WTCC 2008

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
BMW:hän noita ahtopainerajoja on kovimpaan ääneen huudellut ja se on aivan ymmärrettävää, sillä kysymysmerkki ahtopaineiden ympärillä tuo monta pulmaa muille talleille. Jatkaakko vanhalla moottorilla joka ei ole nyt välttämättä turbodieselin veroinen vai kannattaako sijoittaa aikaa ja rahaa turbodieselin kehittelyyn kun sen kilpailukyky tulevaisuudessa on tuntematon. Ahtopainerajat tuonevat kuitenkin dieselit bensakoneiden tasolle joten pitkässä juoksussa dieselin kehitys ei välttämättä kannata.

Mutta onhan se virkistävää että mukana on erilaisia teknisiä ratkaisuja joilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

Ja Valenciassa on sitten tosiaan mielenkiintoista seurata Hondien ja Ladojen menoa. Ladoilta nyt ei välttämättä kannata odottaa paljoa mutta Hondilta voi jonkinlaista tulosta odotellakin. Accordit olivat varsin nopeita jo JAS Motorsportin ajattamina pari vuotta sitten ja N. Technology on osoittanut osaamisensa autojen rakentajana wanhojen Alfojen kanssa. Ja Thompson ei ole lainkaan hassumpi ratinvääntäjä...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Alex Zanardi, legenda jo eläessään ja se legenda vain jatkaa kasvuaan. Hän on ollut kauden viidennessä kisaviikonlopussa aivan pitelemätön. Eilen tuli uran ensimmäinen WTCC-paalupaikka ja tämän päivän ensimmäinen lähtö päättyi 41-vuotiaan italialaisen ilopillerin voittoon. Jos en sitä ole aikaisemmin tarpeeksi painottanut niin onpahan uskomaton kaveri.

Zanardin kausi ei ollut lähtenyt liikkeelle kovinkaan hyvin, eikä BMW-kuljettaja ollut kerännyt ennen äsken päättynyttä lähtöä yhtään MM-pistettä. Nyt niitä tuli kymmenen ja puheet "vanhasta kehärääkistä, joka ei enää yllä mihinkään" voidaan unohtaa. Voiton kruunasivat vielä voittokierroksella tehdyt zanardimaiset donitsit, jotka näköjään luonnistuvat käsihallintalaitteillakin kuin vanhoina hyvinä CART-päivinä.

Iso käsi Zanardille. On siinä kova jätkä :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zanardin hyvät esitykset jatkuivat toisessa lähdössä. Kahdeksannesta ruudusta Alex raivasi tiensä kohti kärkeä auto autolta. Kun hän lopulta oli noussut kakkoseksi, oli paalulta lähtenyt Tarquini karannut jo neljän sekunnin päähän. Matkaa taisi siinä vaiheessa olla neljä kierrosta. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä ero oli kaventunut, mutta oli vielä reilun sekunnin, mikä vaikutti toivottomalta. Mutta mitä vielä, Zanardi ajoi senkin kiinni puolessa kierroksessa ja tuli jo rinnalla toiseksi viimeiseen mutkaan. Valitettavasti ulkokaarteen puolelta ei päässyt ohi ja niin Tarquini voitti kakkoslähdön niukasti.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Zanardi on hauska mies. Varikolta löytyy tuskin montaakaan tyyppiä joka ei olisi iloinen hänen puolestaan. Hymy voi tietysti muuttua väkinäiseksi jos käsipelillä kurvaileva kaveri alkaa vetää muita pataan jatkossakin:cool: .
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Voihan kettu, kun unohdin taas katsoa WTCC:tä :thumbfh: No, onneksi huomenna tulee vissiin EuroSportilta jonkinlainen koostelähetys - jos sen muistaisi katsoa..

BTW: Imola palaa MM-kisakäyttöön, kun siellä ajetaan 21.9 osakilpailu Ruotsin Anderstorpin tilalla. Ruotsalaiset eivät tainneet päästä WTCC:n kanssa yhteisymmärykseen ja näin Imola nappasi järjestysoikeudet :ahem:
Viimeksihän Imolassa ajeltiin MM-statuksella 2006 F-Ykkösiä..
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Melkoinen kontaktilaji, etenkin Thomsonin Hondaa lääpittiin joka puolelta toisessa lähdössä!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Thompson sai käydä puolustussotaa pitkin matkaa. Eka erässä saavutettu hyvä sijoitus antoi jopa ehkä hiukan liikaa ansiotonta arvonnousua kakkoslähtöön, ja se kyllä näkyi. Hyvin Jamppa kuitenkin ajoi, ja taisteli tiukasti kautta kisan. Auto oli selkeästi muita hitaampi, mutta tuumaakaan ei annettu ilmaiseksi. Hauska sitä oli katsoa. Kabiineissa saattoi olla pari astetta kuumempaa kuin kotosohvalla. :eek!:
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Lvov ja Smetsky Rata-Sm:ssä Pärnussa 28.-29.6.

WTCC-kisoissakin ajalleet Herrat Pietarista, Alexander Lvov ja Andrei Smetskiy (tai Andrey Smetsky tai miten nyt tässä halutaankaan kirjoitettavan) tulevat Golden Motors Tiimin kahdella Accordilla Pärnuun, jossa autot Artman Racingin ylläpidossa.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Brands Hatchissa oli mukana myös Volvo C30, kuskina Robert Dahlgren ja energiana biopolttoaine. Hyvin auto kulki harjoituksissa ja aika-ajoissa vaikka auto onkin kuulemma painava.
Kymppiruudusta ekaan lähtöön jossa kuitenkin taisi joku hieman avittaa poistumisessa ja kisa jäi kesken. Toiseen lähtöön eivät päässeet mukaan ollenkaan.

Seat ei enää ylivoimistele, ekan lähdön voitti Bemarin Muller ja toisen Chevyn Menu. Zanardilta hyvät sijoitukset 4. ja 3. Kakkoslähdössä Farfus nousi takaa hienosti kutoseksi.

Muller pistejohtoon ja Seatin pistejohto kutistui, mutta vain hieman.
http://dnl.fiawtcc.com/standings/2008_WTCC_Points.pdf
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olihan taas varsinainen Safety Car-viikonloppu Brandsissä. Rata kyllä tarjosi kisailua, mutta kun ne melkein poikkeuksetta päätyivät ulosajoon ja sitä myötä Safety Cariin, niin ei oikein tiennyt itkeäkö vai nauraa. WTCC:tä pahemmin vielä Formula Masterissa. Radan kelvollisuus MM-tason kilpailuihin on kyllä tämän viikonlopun perusteella vähintäänkin kyseenalainen, ellei ratahenkilöstön ja kaluston valmius ja nopeus tuosta parane.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
N.Technology on saanut Accrodin vihdoin iskuun. Thommo ajoi Imolan ekassa kisassa kolmanneksi ja voitti tokan. Auto oli toki paljon kevyempi kuin muulla kärkiporukalla, mutta melkoista edistystä silti.

Monzassa nähdään riittääkö uudessa Mugen-koneessa potku kun autoon lykätään lisää lyijyä menestystä tasaamaan.

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Imola

Latailin netistä näitä kisoja ja ajattelin tässä vähän nostaa tätäkin topiccia ylös.

Imolassa tosiaan viikonlopun hahmo oli James Thompson Hondallaan. Ekassa kisassa hän oli hienosti kolmas vaikkakin työnsi Menun ulos radalta. Toisessa kisassa hän sitten raivasi tiensä nopeasti kärkeen ja meni aika helposti pääsuoralla ohi Mullerin BMW:stä. Pitkät suorat ja tiukat jarrutukset tuntuvat sopivan Accordille.

Seatit olivat hiukan vaisuja vaikka ekasta kisasta tulikin kaksoisvoitto. Jälleen TDI:n vääntö tuli oikeuksiinsa kiihdytyksissä, mutta mutkissa etupainoinen auto ei kulkenut. Lisäksi huippunopeuskaan ei tuntunut riittävät Hondaa vastaan.

Chevyt ajoivat hienosti mutta Menun kisat menivät piloille Thompsonin kanssa kolaroinnissa. Huff oli pallilla toisessa kisassa. BMW:lle Imola ei sopinut sillä suoravauhdit eivät riittäneet. Huomion arvoista oli mielestäni se että ainakin Van Lagenin Ladan vauhti oli ihan vertailukelpoista muihin yksityiskuskeihin nähden.:thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Monza

Aika-ajoissa Seatit valloittivat kaksi ekaa riviä. Perässä seurasivat Larini ja Farfus. Priaulx ja Huff olivat vähän kauempana.

Lähtö oli hurjaa katsottavaa: kun pahimmillaan 7-8 autoa on rinnakkain Monzan pääsuoralla, ei kolarilta voida välttyä ensimmäisessä shikaanissa. Porteiro osu Thompsonin Hondaan joka pyörähti radan ulkoreunasta sisäreunaan, nurmikolle, ja siitä perä edellä shikaanin läpi. Kukaan kärkikuskeista ei jäänyt radan varteen, mutta Huff menetti lisää asemiaan.

Muller, Tarquini ja Rydell pitivät Seatin värit kärjessä vaikka Larini ja Priaulx yrittivät parhaansa mukaan päästä ohi. Myös Farfus oli kuvioissa mukana kunnes auto hyytyi. Tarquini ja Muller vaihtoivat kerran sijoituksia, mutta muuten kärki säilyi samana. Viimeisellä kierroksella Larini yritti ensimmäiseen mutkaan tullessa väkisin Rydellistä ohi. Rydell osu Lariniin ja veti shikaanin suoraksi. Hänelle tuomittiin tästä lopulta 30s aikasakko ja hän putosi kauas taakse. Larini oli vissiin saanut enemmänkin siipeensä, sillä hän hyytyi ennen parabolicaa ja takaata tulivat Priaulx ja Monteiro ohi. Huff nousi lopulta kuudenneksi ohi Genen joka joutui hidastamaan edessä madelleen Larinin takia.

Lähtöjärjestys toiseen kisaan oli siis Zanardi(BMW), Gene(Seat), Huff(Chevy), Larini(Chevy), Monteiro(Seat), Priaulx(BMW), Tarquini(Seat), Muller(Seat). Lähdössä Zanardi ja Gene pitivät asemansa mutta Huff menetti muutaman sijan. Seatit näyttivät taas voimansa ja ohittivat muita aika helpon näköisesti.

Zanardi johti hetken mutta Gene meni pian ohi. Tarquini teki hienon nousun ja lopulta Gene päästi tallikaverinsa ohi. Larini taisteli hienosti Seat rintamaa vastaan ja tuli maaliin kolmantena. Priaulx ja Huff taistelivat pisteistä kunnes molemmilla puhkesi rengas samalla kierroksella. Alan Menu teki hienon nousun 11. ruudusta sijalle viisi ja ajoi samalla kisan nopeimman kierroksen.

MM-pisteet:
1. Muller Seat 95
2. Tarquini Seat 86
3. Huff Chevrolet 64
4. Rydell Seat 62
5. Priaulx BMW 61
6. Gene Seat 53
7. Müller BMW 52
8. Porteiro BMW 50
9. Larini Chevrolet 48
10. Farfus BMW 47

Neljä kisaa vielä jäljellä, joten käytännössä mestaruus on kahden kauppaa. Kolmannesta sijasta käydään vielä verinen taistelu. Monza oli kauden viimeinen euroopassa ajettava kisa. Seuraavaksi on vuorossa Japanin Okayama(24.-26.10.) ennen Macaussa(13.-16.11.) ajettavaa kauden finaalia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
En ole koskaan kuullutkaan Okayaman radasta! Ajettiinko siellä viime vuonna?

Neljä erää ja kosolti pisteitä vielä jaossa. Kolmossijasta nyt erityisesti näyttäisi tulevan kova mittelö, mutta ei hopeakaan ole takuuvarma, jos ei kyllä kultakaan. Varsinkin kun muistaa, että Macaussa ajaminen on kuin hyttysen kanssa...ööö....harrastaisi seksiä. Pieni lipsahdus ja peli on silmässä!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Ahaa, vanha nimenmuutostemppu vainen, sanoisi Maxwell Smart.

Miksiköhän suomalaisia ei ole ollut täydellä rähinällä WTCC-sarjassa mukana? JJ:n vanha tallikaveri Jorg Mullerkin on siellä reuhkannut jo vuosikausia ja ilmeisen tyytyväisenä. Luulisi Jykääkin sarjan houkuttelevan?
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Miksiköhän suomalaisia ei ole ollut täydellä rähinällä WTCC-sarjassa mukana? JJ:n vanha tallikaveri Jorg Mullerkin on siellä reuhkannut jo vuosikausia ja ilmeisen tyytyväisenä. Luulisi Jykääkin sarjan houkuttelevan?
Liian hitaat autot ja liian paljon kontaktia ex-formula miehille. JJ sanoi GT2 BMW:llä ajetun kauden jälkeen ettei protoja hitaammaalla kalustolla ajaminen enää kiinnosta ja Saloltakin on tullut saman suuntaisia kommentteja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Liian hitaat autot ja liian paljon kontaktia ex-formula miehille. JJ sanoi GT2 BMW:llä ajetun kauden jälkeen ettei protoja hitaammaalla kalustolla ajaminen enää kiinnosta ja Saloltakin on tullut saman suuntaisia kommentteja.
Jep. BMW tarjosi paikkaa sarjasta JJ:lle silloin, kun se tunnettiin vielä ETCC:nä ja Saloakin oltiin muistaakseni joskus muinoin istuttamassa Alfa Romeon rattiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos Suomi (AKK) sais aikasex kyhätä kansallisen tiimin tuonne A1 GP sarjaan niin toiseksi kuskiksi voisi ajatella JJ Lehtoa ja toiseksi jotain lupaavaa "keltanokkaa" - esim. Valtteri Bottas tai Jesse Krohn tai vaikkapa Emma Kimiläinen.
 
Ylös