Kauden 2008 tallipaikat

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Astraali sanoi:
Ei pahalla, mutta Brittien F3 ja joku yhdysvaltojen Star Mazda ovat hiukan eri tasolla. Eikä pelkästään hiukan.
Totta kai kyseessä ovat erilaiset sarjat, mutta tasaväkisillä autoilla kyllä hyvät ja nopeat kuljettajat erottuvat, vaikka tehoa olisikin vähemmän. Voin lähinnä vain verrata Chiltonin yhden kilpailuviikonlopun tulosta sveitsitär Natacha Gachnangin tuloksiin, joka kuitenkin ilmeisesti otti kauden päätteeksi osaa Audin DTM-testiin. Hyvistä kilpailutuloksistaan huolimatta (Portlandin sateessa toinen) Gachnang ei ensimmäisissä kisoissaan mahtunut kymmenen kärkeen aika-ajoissa. Chilton istui ensimmäistä kertaa autoon torstaina ja oli heti nopea.

Olkoon sarjat kuinka eri tasoilla tahansa niin silti kyseessä on mielestäni kova saavutus 16-vuotiaalta. Minä en vain näe mitään syytä haaskata hänen tai kenenkään muun aikaa tiputtamalla poika johonkin alempaan formulaan. Hänhän on ajanut jo prototyypeilläkin isoveljensä Tom Chiltonin kanssa. Siinä on ajokokemusta enemmän kuin moni saa kerättyä uransa viitenä ensimmäisenä vuotena. Ehkä Philippen ja Vettelin hyvät esitykset vaikuttavat arvosteluuni, mutta minusta 16-vuotias F3-autossa ei ole enää mitenkään erikoista. Jos rahkeet riittävät niin kahdessa vuodessahan pitäisi vähintään olla jo GP2:ssa, tai jos Fabion mallia seurataan, niin Chiltonin pitäisi olla jo tänä vuonna Champ Car – sarjassa harjoittelemassa vielä isommilla autoilla. :rolleyes:

Ja ettei ihan paikoilleen jymähdetä niin hieman uutisia rapakon takaa:

Frankie Muniz ajoi jo toisen testinsä PCM Junior-tallissa. Entinen US Racetronics hakee toista kuljettajaa Carl Skerlongin rinnalle ja Muniz lienee houkuttelevin vaihtoehto. Näyttelijänuorukainen vietti viime kauden päätöksessä Meksikon Champ Car –kisassa paljon aikaa PCM-tallin varikkotiloissa ja Tom Tyler antoi hänelle Dominguezin kanssa sarjaan palanneen Tecaten lippiksen, jota Muniz käytti ahkerasti.

Pacific F2000 – mestari Patrick Barrett sai palkintotestinsä PR1 Motorsportin kanssa. PR1 hakee uutta kuljettajaa SierraSierralle siirtyneen Jonathan Bomariton tilalle ja nyt jo kahdesti Atlantic-autoa testannut Barrett saattaa olla valittavien kuljettajien joukossa.

Dominick Muermans, Minardin sponsorin ja Robert Doornbosin managerin Harry Muermansin poika on ainakin joidenkin lähteiden mukaan tehnyt sopimuksen Condor Motorsportin kanssa Atlantic-sarjan ajamisesta. Viime vuonna Muermans ajoi kolme ensimmäistä kilpailua Pohjois-Amerikassa Eric Jensenin kalustolla.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CARTer sanoi:
Totta kai kyseessä ovat erilaiset sarjat, mutta tasaväkisillä autoilla kyllä hyvät ja nopeat kuljettajat erottuvat, vaikka tehoa olisikin vähemmän.
Mazdassa taitaa olla itse asiassa hivenen enemmän tehoa kuin kolmosessa. Starmazda.com kertoo, että Renesis-wankelista otetaan formulakäytössä ulos 240 heppaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Otto Hokkanen sanoi:
Mazdassa taitaa olla itse asiassa hivenen enemmän tehoa kuin kolmosessa.
Sekin vielä. Ovat siis vähintäänkin samalla tasolla. ;)

Alkavan kauden tallipaikoista: Champ Car - fanien yksi suosikki James Hinchcliffe palaa Forsythelle. Kaksi vuotta sitten tulokaskaudellaan osakilpailuvoittoon Portlandissa yltänyt Hinch testasi Sebringissä David Garzan kanssa. Hinch aloittaa jo kolmannen kautensa Champ Car Atlantic - sarjassa. Viime vuonna hän ajoi Sierra Sierran autolla. Hinchcliffe on myös Star Mazda - sarjan kasvatteja ja hän on edustanut myös Kanadan A1GP-joukkuetta. Numeroksi Hinch saa jälleen kerran kolmosen, eli saman, jolla hänen yksi suosikkikuljettajansa ajaa samassa tiimissä Champ Car -sarjassa.

Forsythen lehdistötiedote asiasta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
lara sanoi:

Vihdoinkin Champ Car Atlantic-sarja saa arvostusta suomalaisissa moottoriurheilupiireissä. Nyt sarjassa on jo kaksi nuorta kuljettajaa jahtaamassa kahden miljoonan dollarin apurahaa. Kaikkea hyvää Eric Bacherlart'n Conquest-tallille ja Juho Annalalle onnittelu upeasta valinnasta. Nyt ovat pojat menossa oikeaan paikkaan. Tuli kyllä täysin puun takaa, mutta aivan upeaahan tämä on. Nyt koulutusluokka sekä pääsarja Suomen televisioon ja sassiin. :ahem:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Vautsi, loistava juttu Annalalle :thumbup: Toivottavasti tämä tosiaan parantaa mahdollisuuksia saada Amerikan formulasarjat Suomen televisioon.
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Kova juttu!!

Ja äkkiä rahoihin kiinni! Champcar champ 2009 kuulostaa ihan hyvältä! Lara, sano juholle onnittelut mun ja muitten crazy ass Saaristen puolesta!

Ja sappa veljelles et sivut www.juhoannala.com kuntoon ja sassii!
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Astraali sanoi:
Minun käsittääkseni Juhon suoritukset ovat jo pelkästään Briteissä puhuneet puolestaan sillä ensimmäisellä kaudella sijoituksena 6. monien kokeneempien edellä (Juholla kokemusta vain FF:stä) ja vaikka tallitoverilta tulikin pataan hiukan niin silti pitää hattua nostaa.
Jos huomioidaan vain koko kauden ajaneet, niin Juhon taakse jäi kaksi kuljettajaa, joista ainakaan macaolainen Lou Meng Cheong ei ole koskaan menestynyt missään sarjassa.
Toisen kauden pronssi sitten olikin jo taattua tavaraa ja Juho pieksi tallitoveri Rodolfo Avilan mennen tullen ja oli yleiskilpailussakin usein vahvoilla.
2006 Nationalissa ei täyden sarjan kiertänyt muistaakseni kuin neljä kuljettajaa, joten siinä missä kuudes sija vaihtui kolmanteen, vaihtui myös kolmanneksi viimeinen toiseksi viimeiseksi :p
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Vihdoinkin Champ Car Atlantic-sarja saa arvostusta suomalaisissa moottoriurheilupiireissä. Nyt sarjassa on jo kaksi nuorta kuljettajaa jahtaamassa kahden miljoonan dollarin apurahaa. Kaikkea hyvää Eric Bacherlart'n Conquest-tallille ja Juho Annalalle onnittelu upeasta valinnasta. Nyt ovat pojat menossa oikeaan paikkaan. Tuli kyllä täysin puun takaa, mutta aivan upeaahan tämä on. Nyt koulutusluokka sekä pääsarja Suomen televisioon ja sassiin. :ahem:
Missähän lienee vika, kun apurahaa ei kannata käyttää? ChampCarin arvostuksessa vai itse apurahan käytännön toteutuksessa? Edelliskauden voittaja Matos kun on nähnyt järkevämmäksi siirtyä IRL:n kakkosluokkaan Indy Pro Seriesiin. Samaten hyvän tulokaskauden ajanut edellinen Atlantic-mestari Pagenaud on jäämässä ilman tallipaikkaa, kun rahoitusta ei omillaan löydy.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Missähän lienee vika, kun apurahaa ei kannata käyttää? ChampCarin arvostuksessa vai itse apurahan käytännön toteutuksessa?
Sinähän pidät Bourdais’ta diivana? Matos on kuitenkin ehkä suurin diiva jonka Champ Car – varikolta löysi. Hän ilmestyi kisoihin vaatien ja odottaen talliltaan vain voittoja. Jos niitä ei tullut, niin Mont Tremblantissa hänen sanottiin heitelleen tavaroitaan ja seuraavana viikonloppuna Torontossa hän meinasi kiilata tallitoverinsa Hinchin seinään aika-ajoissa. Onneksi hän tyytyi vain pilaamaan kanadalaisen nopeimman kierroksen.

Champ Car lupasi vuonna 2005 antaa Atlantic-mestarille tukea saadakseen mahdollisuuden ajaa isoilla autoilla seuraavana vuonna. Zwolsman sai mahdollisuutensa jo Meksikossa ja ajoi koko kauden 2006 Conquestilla. Ilman apurahaa. Pagenaud’lla oli Walkerin tuki jo Atlantic-sarjasta asti ja hän nousi vaivatta sarjaan viime vuonna. Hän tulee myös löytämään paikan tänä vuonna, joten sitä ei kannata murehtia.

Missä sitten oli vika Matosin kohdalla? Kuten sanoin hän on diiva, eikä vika ollut Champ Car - päättäjien. He kyllä yrittivät parhaansa.
Matosille tarjottiin ensin Rocketsports-paikkaa, mutta mies kieltäytyi. Sitten Eric Bacherlart’n kerrottiin lähestyneen brassin manageria, joka ei ollut vieläkään innoissaan. Matosin manageri marssi Kalkhovenin ja Forsythen puheille vaatien paikkaa hyvästä tiimistä. Joko Newman/Haas/Laniganilta tai Forsytheltä. NHL ei ollut lainkaan kiinnostunut, sillä heillä oli kädet täynnä saada Wilson irti sopimuksestaan Pettitin kanssa.
Derrick Walker yritti neuvotella Matosin managerin kanssa, mutta joidenkin huhujen mukaan he olivat jo ehtineet uhata Kalkhovenia ja Forsytheä oikeustoimilla, mikäli eivät saa kahta miljoonaa mukaansa muualle. Walker yritti kuitenkin loppuun asti saada Matosin kanssa sopimuksen, mutta kunnian ollessa kyseessä valitsivat he kunniattoman vaihtoehdon ja Matosin urakehitys ottaa tänä vuonna askeleen taaksepäin. Samalla huhut Tony Kanaanin tyytymättömyydestä ja lopettamisesta vahvistuvat, sillä hänen suojattinsa Jamie Camaran piti olla paalupaikalla AGR:lta seuraavaksi aukeavaan paikkaan. Tilanteesta tekee tukalan myös se, että Matosin manageri on sama, joka hoitaa Marco Andrettin asioita.

Champ Car – presidentti Steve Johnson lupasi sarjan tarkistavan apurahaan liittyvät ongelmat, mutta mikäli sarjakakkonen Frank Perrera, joka purki alustavan sopimuksensa Forsythen kanssa löydettyään omien sanojensa mukaan paremman istuu ensi vuonna Long Beachissä lähtöruudukossa, niin sittenhän me tiedämme missä Matosin kanssa oli ongelmia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Sinähän pidät Bourdais’ta diivana?
Jossain määrin, mutta miten se nyt mihinkään liittyy?

Ottamatta kantaa Matosin persoonaan, oletko sitä mieltä, että hänen olisi mukisematta kannattanut hyväksyä paikka Rocketsportsilla tai Conquestilla, jotka kumpikaan eivät kuitenkaan kärkitiimejä ole? Diiva tai ei, kuskin on tajuttava myös vaatia asiallista kalustoa näissä tilanteissa jos oikeasti mielii urallaan jotain saavuttaa. Se, mitä Matos kertoi mahdollisen ChampCar-sopimuksen ehdoista (ei palkkaa eikä kulukorvauksia tai mitään lupausta jatkosta) sai hänen liikkeensä vaikuttamaan minusta jopa jokseenkin fiksulta ottaen huomioon, että AGR-sopimus mahdollistaa paitsi tulot, myös IRL- tai ALMS-jatkon vuoden päästä. ChampCarin kannalta näyttää joka tapauksessa varsin ikävältä, ettei kykysarjan mestaria saadakaan mukaan pääsarjaan tukipaketin kovasta suitsutuksesta huolimatta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Jossain määrin, mutta miten se nyt mihinkään liittyy?
Pohjustusta siille mitä halusin kertoa Matosin persoonasta.

Champ Car Atlantic-sarjan tarkoitus on tarjota nuorille kuljettajille paikan hioa taitojaan Amerikan hienoimmilla kilpa-areenoilla Champ Car – viikonloppujen yhteydessä. Tämän lisäksi Champ Car lupasi auttaa Atlantic-mestaria nousemaan ylöspäin. Tämä mahdollisuus annettiin Matosille, joka kieltäytyi siitä ei-niinkään-kohteliaasti. Champ Car teki kaikkensa, jotta Matos olisi mukana, tarjosi tälle jopa ajopaikkaa kahdesta eri tiimistä. Matos ei ole mikään Paul Tracy, jonka mielen mukaan pitäisi päättäjien kulloinkin tanssia. Järjestikö Ecclestone Rosbergille hyvän paikan tämän voitettuaan GP2-mestaruuden? Ei, paikka ostettiin Williamsilta. Mikäli Toyotalla olisi ollut sopimus Ralf Schumacherin kanssa, niin Glock ei ajaisi tänä vuonna ykkösissä. En usko että heistä kumpikaan meni Bernardin puheille vaatien paikkaa Ferrarilta.

Champ Car - kuljettajat ovat palkkakuopassa, tämä ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä kenellekään. Varsinkaan Matosille tai hänen managerilleen. Silti täsmälleen samassa tilanteessa kaksi nöyrää nuortamiestä valitsivat eri tien kuin Matos. He ajoivat Amerikan nopeimmilla formuloilla seuraavana vuonna kuten oli luvattu. Matos leikkii mieluummin hengellään pikkuformuloissa. Voimia siitä hänelle. Brassi oli kuitenkin vain Atlantic-mestari, ei mikään maailman ykkösnimi, joten mikäli vielä palkintorahavaatimuksen olisinkin hyväksynyt, niin sarjan pienemmiltä tiimeiltä suurta palkkaa odottavan täytyy kyllä olla hieman vinksahtanut käsitys itsestään ja omasta arvostaan. En muuten toisi tätä esille, mutta tämä sopii siihen kuvaan, jonka olen Rafasta saanut.
Bobakki sanoi:
oletko sitä mieltä, että hänen olisi mukisematta kannattanut hyväksyä paikka Rocketsportsilla tai Conquestilla, jotka kumpikaan eivät kuitenkaan kärkitiimejä ole?
Zwolsman ja Pagenaud ottivat mitä heille tarjottiin ja Walker yritti loppuun asti tarjota samaa kuin ranskalaiskuljettajalle vuotta aiemmin. Silti Matos päätti lähteä muualle. Ikävä juttu Champ Car - sarjan kannalta, mutta tämä ei ole se isku, joka katkaisee kamelin selän kuten negatiivisuusnasset antavat ymmärtää.
Toivottavasti Matos on iloinen uudessa kodissaan ja toivottavasti hänen egonsa mahtuu samaan tiimiin Andrettien kanssa :D
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Astraali sanoi:
Pitkäsen Seppo kirjoittaa jälleen "loistavia" uutisiaan ja tällä kertaa tulilinjalle on osunut Annala.

"Iltasanomat kertoi eilen netissä, että lapualainen Juho Annala oli käynyt rapakon takana Houstonissa testaamassa Conquest-tallin F Atlantic-autoa. Jutun Litovaara-niminen tekijä on ilmeisesti huumorimiehiä, sillä hän väittää Annalan menestyneen aikaisemmin loistavasti Englannissa.
Asiantuntijat toki muistavat ja tietävät, mitä brittiradoilla tapahtui."
Seppo Pitkänen :thumbdown
Pitkänen on taas vireessä! Pitäiskö sille pistää joku virus sen sivuille?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Järjestikö Ecclestone Rosbergille hyvän paikan tämän voitettuaan GP2-mestaruuden? Ei, paikka ostettiin Williamsilta. Mikäli Toyotalla olisi ollut sopimus Ralf Schumacherin kanssa, niin Glock ei ajaisi tänä vuonna ykkösissä. En usko että heistä kumpikaan meni Bernardin puheille vaatien paikkaa Ferrarilta.
Tämähän on loistovertaus. F1-paikka on ihan jotain muuta kuin ChampCar-paikka ja GP2-voittajalle ei ole luvattu minkäänlaista tukea kuninkuusluokkaan pääsyyn.

Champ Car - kuljettajat ovat palkkakuopassa, tämä ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä kenellekään. Varsinkaan Matosille tai hänen managerilleen. Silti täsmälleen samassa tilanteessa kaksi nöyrää nuortamiestä valitsivat eri tien kuin Matos. He ajoivat Amerikan nopeimmilla formuloilla seuraavana vuonna kuten oli luvattu. Matos leikkii mieluummin hengellään pikkuformuloissa. Voimia siitä hänelle. Brassi oli kuitenkin vain Atlantic-mestari, ei mikään maailman ykkösnimi, joten mikäli vielä palkintorahavaatimuksen olisinkin hyväksynyt, niin sarjan pienemmiltä tiimeiltä suurta palkkaa odottavan täytyy kyllä olla hieman vinksahtanut käsitys itsestään ja omasta arvostaan. En muuten toisi tätä esille, mutta tämä sopii siihen kuvaan, jonka olen Rafasta saanut.
Vaatiko se nyt sitten tosiaan huimaa palkkaa? Edelleen ihan aavistuksen yleisemmin tarkasteltuna ChampCar näyttää tällä hetkellä lähinnä pysäyttävän urakehityksen hyvilläkin otteilla (Philippe nyt räikeimpänä esimerkkinä, eikä ne kaksi nöyrää nuortamiestäkään näytä ihan mahtavassa tilanteessa olevan), joten en täysin ymmärrä tuohtumustasi valita toisin erityisesti jos jatko on niin epävarma kuin Matosilla olisi ollut.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Tämähän on loistovertaus. F1-paikka on ihan jotain muuta kuin ChampCar-paikka ja GP2-voittajalle ei ole luvattu minkäänlaista tukea kuninkuusluokkaan pääsyyn.
Jotta GP2 ei olisi heti kuolla kupsahtanut samaan merkityksettömyyteen kuin F3000 niin tällaisesta oli ainakin puhetta ja nähdäkseni se on toteutunutkin.
Bobakki sanoi:
Vaatiko se nyt sitten tosiaan huimaa palkkaa?
Tällaisen käsityksen minä olen saanut. Vaatihan Bobby Rahalkin pojalleen kuusinumeroisia lukuja ja heidän onnekseen Newman/Haasilla oli käyttöä uudelle kakkoskuljettajalle, josta tulisi pian Bourdais’n seuraaja McDonalds-autoon. Matosin manageri tuskin oli tottunut pienestä mitättömiin summiin, kun hänen listallaan kuitenkin on nimiä kuten Marco Andretti ja Sam Hornish Junior, joka saa elantonsa nykyään muuten... Aivan oiken, NASCARista :rolleyes:
Bobakki sanoi:
en täysin ymmärrä tuohtumustasi valita toisin erityisesti jos jatko on niin epävarma kuin Matosilla olisi ollut.
Sinähän se kyseenalaistit apurahan järkevyyden ja toimivuuden, minä vastasin siihen. Katsotaan kuitenkin faktoja: Sen tarkoitus oli olla hyvän tahdon osoitus Atlantic-mestareille tämän etsiessä paikkaa ja mahdollisuutta nousta ylöspäin. Ajaa mukava vuosi Champ Car – sarjassa ja sitten etsiä töitä omin päin. Tähän asti yksi kuljettaja käytti sen hyväkseen, toinen ei. Perreralla olisi käyttöä kahdelle miljoonalle, Matosilla egoineen ei ollut. Mansellin pojat tulivat Amerikkaan vain apurahan toivossa eli minusta järjestelmä toimii, kuten on luvattu ja mainostettu, sinusta ei.

Mitä tulee sitten siihen mitä tapahtuu, kun voittopalkinto on käytetty niin kukaan ei ole koskaan sanonutkaan, että rahoituksen hankkiminen tai jatkaminen esimerkiksi Champ Car – sarjassa olisi helppoa. Kuitenkin löytyy ihmisiä, jotka pystyvät kummankin tekemään. Bruno, Oriol ja Tag hyvinä esimerkkeinä. Ja Philippehän tuli lopulta takaisin ja sai sponsorituloista palkkansakin. Ei kuusinumeroisia lukuja, mutta kuitenkin.

Niin mukavaa kuin onkin keskustella Pohjois-Amerikan formulasarjoista ja nähdä kiinnostusta vielä löytyvän, niin tämä alkaa käydä vanhaksi. Tässä aiheessa ei ole mitään maata mullistavan negatiivista. Champ Car teki nähdäkseni kaiken mikä oli tilanteessa mahdollista ja Matos agentteineen teki oman päätöksensä ja otti paikan Hondan tehdastiimistä. Good Riddance. Hänen tilallaan saamme nähdä Champ Carin ratissa jonkun muun nuoren kuljettajan. Elämä ja Champ Car - sarja jatkuu, se ei Matosiin lopu. Ei vaikka hän uuden päällikkönsä kartanon myyntikylttejä pystyttäessä niin luulisikin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Jotta GP2 ei olisi heti kuolla kupsahtanut samaan merkityksettömyyteen kuin F3000 niin tällaisesta oli ainakin puhetta ja nähdäkseni se on toteutunutkin.
Nicolla ja Lewisillä oli suhteet tuleviin F1-talleihinsa olemassa jo ennen GP2-voittoaan. Glockin F1-sopimus ei ollut lainkaan varma mestaruudesta huolimatta. Mitään virallista yhteyttä F1:llä ja GP2-luokalla ei ole, eihän jälkimmäinen edes ole FIA:n hallinnoima sarja. Mistään "stipendisysteemistä", jolla rahoitettaisiin nousua ei ainakaan ole kyse.
 
Ylös