Mclaren Mp4-23

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Artikkelissa, josta nuo aikoinaan luin todettiin, ettei kumpikaan tyyli ollut erityisesti parempi (lukuunottamatta sitä, että Prostin tyyli säästi kalustoa enemmän). Keke kaasutti aikaisemmin, mutta hitaammasta vauhdista, joten loppujen lopuksi suoranopeudetkin olivat käytännössä samat. Tarkempaan analyysiin on mahdoton lähteä, koska niin monet muutkin muuttujat vaikuttavat vertailuun.
Tapoja on niin paljon erilaisia kuin on kuljettajia, ja jokainen mutkakin on asia erikseen. Loppupeleissä kaikki tavat kuitenkin ovat suunnilleen yhtä nopeita, jos ajaminen sujuu ja auto toimii. Jos joku tapa olis muita huonompi, sellaista ei kukaan käyttäisi. Hamiltonista tosiaan huomaa että jarruttaa usein ihan apeksiin asti. Ja se että senotaan että Heikki jarruttaa rajummin, ei tarkoita kuitenkaan että hän aloittais jarruttamaan myöhemmin. Hän vaan pitää jarrutuksen voimakkaampana, ja ehkä lopettaa terävämmin, ja siirtää painot kurvaukseen. Alonsohan oli micheliineillä ajaessaan oikein exstriimiä tuossa jarrutuksen ja kurvauksen transitiossa toisinaan. Nopeus saattoi mutkassa käydä aika alhaisena, mutta kello tykkäs.
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
Vuosituhannen vaihteessa oli iso artikkeli Schumin ja Häkkisen ajotyylien vertailusta F1 Racingissä.
Siinä todettiin, että Schumi ajo jouhevasti, eli jarrutti pidemmälle mutkaan kääntäessä ja pyöreemmillä linjoilla (vrt. Prost & Hamilton) ja Häkkinen ajo Kartingista tutulla ajotyylillä eli suoralla jarrutus ja rajumpi mutkaan kääntyminen (vrt. Rosberg).
Jouhevamman tyylin etuna on se, että renkaasta saa koko ajan 100% hyödyn irti kun se on jatkuvasti pidon rajoilla, aluksi pitkittäissunnassa (jarrutus), välissä sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa (mutkaan kääntö & samanaikanen jarrutus) ja lopuks taas pitkittäis (kiihdytys).
Kulmikkaammalla tyylillä tulee jarrutuksen jälkeen pieni hetki, joilloin rengas ei tee lainkaan työtä eli ei saada maksimaalista hyötyä.

Autojen G-antureista huomaa tän aika selkeesti kun jouhevasti ajavalla vaikuttaa voimia jatkuvasti johonkin suuntaan ja kartingmaisesti ajavalla tulee jarrun jälkeen pieni hetki kun auto on "lepotilassa"
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
"Pehmeämmin" tai pidempään, kääntämisen aikanakin jarruttavalla on etua parissa seikassa. Sivuttaisen- ja jarrutuksen aiheuttaman luiston aikaansaaman renkaan pinnan lämmityksen ja puhdistuksen suuntautumisen enemmän ulkokaarteen puoleisille kumeille, jotka painonsiirtymän seurauksena tuottavat suuremman osan pidosta seuraavassa mutkassa sekä vielä kiihdytyksessä mutkan ulostulossa, joskin sen vaikutus saattaa olla pieni*. Eli ne lämpeävät tehokkaammin, mutta säästävämmin, koska ilmiö tapahtuu pääasiassa silloin, kun tarve vaatii.

Pääasiassa suoralla jarruttavalla lämpiää molemmat puolet, jolloin renkaita käytetään pitkää suoritusta ajatellen tehottomammin, sillä kuluminen on todennäköisesti suurempi. Saattaa olla hyötyä aika-ajossa (Massa/Heikki/Kubica), jossa rengasta ei tarvitse säästää, vaan nykyrenkaat taitavat suosia rajumpaa tyyliä, jotta rengas lämpeää riittävästi. Se saattaa kostautua kilpailussa erinäisten pito-ongelmien muodossa, joissa ero kapenee tai muuttuu täysin (Hamilton/Kimi/Heidfeld)

*Kiihdytyksessä saattaa tapahtua sisemmän renkaan pidon menetys, joka on nykyään vaikeammin hallittava, ilman aktiivista lukkoa ja luistonsäätöä, josta saattaa aiheutua pyörähtelyä (Massa).
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa

Selittää itseasiassa aika paljon, mutta haluaisiko joku asiasta enemmän tietävä selittää miksi asia toimii näin? Maalaisjärjellä ajateltuna toi on täyttä häränpyllyä nimittäin.
Olet oikeassa. Kyseisessä esimerkissä pitäisi alapuolella tapahtua samanlainen turbulenttinen virtauksen irtoaminen, sillä kohtauskulma on kahdessa alimmassa siivessä sama, eikä läppä vaikuta sen puolen virtaukseen. Kuvan ilmeisesti pitäisi esittää että sama nostovoima saavutetaan pienemmällä kohtauskulmalla, ilman virtauksen irtoamista läpällä varustetulla sivellä, ilman virtauksen irtoamista, mutta kuvassa ei kohtauskulmaeroa ole.

F1 on kuitenkin oma maailmansa, jossa virtauksen hallintaa on viety tuota esimerkkiä paljon pidemmälle. Kun halutaan vauhtia suoralla, virtauksen irtoaminen on haluttu ilmiö, sillä silloin aerodynaamisen vastuksen kasvaminen ei ole niin suurta. Virtaus/downforve halutaan hyväksi mutkiin sekä jarrutukseen, missä nokan painuminen on varmasti osattu hyödyntää virtauksen "kiinnittymiseen" ja olisikin mielenkiintoista saada tieteellisempi aavistus, miten.

Arvelen Ferrarin nokan tunnelin hyödyntävän muuttuvaa maavaraa toiminnan säätöön.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olet oikeassa. Kyseisessä esimerkissä pitäisi alapuolella tapahtua samanlainen turbulenttinen virtauksen irtoaminen, sillä kohtauskulma on kahdessa alimmassa siivessä sama, eikä läppä vaikuta sen puolen virtaukseen.
Kyllähän vaikuttaa. Tuollainen läppä aiheuttaa vastusta. Tarkoittaa, että paine-ero siiven etu- ja takaosan välillä kasvaa. Läpän taakse tulee siis alipaine, joka imee ilmaa siiven alapinnalta ja virtaus pysyy paremmin kiinni.
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
Olet oikeassa. Kyseisessä esimerkissä pitäisi alapuolella tapahtua samanlainen turbulenttinen virtauksen irtoaminen, sillä kohtauskulma on kahdessa alimmassa siivessä sama, eikä läppä vaikuta sen puolen virtaukseen. Kuvan ilmeisesti pitäisi esittää että sama nostovoima saavutetaan pienemmällä kohtauskulmalla, ilman virtauksen irtoamista läpällä varustetulla sivellä, ilman virtauksen irtoamista, mutta kuvassa ei kohtauskulmaeroa ole.
Kyllä se Gurney fläppi nimenomaan vähentää vastakkaisen puolen turbulenttisuutta, niinkun Zaikom tossa ehtikin jo sanoa.
Näin tapahtunu myös virtaussimuloinneissa mitä on ite tullu tehtyä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kuten aikaisemmin kirjoitin ja kuten kaksi tässä edellä kirjoittivat, vaikuttaa tuo läppä alapuolen virtaukseen ja sen irtoamiseen.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kirjoitin siis höpöjä, kiitos oikaisusta! Täytyypä tutkia asiaa tarkemmin. Lienee sitten hieman samantapaista vaikutusta, kuin tylpällä, paksulla jättöreunalla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pakko todeta, että helvetti on ruma tuo McLarenkin nykään. Onneks noita romuja ei tarvii enää katella ku tämä vuosi.

Hondan dumbokorvien suunnittelijalle pitäis antaa kunnon selkäsauna. Helkkari noita hirvityksiä :yuck:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Miten tuosta nokasta saisi tehtyä vielä rumemman? :confused:
Ainakin noiden Dumbon korvien päihin voisi laittaa pikku vingletit. Ja tuo teline, jonka päällä etusiipi näkyy olevan, voisi olla kiinni siivessä :).

edit. Joidenkin kirjoittajien mielestä varmaan myös muuttuisi rumemmaksi tuo siipi jos Hamiltonin auton siipeen maalattaisiin Hamiltonin naama. Kovalaisen auton etusiipeen maalattaisiin sama naama, mutta vaaleampana.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
AtlasF1:ssä oli vihdoin jo kuukaisi sitten päästy jonkunlaiseen yhteisymmärykseen niistä ylimääräisistä rattifläpeistä ja keskustelu sittemmin laantunutkin...

Eli se olisi diff-säätö ja ainoa ero on se, että säätö tapahtuu siitä, sen sijaan että säätö olisi keskellä rattia. Villeimmät teoriat tyrehtyi siihen kun eräs nimimerkki AtlasF1:ssä (jonka forumilla tiedetään/huhutaan olevan jotenkin tekemisissä insinöörinä jonkun F1-tiimin kanssa) sanoi näin. Ergonominen ratkaisu eikä siinä ole mitään epäilyttävää.

Ja vielä video, harvinaisemmasta ratin takaa kuvakulmasta, jossa kohdassa 00:38 näkyy kun Lewis painaa vasemman läpän pohjaan hetkeksi.

-
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ainakin noiden Dumbon korvien päihin voisi laittaa pikku vingletit. Ja tuo teline, jonka päällä etusiipi näkyy olevan, voisi olla kiinni siivessä :).

edit. Joidenkin kirjoittajien mielestä varmaan myös muuttuisi rumemmaksi tuo siipi jos Hamiltonin auton siipeen maalattaisiin Hamiltonin naama. Kovalaisen auton etusiipeen maalattaisiin sama naama, mutta vaaleampana.
Heh, joo. Sellainen pepsodent-hymyilevä Hämiltonin naama, jonka 3d-silmät seurais sua minne tahansa menetkin. Se ois jo aika :yuck: Ponttooneissa voiskin sitten olla Anthonyn pärstä.

Ja Ferrareihin vasenpaan ponttooniin Iskä-Massa, ja oikealle puolelle pilottilasinen Veli-Massa. :yuck:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
AtlasF1:ssä oli vihdoin jo kuukaisi sitten päästy jonkunlaiseen yhteisymmärykseen niistä ylimääräisistä rattifläpeistä ja keskustelu sittemmin laantunutkin...

Eli se olisi diff-säätö ja ainoa ero on se, että säätö tapahtuu siitä, sen sijaan että säätö olisi keskellä rattia. Villeimmät teoriat tyrehtyi siihen kun eräs nimimerkki AtlasF1:ssä (jonka forumilla tiedetään/huhutaan olevan jotenkin tekemisissä insinöörinä jonkun F1-tiimin kanssa) sanoi näin. Ergonominen ratkaisu eikä siinä ole mitään epäilyttävää.

Ja vielä video, harvinaisemmasta ratin takaa kuvakulmasta, jossa kohdassa 00:38 näkyy kun Lewis painaa vasemman läpän pohjaan hetkeksi.

-
Eipä tainnut tuo rattihommeli olla hirveän ratkaiseva tekijä tallien välisessä kilpailussa. Kun Maikkarin oma JJ kertoi tämän asian jo Saksan GP:n yhteydessä, niin täällä haukuttiin mies Laudan ja Stewartin kanssa samalle tasolle. Se siitä asiantuntemuksesta...:cool:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Miten tuosta nokasta saisi tehtyä vielä rumemman? :confused:
Se on helppoa, mutta miten siitä sais enää kauniimman? Sitä en tiedä :ahem:

Saattaa hyvinkin olla F1 historian pisimmälle viety etusiipi.

Tuskin toimii parhaallaa hyötysuhteella tai lähelläkään sitä, koka nyky siivet ei voi hyödyntää maaefektiä kuten ennen, mutta tuo siipi on mun mielestä hieno joka mielessä, niin ulkonäöltään, kuin "teknisestikkin".
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eipä tainnut tuo rattihommeli olla hirveän ratkaiseva tekijä tallien välisessä kilpailussa. Kun Maikkarin oma JJ kertoi tämän asian jo Saksan GP:n yhteydessä, niin täällä haukuttiin mies Laudan ja Stewartin kanssa samalle tasolle. Se siitä asiantuntemuksesta...:cool:
Niin JJ tosiaan taisi jotain kommentoida, että ero jotain kymmenyksiä. En jaksa kaivaa arkistosta uutista, mutta jotain sinne päin.
 
Ylös