WTCC 2008

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos (kun?) Suomesta tuonne saadaan tiimi aikaiseksi, ei AKK:lla liene siinä osaa tahi arpaa, mut täähään ny ei liity tähän mitenkään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jos (kun?) Suomesta tuonne saadaan tiimi aikaiseksi, ei AKK:lla liene siinä osaa tahi arpaa
Eikä kyllä ole JJ ratissa, mutta eipä liity millään lailla WTCC-sarjaan...

Ihan vain kiusaksi sille yhdelle formulasarjalle, joka on yli kuusi sekuntia hitaampi kuin se toinen edesmennyt formulasarja, laajennan repertuaaria raporttien kirjoittamisessa tänä viikonloppuna vähän nopeampiin autoihin :rolleyes:

Brasilian Augusto Farfus on liekeissä nousevan auringon maassa. BMW-kuljettaja on pitänyt nimensä listan kärjessä ensimmäisestä ajosessiosta lähtien ja tänään mies varmista paalupaikan huomiseen kisaan. BMW:llä on ensimmäisessä kisassa koko eturivi hallussaan, sillä Jörg Muller oli aika-ajon toiseksi nopein.

Pistetaistelun kannalta tilanne on mielenkiintoinen, koska kakkosena oleva SEATin Gabriele Tarquini oli aika-ajojen kolmas, mutta tippuu Monzan rangaistuksen myötä ruutuun kahdeksan. Italialaisen päivää piristää, että hänen pistejohtajatallikaverinsa lähtöpaikka on vielä häntäkin huonompi eli kymmenen.

Mukana tänä viikonloppuna on erilaisten sopimusten ja lupausten jälkeen 29 autoa, joista seitsemässä istuu aasialainen keikkakuljettaja. Suurimman vaikutuksen tähän mennessä on tehnyt Takayuki Aoki, joka oli toisissa vapaissa harjoituksissa peräti kolmanneksi nopein. Aoki harjoitteli jo sarjan edellisessä osakilpailussa Monzassa BMW:nsä salaisuuksia, joten hänellä on pieni etu muihin japanilaiskuljettajiin nähden. Aokin lähtöpaikka ensimmäiseen kisaan on viidestoista.

Aokin takaa sijalta seitsemäntoista starttaa kokenut Japanin kävijä, jolla on kokemusta myös uuden nimen saaneelta vanhalta Aidan radalta. Hollannin Tom Coronelin ratatuntemus ei kuitenkaan paljon miestä hyödyttänyt, kun hän monen muun tavoin jäi ruuhkan jalkoihin. Zanardi ja Nicola Larini kärsivät myös suuresta osanottolistasta. Zanardi ehti töniä Aokiakin matkallaan vasta kahdeksanneksitoista.

Nicola Larinilta olisi voinut odottaa etukäteen paljon, sillä verrattuna muihin tehdaskuljettajiin hänellä oli myös ratatuntemus puolellaan. Larinihan oli vuoden 1994 Tyynenmeren GP:ssä mukana, mutta kisassa hän ei päässyt pitkälle, sillä kuten monet varmasti muistavat hän kolaroi Mika Häkkisen pyöräyttämän Ayrton Sennan kanssa jo ensimmäisessä mutkassa. Muutenkin ero Ferrarin F1:n ja Chevroletin kauppakassin välillä on huikea, joten suuri yllätys ei ollut, ettei Larini pystynyt hyötymään ratatuntemuksestaan. Chevy-kuljettaja oli tehdaskuljettajista hitain ja vasta kahdeskymmenes.

Japanin kauttaaikain toinen WTCC-kokoontuminen Eurosportilta huomenna 8.15 alkaen. Tilastonikkareille tiedoksi, että vuonna 1987 silloin vain yhden vuoden mittaiseksi jäänyt FIA:n World Touring Car Championship kilpaili Fujissa ;)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aoki harjoitteli jo sarjan edellisessä osakilpailussa Monzassa BMW:nsä salaisuuksia, joten hänellä on pieni etu muihin japanilaiskuljettajiin nähden. Aokin lähtöpaikka ensimmäiseen kisaan on viidestoista.
Takajuki Aokin lisäksi Monzassa oli toki mukana myös Jukinori Tanigutši ja Manabu Orido, joten se siitä edusta. Masaki Kano puolestaan osallistuu Japanin WTCC-kisaan samalla autolla, jolla on ajanut Aasian sarjassa.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Tilastonikkareille tiedoksi, että vuonna 1987 silloin vain yhden vuoden mittaiseksi jäänyt FIA:n World Touring Car Championship kilpaili Fujissa ;)
Lisätään vielä tähän että tuolloin sarjan mestaruus ratkesi juuri Fujissa ja tittelin vei nyt tallipäällkön ominaisuudessa häärivä Roberto Ravaglia. Enteilisiköhän jotain huomiselle?

Muller tarvitsee 11 pistettä enemmän kuin Tarquini varmistaakseen mestaruuden. Ei millään tapaa mahdoton yhtälö, joskin epätodennäköinen. Ikävä kyllä vaikuttaa siltä että tämä kaksikko on huomisen jälkeen ainoat mestaruudesta taistelevat kuskit. Kolmikko Rydell, Priaulx ja Huff tarvitsisivat yli 10 pistettä enemmän kuin Muller pitääkseen toiveensa elossa. Käytännössä tämä tarkoittaisi ranskalaisen täydellistä epäonnistumista, mutta moottoriurheilussahan kaikki on mahdollista.

e:
Takajuki Aokin lisäksi Monzassa oli toki mukana myös Jukinori Tanigutši ja Manabu Orido, joten se siitä edusta. Masaki Kano puolestaan osallistuu Japanin WTCC-kisaan samalla autolla, jolla on ajanut Aasian sarjassa.
Näitä vanhemman mallin bemuja saisi näkyä enemmänkin. Suora kutonen kun laulaa huomattavasti miellyttävämmällä äänellä kuin nelipyttyiset, dieseleiden pihinästä puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Takajuki Aokin lisäksi Monzassa oli toki mukana myös Jukinori Tanigutši ja Manabu Orido, joten se siitä edusta. Masaki Kano puolestaan osallistuu Japanin WTCC-kisaan samalla autolla, jolla on ajanut Aasian sarjassa.
No niinhän se tietenkin on. En Monzan kisassa vain kiinnittänyt Aokia lukuunottamatta muihin japanilaisiin huomiota. Sitten vielä olin tarkistavinani komeasti asian tuloksista, joista noteerasin vain Aokin kaksi pistettä yksityiskuljettajien luokassa.

En muutenkaan seuraa WTCC:tä niin tarkkaan, mutta aina kauden loppua kohden sarjojen loppuessa aikaa jää toisillekin. Yleensä WTCC:stä minua kiinnostaa vain Alexin sijoittuminen. Yritän kuitenkin aina katsoa uusilla tai vähemmän uusilla radoilla ajettavat kilpailut joko suorana tai sitten jälkeenpäin. Vanha japanilainen viisaus kuulema kertoo, ettei Okayaman radalla ole ohituspaikkoja ja sijoituksia muutetaan vain väsytystaktiikan avulla. Kiinnostavaa nähdä miten näillä autoilla kisailu sujuu juuri tällä radalla.

Eurosportin WTCC-kommentaattorina toimiva John Cleland oli tarkistanut Rickard Rydelliltä, että myös ruotsalainen on aiemmin kilpaillut Aidassa F3-vuosinaan. Mukana on siis kolme WTCC-rekulaaria, jotka ovat ajaneet tällä radalla aiemmin ja tietenkin japanilaisvahvistukset.
Minä itse sanoi:
WTCC-kokoontuminen Eurosportilta huomenna 8.15 alkaen.
Ensi yönä täytyy taas kelloja veivata sen verran, että ilmeisesti kisa alkaakin tuntia aiemmin eli 7.15. Tiedä sitten näistä Eurosportin aikatauluista kun telkku.comista tai telvis.fi:stä saa eri alkamisajat, mutta jos herää liian aikaisin, niin aina voi katsoa aamun lämmittelyajot, joten tuskin siinä mitään menettää. :D
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Wau, olisipa kyllä tänään upeaa kisailua Japanissa! Märällä radettu kisa todellakin tarjosi paljon viihdettä, ja kakkoskisan aivan loppuun asti taisteltiin voitosta. Hieno WTCC viikonloppu :thumbup:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Hyvät oli startit, ja Carterin kuulema japanilainen viisaus ei pitänyt tällä kertaa kutiansa, sillä autokilpailuksi ohituksia ja tilanteita oli Okayamassa rutosti.

En ole myöskään kuuna päivänä kuullut, että kukaan olisi valinnut kisarenkaiksi eteen slicksejä ja taakse siloista kumia, vaan Coronel toisessa lähdössä näin teki ja pysyi kiitettävässä vauhdissa erän loppuun saakka, vaikka Farfus narutteli takana minkä pystyi.

Mieltäylentävää oli myös nähdä kuinka hilpein mielin ajajat ottivat kisan lopputulokset vastaan, ainakin ne tekivät, jotka ruudussa vilahtivat.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vähän vaikeaa on vetää näiden kisojen perusteella johtopäätöksiä radasta, koska kisat ajettiin molemmat kosteissa olosuhteissa, mutta hyvää kisailua oli, siitä ei pääse kyllä mihinkään. Nyt täytyy vain odottaa ensi vuotta, jotta nähdään toimiiko rata todellakin noin hyvin vakioautoilla.

Kokemus oli tänään valttia. Tiedä sitten voiko näin yksiselitteistä johtopäätöstä vetää, mutta molemmat voittajat olivat ajaneet Okayaman radalla aiemmin. Rydell ajoi aikanaan Japanissa F3:sta ja Coronel puolestaan vieraili radalla ainakin GT-autolla. Varsinkin Coronelilla hyvä ajosilmä takasi toisessa lähdössä voiton, sillä hän osasi sijoittaa SEATinsa aina oikealle linjalle niin ettei Farfus päässyt ohi. Hollantilainen tiesi täsmälleen missä hyvä jouheva ajolinja kulki.

Toisen kilpailun tulokset ovat epävirallisia, koska Tarquinin ja toiseksi sijoittuneen Farfusin autosta löytyi katsastuksessa jotain jännää. Andrey Romanov sai aikasakkoa, koska tuomariston mielestä venäläinen oli syyllinen kolariin Ibrahim Okyayn kanssa. Tuomaristo myös langetti D’Astelle toilailuistaan viiden lähtöruudun rangaistuksen Macaon ensimmäiseen kisaan.

Italialainen kävi kyllä turhan kuumaa taistelua tallikaverinsa kanssa, mutta minusta ulosajo ja keskeytys oli hänelle jo riittävän suuri rangaistus. Hernandez kun sen ansiosta karkasi vakuuttavaan pistejohtoon. Ero tallitoverusten välillä on nyt 29 pistettä ja 40 on vielä jaossa. Macaossahan jaetaan tuplapisteet.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Voi muuten hyvinkin olla, että kuiva Okayaman rata tarjoaa tiukkoja kisoja, mutta ei välttämättä ohituksia. Coronellin ajo oli siitä tavallaan hyvä todiste, sillä hän radan hyvin tuntevana tosiaankin osasi asetella autonsa Farfuksen kannalta epäedullisesti kurvi toisensa jälkeen.

D`Aste paukutteli menemään aika estottomasti. Tulos tai ulos. Kumpikin tuli, ja kaupan päälle rangaistus!

Hyvä kun muistutit Macaun tuplapisteistä. Siellähän voi tapahtua yhtä sun toista:eek!:.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Hienoja oli kisat, paljon hienoa ja tiukkaa kilvanajoa mutta kuitenkin siistiä toimintaa vakioautomittapuulla mitaten. Todella hyvää viihdettä. Hienoa että Coronel sai myös ensimmäisen voittonsa. Ja Proteamin bemarit olivat todella kovassa vauhdissa, D'Astella olisi ollut mahdollisuuksia vaikka mihin jos yritystä ei olisi ollut liikaa. Ja Hernandezille hieno kolmas sija.

Sääli että mestaruustaisto kuihtui nyt vain Mullerin ja Tarquinin välille. Ekan lähdön jälkeen näytti vielä siltä että trio Priaulx-Huff-Rydell pitäisivät mestaruustoiveensa elossa...

Macaossahan jaetaan tuplapisteet.
Heetkinen ja seis... Mistä olet tämän tiedon saanut?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Heetkinen ja seis... Mistä olet tämän tiedon saanut?
Minulla on ollut sellainen käsitys, että yksityiskuljettajien sarjassa Macaon molempien lähtöjen pisteet tuplataan. Ainakin viime vuonna niin tehtiin.

Äkkiseltään löysin siitä tämän vuotisen maininnan Corthalsin sarjasta vetäytymisuutisen yhteydessä. Linkki
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Katsoin toista kisaa ja minua harmittaa vietävästi kisojen huono televisiointi. James Thompsonin hienoa ajoa ei näytetty oikein ollenkaan. Ladoja ei varmaan saa näyttää sen takia, että niitä voisi jotenkin verrata Bemuun. Monia ulosajoja ei näytetty hidastuksissa ollenkaan. Jörg Müllerin vain todettiin seisovan hiekalla.
WTCC sarjassa olisi potentiaalia, jos ne säännöt olisivat hieman paremmat. Jos lisäpainoa laitetaan jotain 70 kiloa, eli vaikkapa kartturin verran autoon, niin se on jotenkin huono tapa saada autot tasaväkisiksi. Toiseksi: kisojen pituus on liian lyhyt: 50 kilsaa. Kolmanneksi: lähtöjen pitäisi olla peräkanaa kuten vanhassa DTM:ssä.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Minulla on ollut sellainen käsitys, että yksityiskuljettajien sarjassa Macaon molempien lähtöjen pisteet tuplataan. Ainakin viime vuonna niin tehtiin.

Äkkiseltään löysin siitä tämän vuotisen maininnan Corthalsin sarjasta vetäytymisuutisen yhteydessä. Linkki
Aa ok... Voi olla että noin yksityisten puolella tehdäänkin. En ole sitä puolta niin aktiivisesti aikaisemmin seuraillut eikä tästä ollut säännöissä mitään mainintaa. Eikä kyllä ole yksityisistä muutenkaan joten ihmekkö tuo...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
kisojen pituus on liian lyhyt: 50 kilsaa.
Itse asiassa minusta tuo on juuri passeli pituus tälle sarjalle, ei ehdi erot kasvaa liian suuriksi ja ohituksien siivittämässä tiiviissä rykelmässä saadaan ajaa kisat läpi :thumbup:
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
50 kilsaa on sama kuin kaksi kierrosta nimimerkkiradallani :ahem:
Kandeeko noin lyhyiden kisojen takia vaihtaa mannerta niin usein?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Auttaisiko, jos lähtöjä olisikin viikonloppuna kolme? Vaikka yksi lauantaina ja kaksi sunnuntaina niin, että lähtöjen välissä voisi näyttää lauantain kilpailun koosteen?

Olen kun tässä asiassa Vicen kanssa samoilla linjoilla, että kisamatka on jokseenkin sopiva kisaamisen ja myöskin TV-aikatauluihin mahduttamisen kannalta. Tunnin mittaiseen lähetykseen saadaan vaivatta mahtumaan ennakko, itse kilpailu ja sitten vielä palkintojenjako ja loppupekuleeraamiset.
Katsoin toista kisaa ja minua harmittaa vietävästi kisojen huono televisiointi.
On totta, että usein jäävät jännittävät mittelöt näkemättä juurikin takajoukoissa, mutta se nyt vaan sattuu olemaan niin.

Sarjassamme turhia valituksen aiheita, on minulla Eurosportin moottoriurheilutuotannon graafinen toteutus. Ei tämä ole mikään 90-luvun japanilainen äksöntoiminta, vaan 2000-luvun urheilukilpailu. Miten kanavan ulkoasu voi muuten olla niin asiallinen ja autosarjoissa grafiikoiden täytyy olla noin amatööritasoa?
Sekä WTCC:ssä että IRC:ssä graafinen toteus on sellaista, jonka voisi vaivatta kuka tahansa kopioida käyttämällä jotain halpiseditoria. LMS:n on melko toimva, joskin parantamiselle olisi kyllä tilaa. Vuoden 2006 WTCC grafiikat olivat asialliset ja toimivat, mutta tämä nykyinen on jostain ihan toisesta maailmasta. Huonoina päivinä mikään ei ärsytä niin paljon kuin Chevroletin logo, mikä on varsin tökeröllä tavalla skaalattu. :yuck:

Ottaisivat mallia Australian V8 Superautojen sarjan televisioinnista.

;)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Itse en ole grafiikkapuoleen kiinnittänyt paljoakaan huomiota, mutta ulkoasun päivän tasalle saattamisen ei luulisi olevan isokaan ongelma, kas kun ko.alan velhoja kuljeksii vapaina toimijoina pilvin pimein tuolla maailmalla.

Minun mielestäni WTCC-lähtöjen pituus on ihan passeli. Jännittävät kisat eivät ehdi lässähtää, ja tylsät kisat menee nopeasti ohi:wink:.

Mutta osaako kukaan sanoa varmaksi mitään niistä viimeisen kilpailun mahdollisista tuplapojoista?
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
WTCC:sä normaalit pisteet, Independent luokassa sekä kuskeille että talleille tuplapisteet/lähtö.Olenko jättänyt tuon sanomatta....voi helevetti...:0),..

IRC:stä meni jo palautetta Ranskaan juuri mm. grafiikan ja parin muunkin asian puitteissa kun ne sitä kyseli, WTCC vielä menettelee mutta vois se parempikin olla.

Kumma homma kuinka nuo grafiikat saadaan niin vaikealukuisiksi...sekin vois auttaa jos ne olis 2-3 sek pitempään ruudussa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
"Screw you guys I'm going home"

Yksityiskuljettajien mestaruustaisto jää nyt valitettavasti näkemättä, sillä Japanin törttöilyn jälkeen rangaistu Stefano D'Aste heitti pyyhkeen kehään ja lähti kotiin, eikä siis aja kauden päätöskilpailussa Macaossa. Italialainen ilmeisesti menetti motivaationsa, sillä miehen oman ilmoituksen mukaan hänellä "ei kovan rangaistuksen takia olisi muutenkaan mahdollisuuksia taistella enää mestaruudesta." Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että rangaistus oli tilanteeseen nähden ehkä turhan raju, sillä D'Aste sai rangaistuksensa keskeytyksen muodossa ja ihan turhaa lähdetään pilaamaan toistakin viikonloppua "hieman" ylioptimistisen ohitusyrityksen takia. En kuitenkaan ymmärrä tällaista Cartman-tempausta, sillä D'Astella oli vielä teoreettiset mahdollisuudet nousta mestariksi.

D'Asten luovutuksen johdosta Sergio Hernandez on nyt varma vuoden 2008 Independents Trophyn mestari.

Paikan Hernandezin tallitoverina Proteamissä ottaa 25-vuotias hallitseva Bulgairin vakioautomestari George Tanev, joka aiemmin tällä kaudella ajoi Oscherslebenin, Imolan ja Monzan WTCC-kisoissa ja testasi BMW Team Italy-Spainin kalustoa Aidassa.

D'Aste withdraws from Macau in protest
George Tanev replaces D'Aste at Macau

FIA myös odotetusti hylkäsi macaolaisen RPM Racing Teamin osallistumisen tallin kotikilpailuun. RPM:n oli tarkoitus ajattaa itse rakentamia Honda Civiciä ja Toyota Altezzaa, mutta autojen luokitus ei täytä sarjan kriteereitä ja siksi ne eivät siis "ristiriidassa sääntöjen hengen kanssa."
Macanese team rejected by the FIA
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Kakaota Macaossa

Näin lähti vakioautot liikkeelle. Tasaista on, kuten tavallista.

1. Augusto Farfus BMW Team Germany BMW 320si 2min 33.624secs
2. James Thompson N.Technology Honda Accord 2min 33.711secs
3. Nicola Larini Chevrolet Chevrolet Lacetti 2min 33.793secs
4. Felix Porteiro BMW Team Italy-Spain BMW 320si 2min 33.815secs
5. Alain Menu Chevrolet Chevrolet Lacetti 2min 33.889secs
6. Rob Huff Chevrolet Chevrolet Lacetti 2min 33.914secs
7. Yvan Muller SEAT Sport SEAT Leon TDI 2min 34.024secs
8. Gabriele Tarquini SEAT Sport SEAT Leon TDI 2min 34.234secs
9. Tiago Monteiro SEAT Sport SEAT Leon TDI 2min 34.285secs
10. Alex Zanardi BMW Team Italy-Spain BMW 320si 2min 34.325secs
11. Rickard Rydell SEAT Sport SEAT Leon TDI 2min 34.363secs
12. Jordi Gene SEAT Sport SEAT Leon TDI 2min 34.433secs
13. Andy Priaulx BMW Team UK BMW 320si 2min 35.282secs
14. Tom Coronel SUNRED SEAT Leon TFSI 2min 35.342secs
15. Jorg Muller BMW Team Germany BMW 320si 2min 35.884secs
16. Sergio Hernandez Proteam BMW 320si 2min 36.031secs I
17. Franz Engstler Team Engstler BMW 320si 2min 36.201secs I
18. Andre Couto N.Technology Honda Accord 2min 37.956secs
19. Manabu Orido Chevrolet Chevrolet Lacetti 2min 38.961secs
20. Takayuki Aoki Wiechers-Sport BMW 320si 2min 39.129secs I
21. Matthew Marsh Wiechers-Sport BMW 320si 2min 39.701secs I
22. Kirill Ladygin Russian Bears Motorsport Lada 110 2min 42.204secs I
23. George Tanev Proteam BMW 320si 2min 44.516secs I
24. Joseph Meszei RPM Racing Team Honda Civic 2min 45.445secs
25. Andrei Romanov Team Engstler BMW 320si 2min 46.419secs I
26. Viktor Shapovalov Russian Bears Motorsport Lada 110 2min 46.573secs I
27. Lei Kit Meng RPM Racing Team Toyota Altezza 2min 47.382secs
28. Masaki Kano Team Engstler BMW 320i 2min 51.330secs I
29. Ibrahim Okyay Otomotiv Motorsport BMW 320si 2min 52.273secs I
30. Melvin Choo Thunder Asia BMW 320si 3min 09.467secs I
31. Jaap van Lagen Russian Bears Motorsport Lada 110 No time I
 
Ylös