"Pehmeämmin" tai pidempään, kääntämisen aikanakin jarruttavalla on etua parissa seikassa. Sivuttaisen- ja jarrutuksen aiheuttaman luiston aikaansaaman renkaan pinnan lämmityksen ja puhdistuksen suuntautumisen enemmän ulkokaarteen puoleisille kumeille, jotka painonsiirtymän seurauksena tuottavat suuremman osan pidosta seuraavassa mutkassa sekä vielä kiihdytyksessä mutkan ulostulossa, joskin sen vaikutus saattaa olla pieni*. Eli ne lämpeävät tehokkaammin, mutta säästävämmin, koska ilmiö tapahtuu pääasiassa silloin, kun tarve vaatii.
Pääasiassa suoralla jarruttavalla lämpiää molemmat puolet, jolloin renkaita käytetään pitkää suoritusta ajatellen tehottomammin, sillä kuluminen on todennäköisesti suurempi. Saattaa olla hyötyä aika-ajossa (Massa/Heikki/Kubica), jossa rengasta ei tarvitse säästää, vaan nykyrenkaat taitavat suosia rajumpaa tyyliä, jotta rengas lämpeää riittävästi. Se saattaa kostautua kilpailussa erinäisten pito-ongelmien muodossa, joissa ero kapenee tai muuttuu täysin (Hamilton/Kimi/Heidfeld)
*Kiihdytyksessä saattaa tapahtua sisemmän renkaan pidon menetys, joka on nykyään vaikeammin hallittava, ilman aktiivista lukkoa ja luistonsäätöä, josta saattaa aiheutua pyörähtelyä (Massa).