Mclaren Mp4-23

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Sehän on selvää että McLaren panostaa nyt Hamiltoniin mutta miksi? Oppiiko ja mukautuuko hän nopeammin muutoksiin kuin Heikki? Hamilton on kuitenkin pistekärjessä niin kannattaako tehdä samoin kuin viimekaudella? Jos viimekaudella olisi panostettu jompaankumpaan edes vähän enemmän olisi kuljettajan mestaruus taatusti Larenilla. Itse puollan sitä että tallin sisällä saa ajaa kilpaa mutta kun kauden loppu lähenee(-07) ja molemmat ovat suht tasapisteissä ja kilpailevan tallin kuski myös niin eikö siinä vaiheessa kannattaaisi jo pedata mestaruutta jommallekummalle. Viimekaudella niin ei tehty ja tulos oli tietenkin hyvä meidän kannalta mutta Larenin kannalta ei. Nyt kun Heikki ei ole löytänyt sitä vauhtia niin hän voi ainoastaan auttaa tallia saamaan mahd.paljon pisteitä koska näyttää siltä että Hamilton ajaa nopeammin poikkeuksetta kisassa kuin kisassa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
JOS ecussa on riittävästi muistipaikkoja että saataisiin radan jokaiselle mutkalle oma tehokäppyrä määriteltyä, niin homma on periaatteessa laillinen.
Joka mutkalle? Käytännössä taitaa mennä liian monimutkaiseksi, siis kuskin osalta.

...jos siis mihinkään tasauspyörästöön ei saa koskea ajon aikana.
Ainakin rateissa on diff-säädöt.

Samaa mieltä ja ainakin itsellä mielenkiinto alkaa hiipumaan, ellei noita helvetin luistonesto virityksiä saada pois aika nopeasti. Nyt kun kaikilla on sama ohjausyksikkö, niin ei luulisi olevan vaikeaa.
Voisiko puhumisen "luistonestosta" jo lopettaa?

Ja mitä lähtöihin tulee, niin kaikilla taitaa olla joku sinne optimoitu engine map. Niin absoluuttisen tarkkaa kaasujalkaa ei voi olla ettei koskaan sutia löisi. Varsinainen launch control kun myös bannattiin viime vuonna TC:n ohessa.

Ensi vuonna lipsuu perä ehkä vähemmän kun sliksit tulee.
Aika varmasti. Kannattaa siis ottaa ilo irti tästä vuodesta. :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kappas Hamiltonilla omat simulaattoritestit ja Kovalaiselle kerrotaan kokeile tota? Mitä muuta voi odottaa...

Ei Hintsa turhaan sanonut että Hamilton voittaa...

Sitten vielä Heikille kerrotaan että sun pitää olla nopeampi...
Kyllä tuo uutinen jos siinä on vähääkään totuusperää kertoo jotain Hamiltonin lahjoista vaikka se saadaankin kuulostamaan vain kultapojun suosimiselta.. Yleensä kun autoa pyritään tekemään kuskin tyylille sopivaksi, niin tuossa on autosta tehty "optimaalinen" ja käsketty kuskia muuttamaan ajotyyliään autoon sopivaksi. Hamilton on siihen ilmeisesti pystynyt, nähtäväksi jää onnistuuko se Heikiltä. Unkariin mennessä on varmasti istuttu simulaattorissa perse puhki joten pitää etsiä taas uusia selityksiä jos ei vauhti riitä.
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233


Kieltämättä tuo Hamiltonin oikea ilma-aukko on aika minimallia. :doubtful:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jotain peltiä siinä on taivutettu jarruksi Heikin autossa etusiiven taka-yläosassa. :yuck:
Valehteleeko silmäni mutta minun mielestä myös Hamiltonin etujarrujen jäähdytysputki on pienempi (selvästi kapeampi)?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Valehteleeko silmäni mutta minun mielestä myös Hamiltonin etujarrujen jäähdytysputki on pienempi (selvästi kapeampi)?
Pyöreämpi?

Mitä tulee tuohon matalaan ilmanottoaukkoon, heikillä oli sama käytössä ainakin aika-ajossa ja silverstonen kisassa.

Noita 'jarruja' etusiiven takaosassa olen nähnyt ennenkin, mutten muista yhteyttä. Heikki on valitellu yliohjautumista, niin noillako se korjataa? Pitoa varmasti on vähemmän kun tuollaiset laittaa, mutta harjaantunut silmäni kertoo niiden vakauttavan etusiiven toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jotain peltiä siinä on taivutettu jarruksi Heikin autossa etusiiven taka-yläosassa. :yuck:
Noista kuvista on vaikea sanoa, onko siinä selkeä pykälä tuossa siiven takaosassa, mutta jos on, niin ei voi kuin ihmetellä. Muutenkin näyttäisi siltä, että ajaisivat hieman erilaisilla autoilla. Juuri tuo ilmanottoaukko kummastuttaa. Siellä on Hamilton nurissut Dennikselle, että Heikki menee liian kovaa, niin nyt Heikin auto on tarkoituksella heikompi. Ehkä vainoharhaa taas, mutta jotenkin tuntuu, että Heikkiä pannaan perseeseen mustan miehen toimesta. Jotenkin on vain vaikea uskoa, että Heikki olisi identtisellä kalustolla noin paljon kisavauhdissa jäljessä. Homma haiskahtaa, kuin mätä kuha...:yuck:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Noita 'jarruja' etusiiven takaosassa olen nähnyt ennenkin, mutten muista yhteyttä. Heikki on valitellu yliohjautumista, niin noillako se korjataa?
Paha yliohjautumista on etusiipeä säätämällä korjata. Takasiipeä tai jousitusta säätämällä se hoidetaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pyöreämpi?

Mitä tulee tuohon matalaan ilmanottoaukkoon, heikillä oli sama käytössä ainakin aika-ajossa ja silverstonen kisassa.

Noita 'jarruja' etusiiven takaosassa olen nähnyt ennenkin, mutten muista yhteyttä. Heikki on valitellu yliohjautumista, niin noillako se korjataa? Pitoa varmasti on vähemmän kun tuollaiset laittaa, mutta harjaantunut silmäni kertoo niiden vakauttavan etusiiven toimintaa.
Nehän tuovat lisäpainoa pääasiassa etuakselille. Toki ilmaa voi ohjautua takasiivelle mutta väittäisin että yksin pahentavat yliohjautuvuutta....
 
Viimeksi muokattu:

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Noista kuvista on vaikea sanoa, onko siinä selkeä pykälä tuossa siiven takaosassa, mutta jos on, niin ei voi kuin ihmetellä.
No kyllä se melko selkeältä näyttää ja ne jarrujen ilmanototkin näyttää minustakin suuremmalta. Pysähtyminen on varmistettu, vauhti vain puuttuu. :frown:

Missä tuossa on se Gurneyn läppä mistä Turun Sanomissa puhuttiin. Onko se tuo pykälä?

 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Juhni, nyt ois adressin paikka. Ronin on poistettava nuo helvetin pellin palaset!
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
HK puhuu Turunsanomissa Gurneyn läpästä ja "yläläpästä". Itse käyttänyt termiä Gurneyn lista tuosta pykälästä siiven takaosassa. Keksintö on tunnettu. Sillä saavutetaan downforce/ilmanvastus suhteessa parempi hyötysuhde kuin ilman tuota läppälistaa. Tuossa Hamiltonin tapauksessa on keksitty ottaa tämä lista pois ja samalla lähtee downforcea, mutta aerodynaamista etua saadaan enemmän taas ilmanottoaukkoja pienentämällä, kun ilma virtaa paremmin aukoista sisään.

Luonnolista Kovalaisen tapauksessa on ajattaa Heikkiä varman päälle keräämään pisteitä vanhemmilla varmasti toimivilla osilla. Mikä tietysti on surullista.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siis jengi ei tiedä mikä on gurney flap? Taidatte olla väärällä foorumilla... :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Miksi Kovalainen ei sitten ajanut samanlaisilla ratkaisuilla? Heikin autossa oli edessä enemmän downforcea, mitä korosti etusiivekettä pidentävä yläosan ns. Gurneyn läppä sekä se, että ponttoonien ilma-aukot olivat yhtä isot kuin normaalistikin, mikä vähensi paljon aerotehoa.

Tiettävästi Heikki ajoi entisellä rakenneratkaisuilla, koska vain Hamilton oli testannut uutta - pääosin tehtaan kuuluisassa simulaattorissa.

Hockenheimissa ensimmäisissä harjoituksissa McLaren pisti samat rakenteet Kovalaisen autoon, mutta suomalainen ei tullut lainkaan toimeen radikaalisti ajettavuutta muuttaneen ratkaisun kanssa. Siksi Heikki pyysi perinteisen konfiguraation, millä hävisi Hamiltonille, mutta pystyi ajamaan ns. varman päälle.
Plääh. Alkaa kuulostaan epäilyttävältä tämä Turun Sanomien artikkeli. Huomasin nimittäin että Silverstonessa molemmilla oli samannäköinen auto kuin Hamiltonilla Saksassa. Toisen ponttoonin ilma-aukko pieni eikä sitä Gurney-läppää paljon. Ranskassa ei sentään vielä ollut kummallakaan.
Miksei Kovalainen olisi harjoitellut tähän mennessä simulaattorissa? Lewishän tuntui osaavan jo Silverstonessa.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663

Selittää itseasiassa aika paljon, mutta haluaisiko joku asiasta enemmän tietävä selittää miksi asia toimii näin? Maalaisjärjellä ajateltuna toi on täyttä häränpyllyä nimittäin.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Selittää itseasiassa aika paljon, mutta haluaisiko joku asiasta enemmän tietävä selittää miksi asia toimii näin? Maalaisjärjellä ajateltuna toi on täyttä häränpyllyä nimittäin.
Aerodynamiikassa jotkut jutut toimii juuri toisinpäin kuin maalaisjärjellä voisi ajatella (väittämättä että tajuaisin itse paljon mitään aerodynamiikasta).

http://en.wikipedia.org/wiki/Gurney_flap
 
Ylös