Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Muista sarjoista Brawnilla on 1991 WSC ja Neweyllä 1985, 1986 CART -mestaruudet.

Ja Williamshan voitti 1994 valmistajien MM:n ja 1997 FW19 oli vielä paljon Neweyn.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ja Williamshan voitti 1994 valmistajien MM:n ja 1997 FW19 oli vielä paljon Neweyn.
Ihanpa hyvä huomio. Laskin meinaan pelkät kuljettajien mestaruudet tuossa. Tallimestaruuksista lukemat voisivat olla jokseenkin erit, mutta silti lie Brawnin eduksi päätyisi.
Toki FW19 oli varmasti vielä Adrianin jälkeläinen, mutta ei silti siitä pisteitä hänelle.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Vaikken mediaseksikäs henkilö tällä foorumilla olekaan, haluaisin silti tietää tähän vastauksen

Indeed, motor racing statisticians may be interested to learn that Pedro has driven a mammoth 361 Formula 1 test days in his long career (fourth on the all-time list behind only Luca Badoer [469], Alex Wurz [382] and Jarno Trulli [381]), encompassing 22,763 laps and 104,248 kilometres.
Badoerin ja Wurzin ymmärrän, mutta missä välissä Trulli on kerinnyt nuo testipäivät saavuttaa? : ss
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sellainen huomio tähän, että Autosport on käyttänyt lähteenään Forixia, johon on tilastoitu testit vasta vuodesta 1999 alkaen. Tilasto on siis varsin epätäydellinen ja niin Badoerilta, Wurzilta kuin Trulliltakin itse asiassa puuttuu testipäiviä 90-luvulta. Badoerin kärkipaikka on sekin vähän kyseenalainen, Michael Schumacherilla kun on Forixin mukaan 348 testipäivää, mutta totuus lienee jossain viidensadan paikkeilla, kun lasketaan mukaan Benetton- sekä ensimmäiset Ferrari-vuodet. Toki Badoeriltakin puuttuu testipäiviä uran alusta, mutta hän aloitti Ferrari-testaajana 1998, eli valtaosa hänen testeistään on tilastossa. Scuderia Italia, Minardi ja Forti kun eivät ihan tajuttomia määriä testiä ajaneet.

Nuo Trullin testipäivät menevät muuten talleittain seuraavasti:

Prost (1999): 35
Jordan (1999-2001): 84
Renault (2002-2004): 108
Toyota (2004-2009): 144
Lotus (2010-2011): 12

Ja sivuhuomiona voisi mainita vielä, että ainakin Williams itse ilmoitti Neweyn FW19:n pääsuunnittelijaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Näytä liitetiedosto 14587

Miksiköhän noissa hinnoissa on aina punnat ja jenkkien dollarit ja paikallinen valuutta, mutta Euro on ainoastaan Monacon kohdalla, siis siinä paikallinen valuutta kohdassa. Eikö suurin osa faneista elä kuitenkin euroalueella (Saksa, Italia, Espanja)
Johtuiskohan siitä että ulkolaisille lippuja myydään dollareilla tai punnilla tai sitten paikallisella rahalla.
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Mieltä askarruttaa esikarsinnat eli pre-qualifying. Kausina 89-92 käytetty perjantai-aamun tunnin rykäisy on tuttu formaatti, mutta miten meneteltiin esim. kaudella 1988, jolloin autoja oli 31 tai vaikkapa Britannian GP:ssä 1977, jolloin autoja on ainakin wikipedian tulosliuskan mukaan ollut 36 ja kuudelle on merkitty DNPQ? Mentiinkö tuolloinkin vastaavalla perjantai-aamun lottoarvonnalla vai oliko käytössä jokin muu systeemi karsia aika-ajoihin osallistujat 30:een.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9268
1988 vastaava systeemi kuin seuraavina vuosina. Mukana EuroBrun (2), Dallara, Coloni ja Rial.
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
1988 vastaava systeemi kuin seuraavina vuosina. Mukana EuroBrun (2), Dallara, Coloni ja Rial.
Vaivauduin vähän aiheesta googlettelemaan niin heti löytyi Autosport.comin foorumilta varsin kattava viestiketju aiheesta. Kauden 88 ensimmäinen puolisko meni juurikin tuolla köörillä, puolessa välissä kautta de Cesaris nosti Detroitin nelossijan turvin Rialin pois esikarsijoista ja tilalle putosi Nicola Larinin Osella.

Viestiketjusta löytyi myös paljon dataa 1977-83 -välillä suoritetuista esikarsinnoista. Esim. Monacon GP:hen jouduttiin pitämään usein laajatkin karsinnat, koska kisaan kelpuutettiin vain 20 autoa vuoteen 1986 saakka. Suosittelen lueskelemaan viestiketjua jos aihe kiinnostaa!
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Hamilton lähti Kiinan GP:ssä varikolta lähtöruutuun ilman osaa takakatteesta. Vielä 80-luvun lopussa jotkut F1-autot oli rakennettu niin että osa moottorista näkyi auton ollessa normaalikuosissaan. Ainakin Rial, Larrousse, Ligier, March sekä Eurobrun kilpailivat tällaisilla "avoautoilla" vielä kaudella 1988. Muistaako joku mikä olisi ollut viimeinen kilpailuviikonloppuun osallistunut auto, jonka takakate ei peittänyt moottoria kokonaan?
 
Ylös