Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kaipailee McLarenia jossain, nykyinen maranellon kottero kun ei ole riittävän agressiivinen Kimille. Paska mikä paska.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mihin perustat tämän kuvion? Kimihän oli selkeästi Heikkiä nopeampi, tuskin Kubicakaan olisi ollut Kimiä nopeampi.
Kuten todettua, Heikki oli ensimmäiset viisi kierrosta nopeampi. Todistusaineistoa nopeuserosta Kimin eduksi on vain ne kolme kierrosta, jolloin hän ajoi Heikkiä kiinni n. 0,2 sekuntia kierroksella. Sen jälkeen tiedämme vain, että kaverit ajelivat peräkkäin, mutta kuinka "selkeästi" Kimi oli Heikkiä nopeampi jää arvailun varaan. (Koska spekuloin vain ensimmäistä 15 kierrosta, katsoin vain ne ensimmäiset 15 uudestaan. Toisessa vaiheessa kisaa voimasuhteet ovat voineet olla toiset valituista strategioista johtuen.)
Luultavaa olisi myös, että Kimi olisi alkuun jäänyt Lewisistä mutta noin 5 kierroksen paikkeilla pito olisi parantunut ja vauhti olisi melko varmasti ollut kovinta mitä radalla olevilta kuskeilta olisi irronnut.
Mihin perustat tämän kuvion? ;)
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Perustan tuon väitteen siihen, että Kimillä yleisesti ottaen on tällä kaudella tyhjällä radalla sen muutaman alkukierroksen jälkeen kulkenut kärkivauhtia. Huomattavasti todennäköisempi väite kuin se, että Kimi olisi jäänyt 20 sekunttia ensimmäisten stoppien kohdalla kärjelle.

Kuten tuossa aikaisemmin joku totesi, niin Kimin ero Heikkiin kasvoi vajaan kahden sekunnin suuruiseksi. Ei siis voida puhua, etteikö olisi pysynyt Heikin vauhdissa.

Lähes kaikki todisteet viittaavat siihen, että Kimi olisi pysynyt kärjen vauhdissa sen muutaman kierroksen jälkeen ennemin kuin siihen, että Kimi olisi vapaalla radallakin jäänyt muista jopa 20 sekunnin päähän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huomattavasti todennäköisempi väite kuin se, että Kimi olisi jäänyt 20 sekunttia ensimmäisten stoppien kohdalla kärjelle.
Se 20 sekunnin ero spekulaatiossani oli siis siinä vaiheessa, kun kaikki kahden stopin miehet kärjestä olisivat käyneet varikolla (about kierroksella 21 siis). Eli Kimi olisi siinä vaiheessa ajanut toisenkin jakson huonosti lämpiävillä renkailla.

Kubicalla olisi ollut 3 ja Heikillä 5 kierrosta enemmän bensaa, joten heillä olisi ollut realistinen mahdollisuus nostaa itsensä raskaalla lastilla ajelevan Kimin ohi, vaikkeivät olisi olleet edes aivan kannassa Kimin mennessä varikolle.
Kuten tuossa aikaisemmin joku totesi, niin Kimin ero Heikkiin kasvoi vajaan kahden sekunnin suuruiseksi. Ei siis voida puhua, etteikö olisi pysynyt Heikin vauhdissa.
Mutta ei myöskään voida puhua, että Kimi olisi noilla kierroksilla ollut Heikkiä nopeampi.

Aikaerot ehkä ovat yläkanttiin, mutta ei minun ollutkaan tarkoitus luoda ruusunpunaista kuvaa Kimin mahdollisuuksista, vaan nimenomaan esittää skenaario, jossa homma ei toimi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täysin turhaa spekulointia, koska Kimin ei tarvinnut olla Heikkiä nopeampi missään vaiheessa, kunhan vain oli alle sekunnin päässä Heikistä mennessään varikolle.

Eli se että Kimi ajoi Heikin kiinni vasta 8 kierroksella ei ole mikään merkki siitä että Kimi ei olisi päässyt nopeampaa. Kimin tarvi ajaa Heikki kiinni vähän ennen omaa stoppia.

Ja itse asiassa olisi ollut järkevää ajaa 10 sek Heikin perässä ja sitten ottaa kiinni (jotta takana olevat olisi jäänyt 10 päähän Kimistä) mutta se kai ois ollu turhan rohkeaa, ja kaiketi Kimikin kyttäili Heikin mokaa..

Eli turha spekuloida.

Itse vain uskon, että Kimi olisi peitonnut toisenlaisella taktiikalla Heikin ja Trullin (jotka olisi peitonnut tälläkin taktiikalla ilman varikko mokaa), mutta sehän ei olisi siis ollut kummoisesti parempi kuin nykyinen taktiikka.

Kimin raskaan kuorman ideana on se, että jos aika-ajoissa muutama muukin ottaa raskaan auton ja Kimi sattuukin olemaan (toki puoli sekuntia Massaa perässä) silti 3, niin hänellä olisi tällöin ollut puhtaalta puolelta lähtiessä oikeasti pieni tsäänssi. Vähintään kolmanneksi. Nyt sattu Kubica meneen eelle ja likanen puoli jolloin myös Kovalainen meni eelle.


EDIT: Spahan kolmen stopin taktiikka ja 2 ensimmäiselle setille pehmeämpi seos. Tuolla radalla pystyy jopa tekemään jotain vaikka joku sattuisikin ensimmäisen stopin jälkeen tulpaksi. Tuo olis mun lääke voittoon. Tai sitten 2 stoppia ja palkintopalli.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
No tuolla varmistettaisi ainakin se, että Räikkönen olis paalulla. Ja Räikkösen kisavauhdin tuntien luultavasti ajais kisassa karkuun muilta. Mutta aikamoisen riskin ottaisivat tuolla taktiikalla, jos kisavauhti ei olisikaan tarpeeksi ylivoimaista.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Ongelma ei ole kimin kyvyttömyys ajaa raskaalla autolla, kuten ollaan ennenkin nähty vaan se että RENKAAT EIVÄT LÄMPENE! En jaksa uskoa Kimin saavan renkaita nopeammin iskuun kevyemmällä autolla.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5004
Sijainti
Vantaa
Ei voi oikeesti olla noin vaikeeta maailman parhaaksi hypetetylle kuskille saada niitä renkaita lämpiämään sopiviksi. Tiimi vois varikolla vähän vaikka jollakin hitsipillillä lämmitellä niitä renkaita, niin kyllä lämpiäisivät ja ongelmat loppuis siihen. Kas tähän tapaan!
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei voi oikeesti olla noin vaikeeta maailman parhaaksi hypetetylle kuskille saada niitä renkaita lämpiämään sopiviksi.b]
Kai se oikeesti noin vaikeeta on. Ferrarihan pidensi tämän vuoden auton akseliväliä viimevuotisesta (jos en ihan väärin muista). Tästä johtunee Kimin renkaanlämpöongelma. Massalle tämä ei tuota ongelmia, koska Massa pitää aliohjaavasta autosta, joka pidempänä ja vakaampana nykyinen Ferrari sopii Massalle paremmin kuin Kimille.

Asiaan vain etäisesti liittyen olen tässä jonkin aikaa jo pohdiskellut, että miten se onkin, että nämä "yleisesti" kovat kuskit (Kimi, Schumi, Sennakin muistaakseni) tykkäävät yliohjaavasta autosta ja aliohjaavaa autoa suosivat sellaiset "kakkoskategorian kyvyt". Voin tietysti olla ihan väärässäkin, mutta olisko tässä jonkinasteinen mies vie autoa vs. auto vie miestä -jako?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Asiaan vain etäisesti liittyen olen tässä jonkin aikaa jo pohdiskellut, että miten se onkin, että nämä "yleisesti" kovat kuskit (Kimi, Schumi, Sennakin muistaakseni) tykkäävät yliohjaavasta autosta ja aliohjaavaa autoa suosivat sellaiset "kakkoskategorian kyvyt". Voin tietysti olla ihan väärässäkin, mutta olisko tässä jonkinasteinen mies vie autoa vs. auto vie miestä -jako?
Lonsokin kakkosen miehiä?
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Asiaan vain etäisesti liittyen olen tässä jonkin aikaa jo pohdiskellut, että miten se onkin, että nämä "yleisesti" kovat kuskit (Kimi, Schumi, Sennakin muistaakseni) tykkäävät yliohjaavasta autosta ja aliohjaavaa autoa suosivat sellaiset "kakkoskategorian kyvyt". Voin tietysti olla ihan väärässäkin
Muistaakseni ainakin Prost ajoi aliohjaavaa autoa. Tosin neljään mestaruuteen auttoi muukin kuin raaka nopeus.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Arvasin, että tohon joku tarttuu, mutta joo. Mun mielestä se on.

Edit: Tämä siis vastauksena Sue me:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kai se oikeesti noin vaikeeta on. Ferrarihan pidensi tämän vuoden auton akseliväliä viimevuotisesta (jos en ihan väärin muista). Tästä johtunee Kimin renkaanlämpöongelma. Massalle tämä ei tuota ongelmia, koska Massa pitää aliohjaavasta autosta, joka pidempänä ja vakaampana nykyinen Ferrari sopii Massalle paremmin kuin Kimille.

Asiaan vain etäisesti liittyen olen tässä jonkin aikaa jo pohdiskellut, että miten se onkin, että nämä "yleisesti" kovat kuskit (Kimi, Schumi, Sennakin muistaakseni) tykkäävät yliohjaavasta autosta ja aliohjaavaa autoa suosivat sellaiset "kakkoskategorian kyvyt". Voin tietysti olla ihan väärässäkin, mutta olisko tässä jonkinasteinen mies vie autoa vs. auto vie miestä -jako?
Eikös Ferraria lyhennetty tälle kaudelle?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Muistaakseni ainakin Prost ajoi aliohjaavaa autoa. Tosin neljään mestaruuteen auttoi muukin kuin raaka nopeus.
Tuo todistaa kyllä, että väitteeni ei ole vedenpitävä, sillä Prost kuuluu ehdottomasti ykköskoriin. Sellainen yleiskuvan tässä vaan on jäänyt, että useimmat "rattimiehiksi" mielletyt kuljettaja ovat tykänneet pikemminkin yliohjaavista autoista. Häkkinen käsittääkseni suosi aika neutraalia autoa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös