Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mutta Italiaanoille, se on yksi ja sama, kuka ferrarilla ajaa, kunhan vain menestyy Räikkönen on ollut todella ailahtelvainen ja, jos NYT kysyttäisiin, jossain gallupissa pitäisikö Kimin antaa mennä niin Kyllä puoli olisi reipas ykkönen.

Itse uskon taas, että Kimi tilanteen tullessa avittaa Massaa, Kimi tietää sisimmässään, miten mestaruus hänelle tuli ja kuka sen hänelle antoi.
Jep, jos Kimi on mies eikä hiiri, niin tosipaikan tullen auttaa Massaa mestaruuden saavuttamisessa. Tai muuten on täys kyrpä koko mies.

Voidaanhan siitä puhua, että Kimi voitti vikan kisan ajamalla, mutta jos Massa ei olis tullut tokana maaliin, niin homma olis ollut siinä. Massa myös julkisesti "sitoutui" auttamaan Kimiä. Niin ja voi hyvin olla, että Brasiliassa vähän jarruttelin, että Kimi pääsee varmasti ohi varikkokäynnillä (en muista niin hyvin kisaa, että voisin väittää suuntaan tai toiseen tämän suhteen, mutta kuitenkin).
 
Viimeksi muokattu:

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Paljonko kimi oli jälessä pisteissä viimevuonna tähänaikaa?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Paljonko kimi oli jälessä pisteissä viimevuonna tähänaikaa?
Niin, ja kuinka paljon huonommin Kimi ajaa tällä hetkellä mitä hän ajoi viimevuonna tähän aikaan. Se kait kuitenkin on se olennainen kysymys.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Paljonko kimi oli jälessä pisteissä viimevuonna tähänaikaa?
Nousu sellaiselta takamatkalta tapahtuu kerran vuosisadassa.
Toivottavasti tietysti Kimi voittaa kaikki jälkellä olevat kisat, mutta huonompaan suuntaanhan tuo on mennyt.

Kimi ei aja huonommin, auto on paskempi. Ei välttämättä yleisellä tasolla suorituskyvyn suhteen, mutta mm. ajettavuudessa jne.
Auto on loistava, jonka osoittaa esim. kaksi viimeisintä kisaa joita ko. autolla on hallittu suvereenisesti.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimi ei aja huonommin, auto on paskempi. Ei välttämättä yleisellä tasolla suorituskyvyn suhteen, mutta mm. ajettavuudessa jne.
Kun asiaa ei voida aukottomasti todistaa suuntaan taikka toiseen, on mielestäni perustellumpaa sanoa, että Kimi ajaa huonommin kuin viime vuonna koska tulokset ovat merkittävästi heikompia autolla, joka kuitenkin tallikaverin käsissä voittaa kisoja helposti. Ei kaikkea voi mitenkään vierittää auton syyksi. Ja vaikka voisikin, tulee siitä auton "huonoudestakin" Kimin niskoille iso osa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eipä tässä vielä mitään hätää. Uskon, että seuraavassa kisassa Kimi on rautaa. mm-tilanne on haastava, muttei mahdoton. Nuo puheet, että Kimi voitti mestaruuden viime vuonna Massan avulla voi vetää suoraan vessanpöntöstä alas. Mitä miehen(Massan) olisi pitänyt tehdä? Ajaa ulos brasiliassa, jottei Ferrari-pilotti voittaisi mestaruutta? Ja senhän hän lähes tekikin. Kimi voitti puhtaasti ajamalla mestaruuden porukan huonoimmalla tuurilla vielä varustettuna, jonka kaikkien pitäisi tietää, muttei sekään vaan kaikille selkäänpuukottajille riitä, mitä en pidä lainkaan yllätyksenä uuden aallon tason tuntien. Kun lasketaan pisteet, jotka kärkikuljettajat hävisivät kaluston pettämiseen, näemme, että Kimi oli siinä tilastossa kärjessä.

Uskoisin Kimin ongelmien suurinpana syynä olevan renkaiden, johon ensi kaudella tulee onneksi radikaali muutos.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllä nyt menee jo osalta ihan täydelliseks huuhaaks nämä selittelyt ja höpinät :rolleyes:

Jos Kimi menettää mahdollisuutensa mestaruuteen, niin aivan taatusti hän auttaa Massaa, jos Massalla mestaruuteen on mahdollisuudet. Tiimipelaaja ja urheilija se Kimikin on, eikä mikään itsepäinen cowboy.

Homman nimi vaan on se, että ensin pitää päästä Hamiltonin edelle, ennenkuin voi auttaa. Joten ensin Ferrarin ja Kimin on löydettävä säätöihin ja taktiikoihin jotain minkä avulla pääsee kärkeen aika-ajoissa. Silloin kun se on ratkaistu on Kimi itse mukana taistossa mestaruudesta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Muttei Kimille jostain syystä sopiva. Whatever, tästä voidaan vääntää peistä vaikka siihen asti kun Schumacherin poika ajaaa maailmanmestaruudesta, mutta mitä hyötyä? :alppu:
Juu ei sopiva, ei. Se vaan ei riitä selitykseksi, se riitti vielä viime kaudella osittain, muttei riitä enää. Kyllä jos kaikki ois Kimillä kohdallaan, se Ferrari kulkisi tuolla kärjessä, mutta kun ei kulje. Syyllinen on vain ja ainoastaan Kimi itse. Jos autoa ei saa kulkemaan, vaikka kautta on näinkin pitkälle menty, on vaan tällä hetkellä yksinkertaisesti HUONOMPI kuin tallikaveri. Noita syntipukkien hakemisia kaikenmaailman rengasongelmista on lopulta ihan turhaa. Kun jätkä osaa, se saa myös ne renkaat toimimaan.

Henkilökohtaisesti uskon, että Kimillä on nyt jokin vakavanlaatuinen motivaatio-ongelma. Liekkö kyllästynyt koko touhuun ja pohtii jo uransa lopettelemista. Ja HUOM: Motivaatio-ongelma ei myöskään anna anteeksi sitä, että häviää tallikaverille. Vaikka oisit ollut ennen kuinka nopea, jos nyt häviä tallikaverille, oli syy sitten mikä hyvänsä, olet vain huonompi. Ei tuosta nyt hyvänen aika tarvitse sen suurempaa rakettitiedettä kehittää!
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei tuosta nyt hyvänen aika tarvitse sen suurempaa rakettitiedettä kehittää!
Tässä vähän rakettitiedettä :rolleyes:

Mr Peter White sanoi:
Qualifying times corrected for fuel load: the real story of speed differentials
The result was that this really was a race of two halves with unexpected difficulties complicating qualifying and race-day finally bringing a somewhat more expected pattern. Once again I have corrected all the Q3 times for fuel load. The method I use gives the best possible result without access to the Doppler-shift engine sound analysis that the teams use to finesse the same calculations. Admittedly they are trying to guess fuel load before the race. I know the relative fuel loads as I have the easier task of working things out after the event. So it may just be that this set of fuel-corrected times is more accurate than anyone in the paddock had access to before the race. What a very pleasing thought for an analyst on a shoestring budget. Here is my best estimate of the times that each driver would have set in Q3 if they had all had the same fuel on board as the lightest car. Which was Felipe Massa’s Ferrari:

Robert Kubica 1’ 38.619
Heikki Kovalainen 1’ 38.649
Lewis Hamilton 1’ 38.684
Kimi Raikkonen 1’ 38.715
Nick Heidfeld 1’ 38.828
Felipe Massa 1’ 38.989
Jarno Trulli 1’ 39.279
Nico Rosberg 1’ 39.433
Sebastian Vettel 1’ 39.627
Sebastien Bourdais 1’ 39.977

This is a very intriguing set of hypothetical times. I also think that is an utterly plausible set of data. Remember that the teams themselves have a good grasp of the relative equal-weight potential of all the cars. They spend a lot of time and money gathering this information and processing it through their computers, whereas I have spent some time but no money at all. The unexpected weather on Saturday would have been a wild card, but the principle remains the same: tactical fuel decisions would have been taken on a fairly sound guesstimate of these relative potential Q3 times. Everyone wants to be high up the grid, but a low fuel start with a car that was not going to have great race-pace in the warmer weather conditions on Sunday would condemn you to simply fade away down the order in the race itself.

First let’s look at the raw times in which less than one tenth of a second seperates the fastest four drivers. A great Q3 laptime from Kubica. Heidfeld is a couple of tenths slower, possibly because of his greater dislike of the wayward feel of the cars on cold tyres. McLaren not only very strong in the cool weather but enjoying very equally matched drivers. The team is putting everything behind Lewis. As the equipment is equal, and once again Heikki is a shade faster (by three and a half hundredths!), the team had to achieve the desired outcome through strategy. Heikki was given a hefty three laps of fuel more than Lewis in order to drop him behind his team-mate on the grid. Vettel shows the expected comfortable three tenths margin over Bourdais. The fuel loads they carried in the real Q3 reflect the logic of their situation. Vettel carried fuel for an optimum strategy. Bourdais carried an extra lap of fuel because he had to avoid interference with Vettel’s first stop without being too penalised himself.

When we come to Ferrari things get much more interesting. The first thing that has to be said is that Kimi Raikkonen was faster than Felipe Massa in qualifying once you correct for fuel. More than half the press corps do not understand the issue and the others cannot be bothered to think it through. But this was yet another qualifying in which Kimi started heavier than Massa and therefore ended up behind him on the grid in spite of having driven faster. As Kimi is suffering a hugely hostile reaction from the press, and accusations of ‘poor qualifying performance’ (which has an objective basis but is actually a rather complex technical issue), I have to say that it is just as well that he is such a phlegmatic Finn. Just remember how Felipe Massa reacted when he found himself in a similar position with McLaren. So why is Ferrari handling Q3 in this way? I feel that there are two possibilities in Valencia. Actually, I believe that both of these things are true but let’s look at them one at a time:

Ferrari was pragmatic in the face of their engine worries
In Hungary a con-rod failure destroyed Felipe’s engine and robbed him of an excellent win. It was that engine’s second race. Kimi was on a fresh engine in Hungary. So this was Kimi’s second race with an engine that may have been in exactly the same spec as the one that blew in Hungary before the end of its second race. It is quite probable that the Ferrari team were very fearful that Kimi’s engine was not going to last the distance in Valencia. I had considered voicing this concern before the race, but decided not to make it public. It seemed such bad karma.

Under these circumstances it would be perfectly logical to run Felipe light in an effort to capture pole in the hope that the race itself would then come to Ferrari as the weather improved on Sunday. No point in doing that with Kimi as he would have to conserve his engine on Sunday in an attempt to get the car home. This is what appeared to happen. In the race Massa set the fastest lap for the first time this season while Raikkonen was a whole seven tenths slower. This is what I have termed a “door-kicking” margin in an earlier posting. A gap of this magnitude can only be a car issue. As Kimi is actually faster in the races than Felipe, as well as faster in qualifying when you correct for fuel, the inescapable conclusion is that he had the suspect engine running on a very conservative ECU map. This is also borne out by his dramatic slowing towards the end of the race in Hungary. The team said something about rear suspension trouble, but the fact remains that he dropped away from Glock, who there was little chance of passing anyway at such a circuit, almost as soon as Massa’s engine let go. This was engine conservation with the next race in mind. Too no avail as things turned out in Spain.

Ferrari made an inspired decision in qualifying
My own belief is that there are no team orders in Ferrari at this stage of this season. Or at this point in any previous season in recent years for that matter. Eddie Irvine summed up the situation perfectly when he said that racing alongside Schumacher was like being hit over the head with a baseball bat every weekend. In spite of everything Eddie and his engineer could muster, Michael was either faster in qualifying, or started the race on a superior strategy and got past anyway. Intra-team rivalry reached such a pitch in later years that the technical staff were becoming frustrated by Rubens Barrichello’s insistence on running different set-ups from Michael’s. So focussed were Rubens and his engineer on getting some sort of advantage that would allow him to jump his team-mate that they took risks with set-up and strategy that often dropped him down the order in the races. The team lost valuable constructor’s points as a result.

Naturally, team orders must come into play in the end game of the championship. But this is still the development of the game and there continues to be everything to play for. The two Ferrari drivers and their respective engineers are still racing each other. Think of this as a tandem bicycle race with the driver at the handlebars and his race engineer sitting behind him. A good result needs a big effort from both men.

Look at the fuel corrected times for Q3. Felipe could expect to be way down the order if he took a standard fuel strategy. He would then be bottled up behind slower cars in a race that would be frustrating indeed. I think that Rob Smedley made an inspired move. He sent Felipe into Q3 on a very light fuel load indeed. In the cold weather of Saturday afternoon Felipe’s raw pace was slow. He was only sixth fastest in fuel-corrected terms. Smedley was gambling that the warmer track temperature that was expected on Sunday would slow the McLarens and help the Ferrari. He guessed that Felipe would have such good race pace compared with the McLarens that he would be able to pull enough time in even a very short first stint to maintain his lead after the McLaren stops. He was right, and it was the decision of a tactical genius.

The television coverage showed how shocked the McLaren people were when Massa stopped for fuel so early. They were probably convinced that Hamilton was going to be the first to stop and suddenly realised what a huge gamble Ferrari had taken the previous day. What a masterstroke for Felipe. But what a frustrating day for Raikkonen and his engineer when his engine failed to survive in spite of being nursed during the race.

Could this have been a factor in what appeared to be Kimi’s error in setting off before his indicator light was switched to green? Without this disaster he would have jumped Kovalainen at this stop. Massa’s race was also notable for the careless release of his car (in Felipe’s case the traditional ‘lollipop’ is used) straight into the path of Adrian Sutil. If Massa had not swerved to his right and let Adrian through the cars would certainly have tangled. So there may be inspirational stuff happening in the Ferrari team but there is also an ominous hint of a return to a Chinese fire-drill chaos. Already two engines have cracked under the pressure and we have to hope that the pit-wall and garage crews will not crumble as well. Will both drivers now enjoy engines free from the vulnerability of their previous ones? Spa is a race that Ferrari can be expected to win. If the weather is good. And there is still no end to the autumnal conditions as this dreadful European summer continues without end…..

http://rosehillpilot.spaces.live.com/
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kun asiaa ei voida aukottomasti todistaa suuntaan taikka toiseen, on mielestäni perustellumpaa sanoa, että Kimi ajaa huonommin kuin viime vuonna koska tulokset ovat merkittävästi heikompia autolla, joka kuitenkin tallikaverin käsissä voittaa kisoja helposti. Ei kaikkea voi mitenkään vierittää auton syyksi. Ja vaikka voisikin, tulee siitä auton "huonoudestakin" Kimin niskoille iso osa.
Ja sitten kun vielä tuota tallikaveria yleisesti pidetään "kädettömänä" kuskina niin luulisi, että "kädellinen" kuski saisi auton lentämään vaikka ei ihan 100% iskussa olisikaan.
Lisäksi mestaruuden jälkeen luulisi Kimin saaneen entistä enemmän tahtoaan läpi tallin sisällä mm. autoa suunniteltaessa. Vai sanooko Kimi siihen legendaarisesti: "ei kiinnosta"? ;)

Ja kohta 7päivää ja iltapäivälehdet kaivelevat ongelmia perheasioissa...
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ja sitten kun vielä tuota tallikaveria yleisesti pidetään "kädettömänä" kuskina niin luulisi, että "kädellinen" kuski saisi auton lentämään vaikka ei ihan 100% iskussa olisikaan.
Lisäksi mestaruuden jälkeen luulisi Kimin saaneen entistä enemmän tahtoaan läpi tallin sisällä mm. autoa suunniteltaessa. Vai sanooko Kimi siihen legendaarisesti: "ei kiinnosta"? ;)

Ja kohta 7päivää ja iltapäivälehdet kaivelevat ongelmia perheasioissa...
Ei Massaa enää pidetä kädettömänä kuskina vaan yleisesti ja oikeutetustu Räikköstä PAREMPANA kuskina.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tässä vähän rakettitiedettä
Kiitos Sue me, todella mielenkiintoinen juttu!:)

Olen ajatellut myös, että tuo kisainssi Smedley on yksi iso syy Massan hyviin tuloksiin.

Eikö Kimi loppuviimein ollutkaan niin paska..??
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eipä tässä vielä mitään hätää. Uskon, että seuraavassa kisassa Kimi on rautaa.
Näin olet sanonut aika monen kisan jälkeen.

Sulla on muuten ihan uskomattoman paksut Kimi linssitä päässä. Voin melkein pahoin, kun luen noita sun joka kisaa ennen ja jälkeen tulevia Kimi ylistyksiä. Et varmasti muuttais noita näkemyksiäs tai pikemminkin mielentilaas, vaikka Massa voittas Kimin Ladalla.

Kimiä mäkin kannatan, mutta en sentään ihan yhtä sokeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös