Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Esitellään sunnuntaina Fioranossa. MTV3 MAX -kanavan viiden minuutin lähetys julkistamistilaisuudesta alkaa klo 21.40.

Joko on vuotanut kuvia, nopeasti löysin jonkun shoppailun:

 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Kyhmyniska. Mustat siivet olis kyllä todella jees.
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
Odotan innolla. Ton kuvan tyylinen kelpais hyvin :)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tomacu sanoi:
Onkohan tuossa nyt toleranssit varmasti kohdallaan? :doubtful:
No ei oo ainakaa turhia härpäkkeitä ponttoonin päällä.

Tuo eka kuva oli tosiaan jokin shoppi, ja luultavasti jonkun haave tulevasta Ferrarista. Olisi aika mielekästä nähdä keltaisella kirjoitettu Bridgestone..
Hieno tuo joka tapauksessa on..
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Toi eka Ferrari kun tulisi niin ai jumalauta. :p
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
J.Hunt sanoi:
Esitellään sunnuntaina Fioranossa. MTV3 MAX -kanavan viiden minuutin lähetys julkistamistilaisuudesta alkaa klo 21.40.

Joko on vuotanut kuvia, nopeasti löysin jonkun shoppailun:

Näyttää nopeelta, vaikkei välttämättä oiskaan justiinsa tollanen... :D :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
IceManFani sanoi:
Näyttää nopeelta, vaikkei välttämättä oiskaan justiinsa tollanen... :D :D

Aika mielenkiintoinen viritys kieltämättä. Aika Larenmaiset ponttoonit- uskoisin, että Ferkku pysyttelee hieman pyöreämmissä linjoissa. Oikeastaan tuo näyttää enempi punaiseksi maalatulta Larenilta. :doubtful:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
Aika mielenkiintoinen viritys kieltämättä. Aika Larenmaiset ponttoonit- uskoisin, että Ferkku pysyttelee hieman pyöreämmissä linjoissa. Oikeastaan tuo näyttää enempi punaiseksi maalatulta Larenilta. :doubtful:
Näin on. Ferrarin autot ovat olleet erittäin selkeälinjaisia vielä 2000-luvulla, kun aerodynamiikka on monimutkaistunut rajusti. McLarenin tekeleet ovat olleet yleensä sieltä skaalan toisesta päästä. En usko että uusi Ferrari on noin "siivekäs", mutta on tuossa muutamia luultavasti mukana olevia juttuja kuten tuo matalampi & lyhempi nokka.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Julkaistu 4.1.2008 22:27:52 (Päivitetty 4.1.2008 22:49:39)

TS

Laihempi Ferrari maksimoi ilmavirrat

Turun Sanomat, Maranello

PAOLO FILISETTI

Maaliskuussa käynnistyvällä F1-kaudella merkittävimmät tekniset sääntömuutokset rajoittuvat elektroonisten ajoapujen karsimiseen sekä siirtymiseen kaikille talleille saman valvontajärjestelmän käyttöön moottori- ja vaihteistopuolella.

Käytännössä siirtymä viime kaudesta uuteen tuo uusiin autoihin vain perusteellista evoluutiota vuonna 2007 käytetyistä malleista. Erityisesti tärkeässä aerodynamiikassa keskitytään vain tiettyjen osa-alueiden hiomiseen ja tehostamiseen.

Viime vuonna mestaruuden voittanut Ferrarin F2007 -auto kävi lävitse jatkuvaa kehitysohjelmaa koko kauden ajan. Varsinkin sen aerodynaamiset jalostukset tuottivat tulosta.

Sama trendi jatkuu myös sunnuntaina esiteltävässä uudessa F2008-autossa, joskaan sen uusimmat hienoudet eivät varmasti vielä ole näkyvillä ensimmäisenä näyttelypäivänä. Silloin median eteen tuodaan vielä viime vuoden autolle kehiteltyjä ratkaisuja.

Viime vuonna Ferrari keskittyi pariin pääalueeseen kehitystyössään. Yksi oli moottorikate (1), jonka avulla parannettiin ilmavirtausta takasiivekkeeseen. Toinen kohta oli eturipustuksessa ja -renkaissa umpinaisine vanteineen, joiden vaikutus tehosti merkittävästi (2) ilmanohjaimia sivuponttoonien edessä. Tämä vakautti koko auton aerobalanssia.

Tänä vuonna pyritään auto pitämään mahdollisimman vakaana vähentämällä sen herkkyyttä aerokuorman siirtoihin.

Peräpää

Luistoneston kieltäminen pakottaa takaripustusten yleiseen hienosäätöön mekaanisen pidon lisäämiseksi. Samaan aikaan hyvin luultavasti siivekkeiden kulmat muutetaan korkeammiksi rataan painavan downforce-voiman kasvattamiseksi.

Ferrarin pääsuunnittelija Nikolas Tombazis on kertonut keskittyneensä auton kehittämiseen erityisesti hitaammille radoille, joilla F2007 ei viime kaudella ollut kaikkein kilpailukykyisin. Traction - vetovoima - on elintärkeää hitaissa mutkissa, mutta luistoneston poistuessa heikkenee merkittävästi.

Siivekekulmien kasvattaminen heikentää auton peräpään tehokkuutta. Tämän Maranellon miehistö pyrkii kompensoimaan ultrakompaktilla vaihdelaatikolla, minkä ansiosta uudesta Ferrarista tulee laihempi ja perältään jopa entistä matalampi.

Etupää

Jäähdytyksen tehokkuus ei tule ongelmaksi edes kapeammilla sivuponttooneilla - kiitos täysin uudistetun etupään aeropaketin.

Tasapainottaakseen takasiiven kasvaneen kulman myös etuosaa säädetään samalla lailla. On odotettavissa, että F2008 saa uudistetun etusiiven vasta ensimmäisen testijakson jälkeen. Etusiipeen on tulossa lisäprofiili tähän asti käytetyn kahden erillisen elementin sijasta.

Lisäprofiilin päätarkoitus ei ole niinkään lisätä downforce-voimaa, vaan mankeloida ilmanvirtaukset tehokkaammin sivuponttooneihin sekä lisäämällä ilman määrää että parantamalla sen laatua jäähdyttimiin. Tällä ratkaisulla ponttoonien alue saadaan pienemmäksi kuin 2007-autossa.

Akseliväli

Tietoomme tullut Ferrarin salaisuus on, että uuden auton akseliväli on lyhyempi kuin mitä F2007 käytti. Kun punaisilla autoilla oli viime kaudella koko sarjan pisin akseliväli, nyt se on kymmenisen senttiä lyhyempi Kimi Räikkösen ja Felipe Massan uusissa Ferrareissa. Tämä merkitsee, että myös painajakautuma on erilainen.

Painopiste sijoittuu enemmän auton keskelle kuin viime vuosien tapaan etuosaan. Tällä uudistuksella Tombazis uskoo auton toimivan merkittävästi paremmin hitaissa mutkissa.

Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mielenkiintoista. Toivottavasti sunnuntaina nähtävässä Ferrarissa edes runko olisi se "uusi". Eli vaikka piilottelevat etusiipeä tms, niin kai se runko ja muu body aero on näkyvillä, ja väritys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Wilpuri sanoi:
Niin, tämähän on sen saman turkkilaisen graafikon(?) märkiä päiväunia, joita on nähty aikaisempinakin vuosina. Nättiä grafiikkaa mies kyllä osaa tehdä, mutta kovin paljon todellisuuden kanssa hänen visioillaan ei ole tekemistä. Jo mustan määrä kertoo sen.

Itsekin kyllä mielelläni näkisin Ferrarissa mustat siivet.
 
Ylös