Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Onko kukaan saksalainen voittanut Saksassa saksalaisella autolla?
Tätä kysymystä jatkojalostaen, ketkä ovat voittaneet maailmanmestaruuden täysin kansallisella yhdistelmällä eli kuski, moottori, runko ja talli on samasta maasta? Ei liene muita kuin brittiläisiä ja italialaisia, viimeisen ollessa niinkin kaukaa, kuin James Hunt McLaren Fordilla 1976.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Ekillä tuli täyteen 412 GP:tä, joissa on ollut paikalla. Mutta entäs, maailman rikkain(?) hobitti, Berni Ecclestone? Kuinka monesssa GP:ssä hän on ollut?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aivan pääsääntöisesti F1:ssä mukana on Bernie ollut vuodesta 1972 lähtien, mutta jo ennen sitä hän oli Jochen Rindtin managerina ja totta kai hän myös yritti vuonna 1958 itse kilpailuihin. Tiettävästi hän oli katsomassa jo sarjan ihan ensimmäistä kilpailuakin vuonna 1950.

Silloin tietysti katsojan roolissa. Pääsäännöllisesti viimeistään ainakin vuodesta 1972 lähtien on ollut herra Ecclestone formulavarikoilla läsnä. Jochen Rindtin ajajauran aikoihinkin ja heti Rindtin kuoleman jälkeen vuonna 1971 Ecclestone oli myös varikoilla, mutta vähemmän aktiivisesti osin muidenkin intressien takia.

Oikeastaan Bernien voidaan ainakin ainoana elossa olevista suurista moottoriurheilun vaikuttajista F1:n ns. Vanhan kaartin nuorimmaisena jäsenistä olleen aina lajin synnystä lähtien mukana. Toinen tietysti on myös legendaarinen formulaselostaja Murray Walker jokseenkin ensimmäisen Silverstonen kilpailun selosti suurelta osin Raymond Baxter.
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Miksi formulakuskeilla ei ole valmentajia?
Mark Arnall, Tommi Pärmäkoski(ent.) , Jaakko Ojaniemi, Antti Kontsas, Heikki Huovinen, Antti Vierula, Ville Vihola, Mika Salminen...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1721693/kuusi-suomalaista-kuntovalmentajaa---kiistaa-roolista

En valitettavasti tiedä muita kuin suomalaisten ja suomalaiset kuntovalmentajat. Enkä niitäkään (paitsi Arnallin ja Pärmäkosken) olisi muistanut ilman tuota uutista.
 
Viimeksi muokattu:

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Mark Arnall, Tommi Pärmäkoski(ent.) , Jaakko Ojaniemi, Antti Kontsas, Heikki Huovinen, Antti Vierula, Ville Vihola, Mika Salminen...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1721693/kuusi-suomalaista-kuntovalmentajaa---kiistaa-roolista

En valitettavasti tiedä muita kuin suomalaisten ja suomalaiset kuntovalmentajat. Enkä niitäkään (paitsi Arnallin ja Pärmäkosken) olisi muistanut ilman tuota uutista.
Tarkoitin lähinnä ajovalmentajaa tms. Ok tyhmä kysymys
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
J. Villeneuvesta tuli mieleen, että -90 luvulla ilmestyi eräs F1 peli, joka simuloi kautta 1996. Peli oli ubisoftin, F1 racing simulator tms.

Pelissä oli kaikki kauden -96 tallit ja kuljettajat, paitsi villeneuven kohdalla oli Driver X. Mikäköhän juttu tämä oli? Oliko kyseessä ihan puhtaasti "En halua nimeäni peliin" vai tietääkö joku?
 

Maukka

Well-known member
Liittynyt
30.9.2010
Viestit
73
J. Villeneuvesta tuli mieleen, että -90 luvulla ilmestyi eräs F1 peli, joka simuloi kautta 1996. Peli oli ubisoftin, F1 racing simulator tms.

Pelissä oli kaikki kauden -96 tallit ja kuljettajat, paitsi villeneuven kohdalla oli Driver X. Mikäköhän juttu tämä oli? Oliko kyseessä ihan puhtaasti "En halua nimeäni peliin" vai tietääkö joku?
Samoin muistelen, että vuotta 1997 kuvanneessa F1-pelissä (en muista nimeä) Villeneuve oli nimetty vain Williamsiksi. Eli Williamsilla ajoivat Frentzen- ja Williams-nimiset kaiffarit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tuo juttu oli vuosien 1996-1999 ajan kaikissa f1-peleissä esiintynyt ilmiö Jacques Villeneuven kohdalla. FOCA, FIA ja Villeneuve riitelivät Villeneuven nimen oikeusmaksuista ja se päättyi vasta vuoden 1999 lopussa siihen, että Villeneuve antoi nimensä myös noihin peleihin. Villeneuvella on aina ollut vain suoraa sanottavaa vaikka aina ei olisi ollutkaan ihan oikeaa asiaa.

Käytännössä vuosien 1996-2001 enemmän tai vähemmän oli aina napit vastakkain tuomareiden tai lajin muiden päättäjien kanssa. Viimeinen suurempi tuomaristokohu oli vuoden 2001 Italian Grand Prixin ns. Kahden mutkan sopimus johon muun muassa Michael Schumacher suostui, mutta Villeneuve ei. Villeneuven mukaan sopimukseen suostuneet kuljettajat pettivät käytänössä yleisön ja lisäksi koko autourheilun kuninkuusluokkaa seuraavat fanit. Se myös soti hänen käsitystään vastaan kilpa-autoilusta.

Noiden mutkien ohituksista kun tuomaristo oli taas vaatimassa muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen hylkäystä kilpailussa ja kilpailun jälkeenkin kirveleviä kommentteja riitti. Tosin kaikkea sitä kohua vähensi silloin erittäin tuoreena sattunut Yhdysvaltain terroristi-isku WTC:n torneihin ja Juan-Pablo Montoyan ensivoitto.

Lopulta tuonkin kohun päätteeksi FIA ja Max Mosley päättivät, että mitään sanktioita ei tule kahden mutkan sääntöä mahdollisesti rikkoneille kuljettajille. Sekin oli tavallaan uutta, että Mosley puolusti Villeneuvea kun vuosien 1996-1997 välisenä aikana Mosley oli antaa usein Villeneuvelle lukuisten kilpailujen mittaista kilpailukieltoa hänen arvovaltansa lokaamisesta lajiyleisön edessä.

Etenkin vuonna 1997 sanasota parivaljakon Villeneuve-Mosleyn välillä oli jatkuvasti uutisissa. No lopultahan Schumacherista tulikin sitten se suuri syntipukki kaikkeen kauden lopussa Jerezin tempun jälkeen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kimi riisui Singaporen podiumilla haalarit lantioille, onko paheksuttavaa/kiellettyä sponsoreiden kannalta vai näkyykö aluspaidassa samat mainokset?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Kenellä kuskilla on eniten voittoja sateenkelin ajetuissa kisoista?
Tulkintakysymys mikä lasketaan sadekisaksi, mutta eiköhän se Schumi ole. Itse lasken hänelle 16 sadevoittoa.

1992 Belgia, 1995 Belgia, 1995 Eurooppa, 1995 Japani, 1996 Espanja, 1997 Monaco, 1997 Ranska, 1997 Belgia, 1998 Britannia, 2000 Eurooppa, 2000 Kanada, 2000 USA, 2001 Malesia, 2002 Britannia, 2003 USA ja 2006 Kiina.

Sennalle saan 11:
1985 Portugali, 1985 Belgia, 1988 Britannia, 1988 Saksa, 1989 Belgia, 1990 Kanada, 1991 San Marino, 1991 Australia, 1993 Brasilia, 1993 Eurooppa ja 1993 Japani.


Aktiivikuskeilla nämä:
Button 7
2006 Unkari, 2009 Malesia, 2010 Australia, 2010 Kiina, 2011 Kanada, 2011 Unkari, 2012 Brasilia
Hamilton 4
2007 Japani, 2008 Monaco, 2008 Britannia, 2010 Belgia
Alonso 4
2007 Eurooppa, 2010 Korea, 2011 Britannia, 2012 Malesia
Vettel 3
2008 Italia, 2009 Kiina, 2013 Malesia
Massa 2
2008 Belgia, 2008 Brasilia
Räikkönen 2
2005 Belgia, 2007 Kiina

Kekellä (Monaco 1983) ja Mikalla (Belgia 2000) yksi kummallakin.

Sellaisen tiedon bongasin, että Jones, J.Villeneuve, Berger ja Scheckter olisivat 10+ voiton miehet jotka eivät voittaneet sadekisaa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4985
Sijainti
Vantaa
Mikäli Alonso ajaa Räikkösen parina Ferrarilla, niin onko Ferrari silloin huijaritalli vai rehellinen talli?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mikäli Alonso ajaa Räikkösen parina Ferrarilla, niin onko Ferrari silloin huijaritalli vai rehellinen talli?
Eiköhän tuohon voi jokainen muotoilla sellaisen vastauksen mikä itseä miellyttää. :wink: Vastaan rehellinen talli, vaikken ymmärtänyt riippuuko tallin rehellisyys kuskivalinnoista.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5095
Sijainti
Parc Fermé
Kuka kuski F1:ssä kautta aikojen on saanut eniten hylkäyksiä?

(Syynä esim. musta lippu, "laiton" auto jälkitarkastuksessa yms)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mikäli Alonso ajaa Räikkösen parina Ferrarilla, niin onko Ferrari silloin huijaritalli vai rehellinen talli?
Kaukana ollaan Schumin aikakaudesta, jolloin tallia pystyi hyvällä syyllä kutsumaan huijaritalliksi. Homma oli paljon useammin harmaan puolella. Alonson Ferrari-aikana talli on pysynyt pitkälti kaidalla tiellä ja ainoa temppu mikä monia varmasti hiertää on 2010 Hockenheimin kisan tallimääräysepisodi. Ja ehkä viime kautinen vinkuminen päätöskilpailun jälkeen, kun Vettel muka ohitti keltaisten lippujen aikana. Muuten tallista huokunut negatiivisuus onkin sitten Alonson suusta, eikä niinkään tallin.

Ensi kausi on siitä kummallinen, että vastakkain on suurin suosikkini ja isoin inhokkini. Näkisin, että Ferrari on rehellinen talli suurimman osan mielestä, jos se ei sorru koiruuksiin, jotka pelaavat Alonson pussiin. Tai jos Kimillä hajoaa auto useammin, niin siitäkin varmasti ulina syntyy. Mutta lähtökohdiltaan rehellinen talli ja parin vuoden päästää katsotaan uudelleen.
 
Ylös