Risut/ruusut autoistasi.

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tuosta toisesta toikista tuli mieleen, että tälläinen otsake puuttuu lain.Tähän otsakkeeseen voi kertoa oman kulkuneuvon parhaat ja ei niin hyvät ominaisuudet sekä muuta tarinaa autoihin liittyen. Sana on ihan vapaa ja voit kertoa myös edellisistä autoistasi ja niiden historiasta.

Mulla on ollut kolme autoa ja eka niistä oli Opel Kadet vm89 huikealla 1.3l koneella. nykyään on käytössä kaksi automobiilia, toinen on VW Transporter vm93 2,4l riisseli ja toinen Mitsbishi Galant vm02 2.4l koneella. Kirjottelen sitten myöhemmin paremmalla ajalla noista.

jatkakaa...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Männä vuosina oli sellanen -82 vm D-mallin Kadett alla myös huikealla 1,3 litraisella koneella. Sehän oli ihan ruosteinen härveli ku ostin, tankki vuoti, jarrut ihan lopussa. Se mikä siinä oli hyvässä kunnossa, niin se kone, ja alusta. Sekä sisältä oli ihan ok siisti.

Muuten ei ole mitään pahaa sanottavaa siite vehkeestä, omistin sen kuitenkin noin kuuden vuoden ajan ja hyvin palveli. Kerran jätti tielle ku jakopään hihna katkes. Siitä hassu vehe, ettei tuosta ollu haittaa koneelle. Sen jäykän alustan ansiosta sillä kuitenki oli suhteellisen miellyttävä ajaa, vaikka eihän se liikkunu juuri mihinkään.

Sellanen hyvä puoli oli siinä Opelissa, että vaikka sisälle siihen pääs helposti, niin ei sitä kukaan vieny. Kaiken kaikkiaan siihen vissiin murtauduttiin joku 5 kertaa. Kertaakaan ei minun paska mankka edes kelvannu voroille. Mutta ei ne sitä pyörimään saanu. Siinä ku oli jotain pikku ongelmia starttaamisen kans. Rattilukon tietty hajottivat, ku sen ilmeisen helposti niistä sai paskaks.

En tiiä mikä siinä on, että sen jälkeen ku oli omistanu jo yhden Fiatin, niin päätin ostaa toisen. Ja vaihdoin vielä tuon Opelin siihen. -89 Uno. Kertakaikkiaan paska vehje. Pikku pakkasilla ei pysyny ovet kiinni, narisi vähä joka puolelta, eikä tietty liikkunu sitäkään vähää minnekkään. Aivan hirvee ajettava, alusta suorastaan surkee.

No eipä tuo vielä tietty riittäny, päätin vaihtaa Fiatin rahaks ja lähtee etelään. Takas tullessa tuli autohimo mut eipä ollu varaa ku -79 Datsun 120A:han, siitä seuraava malli oli kait jo ihan Cherry mut se oli vielä 120A. Heh se oli hassu vehje, kyllähän se eteenpäin liikku, oli tietty vielä enemmän ruosteessa ku Opeli. Haisi sellaselle wunderbaum hirvistykselle, että oli pääasiassa ajettava ikkunat auki. Noh, tuolla vehkeellä sitten Ilosaareen puottelemaan. Vauhtia oli ehkä noin 90 km/h kun pienessä mutkassa tipahti jotenkin kummallisesti kuskinpuolelta keula alas.

Jotenkin kummallisesti oli ruostunu jousen pidike siten, että se jousi aukes ja keula tippu alas. Alkuun näytti ettei tässä mitään ongelmaa, ei ole joustoa edessä mutta ajamaan pystyy. Eipä oikein pystynytkään. Se jousi paino jarruletkua siten, että jarrua kyllä pysty polkemaan mut sepä ei päästäny nesteitä enää pois, joten jarrut jäi päälle. Piti siis pysähtyä joko käyttämällä käsijarrua tai sit jos tuli "hätätilanne" niin jarrut päälle. Sen jälkeen vääntämään rengasraudalla jousta sen verran että pääsee nesteet pois.

Ei mulla oikeestaan siis ole koskaan erinomaista autoa ollutkaan. Tuosta Opelista jäi kuitenkin niin hyvä fiilis muihin verrattuna, että 99 Astralla olen viimeiset kolme vuotta ajanut, eikä ole mitään ongelmia ollut. :)
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
En niitä kaikkia varmaan enää muistakaan, mutta yritetään.

Eka auto oli Morris Mini 1000 vuonna -73. Hyvä auto ajaa mutta tunsi tien epätasaisuudet liiankin hyvin. Söi öljyä melkein siinä missä bensaakin. Öljyjä en tainnut vaihtaa kertaakaan vaan aina lisäsin kun lisäysvälit oli sopivan tiheät.

Sen jälkeen tais olla Audi 80 joskus -70 luvulla sekin. Hyvä auto ajo-ominaisuuksiltaan kestopäällystetyillä teillä ajettaessa mutta tietyllä tavalla arvaamaton etuvetoinen ja sorateillä epävakaa. Se sitten tais mennä lunastukseen kun ei pysynyt hanskassa. :eek:

Saabeja muutama: Talvella lämmin, erittäin hyvä auto ajo-ominaisuuksiltaan varsinkin talvella, hyvä käynnistyvyys kovassakin pakkasessa, kohtuuttoman suuri bensankulutus. Ei häiritseviä ajoääniä.

BMW: 316 ja 320i Hyviä kesäautoja mutta ne talviominaisuudet -80 luvun Bemareissa huonot. Takavetoinen ja aina "kahva" edellä. Kova bensankulutus. Pieniä sähkövikoja silloin tällöin. Suhtellisen äänetön ajaa.

Muutama Golf ja Jetta erikokoisilla koneilla ja pari dieseliäkin. Luotettavia ja hyviä ja kohtuullisia ylläpitokustannuksiltaan. Talvella vaan ei meinannut aina tareta pakkasilla. Kojelaudan natinat ja alustan äänet häiritsivät joskus, rengasmelu.

MB: Ihan hyviä kauttaaltaan joskin ylläpito varaosien suhten kallista. Luotettavia dieseleitä.

Audi Quattro 2.2 joskus -80 -90 luvulla. Erinomainen auto sekä kesällä että talvella. Kohtuulliset ylläpitokustannukset, voimakas, nopea, luotettava. Tähän saakka toistaiseksi paras.

Tässä välissä maininta, että -80 luvulla autokoulussa oli siihen aikaan aika paljon Bemareita ja Golfeja. Bemari imagon takia ja Golfit edullisuuden ja luotettavuuden takia.

Ja taas kerran yks Bemari -90 luvulla. Sitä ei aikasemmasta viisastunut niin pitihän se yx vielä ostaa. Lukuisten kiroilujen ja menetettyjen tilien jälkeen vihdoin viisastuin ja myin pois.

Sen jälkeen pari Jettaa ja yx Voorti. Voorti on ihan sakemannien perusauto, eipä siitä juuri muuta sanottavaa ole.

Sitten ehkäpä se kaikkein paras kautta aikojen: Audi Coupe Quattro 2.8 V-6. Huippu kesällä ja talvella kaikin puolin. Toistaiseksi tyytyväinen. Ja pysyy hanskassa.

Paljonhan niitä eri merkkisiä on ollut, johtunee kai niistä autokouluajoista. Yksityisenä olisi varmaan aika paljon vähemmän noita ollut.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ensimmäinen oli 1984 Tippa-Rellu sateenvarjovaihdekeppeineen. Tuntui aika askeettiselta autokouluautojen jälkeen. Heijasi pirusti, mutta siihen tottui, kyytiläiset olivat kauhuissaan: "Tää kaatuu!". Kevyenä oli helppo vaihtaa renkaat, kaveri nosti ylös ja ite vaihdoin. Olisi pitänyt säästää, nyt olisi hieno museoauto.

Parin vuoden jälkeen Lada 1200, punainen totta kai. Heti lähdimme koeajolle Pohjois-Norjaan. Kiireessä vaihdoin talvirenkaat, jäi pultit kiristämättä - renkku vauhdissa irti! Norjaan ja takaisin sujui muuten hienosti. Erittäin hauska jääratavehje - paras hinta/laatusuhteinen autoni (olikohan 1000mk)! Tämäkin olisi oikeastaan pitänyt säästää.

Taas parin vuoden jälkeen Volvo 144. Kolho, ikävä ajaa, outoja vikoja ilmaantui. Huonoin autoni kaikin puolin.

Sitten pitkäaikaisin, yli 10v omistin Mitsu Lancerin. Oikein mukava, ketterä ja luotettava. Maavaraa olisi saanut olla enämpi. 400 000 (josta Venäjällä yli puolet) tuli täyteen ja vaihdoin..

..Citroen BX:ään. Tietysti hydrauliikkaputket piti vaihtaa heti. Muuten pelasi yllättävän hyvin. Jäi pihassa puun alle ja halkesi, ajoin romuttamolle.

Pari vuotta ollut Peugeot Partner 1,9 diesel. Tankillisella pääsee reilusti yli 1000 km. Pystyy takaosassa vaikka yöpymään. Talviominaisuudet huonot, liian pienet renkaat (jää hankeen helposti) ja liian kevyt perä pyrkii lähtemään alta. Olen tyytyväinen, koneen laiskuudesta huolimatta.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eka auto oli Opel Kadett D 1,2s vm.1982. Puolen vuoden ajon jälkeen vedin sen katolleen ojaan. Siihen asti se oli hyvä auto. Ei ehkä kaunein maan päällä, mutta luotettava.

Toinen oli samaa merkkiä, mallia Kadett E ja vuosimallia 1985. Ei läheskään niin hyvä, kuin D-malli. Ruostetta ja kaikenmoisia vikoja. Kansi täytyi vaihtaa, vesipumpun siimapyöriä meni muistaakseni 3 kappaletta, bensamittari ei toiminut, vetonivel meni vauhdista... Onneksi kaikkia ei enää muista.

Sitten siirryin japanilaiseen, Mitsu Galant 1,8 1988. Kaiken kaikkiaan hyvä peli. Jos edellinen omistaja olisi pitänyt parempaa huolta, olisin itsekin päässyt vähemmällä. Monenmoista osaa piti vaihtaa; vetareita, iskareita... Mitään pahaa sanottavaa itse autosta ei ole. Soratiellä meni kuin juna, suhteellisen hiljainen ottaen huomioon auton iän.

Seuraava ajopeli oli sitten Peugeot 406 2,0 1996. Nätti kuin mikä, täysin ruosteeton ja vähän ajettu. Oon aina tykännyt 406:n ulkonäöstä, mielestäni yksi ajattomimmista muotoiluista ikinä. Tekniikka vain ei ollut ihan kohdillaan. Eniten v¤tutti kojetaulun joulukuusi-ilmiö. Sellaiset merkkivalot, joiden olisi pitänyt palaa eivät palaneet ja päinvastoin. Alustasta kuului jotakin ihme kolahtelua, jonka alkuperää ei yksikään korjaamo -mukaan luettuna merkkihuolto- saanut selville. Sähkövikoja aivan perkeleesti. Kun yhdestä luuli päässeensä eroon, niin uusi tuli tilalle. Tai sitten sama vanha. Harmi sinäsä, koska ajettavuus Pösössä oli kohdillaan. Ja se ranskalaisautojen paljon puhuttu hiljaisuus... No, ainakin siihen kolahdukseen asti.

Nyt alla on Škoda Octavia 1,6 2003. Puolisen vuotta on tullut Oculla ajeltua ja ainut mitä on pitänyt uusia, on akku. Edellisen omistajan muksut on kohdelleet kaltoin sisustaa, mutta hiljattain hommasin höyrypesurin, jota täytyy ensi kesänä pahimpiin sotkuihin koittaa. Maalipinta on yllättävän arka. Nykyään käytettävät vesimaalit ei kestä samaan tapaan, kuin aiemmin käytetyt liuotinpohjaiset maalit. Pieni lenkki soratiellä ja aina löytyy uusia kiveniskuja.
Kyllä Škodaa tohtii suositella, jos edullista, luotettavaa ja pieniruokaista käyttöautoa etsii. Ja tavaratilahan näissä on valtava.
Tähänastinen kokemus kääntyy vahvasti plussan puolelle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tuo on kyllä sinänsä hassu juttu, että miten noissa E-mallin kadetteissa on noita ongelmia, verrattuna siihen D-malliin, kun tekniikka niissä on aika pitkälti sama! Ainut mikä on muuttunut on kori ja kojelauta!

Alusta ja kone ovat täsmälleen samat siihen asti kunnes E-malleihin tuli katalysaattori mallit!

Ja tien varsilla noita E-malleja näkee vieläkin aika usein, kun taas D-mallia en muista nähneeni?

Sinänsä ajettavuus noissa molemmissa on yllättävän hyvä sellaiseksi vanhaksi pikku autoksi :)
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
No mulla ei oo tosta E-mallin kadetista juur hyvää sanottavaa, ainoa hyvä puoli oli että oma rooppeli ei ollut ruosteessa lain. Joku vois kertoa että onko jossain autossa olemassakaan paskempia jarruja ku tossa rooppelissa? Joka vuosi sai katsastukseen reerata jarrut, lisäksi talvella sai pelätä henkensä edestä jarrutukssa kun takarenkaat meni lukkoon ennen eturenkaita. Tietäähän siinä kuinka siinä käy. Niin ja sitten se jakopäänhihnan vaihtoväli tais olla 30 000km eli joka toienen vuosi sai hihnan vaihtaa. :eek: Ikuna en rooppelia enää osta :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Eipä ole ollu ongelmia jarrujen kans, kumma ettei ole saatu säädettyä jarruja kuntoon? Ensimmäinen kerta kun moista kuulen? Jakopään hihnan vaihtoväli on 60t, tuli selväks ku olin ajanu noin 35t yli edellisestä vaihdosta :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Jr- sanoi:
Ikuna en rooppelia enää osta :D
Toi on mun mielestä aika typerä asenne. Jos on joskus ajanut paskalla autolla Opelilla, niin ei kait se meinaa, että kaikki muut olis paskoja. Itsellä on Astra vm 99 ja ei oo paljon pahaa sanottavaa.

Takajarruissa oli mullakin häikkää, mut yhdellä remontilla tuli ne kuntoon. Takajouset ja toisen takaiskarin oon joutunut vaihtaan. Noikin on jossain suhteessa kulutusosia.

Noiden lisäksi apukuskin penkin kaatosysteemi on paskana. Muuten ei risuja voi antaa. Loistava käyttöauto. Vakaa ajettava ja eikä tarjoa mitään yllätyksiä ajettavuuden osalta.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ei mullakaan jarrujen kanssa Raketeissa ollut ongelmia.
Ja vaikka viimeisin Opel olikin ongelmallinen, niin hintaansa nähden ihan pätevä peli loppupeleissa. Ei missään nimessä jäänyt paha maku suuhun.
Isä ajelee nykyään 2,2 DTI-Vectralla, eikä siinäkään ole ongelmia ollut, vaikka tuota toisen sukupolven Vekkulia on yleensä pidetty lastentautisena vikapesäkkeenä. Ja kilometrejä tulee viikossa puolisentoistatuhatta.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
1. Audi 80 1,6 vm.80

Ensimmäinen autoni. Ajettu kuuhun ja takaisin, joten kone ja lähes kaikki kulutusosathan siihen piti vaihtaa ennen pitkää. Kulutus oli myös käsittämättömän suuri suhteutettuna huikeaan 75 hv tehoon. Ajonautinnosta ei juuri voinut puhua, mutta hoiteli tehtäväänsä noin 40 000 km.

2. Honda Accord 2,0 EX vm.88

Ikäisekseen pirteä Honda kaikilla sähköherkuilla. Kärry oli hyvä ajaa ja tekniikka pelasi kuin kello.
Korista onkin sitten hieman karumpaa kerrottavaa, sillä auto oli ollut ensimmäiset 5 vuotta jonkun lakitoimiston työsuhdeautona ja ruostesuojaukset olivat jääneet haaveeksi. Ajoin tällä puolentoista vuoden aikana noin 50 000 km.

3. Nissan Primera 1,6 LX vm.91

Satuin löytämään varmaankin Suomen ainoan ruosteettoman P10-koppaisen Primeran. Auto oli ostohetkellä muutenkin hyvässä kunnossa ja ajettu alle 200 000 km. Autolla on nyt ajettu noin 300 000 km, tekniikka on tässäkin toiminut moitteetta, olen 100 000 km:n aikana vaihtanut autoon iskarit, jarrupalat ja öljyjä.
Huonona puolena on auton onnettomat talviominaisuudet. Auto kyllä käynnistyy hyvin pakkasella, mutta esimerkiksi vaihdekepin suojapussi jäätyy kivikovaksi -10 asteen pakkasella jolloin sen joutuu irrottamaan. Auto myös lämpenee todella hitaasti.

4. Audi A4 Avant 1,9 TDI vm.98

Paluu juurille. Olen ajellut Audilla nyt noin 15 000 km ja olen ollut tyytyväinen. Löpöä kuluu5-5,5 l/100 km ja autolla ei kuitenkaan jää jalkoihin. Ajo-ominaisuudet ovat myös hyvät. Huonoja puolia ovat todella pienet sisätilat sekä etupään tukivarret jotka eivät ole kovin pitkäikäisiä. Myös quattro-merkin puuttuminen ketuttaa liukkailla :)
 
Viimeksi muokattu:

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Kohtalotovereita löytyy näköjään...

1. auto: Opel Kadett E 1,3S -85. Kova peli, jopa koriltaan. Yllättävän pirteä kokoisekseen ja kulutus pieni. Suuriin murheenkryyni juuri jarrut. Takana ei toiminut itsestään säätö eikä edessä liukuneet jarrusatulat kuten olisi pitänyt. Muuten tekniikka toimi suurinpiirtein kuin pitikin, tosin eipä tossa paljoa vikaantuvia paikkoja ollut. Todella kylmä talvella. Loppuvaiheessa teki muutaman kerran mystisesti lakon ja korjaantui itsestään. Lähti kiertoon.

2. auto: Opel Kadett E 1,3S -89. :D Pehmeämmät kyydit, penkit ja kori kuin edellisessä. Muutoin ei moitittavaa, hieman lämpimämpi kuin edeltäjänsä jostain syystä (sama tekniikka). Pakko oli laittaa kiertoon kun ei tosta peltisepälle viittinyt koko ajan maksella.

3. auto: Citroen Xantia 1,8 SX -94. Loistavat kyydit ja varusteet verrattuna raketteihin. Ei ruosteongelmia. Halpa ostaa, kallis ajaa. Tekniikka muuten ok, mutta moottoriongelmia (täydellinen kansiremppa tehty koska venttiili-istukka irtosi :jaska: ). Lämmin talvella (vuoden talviauto -94 ;) ) Seisoo pihassa odottelemassa parempia aikoja / käyttöä tarvittaessa kun ei siitä mitään myydessä saa.

4. auto: Citroen Xantia 2,0 HDi -00. Edelliseen verrattuna huomattavasti parempi moottori, huomattavasti halvempi ajaa, ripeämpi ja paremmin varusteltu. Vielä halvempi ostaa. Yhtä mukava ajaa kun alusta viritetty kuntoon. Huonoina puolina tulevaisuudessa eteen tulevat tyyriinpuoleiset kytkinremppa ja lämppärin kennon vaihto (n.10h töitä / keikka :mad_old: ).
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
2. VW Transporter -93 2.4L D, lyhyt malli. Ostin ton keväällä 2006 kun alettiin rakentamaan, ostohetkellä olin vähän niin ja näin ostamisen kanssa kun joltakin turkkilaiselta sen ostin. Noh ostin sen juur leimattuna joten oli ihan ok kunnossa, mitään huoltopapereita ei tosin ollut. Ensitöikseni vein sen jakopäänhihnan vaihtoon+kiristysrullat ja vesipumppu. Muuta öljynvaihdon lisäksi sille en olekaan tehnyt. Kilometrejä on tullut joku 24tkm. Ihan jees auto tavarankuljetukseen ja kulkemiseen, tosin pitää kovaa meteliä +80km/h nopeuksissa ja on hidas kiihtymään. Auto menee varmaan keväällä myyntiin kun on niin pirun vähän ollut nykyään käyttöä, tosin aina kun jotakin tavaraa tarvitsee kuljettaa niin toi auto olis hyvä.

http://www.juuso.1g.fi/kuvat/Transporter/
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
patriot sanoi:
Toi on mun mielestä aika typerä asenne. Jos on joskus ajanut paskalla autolla Opelilla, niin ei kait se meinaa, että kaikki muut olis paskoja. Itsellä on Astra vm 99 ja ei oo paljon pahaa sanottavaa.

Takajarruissa oli mullakin häikkää, mut yhdellä remontilla tuli ne kuntoon. Takajouset ja toisen takaiskarin oon joutunut vaihtaan. Noikin on jossain suhteessa kulutusosia.

Noiden lisäksi apukuskin penkin kaatosysteemi on paskana. Muuten ei risuja voi antaa. Loistava käyttöauto. Vakaa ajettava ja eikä tarjoa mitään yllätyksiä ajettavuuden osalta.

Olen mielestäni löytänyt itselleni luotettavan automerkin, hyvin todennäköisesti ostan sen firman autoja jatkossakin. Ainakin tammikuussa on mentävä ihan uteliaisuuttaan koeajamaan niiden uutuus. Tuohon nykyiseen ei ole tarvinnut tehdä jarruremonttia (palojen vaihtoa lukuun ottamatta) ja toivottavasti ei tarvitse tehdäkään.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
1. VW Golf 1.3 CL -88

Toimi vanhempieni käyttöautona yli kymmenen vuotta, jonka jälkeen perin sen käyttööni. Tuolloin sillä oli ajettu n. 250 tkm, itse rullasin mittariin n. 30 000 km. Ajoa oli lähinnä kesäisin. Omassa käytössäni kerran meinasi jättää matkan varrelle lämppärin kennon puhjettua, mutta kun kennon ohitti letkuilla niin perille päästiin. Tyyppivika, kenno oli halpa ja suht helppo vaihtaa itse. Aiemmin kun ei ollut vielä omassa käytössä niin tuosta napsahti jakohihna joka teetti konerempan. Muutoin ei mitään isompaa, toki tuon ikäisessä autossa joutuu kulutusosia vaihtamaan ja kaikkea pientä silloin tällöin vähän niinkun harrastelumielessä näpertelemään, mutta tarvikeosat on halpoja ja lähes joka romikseltakin noita löytyy. 55 heppasella koneella ja nelivaihteisena tuo on tietysti laiska, mutta sehän vaan kasvattaa luonnetta. Vaihdelaatikko piti pienen pientä ääntä ja menin sitten laitattamaan siihen kytkimen vaihdon yhteydessä purkuautosta irrotetun halvan laatikon, jonka piti olla parempi. No sehän äänteli kahta kauheammin. Eipä siinä, ajelin sillä kuitenkin sen 20 000 km kunnes sitten laatikko alkoi osoittamaan jo antautumisen merkkejä ja lopulta vaihteet ei menny enää kunnolla päälle. Alkuperäinen laatikko oli toki vielä tallessa ja se tuli sitten vaihdettua isäukon kanssa paikalleen, ja autosta tuli jälleen ihan toimiva peli. Parissa katsastuksessa oli jotain sanomista pohjan ruostevaurioista, mutta ne oli halpoja hitsuuttaa.

Noh, tulipa sitten vastaan tutun henkilön edullisesti kauppaama oleva yksilö, joten ajattelin sitten päivittää ajopelin kerralla vähän parempaan eli...


2. VW Jetta 1.8 CL -88 :D

Mitäpä sitä hyvää merkkiä, vuosikertaa ja CarvaLakki-varustetasoa turhaan vaihtelemaan. Sitäpaitti tästä löytyykin jo neljä ovea, viisi vaihdetta, iso takakontti, metallihohtoväri, n. 40 000 km pienempi mittarilukema ja huimat 90 hevosvoimaa, jotka kiidättävät tämän länsisaksalaisen insinöörityön kruununjalokiven lähes hetkessä nopeusrajoitusten laittomalle puolelle. Sisusta oli ensinäkemältä varsin rujo kun auto oli seissyt pölyisessä tallissa pidemmän aikaa vuosittaisia katsastuksia lukuunottamatta, mutta kulahtaneiden penkinpäällisten alta paljastui vaahtopesuaineen ja vesi-imurin avustuksella lähes uudenveroinen sisusta. Ilmanputsarin ja vaihteistoöljyt vaihdoin myös. Alle ruuvasin Golfissakin alla olleet Hankookin 195/55 R15 renkaat peltivanteilla, joilla auto on oikein jämäkkä ja mukava ajettava verrattuna alkuperäisiin 13" kottikärrynpyöriin. Maalipinnassa on jonkun verran käytön jälkiä, mutta ruostetta ei löydy. Kävin viemässä auton leimalle ja katsurisetä ei löytänyt mitään moitittavaa. Kytkin alkaa olla ehtoopuolella joten sen joutunee laitattamaan, mutta muutoin ei auto ei vaadi muuta kuin kovaa ajoa. Tällä hetkellä auto on talviunilla kun autolle on käyttöä lähinnä kesäisin.
 
Viimeksi muokattu:

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
1. Ford Escort mk5b (facelift) 1.8 16v -93

Escortin ostin kevättalvella 2004. Ostohetkellä sillä oli ajettu 102tkm ja edellinen omistaja oli ollut n. 70-vuotias
vanhempi mieshenkilö. Aluksi vein auton kuntotarkastukseen, jossa havaittiin, että tulpat lilluivat vedessä autoliikkeessä
tehdyn moottoritilanpesun jäljiltä. Tulpat ja piuhat vaihtoon. Muuta ei havaittu ja yhteinen taival saattoi alkaa.
Matkan varrella autoon on vaihdettu kuluvia osia jonkun verran, pyörän laakereita, raidetangonpäitä, koiranluita yms.
Lisäksi olen vaihtanut alustaksi Spaxin -45mm madaltavan Sport alustasarjan lyhytiskuisin iskarein. Alkuperäisen
175/70/13" rengaskoon tilalla on kesäisin 205/40/17" rengastus ja yhdessä jäykän alustan kanssa on todella makea ajaa
mutkapätkää :ahem: Alustan lisäksi ulkokuorta on muokattu erilaisilla rs osilla, levikettä, spoileria sekä muokatut puskurit. Sisustaa piristetty recaroilla jne.
Ensi keväänä tarkoitus laittaa xr3i koneen imusarja, nokat yms.

Suurin ja kallein vika tähän mennessä on ollut sulakerasia, joka tarvi vaihtaa erilaisten sähkövikojen takia. Muuten auto on
toiminut hienosti kohta koko 4 vuotta, jonka se minulla on ollut. Huollot kun tekee ajallaan ja pitää autosta huolta
niin ei ongelmiakaan ole ollut.

2. Ford Escort mk3 1.3 CVH L -83 --> 1.6 EFi RS1600i-look

Tämän escortin puolestaan ostin tämän vuoden helmikuussa. Oli pakottava tarve saada harrasteauto ja tämä yksilö
löytyi kaverin pihasta. Auto oli seissyt vuodeta -97 asti kuivassa riihessä ja sieltä tuotu kaverin pihaan -05/06.
Kyseisellä yksilöllä on ajettu vain 90tkm ja on todellakin Carvalakki malli. Ei käytännössä mitään varusteita. Ei edes
radiota. Kevään aikana hankin tähän alustan osia ja mk4 escortin xr3i jarrut. Kesän aikana purin sisustan pois ja aloin
kunnostamaan koria. Syksyllä hain kaverilta 1.6 EFi CVH koneen (105hv), joka on tarkoitus laittaa nykyisen kaasarikoneen
tilalle. Ruiskua säätämään tulee Megasquirt ja kantta tullaan laskemaan, sekä tekemään koneen perushuolto. Kireämpää nokkaa
ja peltisatsia. Noilla muutoksilla katsotaan mihin päästään vaparina. Korihan ei paina kuin 850kg miinus sisustan purku, joten pitäisi olla valmistuessaan sopivan ripeä. Sitten turbotus, jos ei kulku riitä :D

Tästä autosta ei ole vielä kertynyt käyttökokemuksia, mutta toivottavasti kesällä 2008 saadaan kilpiin :thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
1981 Lada 1200 "72. Ostettaessa 85tkm, romutettaessa 170tkm. Halpa, helppo, huoleton vaikka osui kaiteeseen tai penkkaan, alkeellinen, kamala ajettava. Noh, kerran jätti tielle kun öljypumpun käyttöakselin poorit sekos.

1984 Lada 1300 "78. Ajoin 30tkm vailla ongelmia kun heti ostettaessa vaihtoi kardaaninnivelet ja kaikki jarrut. Kaksi päivää aikaa ostaa auto, max 5000mk, kymmenkunta koeajoin (mm Corolla, Kadett, 127, 128, Taunus, Escort) ja tää oli paras yksilö.

1986 VW Jetta 1.5S "80. Oli 125tkm ajettu ja mä ajoin n 55-60tkm. Tarvi vaihtaa vetonivel, jarrupalat ja jakohihna. "87 tammikuun -30-keleillä bensansuodatin jäätyi ja tartti hinata yöllä himaan 15km. Ajettavuus Ladojen jälkeen unelma.

1987 VW Golf 1.6 CL "86. Ylihoitaja ei ollut paljon 1½vuodessa ajanu, sain polkea 70tkm pelkillä öljynvaihdoilla. Aikaikaudelleen loistava ajettava. Hullu olin kun pois vaihdoin mutta kun autokuume iskee...

1988 VW Golf Caddy GT 1.8i kat. Saattoi olla Riihimäen eka katalysaattoriauto, silloin tarvitsi vielä sen 30 huoltoaseman listan mistä lyijytöntä ainetta saa!! Mahtava moottori, veroton eli sikahalpa. Ohjaamo törkeän ahdas, takajousitus pakettiauton eli heikko ajettava. Jos olisin pari päivää ajanut koeajoa olisin ollut ostamatta. Prosenteissa hinta putos aivan pöyristyttävästi mutta pakko vaihtaa epäkäytännöllisyyden takia. Pelkät riemuvoitot liikennevalokiihdytyksissä ei riitä...

1990 VW Jetta 1.8 CL "87. Työsuhdeauto hylätty kesken sopimuksen, makasi Tapiolan VV-Auton pihassa lumikasan alla, paljon halvempi kuin sisällä olevat. vain 70tkm ajettu. Mä vedin siihen 285tkm lisää, parhaimmillaan yli 100tkm/vuosi. Vaihdettiin jakohihna kahdesti, mcpherssonit kerran, pakoputki, jarrut pariin kertaan, kytkinvaijeri kerran. Ainoan kerran jätti tielle kun vaihteisto jumitti, rallistara Laakson Joren neuvoilla saatiin loota tekohengitettyä ajoon ja seuraavana päivänä autokauppaan.

1993 VW Polo 1.3 Coupe "90. Sihteerikön ex-työsuhdepeli. Hajuton ja mauton nelivaihteinen tehoton bensarosvo. Viidessä vuodessa vain 70tkm. Hetikohta sadantonnin jälkeen meni kannentiiviste kun flekti hajos ja ruuhka yllätti kevättalvella. 50tkm kohdalla meni "musta laatikko" bensansyötöstä, sikakallis osa. Asuntovelan pyöreteissä ja automatkailun hyljäten tuokin kelpasi.

1998 Seat Ibiza 1.6. Uusi auto, markkinoiden halvin kategoriassaan. 65tkm ongelmitta, ainoastaan itse asennettu paska Sonyn radio tuotti ongelmia. Huollot Seat-organisaatiolla aivan perseestä, samoin varuste/varaosa/ymspalvelut. Bensapihi kulkuri, ei järin tehokas.

2001 Ford Focus Limited 1.6. Poikkeuksellisen reilu kauppias (vaihtoikin pian alaa), hyvä hyvitys edellisestä. Stockmannin aikana huollotkin toimi. 70tkm vailla ongelmia, tykkäsimme ajaa. Perheessä vaan kumpaankin iski autokuume...

2005 Citoen C4 Coupe 1.6. Tilattiin heti ensiesittelyssä. Loistava auto ajaa, ainoa miinus muutaman kerran konstailleesta sähköikkunasta. 52tkm huoltosopimuksen alla vailla oikeita ongelmia. Tehoa vaan joskus kaipas lisää, joskin meni kohtuullisen vähällä bensalla, säännöllisesti alle normikulutuksen.

2007 Citroen C4 Coupe 2.0 VTRS. Heinäkuun tarjouksesta, vaimon hyvä ystävätär vaihtoi hiljattain alaa ja tehtiin kaupat. Ajokokemusta vasta 1400km mutta selvästi paras autoni, vaikkei juuri kahta edellistä kalliimpi. Seuraillaan mielenkiinnolla onko sähköriesatkin saatu pois.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
1. Mazda 1300 lie ollut jotain vuosimallia 75? ( n. v 1979-85)

Mutaopistoajan reissut tahkosin tällä. Taisi mennä yksi 600 km:n reissu, vaikka bensapumppu oli rikki!? ( Bensasäiliö takakontissa korkealla) Kapea, korkea, hieman kiikkerä. Valkea. Muistaakseni kohtuullinen kuitenkin ajettava. Taisi olla varsin kylmä. Normaalit huoltokulut.

2. Datsun Bluebird 1.8 SSS Hardtop -80 n 85-95

Varkauden Autokaupan johtajan käyttämä ja varmaankin hyvin huollettu + lisävarusteita joitakin ( bi-oscarit, siniset plyysi-päällysteiset penkit, paksu pienikehäinen "nahka"ratti yms) . Sähkönsininen. Melko hyvä ajettava! Hieno auto aikoinaaan! Kori rupesi lahoamaan. Bensaakin vei. Ehkä jonkinkerran paikallinen korjaamo meinasi hermostua varaosien suhteen... Varmaan joku laakerivaurio jätti tielle 10 km päähän kotoa yöaikaan.
Vaikka en mikään taitava mekaaniikko ole, niin tähän vaihdoin kuitenkin koneen itse!;) Apulaitteet siirsin entisestä...Ja se vielä käynnistyi!

3. Porsche 944 - 87 n 95-

Mukava ajettava 120-150 km/h mutkaisilla + mäkisillä hyvillä asfalttiteilla kunnnon renkailla! :eek: Talvellakin pärjää! Lämmin, kohtuullinen bensan kulutus (8-9 ltr/100 km) rauhallisella ajolla. Tummanviininpunainen. Sähköikkuna +sähköinen käyttöluukku jumii, kori luja, tosi hyvä kone. 2:lle hengelle... Jotkut osat sikakalliita, mutta jotkin sitten tosihalpoja! EI isompaa remppaa. Myynnissä ( taitaa olla jo pitävä varaus)

4. Chevrolet Silverado Pick-Up 5.7 EFI -89 n 97-

Kesällä ajelee mielikseen, talvella tosi liukasluikku huonoilla talvirenkailla( kevyt perä, painava moottori edessä, automaattivaihteisto). Bensaakin syö, varsinkin kun tyhjäkäynti on huidellut 2000 rpm...:thumbfh: No, viikon päästä kunnon sepälle. Suht edulliset varaosat kuitenkin.. ! Maailman eniten käytetty moottoribloki, ns "pikkulohko"! Pieni kantavuus moottorin kokoon ja tehoon nähden Vähän semmoinen fiilistelyauto aikoinaan, kyllähän lehmä+ sonnitilallisella pitää olla kunnollinen "junttipunaniska"lava-auto...:thumbup: Vaihteisto hajosi 30 km päähän kotoa ( 3+4-vaihteen "pakka" kaiten, mutta sain tuotua ajamalla kotiin! :D Tosi tumma violetti tms + pinkkiä +vihreää!:eek:
Myynnissä, kunhan ensin laitettu tyhjäkäynti kohdalleen + katsastettu!

5. Peugeot 407 Coupe 2.2 -06 06-

Ainut uutena ostamani ( häälahjaksi yhteiselle taipaleelle...:eek: ) auto.
Alussa hieman opettelua EPShein talvikelillä. Varsin jämäkkä ajettava, ei mikään sportti. Kirkkaan punainen! Kulutus varsin kohtuullinen n 8.2 ltr/100 km. Toistaiseksi pelannut moitteetta 41 000 km, huolto+ varaosakulut n 200 e!!! Takatutka sekoaa silloin tällöin lumesta ja jäästä.

6. Peugeot 307 diesel 2.0 -03 -07

Tällä viikolla ostettu, pari pientä ajoa. EI oikein kokemuksia. Lie ihan tavallinen etuveto, vääntävä moottori. Nokialaiset talvrenkaat pitää melua moottoritiellä!
Harmaa.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
1 koppainen Volkswagen Golf vm83 1,6l diisseli.
Pikkuvikaa siellä täällä, mutta kyllä siihen kehittyi sellainen perstuntuma, ettei paremmasta autosta väliä. Ei kiihtynyt yhtään mihinkään, mutta eipä ole kiirettäkään pukannut. Sitten vaan leikkasikin kiinni ja nyt romurautana.:thumbfh:

Nyt onkin vm88 Nissan Micra 1,1l bensakoneella.
Kiihtyy yhtä heikosti kuin Golf ja on aikasta epävakaa auto maanteille, tuulenpuuskan tai rekan sattuessa vierelle tuntuu ilmavirta heittävän auton katolleen.. Kaupunkiajossa kuitenkin mitä kätevin, kun mahtuu pienempiikin parkkirakoihin ja kuluttaakin lisäksi keskimäärin 5,8l satasella.

Jos jatkan samaa rataa, niin hommaan vielä pienemmän auton ja se onkin sitten Smart:doubtful:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
autoja ollut monta,mutta listaan muutamasta pari pointtia:

Buick Park Avenue vm1994: Ajoin autolla 6 vuoden ajan yhteensä noin 140 tkm. Paras auto tähän mennessä: 3.8 litranen V6 murisi kivasti ja liikutti myös mukavasti. Erinomaisen mukava auto ajaa, ja tilaakin löytyi enemmän kontista kuin euroopappailista/japanilaisista farmareistakaan,vaikka Buicki siis sedan. Lisäksi auto oli pirun hyvännäköinen(ajaton muotoilu,riittävän pyöreät muodot mutta myös perinteistä auton näköä,ei siis mikään saippualaatikko). Vaikka autossa oli aikakaudelleen jenkkityyliin huippuvarustelu(nahkapenkeistä automaatti-ilmastoinetihin) niin hinta ei päätä huimannut. Samalla hinnalla olisi saanut jonkun Saabin ison mallin,joka ei kuitenkaan pääse lähellekään Buickin keulamallia oikein millään asteikolla. Kulutus pyöri väänökkään(kierrokset koko ajan matalalla) v6:n ansiosta vaikka oli automaatti keskimäärin siellä 9:n litran paikkeilla satasella,mikä on tosi hyvä tulos ajatellen että auto ei kuitekaan ollut mikään pikkuauto vaan tukeva luxuskokoinen sedan. Kyyti oli tosi hiljaista. Vikoja ilmaantui vain vähän omistusaikanani: akku piti vaihtaa ja jarrupalat eteen, sekä kerran hajosi joku muovinen hihnapyörän kiristin joka vaihdettiin metalliseen (osa maksoi muistaakseni 14,90e). Autossa oli ketjullinen nokka joten jakohihnojakaan ei tarvinnut vaihtaa,kaiken kaikkiaan tosi huoleton peli ja lähti kun palmun alta pakkasillakin. ruostettakaan ei minun aikanani mihinkään ilmaantunut,tosin etuvetoisessa autossa kannattaa pitää roiskeläppiä ainakin edessä(Buickiin asennutin ne eteen ja taakse).

Citroen Xantia 1.8i vm 1994: Pehmeä kyyti hintaluokkansa autoksi,mukava auto verrattuna muihin samanhintaisiin. Koiraluita ja jarrulevyjä+paloja sai olla vaihtamassa turhan usein ja kaikkein kamalin oli hydraulinen alustansäätö by citikka,sieltä hajoili niitä hydraulipalloja aika urakalla,parhaimmillaan kahdet vuodessa=aivan turhaa rahanmenoa hydrauliöljyjen lisäyksineen. Halpa auto hankkia,hyvä ajaa,mutta kallis ylläpito ja aika pienikokoinen kuitenkin. Ei ruostetta. Tuli vähän sellainen kuva,että ei nää ranskikset oikein tee autoa pitkälle ajalle kestämään kovaa ajoa,vaan enemmän kaupunkiautoiksi pariksi vuodeksi. Koneessa ei sinänsä ollut mitään vikaa,se oli varsin nöyrä ja kohtuukuluttuinen moottori jolla jotakuinkin pysyi liikenteen mukana,tosin hieman äänekäs.
 
Ylös