Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
As the equipment is equal, and once again Heikki is a shade faster (by three and a half hundredths!), the team had to achieve the desired outcome through strategy. Heikki was given a hefty three laps of fuel more than Lewis in order to drop him behind his team-mate on the grid.
Kimi Raikkonen was faster than Felipe Massa in qualifying once you correct for fuel. More than half the press corps do not understand the issue and the others cannot be bothered to think it through.
Mielenkiintoisia lauseita. Onko tuo White kuinka arvostettu kirjoittaja? Kirjoitus ainakin vahvistaa sitä asiaa, kuinka pienillä marginaaleilla pelataan ja miten yksikin pieni muuttuja voi kääntää tilanteen eduksi tai haitaksi, vaikkapa sään viileneminen. JA F1 todellakin on tiimityötä!!

Ihmettelin aika-ajojen lehdistötilaisuudessa Massan vaisuutta, vaikka hän sai paalun. Ehkä hän tosiaan pelkäsi olevansa kisassa liian kevyellä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8819
Sijainti
Vantaa
Eipä tässä vielä mitään hätää. Uskon, että seuraavassa kisassa Kimi on rautaa. mm-tilanne on haastava, muttei mahdoton. Nuo puheet, että Kimi voitti mestaruuden viime vuonna Massan avulla voi vetää suoraan vessanpöntöstä alas. Mitä miehen(Massan) olisi pitänyt tehdä? Ajaa ulos brasiliassa, jottei Ferrari-pilotti voittaisi mestaruutta? Ja senhän hän lähes tekikin. Kimi voitti puhtaasti ajamalla mestaruuden porukan huonoimmalla tuurilla vielä varustettuna, jonka kaikkien pitäisi tietää, muttei sekään vaan kaikille selkäänpuukottajille riitä, mitä en pidä lainkaan yllätyksenä uuden aallon tason tuntien. Kun lasketaan pisteet, jotka kärkikuljettajat hävisivät kaluston pettämiseen, näemme, että Kimi oli siinä tilastossa kärjessä.

Uskoisin Kimin ongelmien suurinpana syynä olevan renkaiden, johon ensi kaudella tulee onneksi radikaali muutos.
Kyllahan se niin on, etta tuuriakin voittamiseen aina tarvitaan, ei Kimi ole mikaan poikkeus. Luonnollisesti Ferrari pelasi kaiken Kimin pussiin viimeisessa kisassa, mutta mita ihmeellista siina on? Olisiko pitanyt Massan antaa voittaa ja Kimin olla kakkonen, jolloin mestaruus meni McLarenille. Ei kukaan talli kait ole niin holmo. Mutta ei sita Kimin mestaruutta voi sanoa niin, etta se olisi tullut Massan avulla. Toki lopussa oli myos tuuria Raikkosella, mutta alkukaudesta sita oli Hamiltonilla&Co. Joten tuurit on tasan, nain ite ainakin ajattelen.

Renkaat voi olla yksi mahdollinen tekija. Jotenki samanlainen kuin Heidfeldin ajaminen. Valilla kulkee, valilla ei. Toisaalta, voi olla myos mielenkiinnon haviaminen taman kauden osalta. Kun on tullu takapakkia kokoajan ja kummiskin MM jo taskussa, niin... Itesta alkaa tuntua, etta myos samanlainen kausi kuin Hakan 01. Valilla kulki aivan tajuttoman hyvin, mutta sitten oli mahalaskuja.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Miten musta tuntuu, että suurin osa näistä tämän hetkisistä Massa/Hamilton-tukijoista kusi viime vuonna hunajaa kun Kimi vei mestaruuden. Uskallan melkein lyödä... tai no en, mutta kuitenkin suurin osa näistä jannuista kääntää takkinsa samantien kun Kimi kyykyttää muita jossain kisassa. Kivempi olla voittajien kyydissä :eek:
Ei tässä tartte mitään takkia kääntää. Tietenkin kusin hunajaa, kun Kimi voitti. Mutta jos meno on onnetonta jatkuvasti, niin saan myös dissata. Se, että joku on joskus hyvä, ei tarkoita, etteikö voisi myös joskus olla huono.
 

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
119
Ei tässä tartte mitään takkia kääntää. Tietenkin kusin hunajaa, kun Kimi voitti. Mutta jos meno on onnetonta jatkuvasti, niin saan myös dissata. Se, että joku on joskus hyvä, ei tarkoita, etteikö voisi myös joskus olla huono.
Miksi sun pitää dissata jos maailmanmestarilla ei joka kisa mene kuten sinä olet etukäteen ajatellut?

Oletko sellainen pikku vellihousu jonka pitää henkisellä tasolla tukeutua suosikkiformulakuljettajasi ajomenestyksiin,etkö pärjää omillasi vai miksi sä kitiset täällä,tuleeko sulle parempi olo siitä?

Kyse on vain ja ainoastaan autokilpailuista,ei siitä tarvitse pelihousujaan repiä.

Eri asia on sitten jos täällä kirjoitellaan asiallisesti analysoiden eri kuljettajien ajosuorituksia tai tiimien toimintatapoja ym ym mutta sellainen lapsellinen dissaus/haukkuminen pitäisi täältä karsia pois.

Ei millään pahalla,mutta kuitenkin...:thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei tässä tartte mitään takkia kääntää. Tietenkin kusin hunajaa, kun Kimi voitti. Mutta jos meno on onnetonta jatkuvasti, niin saan myös dissata. Se, että joku on joskus hyvä, ei tarkoita, etteikö voisi myös joskus olla huono.
Juuri näin. Nämä takinkääntöjutut ovat kyllä todella koomisia. Onhan vain ja ainoastaan järkevää ja loogista olla pettynyt ja kritisoida myös suosikkiaan silloin kun hän suoriutuu huonosti ja toisaalta taas iloita ja kehua häntä kun menee hyvin. Tyhmää sen sijaan on olla sokeasti vain yhtä mieltä riippumatta siitä, millaisia suoritukset todellisuudessa ovat. Sellaista täällä tuntuu näkevän varsin paljon molempiin suuntiin. Itse haukun Kimiä esim. juuri nyt, koska mielestäni hän on sen ansainnut. Mikäli taas kelkka kääntyy ja suoritukset paranevat, olen varmasti etunenässä häntä myös kehumassa. Jos tämä on sitten jonkun mielestä takinkääntämistä niin sitten on. Omasta mielestäni se on vain objektiivista.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Sulla on muuten ihan uskomattoman paksut Kimi linssitä päässä. Voin melkein pahoin, kun luen noita sun joka kisaa ennen ja jälkeen tulevia Kimi ylistyksiä. Et varmasti muuttais noita näkemyksiäs tai pikemminkin mielentilaas, vaikka Massa voittas Kimin Ladalla.
THE STAGES OF GRIEF.
A Normal Life Process; Five Stages Of Grief.

1. Denial and Isolation.
2. Anger.
3. Bargaining.
4. Depression.
5. Acceptance.

;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8819
Sijainti
Vantaa
Mielestani jokaista kuljettajaa saa kritisoida asiallisesti, ei se kai tarkoita sita, etta on takin kaantanyt.

Viimeisissa kisoissa Kimin suoritukset Ranskaa lukuun ottamatta on ollut jarin vaisuja. Massa on lyonyt todella selvasti Raikkosen. Kimi ei saa autoa vaan kulkemaan. Toki syita voi olla monia. Renkaat, auton saadot ja motivaatio jne...

Kimi on muutenkin taman kauden aikana tehnyt virheita ihan liian paljon edellisiin kausiin nahden. Toki niihin on syyllistyneet myos muut karkikuskit kuten Massa ja Hamilton. Talla hetkella kisavarmuudessa Raikkonen on Massan, Hamiltonin ja Kovalaisen takana.

Mutta taytyy muistaa. Muutama kisa sitten teki Hamiltonikin mokan. Niin se vain menee, etta tilanteet muuttuu.

Mita tulee Raikkosen sanoihin, etta kisanopeutta olisi ollut tarpeeksi Valenciassa. Ite muistelin, etta jossain vaiheessa jopa Trulli ajoi kovempaa kuin Raikkonen. Molemmilla oli silloin tyhja rata edessa.

EDIT. Pahoittelen skandikirjaimien puuttumista, koska ei tassa nappiksessa niita ole.....
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tässä vähän rakettitiedettä :rolleyes:
Aika asiantuntevalta vaikuttava juttu, mutta vähän tuntuu siltä että kirjoittaja tykkää Kimistä vähän enemmän kuin muista kuljettajista. ;)

Esimerkiksi tuo Unkarin moottorinsäästöjuttu. In-car-kuvasta näki että Räikkösen autossa oli selvästi jotain vikaa viimeisillä kierroksilla, oliko sitten mennyt jotain rikki takaripustuksista vai oliko rengas tyhjenemässä tms., mutta vauhdin hidastuminen tuskin johtui pelkästä moottorin säästelystä.

Se on joka tapauksessa ihan totta, että jos Massa vie MM:n tänä vuonna, hän voi suoraan ojentaa pokaalin kisainssilleen Rob Smedleylle. Toki Massa on tällä hetkellä kovassa iskussa jne., mutta entisaikojen Ferrarin taktinen voima jyllää tällä hetkellä ainoastaan Smedleyn korvien välissä. :ahem:
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Originally Posted by Mr Peter White
Miten voi olla noin vaikeaa taktikoida tuota aika-ajoa ja kisaa. Pienistä jutuista on kyse, mutta kun Kimin moottoria piti säästellä kisassa, niin miksei sitä olisi yhtä hyvin voinut tehdä paalulta / eturivistä kun kukaan kuitenkaan valencian radalla ohi olis menny :))

Muutenkin ihmetyttää, että miksei sitä polttoainemäärää / tankkausta voi laittaa kierroksen välein kuskeille. Ihan sama tilanne Ferrarilla ja McLarenilla. Suomalaiset on 2-3 kierrosta pidemmällä ekalla stintillä, aina.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Miksi sun pitää dissata jos maailmanmestarilla ei joka kisa mene kuten sinä olet etukäteen ajatellut?

Oletko sellainen pikku vellihousu jonka pitää henkisellä tasolla tukeutua suosikkiformulakuljettajasi ajomenestyksiin,etkö pärjää omillasi vai miksi sä kitiset täällä,tuleeko sulle parempi olo siitä?

Kyse on vain ja ainoastaan autokilpailuista,ei siitä tarvitse pelihousujaan repiä.

Eri asia on sitten jos täällä kirjoitellaan asiallisesti analysoiden eri kuljettajien ajosuorituksia tai tiimien toimintatapoja ym ym mutta sellainen lapsellinen dissaus/haukkuminen pitäisi täältä karsia pois.

Ei millään pahalla,mutta kuitenkin...:thumbup:
Revolt tossa sanoikin kaiken olennaisen tästä aiheesta.

Kimin moottoria piti säästellä kisassa, niin miksei sitä olisi yhtä hyvin voinut tehdä paalulta / eturivistä kun kukaan kuitenkaan valencian radalla ohi olis menny :))
Ihan samaa ihmettelin itsekkin.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Kun noita bensalasteja kattelee, niin väkisin tulee sellanen tunne, että Räikkönen on pistetty jo pari kisaa sitten apukuskin hommiin. Massalle optimaalinen taktiikka, Räikköselle löpöä sen verran ettei pääse Massan edelle mutta pystyy tuomaan tallille pisteitä. Tosin Räikkösen kannattajana nyt luonnollisesti alkaa kuvitella kaikenlaista. :D

No se on varmaa, että jos meno ei parane, niin apukuskin hommat odottaa joka tapauksessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun noita bensalasteja kattelee, niin väkisin tulee sellanen tunne, että Räikkönen on pistetty jo pari kisaa sitten apukuskin hommiin.
MAXin kisaennakkostudiossa Saari/JJ puhuivat siihen malliin, että Kimi itse haluaa raskaamman auton, jos auto ei omasta mielestä toimi kelvollisesti. Laskelmat ovat laskelmia, mutta taktiikkavalinta osoittaa, ettei Kimin uskota pystyvän taistelemaan eturivistä kevyelläkään taktiikalla.

Parin kisan takaisessa tilanteessa apukuskivalinnalle ei olisi ollut järjellisiä perusteita.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
MAXin kisaennakkostudiossa Saari/JJ puhuivat siihen malliin, että Kimi itse haluaa raskaamman auton, jos auto ei omasta mielestä toimi kelvollisesti. Laskelmat ovat laskelmia, mutta taktiikkavalinta osoittaa, ettei Kimin uskota pystyvän taistelemaan eturivistä kevyelläkään taktiikalla.
Tuntus vaan siltä, että Ainakin Valenciassa olis kannattanut mennä vaikka "höyryillä" toiseen tai kolmanteen ruutuun. Tietysti kun kone räjähtää, niin ei ole väliä, vaikka ei lähtis ollenkaan, mutta kuitenkin.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mutta toisaalta nuo bensalastit puhuvat omaa kieltään siitä, miten epävarma Räikkönen on omasta aika-ajovauhdistaan. Tämä siis sillä oletuksella, että Räikkönen nimenomaan itse haluaa noin paljon enemmän bensaa kuin tallikaveri. Raskaammalla lastilla kun epäonnistuminen aika-ajossa ei kuitenkaan pilaa ihan koko kisaa, kun taas kevyellä lastilla on melkein pakko päästä kärkeen tai kisa on sitten siinä.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Mutta toisaalta nuo bensalastit puhuvat omaa kieltään siitä, miten epävarma Räikkönen on omasta aika-ajovauhdistaan. Tämä siis sillä oletuksella, että Räikkönen nimenomaan itse haluaa noin paljon enemmän bensaa kuin tallikaveri. Raskaammalla lastilla kun epäonnistuminen aika-ajossa ei kuitenkaan pilaa ihan koko kisaa, kun taas kevyellä lastilla on melkein pakko päästä kärkeen tai kisa on sitten siinä.
Kyllähän se Kimi itse JJ:n haastattelussa sanoi että parempi on laittaa enemmän löpöä jos kärkeen ei pääse kevyellä. Ongelma on siis siinä ettei Kimi usko bensalastin keventämisestä olevan hyötyä niin paljon kuin laskennallisesti voisi olettaa!
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
MTV3 sanoi:
McLarenin tallipäällikön Ron Dennisin mukaan Kimi Räikkönen on edelleen mukana formula ykkösten mestaruustaistelussa suomalaisen viime aikojen heikoista suorituksista huolimatta.

Räikkönen on juhlinut voittoa viimeksi Espanjan GP:ssä huhtikuussa, ja on jäänyt säännöllisesti Ferrari-tallikaverinsa Felipe Massan vauhdista. Räikkösen entinen tallipäällikkö Dennis pitää häntä kuitenkin edelleen huomioon otettavana uhkana.

- Kimi on raivokas taistelija, erittäin lahjakas kuski, enkä kritisoisi häntä millään lailla, Dennis sanoi.

- Loppujen lopuksi kaikilla kuljettajilla on hyviä ja huonoja kisoja, ja olen varma, että hän unohtaa tämän. Hän on enemmän kuin kyvykäs voittamaan, joten en missään nimessä sulje häntä pois tässä vaiheessa. En halua tehdä mitään ennustuksia hänestä. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/08/692386

Pistetään tähän väliin tuo entisen tallipäällikön kommentti tästä kyntämisestä. Ei kritisoisi millään lailla? Eikä halua tehdä ennustuksia, koska se olisi pahinta mitä voi tehdä? Kai se on sit parempi kun jätetään huomiomatta koko jätkä!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muutenkin ihmetyttää, että miksei sitä polttoainemäärää / tankkausta voi laittaa kierroksen välein kuskeille. Ihan sama tilanne Ferrarilla ja McLarenilla. Suomalaiset on 2-3 kierrosta pidemmällä ekalla stintillä, aina.
Heikin kohdalla polttoainetaktiikassa saattaa olla kyse Lewisin suosimisesta suomalaisen kustannuksella. Heikin kisavauhti ei liene Lewisin luokkaa, jolloin Suomipoika toimisi tulppana mikäli olisi startissa tämän edellä.

Kimin tapauksessa kyse on mahdollisesti siitä, että McLarenin aika-ajovauhti on muutenkin parempaa ja muutaman kierroksen ero varikkostopeissa mahdollistaisi ohituksen McLarenista/-neista ajettaessa kevyellä autolla kovia kierroksia. Felipe on taasen aika-ajospesialisti ja halutaan paalulle jotta voi karata kevyellä autolla tai estää McLarenin karkaamisen horisonttiin startissa. Kilpailutilanteessahan Felipe ei ole ollut kovinkaan vahva, mikäli joutuu ajamaan jonkun takana alusta alkaen.

Kaikki tämä melko todennäköisesti perustuu siihen tosiseikkaan, että tasaväkisten autojen välillä ei juuri radalla tapahtuvia ohituksia nähdä. Taktiikat lasketaan siis sen mukaan.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Jos olisin Kimberly niin sanoisin vain inssille, että pistä bensaa kiekka enemmän ku Massalla. Jos kysyis uusiksi, niin sanoisin, että kiekka enemmän. :)

Jos ei pääse ekalla varikkokäynnillä ohi, niin tankkaa vähän enemmän, että on ohitusmahdollisuudet toisella ohittaa.

Tuollainen neljän kiekan lisätankkaus on ihan turhaa. En löydä mitään syytä miksi pitää niin paljon enemmän olla tankissa kuin tallikaverilla. Varsinkaan kun lähdössäkin pääsee aina pari ohi kiitos oman painavan auton.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuollainen neljän kiekan lisätankkaus on ihan turhaa. En löydä mitään syytä miksi pitää niin paljon enemmän olla tankissa kuin tallikaverilla. Varsinkaan kun lähdössäkin pääsee aina pari ohi kiitos oman painavan auton.
Itse asiassa Kimillä on sattunut huonoa tuuriakin ratapuoliskon suhteen. Liki aina kun on lähtenyt likaiselta puolelta, on myös jäänyt kaikenmaailman trullijuniin kun takaa on tultu puhtaammalta puolen ohi.

Mikäli siis lähtöruudun puolesta voi tuuria syyttää :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuntus vaan siltä, että Ainakin Valenciassa olis kannattanut mennä vaikka "höyryillä" toiseen tai kolmanteen ruutuun.
No oletetaanpa, että Kimi olisi ollut n. Massan lastilla liikkeellä. Lähtöruutu 2-3. Sijoitus olisi lähdössä korkeintaan pysynyt samana, luultavasti tippunut yhdellä - kuten on Kimillä viime kisoissa ollut tapana. Varsinkin jos lähtö on likaiselta puolelta. Hitaasti lämpiävillä renkailla Kimi olisi hiljalleen tippunut kärjen vauhdista, kunnes olisi tullut ensimmäisten joukossa varikolle. Eroa kärkeen on tässä vaiheessa kertynyt kymmenisen sekuntia, eikä renkaat ehtineet vielä toimia juuri lainkaan.

Massa käy myös varikolla, mutta muut edellä olleet (Hamilton ja ehkä Kubica, jos Kimi tippui lähdössä neljänneksi) paahtavat radalla kevyellä edelleen karkuun. Myös takana olleet Trulli ja Kovalainen saivat nyt tulpan pois edestä ja varmistavat pidemmällä alkustintillä, että ehtivät Kimin edelle stoppien jälkeen. Kimi ajelee samaan aikaan raskaalla ja jälleen lämpövammaisilla renkailla hitaita kierroksia.

Koko kärjen käytyä varikolla Kimi on (korkeintaan) sijalla kuusi yli kaksikymmentä sekuntia kärjen takana. Millä tavalla tämä olisi ollut parempi taktiikka?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös