89-91 Chevrolet El Camino '72
Ensimmäinen oma auto, juuri kortin saaneelle todella terveellinen valinta, 327cu.in + 3speed manuaali. Sinänsä kiva peli noin 350hp, suti kaasulla ja aavikkovälityksen ansiosta kolmosella 1600rpm oli yhtä kuin 80km/h. Kone kiersi kuitenkin sen 7000rpm. Kulutus normiajossa 25-30l/100km, oikein nätillä ajolla pääsi 15l/100km lukemiin, tämä hirvitti jo silloin vaikka bensa ei maksanut kuin 65senttiä/litralta. Tehoa oli raakasti liikaa voimansiirtoon nähden, joten alkuperäinen lukoton perä meni poikki banjon vierestä ja manuaali antautui juuri ennen Alastarolle lähtöä. Tilalle hätäpäissään nopeasti vaihdettu Powerglide luisti aivan törkeästi, mutta tämä paljastui vasta stripillä. Tavoitteena olleet matalat 14-sekunnin ajat vaihtuivat kuminauhamaiseen kiihoitteluun sillä vaihdetta ei tarvinnut vaihtaa lainkaan. Ykkösellä auto kulki 140km/h ja tämä riitti varttimailiin ajan ollessa 16,1. Pettymys vaihdettuun automaattiin oli melkoinen. Viimeisen vuoden auto oli suorilla putkilla...
92-94 Toyota Corolla '73
Klassinen munaperäCorolla. Armeijan jälkeen piti saada joku auto äkkiä alle, jotta pääsi töihin. Alkuperäinen 1,2 kone vei öljyä lähes yhtäpaljon kuin bensaa, joten nokalle vaihdettiin 1,3 "isolohko".
92-93 Chevrolet El Camino '72
En tullut järkiini ensimmäisen jälkeen, joten piti hankkia uusi rahareikä. Alunperin keulalla ollut 350cu.in piti sisällään laakerivaurion(keskimmäinen runkopukki halki), tosin "sopivasti" juuri ennen kaupantekoa pimentynyt öljynpaineen merkkivalo piti ongelman piilossa kunnes kone syksyllä ajokauden loppuessa avattiin. Tilalle hankittiin samanlainen vakio 5.7-litrainen, joka yhdessä automaatin kanssa oli kohtalaisen käyttöystävällinen, mutta melkoisen hengetön ensimmäiseen Kamiinaan verrattuna.
94-97 Ford Escort '75
Pyhä välikoppa. Ostettaessa moottori oli vakio 2-litrainen, naapurissa asuneella ralliharrastajalla oli kuitenkin hyllyssä sopivasti tuplat ja näihin sopiva nokka, jotka sovitettiin koneeseen yhdessä peltisarjan kanssa. Sen verran onnistunut viritys, että pikkuaski antautui nopeasti. Ei siihen aikaan kukaan mistään driftingistä ollut kuullutkaan, mutta Ahvenistolla viihdytimme itseämme pitkillä luisuilla, perässä kun oli jonkinasteinen vamma(ei kemppi), koska auto suti kohtuullisesti molemmilla takapyörillä.
95-99 Sunbeam Avanger '75 rF
Kavereiden rakentama Kostaja, käytännössä 1-ryhmän tekniikalla. Huolellinen rakentaminen ja ennakoiva huolto tekivät autosta todella luotettavan, kaikkiaan sillä ajettiin noin 40 rallia eri omistajien toimesta ja ainoat kaksi keskeytystä johtuivat ulosajoista. Ajettavuudeltaan hyvä auto, muutoksia vakioon ei paljoa tarvinnut tehdä, verrattuna esimerkiksi Escortiin. Ko.autolla lunastin paikkani kattokerhossa Keski-Uusimaa rallissa '96
97-99 Nissan Sunny LX 1,6 '88
Kaverini pläkkärin ammattitaidolla oikoi ruttutukusta hankitun Nisun helposti ja sain erinomaisen käyttöauton halvalla.
99-04 Peugeot 106 Rallye '98
Myös ruttutukusta löytynyt peli, oli ajettu vain 17000km. Myydessä oli yli 120000km mukavia kilometrejä. 1.6-litrainen 8-venttiilinen kone antoi kevyelle kopalle hyvät kyydit ja ajettavuus mutkapätkällä oli muikea. 1.44 jäi omaksi parhaaksi ajaksi Apparalla, kun ei uskaltanut ainoata kulkupeliään ihan riskillä viedä. Samanlaisella vempaimella kaveri ajoi 1.41. Koska kyseessä on ns.luokitusmalli rallinharrastajille, oli kaikki turha karsittu valmiiksi pois mm.äänieristystä ei ole lainkaan. Radio oli taajamanopeuksien jälkeen turha kapine, sillä lyhyiden välitysten ansiosta kone kiersi moottoritiellä 120km/h:n vauhdissa 4000rpm. Uhkaavan kuulovaurion pelossa vaihdoin kisaputkiston takaisin vakioon, mikä olikin erittäin miellyttävä muutos.
04- Toyota Yaris 1,3 '01
Kerrassaan mukava ja taloudellinen kulkupeli. Ostopäätös syntyi välittömästi, kun selvisi että autossa on ilmastointi, haussa oli joko Yaris tai Micra. Ostettaessa 81000km ajettu, nyt mittarissa 126000km. Kävimme toissakesänä emännän kanssa Jäämerellä ja tänä kesänä Otepäässä, eli pidemmätkin matkat sujuvat. Ajoasentoa en vain saa millään hyväksi. Opetin paremmalle puoliskolleni 360asteen käännöksen 80km/h:n vauhdista ko.autolla, kun olimme hakemassa talviajotuntumaa pari vuotta sitten suljetulla alueella. Samantien kuin onnistuminen tapahtui lukuisien yrityksien jälkeen, mietin kuljettajan vieressä: "Oliko tässä nyt mitään järkeä?"
Yaris on kohta menossa vaihtoon, seuraajaa ei ole vielä valittu. Auris tuntui mukavalta, kun reilun tuhannen kilometriä sellaisella kesällä ajoin. Mitään sportti/tehoversioita ei enää kaipaa, riittää kuin pääsee paikasta A paikkaan B. Adrenaliiniryöppy hankitaan nykyisin siihen vartavasten rakennetuilla laitteilla, ympäristössä, jossa voi ajaa OIKEASTI kovaa.