Sekalaiset GT-uutiset 2008

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pug 908 - 1:41.867
GP2 - 1:40.977
F1 - 1:30.912

Kai samaa konfiguraatiota on käytetty.
LMS ei aja viimeistä tiukkaa shikaania turvallisuussyistä, vaan käyttävät mutkan alkuperäistä linjausta, joten ajat eivät ole vertailukelpoisia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
LMS ei aja viimeistä tiukkaa shikaania turvallisuussyistä, vaan käyttävät mutkan alkuperäistä linjausta, joten ajat eivät ole vertailukelpoisia.
En tiennyt, mutta eipä näköjään. Tosin kun kyse oli siitä kuinka paljon hitaampi verrattuna muihin, niin 10 sekuntia hitaampi kuin F1 ja 1-2 sekuntia hitaampi kuin GP2 pätee silti muilla radoilla.
 
Viimeksi muokattu:

hannuk

Member
Liittynyt
25.10.2007
Viestit
23
En tiennyt, mutta eipä näköjään. Tosin kun kyse oli siitä kuinka paljon hitaampi verrattuna muihin, niin 10 sekuntia hitaampi kuin F1 ja 1-2 sekuntia hitaampi kuin GP2 pätee silti muilla radoilla.
Joo, ajoivat sen loivemman shikaanin kautta, kuten kaikki luokat ko. viikonloppuna.

Kierrosaikojen vertailu on muutenkin hankalaa koska radalla on samaan aikaan niin paljon eritasoisia autoja ja kuljettajia. Mutta on pakko sanoa että kyllä Audi ja Pösö kulkee ihan saamarin kovaa. Vauhtierot luokkien sisällä ja etenkin niiden kesken ovat huimat ja puhtaan kierroksen saaminen näytti olevan tosi haastavaa. Ainoastaan aika-ajossa oli helpompaa kun Le Mans- ja GT-autot olivat eri aikaan radalla. Pösöt olivat lähes poikkeuksetta nopeampia kuin Audit, vaikuttaa siltä silmällä katsottuna että pösö on vakaampi nopeissa mutkissa. Kellotin juuri tuon viimeisen shikaanin kohdalla, suoran puolivälistä näköyhteyden verran eli noin 10 s ajan ja siinä pösöt olivat noin 0,3 s audia nopeampia. P1:sen sisälläkin erot olivat pitkälti yli 1 s! Ei voinut kuin ihmetellä joidenkin kuljettajien aikaista ja rauhallista jarrutusta shikaaniin. Moni kärkipään GT-auto meni shikaanin nopeammin kuin jotkut P1 ja P2 protot. Tosin erot ADAC GT Mastersin sisällä olivat vielä huimempia. Samoin lähtösuoran päässä katsellessa ei voinut kuin ihmetellä joidenkin kuskien ajolinjoja ja jarrutus tarkkuutta. Haulikollakin tulee pienempi hajonta. Historic kuskeille sen antaa jotenkin vielä anteeksi...
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
ACO julkisti ensi vuoden sääntö muutokset, sekä suuntaviivat vuoden 2011 säännöistä.

- P1 diesel moottoreille 10% pienempi kuristin ja 6% vähemmän ahtopainetta
- tuotantomoottoreille P1:ssä 3% pienempi kuristin
- P2 moottoreille 10% pienempi kuristin
- protoille 40cm kapeampi takasiipi
- vain yksi pulttipyssy ja kaksi mekaniikkoa renkaan vaihtoihin ja renkaan lämmittimet kielletään (Pösö ei enää menetä aikaa kuljettajan vaihdoissa :D)

2011 alkaen LMP1 moottori pienenevät nykyisten LMP2 moottoreiden mittoihin. Kori/runko säilyvät periaatteessa nykyisen muotoisina, eli koppiauto muutos on kuopattu.



Silverstonessa ajetaan huomenna kauden viimeinen LMS kisa. Kuten Le Mansissa Audit ovat olleet ylivoimaisia märällä ja Peugeotit kuivalla.
Peugeot esitteli 908HY hybridi proton, jolla kilpailevat ensi vuonna LMS:ssä, vaikka eivät saa pisteitä.


Vilander puolustaa FIA GT2 pistejohtoa Brnossa yhdessä Brunin kanssa. Aika-ajoissa Bruni oli luokan 3. nopein.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Peugeotit kolaroivat ulos kisasta ja sarjan mestaruudesta. Koko kauden ylivoimaisesti nopein auto, eikä tuloksena ole kuin neljä LMS kisan voittoa.
McNish-Capello voittivat Silverstonessa ja kuljettaja mestaruus meni Premat-Rockenfeller kaksikolle.

Vilander voitti Brnossa ja tilanne GT2 mestaruuden suhteen näyttää hyvältä: kolme kisaa jäljellä ja 21,5 pistettä eroa seuraaviin. Palttala ja Forsten olivat viidensiä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
LMP2-luokan mestaruustaiston käydessä Acuran kanssa kuumana on Kapteeni Roger Penske ja Porsche päättäneet laittaa kaiken likoon.

Penske Porsche ilmoitti tänään, että se tuo kolmannen keltaisen Porsche-prototyypin Road Atlantan Petit Le Mansiin. Timo Bernhard ja Romain Dumas ajavat edelleen Pensken seiskaa ja Patrick Longin ajopariksi Pensken vahvuuteen palaa saksalainen Sascha Maassen. Kolmannen auton ajotehtävistä vastaavat tallin IRL-kuljettajat Helio Castroneves ja Ryan Briscoe.

Petit Le Mansista on tulossa jopa isoveljeä kovempi kapina.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373


Vilander ja Bruni olivat neljänsiä Nogarossa ja näin Vilander varmisti toisen peräkkäisen FIA GT2 mestaruuden kaksi kisaa ennen kauden loppua. :thumbup:
Palttala ja Forsten keskeyttivät kilpailun alkupuolella jäähdyttimen rikkouduttua.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
FIA GT kisassa Zolderissa oli kaksi suomalaista palkintopallilla GT2:ssa. Vilanderille ja Brunille voitto oli jo tämän kauden viides. Palttala oli kolmas, ajoparina oli tänä viikonloppuna Porschen tehdaskuski Marc Lieb. :thumbup:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Brunilla ja Vilanderilla kyllä menee hyvin :ahem: Brunia on tullut kannatettua, kun muistan hänet muinaisista Minardi ajoista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Let Le Mans come to Indy

Australian kultarannikolla joka vuosi neljä kuukautta viettävä Don Panoz on ilmoittanut ALMSin olevan kiinnostunut korvaamaan IRL Surfers Paradisen katuradalla, mikäli amerikkalainen formulasarja ei näe taloudellisesti, aikataulullisesti ja ideologisesti kannattavaksi matkustaa maapallon toiselle laidalle.
http://www.goldcoast.com.au sanoi:
ALMS racing in the US attracts a high-income demographic in the 25 to 51-year age bracket and was a 'better spectacle' than IndyCars, said Mr Panoz.
Amen herra Panoz. :thumbup:

ALMS ajoi vuosituhannen alussa "Vuosituhannen kilpailun" Adelaiden katuradalla ja Panozilla oli kaupungin kanssa monivuotinen sopimus kisan järjestämisestä. Kisaa ei kuitenkaan järjestetty enää uudestaan, sillä sarja, jonka jalokiveksi se oli tarkoitettu eli Aasia-Tyynenmeren Le Mans-sarja ei koskaan lähtenyt kehittymään autopulan takia, eikä kaupunki ollut kiinnostunut tukemaan rata-alueen rakentamista ylläpitoa kahta vuosittaista autokilpailua varten. Race of a Thousand Years keräsi vuoden 2000 uudenvuoden aattona Adelaideen 162,000 katsojaa.

Nyt kun Aasian Le Mans Sarjaa ollaan jälleen herättelemässä ja ensi vuoden marraskuussa ajetaan kaksi kilpailua Japanissa ja Kiinassa, niin Surfers sopisi aikataulunsa puolesta loistavasti sarjan avauskilpailuksi. Kaupunki ja järjestäjä kun ovat itsepintaisesti pitäneet kiinni perinteisestä lokakuun toiseksi viimeisestä viikonlopusta neuvotteluissaan Tony Georgen kätyreiden kanssa.

Tämän jälkeen tarvittaisiin enää Meksikon ja Brasilian kilpailut kartalle ja meillä olisi melko herkullinen tilanne, jos vaikka joskus...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olisit muuten voinut antaa suoran linkin ;) - tosta tulee kyllä lähinnä mieleen että kisa järjestettäisiin ALMS:n kalenteriin, siis mahdollisesti ehkä... Ei tosin taida juuri nyt tulla kyseeseen pankkikriiseineen sun muineen huonoine talousnäkymineen.

En usko että tästä Asian-sarjasta tulee taaskaan mitään. Näinä viikkoinahan piti jo alunperin olla se Shangain kisa, mutta sehän peruttiin jo keväällä. Toissa ja viime vuonna ajettu Japan Le Mans Challenge oli myös aika säälittävä yritys.

Itse asiassa jollain tavalla en edes toivo, että tämä Asian-sarja lähtisi hyvin käyntiin... ajatellen tilannetta, jossa joku japanilaisvalmistaja tulisi mukaan (olettaisin Toyotaa tosin kiinnostava Amerikan markkinat enempi ja tietty itse "24"), tällöin se japanilaisvalmistaja (eli Toyota) mahdollisesti olisi vain Aasian sarjassa, Peugeot vain Euroopassa ja Acura vain ALMS:ssä...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämän jälkeen tarvittaisiin enää Meksikon ja Brasilian kilpailut kartalle ja meillä olisi melko herkullinen tilanne, jos vaikka joskus...
Meksiko - mikä ettei, mutta ALMS sirkuksen roudaaminen Brasiliaan vain yhtä kisaa varten voisi olla hankalasti perusteltavissa. Mutta jos samaan syssyyn saataisiin katukisa Rioon, RaceTrack kisa Interlagosiin niin ehkäpä herrat voisivat asialle jonkin ajatuksen suoda. Ennemmin kuitenkin näkisin, että ALMS sarja ajaisi kisan Circuit de Gilles Villeneuvella. Metsureiden muuri ja ALMS kalusto olisi oive yhdistelmä.:jaska:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olisit muuten voinut antaa suoran linkin ;) - tosta tulee kyllä lähinnä mieleen että kisa järjestettäisiin ALMS:n kalenteriin, siis mahdollisesti ehkä... Ei tosin taida juuri nyt tulla kyseeseen pankkikriiseineen sun muineen huonoine talousnäkymineen.

En usko että tästä Asian-sarjasta tulee taaskaan mitään. Näinä viikkoinahan piti jo alunperin olla se Shangain kisa, mutta sehän peruttiin jo keväällä. Toissa ja viime vuonna ajettu Japan Le Mans Challenge oli myös aika säälittävä yritys.

Itse asiassa jollain tavalla en edes toivo, että tämä Asian-sarja lähtisi hyvin käyntiin... ajatellen tilannetta, jossa joku japanilaisvalmistaja tulisi mukaan (olettaisin Toyotaa tosin kiinnostava Amerikan markkinat enempi ja tietty itse "24"), tällöin se japanilaisvalmistaja (eli Toyota) mahdollisesti olisi vain Aasian sarjassa, Peugeot vain Euroopassa ja Acura vain ALMS:ssä...
TOisaalta jos tekniikasta päättävät höllentäisivät tiettyjen pykälien tulkintaa siten ette GT-luokkiin pääsisi mukaan Japanin SuperGT:n kalustolla, niin se voisi kummasti lisätä mielenkiintoa. Se ei tosin poistaisi LMP1:n ongelmaa, mutta muutoin lisäisi yleistä mielenkiintoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pieni ongelma vaan, että Super GT -autot ovat huomattavasti GT1:stä nopeampia.

Ilmanottoa rajoittamallahan se hoituisi, mutta olisi melkonen purkki valmiina pursuamaan matoja...
 
Ylös