoimia kuin wrc:n vajaat 400. (ehkä joka rs audi, bmw tai mersu :ahem: )

Sitä minä en ymmärrä että miten kehtaat alkaa haukkuun aivan jokaikisen vasta-argumentin mitä joku muu heittää ilmoille.

Enemmän niissä on todistetusti pohjaa kuin sinun väitteissäsi että Lancia s4 voittaa formulan Estorilissa, voittaa 25 vuotta uudemman ralliauton ynm. mitä aina parin päivän välein tulet tänne väittämään.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
http://www.siol.net/avtomoto/zanimivosti/2010/12/o_evoluciji_svetovnega_relija_z_juho_kankkunenom.aspx

Kankkusen haastattelu, kertoo alussa hiukan ralliautojen kehityksestä ja b-ryhmästä a-ryhmään siirtymisestä.

Alussa kuulemma a-ryhmän pelit hitaita, mutta 1990 luvulle tultaessa olivat jo todella nopeita...

Mites Pendellstock, meinaatko väittää että Kankku koijaa ja olet vieläkin oikeassa?
Oletko katsonut haastattelua?

Kankkunen kuvasi WRC-autoja "quite fast.." fraasilla ja B-ryhmäläisiä sellaisin adjektiiveinen kuin "eläimellisiä autoja" sekä "fantastic cars!". Tostako pitäisi nyt saada sellainen kuva, että WRC-autot ois B-ryhmää kovempia pelejä? A-ryhmäläiset sitten olivat vielä hitaampia kuin WRC-autot.

Koitappa löytää parempaa materiaalia jos se on tarkoitus:D Tulevassa todistepaketissani löyty muuten Kankkuselta myös haastattelumateriaalia. Siellä hän toteaa mm. jättäneensä 80-luvulla B-ryhmän autolla ylämäkiajossa asfaltilla F1-autot..........
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Suurin syy siihen miksi wrc:t näyttää ehkä hitailta on se että ne ovat aika hiljaisia verrattuna 90-luvun a-ryhmäläisiin. Itse en ole livenä b-ryhmäläisiä Jyväskylässä nähnyt mutta nuo Cossu Escortit ym. olivat melkosia paukkujia se on jäänyt mieleen. Miksi muuten täänne ei raahata b-ryhmäläisiä paikalle? Joku näytösajo olisi ihan mukava kokea.Tänä vuonna paviljongissa oli vanhoja rallivehkeitä mutta ei juuri niitä mitä olisin halunnut nähdä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3544
Sijainti
JKL
Oletko katsonut haastattelua?

Kankkunen kuvasi WRC-autoja "quite fast.." fraasilla ja B-ryhmäläisiä sellaisin adjektiiveinen kuin "eläimellisiä autoja" sekä "fantastic cars!". Tostako pitäisi nyt saada sellainen kuva, että WRC-autot ois B-ryhmää kovempia pelejä? A-ryhmäläiset sitten olivat vielä hitaampia kuin WRC-autot.

Koitappa löytää parempaa materiaalia jos se on tarkoitus:D Tulevassa todistepaketissani löyty muuten Kankkuselta myös haastattelumateriaalia. Siellä hän toteaa mm. jättäneensä 80-luvulla B-ryhmän autolla ylämäkiajossa asfaltilla F1-autot..........
Paranee paranee... Tahtoo samat lääkkeet...:D
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
910
Suurin syy siihen miksi wrc:t näyttää ehkä hitailta on se että ne ovat aika hiljaisia verrattuna 90-luvun a-ryhmäläisiin. Itse en ole livenä b-ryhmäläisiä Jyväskylässä nähnyt mutta nuo Cossu Escortit ym. olivat melkosia paukkujia se on jäänyt mieleen. Miksi muuten täänne ei raahata b-ryhmäläisiä paikalle? Joku näytösajo olisi ihan mukava kokea.Tänä vuonna paviljongissa oli vanhoja rallivehkeitä mutta ei juuri niitä mitä olisin halunnut nähdä.
Itse olen sen verran vanha, että B-ryhmäläisten aikakaudella sain olla tien varressa. Muistan niistä ajoista paljon, vaikka alle 10v olinkin. Ikuisest on jäänyt mieliin, kun kuulin neljän eri auton moottorien äänen jylisemässä samaan aikaan EK:lla. Se oli jytinää, kun B-ryhmäläinen meni edestä. Esim.Henkka veti Killerillä - vuonna 85 vähä mutkan pitkäks ja muovi meni kurttuun :), Voi niitä aikoja!

Tietysti se on ihan erilaista nyt, kun viheltämällä tietää, että auto tulee.
Varsinkin nämä N-ryhmäläiset on aivan hirveitä nuhapumppuja.

Siihen, en osaa sanoa kumpi on nopeampi WRC vai B-ryhmäläinen, haluisin sanoa, että B-ryhmäläinen, mutta tiedän, että 2.0l WRC vie voiton.

Ne pitäs saada viivalle ja sitten katottas mitä tapahtuu!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Oletko katsonut haastattelua?

Kankkunen kuvasi WRC-autoja "quite fast.." fraasilla ja B-ryhmäläisiä sellaisin adjektiiveinen kuin "eläimellisiä autoja" sekä "fantastic cars!". Tostako pitäisi nyt saada sellainen kuva, että WRC-autot ois B-ryhmää kovempia pelejä? A-ryhmäläiset sitten olivat vielä hitaampia kuin WRC-autot.

Koitappa löytää parempaa materiaalia jos se on tarkoitus:D Tulevassa todistepaketissani löyty muuten Kankkuselta myös haastattelumateriaalia. Siellä hän toteaa mm. jättäneensä 80-luvulla B-ryhmän autolla ylämäkiajossa asfaltilla F1-autot..........
Ei jumalauta :p
Tarkoituksena oli vain todistaa, että hänen mielestään autot alkoivat olla jo taas nopeita 1990 luvulla.
Mutta ilmeisesti olet kovempi kuski kuin Kankkunen kun ei mikään riitä ja b-ryhmän jälkeen mitkään autot hetkauta :D

Hänhän sanoi tuossa että olivat fyysisesti eläimmellisiä ajaa, ei mitään vauhdista :D :D :D

Mutta ei mitään, hulvatonta tavaraa taas, jatka vaan kyllä tää vissiin viihteestä menee aina silloin tällöin.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Itse olen sen verran vanha, että B-ryhmäläisten aikakaudella sain olla tien varressa.
Itse en päässyt kuin vasta 17 kesäsenä isukin mukaan ja se Jyskälän "korkkaus" oli -93 ja siitä eteenpäin onkin tullut käytyä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kankkunenhan istahti tämän vuoden Jyskälässä Hirvosen kyytiin testeissä. Ensinmäiseen mutkaan tultaessa oli kuulemma ajatellut että Mikko muistaa mutkan väärin, ettei siihen ole mitään mahdollisuutta kääntää siitä vauhdista. Pitäisi varmaan Pendelstock köyttää WRC:n kyytiin Ouninpohjan ajaksi niin saattais maailmankuva hivenen mullistua. Tai sitten ei, ajattelisi todennäköisesti kyseessä olevan salaliitto ja että joku olisi laittanut b-ryhmän auton wrc:n kuoriin :D
 
Ylös