Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Aika tarkkaan ovat tietäneet että Kiminkin kone laukee. Eli se iltasanomissakin ollut tieto että kone oli hajonnut testipenkissä pitänee paikkans.

Toivottavasti löytä vät syyn. Ja toivottavasti se on aliaankkijan pettänyt laaduntarkkailu. (Muiden tallien Ferrarin koneissa ei vielä ole esiintynyt) Voivat joutua pudottamaan tehoja. :nope:


A statement from Ferrari said that the team were wary of Raikkonen's engine situation in the wake of Massa's failure.

"The engineers were aware of a potential risk in general terms with the 056 engine fitted to Kimi's car, which was on its second race, given that the con rods were part of the same batch used on Felipe's engine," said a statement.

"Changing the engine on Kimi's car would have seen the Finn start from far down the grid at a track where it appeared that overtaking was impossible, proving it's not enough to bring Formula One to a street circuit in a fantastic location to produce spectacular racing."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70079
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Ihmettelen suuresti, kuinka ennen kautta jokaikinen kausi-ennakko , "asiantuntija" ja jopa Kimi itse kertoi, kuinka tämän kauden auto sopii huomattavasti paremmin hänen ajotyylilleen, koska auton suunnittelussa oli otettu hänen toiveita paremmin huomioon.
Jossain on varmaankin ryssitty koska näin ei taida olla...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ihmettelen suuresti, kuinka ennen kautta jokaikinen kausi-ennakko , "asiantuntija" ja jopa Kimi itse kertoi, kuinka tämän kauden auto sopii huomattavasti paremmin hänen ajotyylilleen, koska auton suunnittelussa oli otettu hänen toiveita paremmin huomioon.
Jossain on varmaankin ryssitty koska näin ei taida olla...
Aatella ja kun on Kimin toiveiden mukaan tehty kärry niin Massalla kulkee kovemmin kuin koskaan. Kertoo ilmeisesti kavereiden ulosannista jotain?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Väitteen mukaan Ferrarin nykyinen ohjain. Kumman kuskin ei varmuutta...

Onko noi napit 7 ja 17 olleet aikaisemmin kun en muista?




 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Väitteen mukaan Ferrarin nykyinen ohjain. Kumman kuskin ei varmuutta...

Onko noi napit 7 ja 17 olleet aikaisemmin kun en muista?
[/IMG]
Kyllä Ferrarin ratissa on jo vuosia ollut ratin molemmilla puolilla kolme tuollaista pyöritettävää säädintä. Värit on vaan muuttunut vuosien varrella.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Niimpä näkyy toimintojen olleen samanlaiset ainakin kauden alusta.

Näkyy kuitenkin Kimin ratissa olevan vapaa nappulan ympärillä uusi alumiininen suojakehys niin että vapaata ei niin helposti vahingossa paina.... niinkuin joillekin on tapahtunut...

Muutenkin noi väännettävät säätimet näyttävät vaihtavan paikkaa pitkin kautta ja ovat eripaikassa Massalla ja Kimillä...

 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niimpä näkyy toimintojen olleen samanlaiset ainakin kauden alusta.

Näkyy kuitenkin Kimin ratissa olevan vapaa nappulan ympärillä uusi alumiininen suojakehys niin että vapaata ei niin helposti vahingossa paina.... niinkuin joillekin on tapahtunut...

Muutenkin noi väännettävät säätimet näyttävät vaihtavan paikkaa pitkin kautta ja ovat eripaikassa Massalla ja Kimillä...

Tuo N -nappi näyttää siltä, että se ei ole mikään on/off nappi. Eli voisko siinä olla kytkin samalla jota voi luistattaa..?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tuo N -nappi näyttää siltä, että se ei ole mikään on/off nappi. Eli voisko siinä olla kytkin samalla jota voi luistattaa..?
Bf katkaisialla (keltainen keskellä) voi ainakin säätää kohtaa missä kytkin ottaa kiinni....

S8 nappikin näyttää olevan tässä ratissa eri paikassa ja eri kokoinen? S8 ja S9 napin toiminnat on jotain valinnaisia joten tarkkaa tietoa mulla niistä ei ole..

Muuten näyttää vastaavan Kimin rattia alla..



Väittämän mukaan Felipen sompa...

Näyttää näpläävän enemmän tota vääntö nappia (valkoinen 7) kun Kimi?



Ja Kimin... mutta Monzan ratti erilainen, samoin kuin ja aikaisemmin alla oleva kuva...

 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Paitsi että Ferrarin moottorit näyttävät kestävän taas (Massalla 2 kisaa) läpäisi kone myös tarkastuksen...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/09/710057
Tai sitten ei kestä :)

Huvittavaa, että Ferrari alkaa nyt etsimään syitä renkaiden lämpöjen puutteeseen. Eihän siinä mennytkään kuin 2/3 kautta, että ongelmaan oikeastaan aletaan puuttumaan.

Kausi alkaa olemaan taputeltu jo. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tai sitten ei kestä :)

Huvittavaa, että Ferrari alkaa nyt etsimään syitä renkaiden lämpöjen puutteeseen. Eihän siinä mennytkään kuin 2/3 kautta, että ongelmaan oikeastaan aletaan puuttumaan.

Kausi alkaa olemaan taputeltu jo. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä.
Vaikka muakin harmittaa tuo Ferrarin tilanne -etenkin Kimin vuoksi, niin silti: Miten he olisivat voineet tehdä ongelmalle alkukaudesta jotain, kun keleistä johtuen tällaisista ongelmista ei ollut tietoakaan. Ongelmahan koskee varsinaisesti vain viileää sadekeliä, joskin viileä keli ja kovemmat renkaat ovat myös jossain määrin ongelmallisia. Ehkäpä sille olisikin voinut tehdä jotain. Siitä nyt oli ainakin selviä oireita Kimillä, kun ei saanut renkaita oikeaan lämpötilaan useissa aika-ajoissa. Varmasti kaikenlaista on yritelty, mutta jotenkin vaan Mclaren on mennyt kehityksessä ohi. Mclaren on sellainen yleishyvä aina, Ferrari todella paljon spesifimpi. On täysin säästä kiinni, kumpi auto on niskan päällä, mikä on varsin erikoinen tilanne.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Tai sitten ei kestä :)

Huvittavaa, että Ferrari alkaa nyt etsimään syitä renkaiden lämpöjen puutteeseen. Eihän siinä mennytkään kuin 2/3 kautta, että ongelmaan oikeastaan aletaan puuttumaan.
Mikäli oikein muistan, Kimi taisi sanoa Mclarenilta lähdettyään Ferrarille, että Mclarenilla ei reagoitu mihinkään ja olo oli ihan kuin olisi puhunut seinille. Näyttää Ferrarillakin kestävän muutokset tai sitten siellä ei vain osata. Vieläköhän olisi samaa mieltä. ;)

Saa nähdä tapahtuuko mitään, onneksi ensi vuonna F1 muuttuu paljon. Ehkäpä sitten on otettu Kimin ajotyyli huomioon jo suunnittelupöydällä.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tai sitten ei kestä :)

Huvittavaa, että Ferrari alkaa nyt etsimään syitä renkaiden lämpöjen puutteeseen. Eihän siinä mennytkään kuin 2/3 kautta, että ongelmaan oikeastaan aletaan puuttumaan.

Kausi alkaa olemaan taputeltu jo. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä.
Ei se varmaan ole ihan noin yksioikoista. Kyllähän Ferrarilla ollaan varmaan tiedetty lähes ensimmäisistä kisoista saakka, että tallin autolla on varsin vaikea saada niitä kovempia rengasseoksia toimimaan "oikein", varsinkaan kylmissä olosuhteissa ja Kimin ajotyylillä. Ongelma on siis luultavasti tiedostettu jo pitkään, mutta nyt se vasta myönnetään julkisuudessa.

Ja on varmaan jo yritetty korjata useaan otteeseen. Mutta mitenkäs korjaat tuollaisen ongelman, joka ei varsinaisesti esiinny kuumissa olosuhteissa eikä pehmeillä seoksilla, mutta pahenee kylmissä olosuhteissa kovilla seoksilla. Kun usealla edelliskaudella osakilpailut on yleensä ajettu ainakin näin suomalaisen mittapuun mukaan enemmän kuumassa kuin kylmässä säässä, niin varmaankin tuo renkaiden käyttökelpoisuuden parantaminen ja toimintaikkunan kasvattaminen on ollut pitkään autonkehityksessä kakkos- tai kolmosprioriteettina, vaikkakin aika laaja-alaisena sellaisena.

Kylmissä olosuhteissa koettu häviö on ehkä määritelty pelkäksi tilastotappioksi, joka on esiintyy aina jossain muodossa. Nyt nämä Monzan alle 15 asteen olosuhteet varmaan edesauttoivat sitä, että ongelma oli helppo rajata renkaista ja olosuhteista riippuvaiseksi ja julkistaa virallisesti. Ja tietysti italialaisella tallilla on aina hieman enemmän menestyspaineita kotiradalla, joten huonolle tulokselle etsitään syitä paljon herkemmin.

Sitä minä tässä varmaan yritin sanoa, että ei siellä Ferrarillakaan ihan tyhmiä olla. Mutta yllättävän vaikean ongelman ovat saaneet kehitettyä itselleen. Ja ovat vielä antaneet sen pahentua parin kauden ajan. Auton suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon heti ensimmäisenä se, että sen tulee toimia mahdollisimman hyvin kaikissa olosuhteissa ja kaikilla radoilla. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen, kun nuo perusteet ovat kunnossa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sitä minä tässä varmaan yritin sanoa, että ei siellä Ferrarillakaan ihan tyhmiä olla. Mutta yllättävän vaikean ongelman ovat saaneet kehitettyä itselleen. Ja ovat vielä antaneet sen pahentua parin kauden ajan. Auton suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon heti ensimmäisenä se, että sen tulee toimia mahdollisimman hyvin kaikissa olosuhteissa ja kaikilla radoilla. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen, kun nuo perusteet ovat kunnossa.
Ääh, sillä mitään väliä ole, kunhan mennään tuulitunnelissa ihanneoslosuhteissa lujaa. :)
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Tuohon renkaiden lämpötilaan ja toimintaan vaikuttaa varmaan auton painonjakuma, jousitusgeometria, eturenkaiden osalta varmaan osittain siiven muoto ja virtaukset, joten niitä nyt ei ole kovin helppo mennä sörkkimään, parhaassa tapauksessa joutuu muuttamaan auton tukirakennetta että saa uudet kiinnityskohdat. Tämäkään ei tietenkään vielä välttämättä tarkoit että ongelma korjaantuisi, vaan siitä saattaa ilmetä uusia ongelmia renkaan liikkeen, sortokulmien ja kontaktipinnan kanssa, etenkin pyörien liikkuessa. Joten ei nyt mikään ihan läpihuutojuttu ole. Kimin kohdalla muutenkin ilmesesti suurin ongelma ei ole renkaiden toimiminen vaan se, ettei ajotuntuma ole sellainen kuin kimi haluaa, eli hän ei tunne autosta sen menoa sillai kuin haluaisi joten joutuu ajamaan enemmän mututuntumalta kuin varsinaisesti fiiliksen mukaan hakemalla rajoja. Tämä taas johtuu käsittääkseni siitä etteivät Kimille otolliset säädöt saa renkaita toimimaan käytännössä ollenkaan joten niiden suhteen joudutaan tekemään kompromisseja jotta saadaan edes jonkinlainen tulos. Massan ajotyylille taas nämä säädöt sopivat täydellisesti. Mielenkiintoista nähdä millainen ratkaisu ferrarilla ensi vuonna noiden tekijöiden suhteen tehdään kun kuskit tarvitsevat perjaatteessa päinvastaiset autot, Massan auton voisi olettaa Kimimäisillä säädöillä kuluttavan renkaita suht nopeasti
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ettei vaan Bahrainissa testaaminen alkukaudesta antanut harhakuvaa siitä missä mennään?

Vaihtelevissa oloissa autoa ei pysty kunnolla testaamaan, eli se on ihan säkää miten hyvä auto toimii varsinkin muuttuvissa olosuhteissa. McLaren ei kärsi selkeästi muuttuvista olosuhteista niin paljon kuin Ferrari.

Ferrarin etuna pidetty vähäisempi renkaiden kulutus on kääntynyt näillä viileillä keleillä heitä vastaan. Tietty siihen vaikuttaa Bridgestonen rengasvalinnat, jotka ovat myös syöneet Ferrarin nk. etumatkaa.

Turha jossitella, tosiasia on se, että kokonaisuutena Ferrari on jäänyt McLarenille kehityksessä selkeästi. Siihen osaltaan on syynsä myös siinä, että Kimi on paininut ongelmien kanssa.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Niin... Jos muistini toimii vielä, niin alkukaudesta hihitettiin Hamiltonille, kun se räyhäs renkaansa aina romuksi. Ferrari rinta rottingilla mainosti, että meidän auto ei kuluta renkaita yhtään.

Hieman on asetelma muuttunut. Tosin tuntuu nykyään myös siltä, että joka viikonloppu sataa Formula ykkösissä sekä MotoGP:ssä tai vähintäänkin on erittäin kylmä.

- Koo
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siinä on myös sellainen juttu, että McLarenilla ollaan osattu käyttää hyödyksi sitä tilannetta, että renkaat kuluu ja lämpiää helposti. Yksi harvinaisuus on sellainen mitä ei olla aikoihin nähty, niin kolmen stopin taktiikka Lewisin suorittamana. Ja syy oli Lewisin ajotyyli, joka kulutti renkaat.

Jos vähä korjaan itseäni, niin McLarenilla ollaan Lewisin kohdalla osattu käyttää tuota ominaisuutta hyväksi. Heikillä ei tunnu sujuvan ja osittain hän on sen myöntänytkin, että itsellä on korjaamista, jotta pääsee Lewisin kans samalle viivalle.

Ferrarilla ei mielestäni olla osattu hyödyntää sitä, ettei heidän renkaat kulu. Onko sitten ollut mahdollistakaan mutta luulen, että hieman erilaisilla taktiikoilla olisi saattanut olla mahdollista tehdä hieman eroa joissakin tapauksissa.

Melkein olettaisin, että Kimillä kulkisi huomattavasti paremmin jos Ferrari hieman enemmän niitä renkaita kuluttaisi.

Nythän Kimi tietty heitti myös tuon jarruongelman esille. Lähinnä sen, ettei pääse lämmittämään kylmällä renkaita kunnolla kun ei vois jarruttaa kunnolla. Eli ei se ongelma ole niin yksinkertainen mitä maallikko luulisi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Niin... Jos muistini toimii vielä, niin alkukaudesta hihitettiin Hamiltonille, kun se räyhäs renkaansa aina romuksi. Ferrari rinta rottingilla mainosti, että meidän auto ei kuluta renkaita yhtään.

Hieman on asetelma muuttunut. Tosin tuntuu nykyään myös siltä, että joka viikonloppu sataa Formula ykkösissä sekä MotoGP:ssä tai vähintäänkin on erittäin kylmä.

- Koo
Jospa se onkin tuossa se syy miksi ne renkaat ovat nykyään niin kovat? Hieman samankaltaista ajatusta voi viljellä Alonson kahdesta mestaruudesta. Olikos se niin että Ranskalainen auto ja Ranskalaiset renkaat:)
 
Ylös