Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Kuskien kannalta katsoen tämä markkina-arvo on helppo mitata. Halutaanko heidät palkata ja mihinkä talleihin & ehdoilla. Itse ajamisen ulkopuolinen promootio tai kampanjatyö on pitkälle tiimityötä ja kuskilla on siihen edellytyksiä jos hän on suosittu.
Olen aivan samaa mieltä tästä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olen aivan samaa mieltä tästä.
poistitko sitaatistasi tahallaan kohdan: Kimi on näissä kaikissa mittareissa aivan kärjessä. Nimittäin, ainakin vielä formuloissa ollessaan Kimi oli tunnetuin ( ennen Schumin paluuta ) jenkeissä ja huolimatta Schumistakin suosituin kaukoidässä. Lisäksi Kimi oli vanhallakin mantereella kuskeista suosituimpia - ellei suosituin. Kyselyissä esim Alonson ja Vettelin edellä - Hamiltoninkin kun koko eurooppa niputetaan. Saksan kyselyssä Kimi rankattiin selkeästi parhaaksi vaihtoehdoksi mersulle vaikka Schumi oli vaihtoehtona mukana. Euroopan suhteen toki nykyinen mestaruustaisto tekee muutoksia tilanteeseen mutta jos kyselyä laajennetaan koko moottoriurheilun katsojien piiriin pelkästään F1:stä niin vieläkin Kimi varmasti pitää pintansa.

Viime kaudella ei Jenkeissä paljoa muita F1-kuskeja mainoksissa näkynyt paitsi Kimi. Sama kaukoidän suhteen + heidän omat kuskit. Euroopassakin esim Alonson palstatila oli paljon Kimiä jäljessä.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
poistitko sitaatistasi tahallaan kohdan: Kimi on näissä kaikissa mittareissa aivan kärjessä.
Poistin tahallani.

Nimittäin, ainakin vielä formuloissa ollessaan Kimi oli tunnetuin ( ennen Schumin paluuta ) jenkeissä ja huolimatta Schumistakin suosituin kaukoidässä. Lisäksi Kimi oli vanhallakin mantereella kuskeista suosituimpia - ellei suosituin. Kyselyissä esim Alonson ja Vettelin edellä - Hamiltoninkin kun koko eurooppa niputetaan. Saksan kyselyssä Kimi rankattiin selkeästi parhaaksi vaihtoehdoksi mersulle vaikka Schumi oli vaihtoehtona mukana.
Minustakin Kimi olisi schumia parempi vaihtoehto. Mutta kun nämä nettikyselyt eivät vakuuta sponsoreita.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Poistin tahallani.



Minustakin Kimi olisi schumia parempi vaihtoehto. Mutta kun nämä nettikyselyt eivät vakuuta sponsoreita.
siis täh? Sponsorit valitsee kuskit korkeintaan Ferrarilla - ei niin normaalisti tapahdu? Oletko aloittanut formuloiden seurannan vasta nyt Alonson siirron myötä?

Sponsorit nimenomaan seulovat niin nettikyselyjä kuin markkinatutkimuksiakin - joissa vaikka toisin kuin oletat ( haluat uskoa ) Kimi on aivan kärjessä. Mutta näitä käytetään lähinnä markkinointitarkoituksiin, kohderyhmärajantaan, kontaktihinnoitteluun jne. Kuskit vielä yleisemmin valitaan tallin avainhenkilöiden toimesta - jotka eivät toki pahastu menestyksestä näissäkään mittareissa. Heillä on kuitenkin mm dataa tiedossaan joilla kuskien ajo-ominaisuuksia voi vertailla tai analysoida raaimmillaan. Ja tietenkin hyvät asemat näissä piireissä helposti leviävät ja tietoja vaihdetaan. Kuitenkin suosittu mutta selvästi hidas kuski ( tallikaveriaan hitaampi ) huipputallissa voi vain menettää markkinasuosiotaankin - ei hyödyntää sitä.

Sponsorit olisivat olleet riemumielellä Kimin saadessaan. Mersullakin. Schumi on hyvä vaihtoehto markkinointiin ( kaappaus Ferrarilta ) mutta suuri riski jos vauhtia ei löydy. Ainakin hypetys valahtaa silloin nopeasti. Kimin suhteen tätä riskiä ei juuri ollut ja käytettävyys markkinointiin varmasti vielä monta kokoluokkaa Nicoa parempi. Paras kuski markkinointiinkin on kuitenkin nopea kuski.
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
siis täh? Sponsorit valitsee kuskit korkeintaan Ferrarilla - ei niin normaalisti tapahdu? Oletko aloittanut formuloiden seurannan vasta nyt Alonson siirron myötä?

Sponsorrit nimenomaan seulovat niin nettikyselyjä kuin markkinatutkimuksiakin - joissa vaikka toisin kuin oletat ( haluat uskoa ) Kimi on aivan kärjessä. Mutta näitä käytetään lähinnä markkinointitarkoituksiin, kohderyhmärajantaan, kontaktihinnoitteluun jne. Kuskit vielä yleisemmin valitaan tallin avainhenkilöiden toimesta - jotka eivät toki pahastu menestyksestä näissäkään mittareissa. Heillä on kuitenkin mm dataa tiedossaan joilla kuskien ajo-ominaisuuksia voi vertailla tai analysoida raaimmillaan. Ja tietenkin hyvät asemat näissä piireissä helposti leviävät ja tietoja vaihdetaan. Kuitenkin suosittu mutta selvästi hidas kuski ( tallikaveriaan hitaampi ) huipputallissa voi vain menettää markkinasuosiotaankin - ei hyödyntää sitä.
Eli siis Kimi on mielestäsi kärjessä PR-arvon suhteen. Onko siis vika hänen ajotaidoissaan kun hän ei aja F1:ssä? Minun mielestäni ei ole.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eli siis Kimi on mielestäsi kärjessä PR-arvon suhteen. Onko siis vika hänen ajotaidoissaan kun hän ei aja F1:ssä? Minun mielestäni ei ole.
Sulla kulkee hieman hitaasti. Eihän se mikään vika Kimillä ole, että hän ei aja Formuloissa. Se on Kimin Valinta. Hän valitsi rallivuoden. Mersu ja Mac hänet halusi - mutta sopimukseen eivät päässeet. Mersu itseasiassa taisi myöhästyä. Rahaa kuitenkin tulee Ferrarilta ( Santander ) ovista ja ikkunoista joten valinta oli tämä. Toisaalta muutama vuosi Ferrarin koirakoulussa näiden latinoshakaalien vuoroin nuolessa ja näykkiessä toisiaan ja Santander neuvotteluiden edettyä jo 08 Kimille kohtalokkaasti - niin ei mikään ihme, että mies haluaa hetkeksi koppiauton suojiin. Noin kuvainnollisesti.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Sulla kulkee hieman hitaasti. Eihän se mikään vika Kimillä ole, että hän ei aja Formuloissa. Se on Kimin Valinta. Hän valitsi rallivuoden. Mersu ja Mac hänet halusi - mutta sopimukseen eivät päässeet.
Sovitaan sitten näin. Ihmettelen vaan kun kesällä Kimi halusi ajaa sopimuskautensa loppuun Ferrarilla, syksyllä halusi mennä McLarenille, mutta kuitenkin päätyi ralliin. Mikä muuten mahtoi estää sopimuksen Mersun tai Macin kanssa?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sulla kulkee hieman hitaasti. Eihän se mikään vika Kimillä ole, että hän ei aja Formuloissa. Se on Kimin Valinta. Hän valitsi rallivuoden. Mersu ja Mac hänet halusi - mutta sopimukseen eivät päässeet. Mersu itseasiassa taisi myöhästyä. Rahaa kuitenkin tulee Ferrarilta ( Santander ) ovista ja ikkunoista joten valinta oli tämä. Toisaalta muutama vuosi Ferrarin koirakoulussa näiden latinoshakaalien vuoroin nuolessa ja näykkiessä toisiaan ja Santander neuvotteluiden edettyä jo 08 Kimille kohtalokkaasti - niin ei mikään ihme, että mies haluaa hetkeksi koppiauton suojiin. Noin kuvainnollisesti.
Minkä takia eivät päässeet sopimukseen? Tarjosivatko niin alhaista palkkaa, totuutta et tiedä sinä enkä minä eikä kukaan ulkopuolinen taho. Voisitko näyttää jonkun lähteen Mikael minkä perusteella Kimin PR-arvo on järkyttävän hyvä (puhut Kimin olevan kärjessä)? Tunnut niin vakuuttavasti väittävän niin, kaipaisin hieman lähdettä?

Totta kai Kimi sanoo, että hän valitsi rallin Formula ykkösten sijaan, koska ei saanut mieluusta sopimusta. Yrittivätkö McLaren ja Mersu polkea Kimin hintaa, mutta eivät suostuneet vaan hänen ehtoihin, koska molemmilla oli aivan loistavat vaihtoehdot mielestään. Schumin markkinarvo on aivan mieletön Saksassa, kuten viime päivien uutiset ovat osoittaneet. McLaren ei taas tarvitse toista kallista tähteä, kun saatavilla on hallitseva maailmanmestari.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minkä takia eivät päässeet sopimukseen? Tarjosivatko niin alhaista palkkaa, totuutta et tiedä sinä enkä minä eikä kukaan ulkopuolinen taho. Voisitko näyttää jonkun lähteen Mikael minkä perusteella Kimin PR-arvo on järkyttävän hyvä (puhut Kimin olevan kärjessä)? Tunnut niin vakuuttavasti väittävän niin, kaipaisin hieman lähdettä?

Totta kai Kimi sanoo, että hän valitsi rallin Formula ykkösten sijaan, koska ei saanut mieluusta sopimusta. Yrittivätkö McLaren ja Mersu polkea Kimin hintaa, mutta eivät suostuneet vaan hänen ehtoihin, koska molemmilla oli aivan loistavat vaihtoehdot mielestään. Schumin markkinarvo on aivan mieletön Saksassa, kuten viime päivien uutiset ovat osoittaneet. McLaren ei taas tarvitse toista kallista tähteä, kun saatavilla on hallitseva maailmanmestari.
Eipä tuosta Kimin ja Macin sopimuksen kiinnijäämisestä kenelläkään tietoa ole. Whitmarsh sanoi Kimin sydämen jo sykkineen rallille - toisaalta Kimin sanoista sai ymmärtää, että yksityiskohdissa ei päästy yhteisymmärrykseen. Voisi olettaa nämä yhteen vetäen, että Kimi pyysi joitakin vapauksia ralliin liittyen - joka ulkupuolinen toiminta on McLarenille aina ollut hieman vaikea asia. Kontrollifriikkejä on ovat ( Dennisin perintöä ). Toisaalta he ovat myös erittäin tehokas markkinointikoneisto joka kammoaa hallitsemattomia vaikutteita omaan pr:nsä. Mutta Mac tasan tiesi mitä Kimissä saisi ja halusi sitä kovasti. Toinen aspekti sopimusvaikeuksissa oli jo olemassa oleva sopimus Hamiltonin kanssa. Jos Kimi vaati jotakin ( esim tasapuolisuuden nimissä ) joka olisi edellyttänyt Hamiltonin sopimuksen aukirepimistä - niin se saattaisi olla pientenkin asioiden suhteen iso urakka. Tasapuolisuutta saattaa sopimuksissa olla myös ajamisen lisäksi esim promootiotyössä jossa taas Kimi saattoi pyytää Hamiltonia enemmän vapauksia. No tiedä häntä.

Ja tottakai asioita mutkisti sekin, että Ferarilta eroraha määräytyi suuremmaksi jos Kimi poistuu F1:stä. Tässä muuten ilmenee parhaiten Ferrarin arvostus - Kimi olisi radalla uhka - myös imagomielessä saati vauhdin puolesta. Tämä seikka on aika huonosti huomioitu. Ferrari siis halusi Kimin kymmenien miljoonien edestä pois lähtöruudukosta. Saada turpiinsa pois ostamaltaan kuskilta määriteltiin hyvin kalliiksi tappioksi - ja määriteltiin myös hyvin todennäköiseksi mahdollisuudeksi.

Montezemololta kysyisinkin ensimmäiseksi - kun olisin viitannut jo Hall of famistä poistamiseen ja muihin mustamaalaamisiin - että miksi Ferrari katsoi haluavansa korvata Kimille suuremman sopimuksen rikkorahan jos hän poistuu vallan F1-kilparadalta kuin että jos hän siirtyy kilpailevaan talliin. Huono kommunikoimaan, ei kehitä autoa eikä pärjää edes Massalle. Miksi siis kannatti siitä maksaa?


Mersu puolestaan olisi voinutkin päästä sopimukseen mutta myöhästyi. Kimin rallineuvottelut olivat jo niin pitkällä. Tosin Kimi ei välttämättä ollut aivan vakuuttunut heidän iskukyvystään 2010 ja toisaalta olen ymmärtänyt, että Kimi hieman vierastaa Brawnin autoritääristä johtamistapaa. Mutta silloisten kirjoitusten mukaan Sheikit jo avasivat rahahanat ja nimenomaan extrana Kimin saamiseksi.

Nicole tuossa jo hyvin purkikin Kimin markkina-arvoa. Yksi hyvä monista markkinointi-alan gallupeista ja suosioista on tuo taannoinen mielipidevaikuttajien lista jossa Kimi oli yksinäisenä formulakuljettajana kärkiryhmässä muiden jäädessä listalata vallan pois. Täällä härmässä kuvittelemme hänet vain suomalaisten fanittamana mutta maailmalla tilanne on ollut totaalisesti Kimin puolella. Vaikuttavia tekijöitä menestyksen lisäksi on varmasti Kimin vaaleus. Blondi myy. Toisaalta Kimi käyttäytyy ihan kulttimaisesti - oman tiensä kulkija - aikamme James Dean. Muistetaan nyt jäätelön syönnit tai gorillapuvut esimerkiksi. Eli erottuu ja se on tärkeätä näissä mittareissa. Lisäksi tuo itseensä uskominen on arvo jota kovasti kaivataan teini-ikäisten ja vähän vanhempienkin keskuudessa joihin iso markkinapotentiaali kohdistetaan. Jennikin on ollut Kimin mukana mainoskampanjoissa eikä hänkään varmasti ole Kimin julkikuvalle lainkaan haitaksi. Huonoja määreitä eivät myöskään ole suoruus ja rehellisuus - eikä kylmäpäisyys. Kimi on tottakai myös ns hauskan näköinen - ei mikään rumilus siis. Tämä ihan vaikka kuvauksellisuuden mielessä mutta myös idolina tai esikuvana nuoremmille.
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ja haluan tässä vielä painottaa sitä seikkaa että Alonsolla on faneja Espanjassa ja sitten siellä sun täällä, nyt ehkä myös Italiassa. Sama Massalla, isot fanimassat Brasiliassa.

Kimi Räikkösellä sensijaan on ympäri koko maailman järkyttävä määrä faneja, Suomessa ei niinkään mutta muualla kyllä.
En fanimääristä tiedä, mutta jos nyt katsoo vaikkapa Facebookia, johon täällä on usein viitattu, niin Kimin fanien määrä verrattuna vaikkapa Hamiltoniin tai Schumiin, on melko pieni.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tiesitkö että Facebookissa on lukematon määrä Kimi-yhteisöjä? Kun puhutaan virallisesta mm-rallin foorumista niin se on ihan eri asia.
Kyllä tiesin. Löysin niitä useimpia, mutta yhdessäkään ei päästy lähellekään esim suosituinta Felipe Massa-yhteisöä, jossa oli yli satatuhatta fania.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Kyllä tiesin. Löysin niitä useimpia, mutta yhdessäkään ei päästy lähellekään esim suosituinta Felipe Massa-yhteisöä, jossa oli yli satatuhatta fania.
Yksi tärkeä kysymys: onko Massa-yhteisö englanninkielien vai portugalinkielinen?
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Kyllä tiesin. Löysin niitä useimpia, mutta yhdessäkään ei päästy lähellekään esim suosituinta Felipe Massa-yhteisöä, jossa oli yli satatuhatta fania.
Tuolla oli vielä vähän aikaa sitten Kimi Raikkonen sivu jossa oli paljon enemmän jäseniä kuin yhdessäkään nykyisessä. Se lopetettiin jostain syystä ja itsekin "jouduin" liittymään uuteen fanisivuun :p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, sillähän ei ole mitään merkitystä mitä Kimi itse halusi tehdä? :rolleyes:

Kimihän olisi voinut vaikka jatkaa Ferrarilla jos olisi tarpeeksi paljon halunnut. Ralli oli se mikä kiinnosti mut eihän se mitään merkkaa tässä keskustelussa kuin muutamalle :jaska:

Markkina-arvosta sen verran, että sitä ei voi kiistää mitenkään etteikö Kimillä olisi selkeästi yksi suurimmista markkina-arvoista esim. jonkin tietyn tuotteen mainostamiseen. Lähinnä suuren fanikuntansa vuoksi, jonka Kimi on saavuttanut olemalla Kimi. Täysin erilainen kuin muut PR-pellet.

Toki sponsorin näkökulmasta Kimi ei kuitenkaan ole niin hyvä itse keulahahmona median edessä ja PR-tilaisuuksissa.

Tässä tullaankin sitten siihen mitä talli tai sponsorit haluavat. Ferrari ja Santander halusivat imelän Alonson kehumaan Montea. RB halusi Kimin. Muusta en jaksa väitellä, vaikka en usko McLarenin, Norbertin, yms jutelleen mukavia suomalaismedialle.

Minkä luokan sponssi on RB? Jos Kimi, kuten muutamat täällä väittää, ei omaa juurikaan mainosarvoa ja on suorastaan paska tai turha sälli :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onpas rakentavaa jarnaa nämä kuka-on-suosituin keskustelut. Ketä kiinnostaa.

Mielestäni - enkä ole ainoa - Kimi oli ja on edelleen paras f1-kuljettaja, vaikkei sarjassa olekaan. Aivan sama kuinka suosittu tai epäsuosittu tai markkinarako tai ei Kimi on.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onpas rakentavaa jarnaa nämä kuka-on-suosituin keskustelut. Ketä kiinnostaa.

Mielestäni - enkä ole ainoa - Kimi oli ja on edelleen paras f1-kuljettaja, vaikkei sarjassa olekaan. Aivan sama kuinka suosittu tai epäsuosittu tai markkinarako tai ei Kimi on.
Jos ei kiinnosta, miksi kommentoit?

No ei, jokaiselle oma suosikki on se paras kuljettaja. Menestyksestä tai taidoista riippumatta, Kimiä väheksymättä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos ei kiinnosta, miksi kommentoit?

No ei, jokaiselle oma suosikki on se paras kuljettaja. Menestyksestä tai taidoista riippumatta, Kimiä väheksymättä.
No siis kun siinähän se just on. Ei nämä mitkään missikisat ole, eli sillä EI PITÄISI olla mitään merkitystä kuka on "suosituin" jne.

Minä en käsitä tällaista pikkutyttöjen fanitusaspektia tässä asiassa lainkaan, jossa päällimmäisenä vaan vakuutellaan oman kohteen suosikkiasemaa ympäri maailman, että kylläpä on suosittu ja ihme on ettei ole suosikin kannessa vuoden jokaisessa numerossa.

Jätetään saman tien koko kisat ajamatta ja mennään suoraan palkintokorokkeille niiden pystien kanssa, tai siis ne kaikista suosituimmat menköön, ja olkoon siellä pallilla pari tuntia jotta fanit saavat kiljua ja osoittaa suosiotaan. Loppuu se turha saastuttaminenkin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En puhunut sinusta Nicole. Tarkoitin, että minua ihmetyttää suuresti, että tämä ketju on mennyt suuntaan, jossa ei puhuta enää oikeastaan lainkaan kuljettajien tai Kimin ajosuorituksista tai ajamiseen liittyvistä seikoista, vaan lähinnä hänen persoonastaan ja siitä kuinka suosittu hän tai jotkut muut ovat tai eivät ole. Valitettavasti minun on vaikea ymmärtää, mitä väliä sellaisella seikalla on.

Alkaa tulla mieleen, että onko se kuljettajan suosituimmuusjärjestys, joka oikeasti merkitsee? Kimi Räikkönen - Aikansa suosituin?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös