Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Kimi on juuri niin piittamaton että voisi hyvin mennä Ferrarin rattiin jos tilille vaan miljoonat ropisee. Ainoa asia mistä muistan Kimin välittäneen oli 7 päivää lehden artikkeli. Muistelen Kimin ärähtäneen siitä, kun oli puhuttu hänen yksityiselämästään.
Hehe, itselle jäänyt aina mieleen Kimin heitto jollekkin keltaiselle lehdelle:
"Kimi, miten olet valmistautunut kauteen?" -joku keltsilehti
" No... teidänhän lehdestä mun kaikki valmistautumiset on saanut lukea" -Kimi

Onse vaan niin sanavalmis kaveri :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Huoh, noita Renun markkinointitarinoita. On vissiin Kimi ollu tyly ja sanonu, ettei kiinnosta ja nyt sit heitetään kirveellä perään :nope:

Taisi jo aikoja sitten Kimi todeta, että sarjassa on pari tallia, viitaten selkeästi McLareniin ja RedBulliin, joihin voisi Ferrarin jälkeen mennä. Koska kyseisillä talleilla on resurssit ja mahdollisuudet voittoihin.

Renu voi toki tehdä yllätyksen mutta voittamiseen tottunut Räikkönen ei lähde taatusti ottamaan riskiä, että jos se Renu nyt sattuis just tänä vuonna yllättämään jonkin Mastercardin rahojen turvin. On niin huuhaa kuvitelmaa moinen :alppu:
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Kirveellä heitetään aina perään markkinallisessa F1:ssä. Yksi harva poikkeus lienee McLaren, joka jätti oven auki Kimille tämän lähtiessä Ferrarille. Olisi ollut siistiä nähdä tuo comeback :( ETENKIN KUN KIMI OLISI LIISKANNUT FERRARIT TÄNÄ VUONNA!


Muutama fakta. Tiimejä kiinnostaa kuskeja valitessa seuraavat asiat:

-suorituskyvyn tasaisuus kisapituudessa
-suorituskyky ajaa yksittäinen nopea kierros
-palkkavaatimus \ mukana tuleva raha
-ulkonäkö ym mediaseksikkyys / sponsorimielekkyys
-fyysinen kunto
-ajotyylin sopivuus autoon
-mukautumiskyky kisan eri olosuhteissa
-motivaatiotaso
-palautetaito insinööreille

Oman käsitykseni mukaan Kimi saisi näissä arvosanat (kouluasteikko 4-10):

-suorituskyvyn tasaisuus kisapituudessa 10
-suorituskyky ajaa yksittäinen nopea kierros 9
-palkkavaatimus \ mukana tuleva raha 4
-ulkonäkö ym mediaseksikkyys / sponsorimielekkyys 9 (tasoittaa edellisen, Kimihän on lähes myyttinen hahmo)
-fyysinen kunto 10
-ajotyylin sopivuus autoon 8
-mukautumiskyky kisan eri olosuhteissa 9
-motivaatiotaso 7-10
-palautetaito insinööreille 7-9
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eihän se rellu nyt niin pahasti sanonut. Kotimaiset maikkarityylin lööpit vain kärjistäneet. Ja toki rellu aidosti voi olla harmissaan kun lyö 20milliä pöytään, eikä Kimi innostu nimeksikään. Ymmärsin kuitenkin Kimin puheista, että edelleen on jotakin auki. Voi siis olla vielä pöydällä tuo Renault -paperikin mutta Kimi odottaa joidenkin muiden ( kenties tarjousten ) kohtaloa. Ja enimmäkseenhän siellä neuvottelee Robertsonit Kimin puolesta - jotka tunnetaan todella pätevinä ( lue vastapuolelle haastavina ) neuvottelukumppaneina. Yksi muuttuja myöskin on ollut kesken ja ilmassa tässä Kimin rellucasessä - eli ostaako autotehdas koko tallin vai ei.

Edit: tuohon palatetaitoon laittaisin 9 ellei jopa kymppi. Kimillä itsekin autoja rakentaneena on hyvät käsitykset mm alustan ergonomiasta ja esim akselitasapainon vaikutuksista. Eri asia sitten jos nielee taannoisen Alonso/Ferrari -propagandan. Esim Macin inssit suorastaa kehuivat Kimiä ja niin Ferrarinkin ( kun ne julkisuuteen pääsi ).
 
Viimeksi muokattu:

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Eihän se rellu nyt niin pahasti sanonut. Kotimaiset maikkarityylin lööpit vain kärjistäneet. Ja toki rellu aidosti voi olla harmissaan kun lyö 20milliä pöytään, eikä Kimi innostu nimeksikään. Ymmärsin kuitenkin Kimin puheista, että edelleen on jotakin auki. Voi siis olla vielä pöydällä tuo Renault -paperikin mutta Kimi odottaa joidenkin muiden ( kenties tarjousten ) kohtaloa. Ja enimmäkseenhän siellä neuvottelee Robertsonit Kimin puolesta - jotka tunnetaan todella pätevinä ( lue vastapuolelle haastavina ) neuvottelukumppaneina. Yksi muuttuja myöskin on ollut kesken ja ilmassa tässä Kimin rellucasessä - eli ostaako autotehdas koko tallin vai ei.
Kimin numero olisi kaiketi 0 tai 2 mikäli RB voittaa tittelit ja Webbo lyö hanskat tiskiin.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Edit: tuohon palatetaitoon laittaisin 9 ellei jopa kymppi. Kimillä itsekin autoja rakentaneena on hyvät käsitykset mm alustan ergonomiasta ja esim akselitasapainon vaikutuksista. Eri asia sitten jos nielee taannoisen Alonso/Ferrari -propagandan. Esim Macin inssit suorastaa kehuivat Kimiä ja niin Ferrarinkin ( kun ne julkisuuteen pääsi ).
Niin loppui puheet Kimistä autonrikkojanakin kun autot lakkas hajoomasta :)

Joo, siis kyllä Kimi osaa kuvata auton perstuntumaa tosi hyvin, mutta teknistä termistöä ei ole IHAN yhtä paljon kuin Schumilla joskus, eikä vietä ylimääräistä aikaa tiimin kanssa. Okei, 9. Onhan Kimi mediassa tosi aliarvostettu noissa jutuissa. Stereotypia, mikä juontaa Peter Sauberin ammoisesta kommentista lööpillä "Kimillä on eräs heikkous" ja joistain muista tekijöistä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Joo, siis kyllä Kimi osaa kuvata auton perstuntumaa tosi hyvin, mutta teknistä termistöä ei ole yhtä paljon kuin Schumilla joskus, eikä vietä ylimääräistä aikaa tiimin kanssa. Okei, 9.
Kai sille nyt joku jo olisi synttärilahjaksi ostanut "teknisen termistön" sanakirjan jos puutteellisen sanavaraston takia meinaisi hommat kusta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kai sille nyt joku jo olisi synttärilahjaksi ostanut "teknisen termistön" sanakirjan jos puutteellisen sanavaraston takia meinaisi hommat kusta.
Tais olla Häkä aikoinaan ku ei oikein kielipäätä ollu, niin huito sit käsillään, että mitä pitäis tehdä jotta kärrystä sais nopeamman hänen kohdalla. :D

Tokihan sitä sanastoa alko jo ykkösiin saavuttaessa olla mutta vielä britteihin saavuttaessa ei juurikaan osannut englantia.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Kai sille nyt joku jo olisi synttärilahjaksi ostanut "teknisen termistön" sanakirjan jos puutteellisen sanavaraston takia meinaisi hommat kusta.
Ehkä Kimiä ei kiinnostaisi opiskella niitä juttuja. Ei mekaanikotkaan siivoa vessoja. Tässä nyt oli kyse siitä, kuinka legendan mukaan Schumin ymmärrys autosta oli jopa aivan mekaanikon tasolla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ehkä Kimiä ei kiinnostaisi opiskella niitä juttuja. Ei mekaanikotkaan siivoa vessoja. Tässä nyt oli kyse siitä, kuinka legendan mukaan Schumin ymmärrys autosta oli jopa aivan mekaanikon tasolla.
Toisen legendan mukaan Kimi on / oli varikon harvoja kuskeja, jotka osaavat pistää koko moottorin täysin atomeiksi ja sen jälkeen takaisin kasaan. Legendat on aina vähän sellasia.
Enempi mua koko hommassa kiinnosti kuitenkin se, että oot ilmeisen tarkkaan lajia seurannut jos osaat jopa Schumin ja Kimin sanavarastoa vertailla keskenään.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin loppui puheet Kimistä autonrikkojanakin kun autot lakkas hajoomasta :)

Joo, siis kyllä Kimi osaa kuvata auton perstuntumaa tosi hyvin, mutta teknistä termistöä ei ole IHAN yhtä paljon kuin Schumilla joskus, eikä vietä ylimääräistä aikaa tiimin kanssa. Okei, 9. Onhan Kimi mediassa tosi aliarvostettu noissa jutuissa. Stereotypia, mikä juontaa Peter Sauberin ammoisesta kommentista lööpillä "Kimillä on eräs heikkous" ja joistain muista tekijöistä.
Itseasiassa olen ymmärtänyt, että Schumin palaute oli kaikkea muuta kuin selkeä. Schumi oli epävarma ja epäjohdonmukainen ja vaati siksi paljon testiaikaa ( toki kokemusta kertyi ). Todtin mukaan Schumin itsetunto oli varsin heikko ja vaati alituiseen tukea.

Kimillä taas ihan päinvastoin mm Macin insinöörien kertomana. Palaute oli lyhyt, mutta ytimekäs ja nopea. Ja niin oli Kimikin muutosten jälkeen. Ferrarillakin tarina kertoo Kimin halunneen ajaa kurvin ( ja säädöt ) eri lailla kun mitä insinöörit suosittelivat. Kimin tavoin kurvia ei voisi ajaa, kertoivat Schumin dataan tottuneet inssit. Kimi sai kuitenkin tahtonsa lävitse ja ajoi radan nopeimman kierroksen. Ok - inssit olivat tehneet vuosia hommia scumille ja näköala ymmärrettävästi kaventui, mutta osoitus, että Kimi osaa todella kommunikoida.
 
Viimeksi muokattu:

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Onpa hauska lukea kuinka ihmiset ovat ymmärtäneet eri tavalla kaiken :D toinen on ymmärtäny et Kimi oli huono palautteenannossa ja toinen on taas ymmärtäny asian toistepäi ja Schumin kanssa sama juttu.:D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kommunikointi on taitolaji.
Ja mediakriittisyys etenkin on sitä. Schumin suhteen oli valtavat propagandakoneistot jotka suoltivat jos jonkinlaista yli-ihmiskuvaa. Ainakaan ne eivät vaivautuneet korjaamaan syntyneitä ylistäviä harhoja. Alonsolla tuo sama yritys menee jo selvästi falskiksi eikä vähäinenkään uskottavuus enää säily. Ferrari sumutti myös ( tai heille uskolliset tahot ) asioita silloin kun pitkällä kampanjalla perusteltiin Alonson tulo talliin. Pelkona oli imago että Ferrari myisi autonomiaansa rahasta Santanderille. Tietenkin takana usko, että siirto on taloudellisesti kannattava ( myös urheilullisin päämäärin savutettujen varojen kannalta ).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oman käsitykseni mukaan Kimi saisi näissä arvosanat (kouluasteikko 4-10):

-suorituskyvyn tasaisuus kisapituudessa 10
-suorituskyky ajaa yksittäinen nopea kierros 9
-palkkavaatimus \ mukana tuleva raha 4
-ulkonäkö ym mediaseksikkyys / sponsorimielekkyys 9 (tasoittaa edellisen, Kimihän on lähes myyttinen hahmo)
-fyysinen kunto 10
-ajotyylin sopivuus autoon 8
-mukautumiskyky kisan eri olosuhteissa 9
-motivaatiotaso 7-10
-palautetaito insinööreille 7-9
Hieman kiinnittää huomiota tuo asteikko. Esim. kaikki F1-kuskit ovat toki varsin hyväkuntoisia, mutta saako huonokuntoisin heistä arvosanan 4 vai arvosanan 8? Nimittäin en ainakaan itse pidä Kimiä aivan kovakuntoisimpien maratoonareiden ja triathlonistien tasoisena kunnoltaan. Nyt varsinkaan, kun treenaaminen ei ole F1-vuosien tasolla. Jos Kimi on kympin tasoa, niin nykykuskeista ei ole kukaan ysiä huonompi.

Mediaseksikkyys/sponsorimielekkyys on kaksijakoinen. Kimi on kyllä suosittu ja "myyttinen", muttei (lievästi ilmaistuna) ollut erityisen halukas juoksemaan erilaisissa kissanristiäisissä. Häviää siis jälkimmäisessä ominaisuudessa melko lailla koko nykyiselle gridille. Se laskee arvosanaa.
mikæl sanoi:
Edit: tuohon palatetaitoon laittaisin 9 ellei jopa kymppi.
Tässä sama asteikkokysymys. Ketä kaikkia kympin joukkoon kuuluisi, jos Kimi kuuluu sinne? Barrichelloa ja de la Rosaa pidettäneen varikon parhaimpina palautteenantajina, Kimistä en ole lukenut sellaista mainitun. Hänen palautteestaan on kyllä sanottu, että se on tarkkaa, muttei kovin vuolasta. Yksityiskohtiin menossa voisi siis ehkä olla toivomisen varaa. Jokainen tietysti tulkitsee omalla tavallaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itseasiassa olen ymmärtänyt, että Schumin palaute oli kaikkea muuta kuin selkeä. -- Kimillä taas ihan päinvastoin mm Macin insinöörien kertomana.
mikæl on ymmärtänyt asian samoin kuin minäkin olen sen ymmärtänyt. Eli ihan kiva on olla, kun ei tarvitse olla yksin, vaikka olisikin sattumalta väärässä.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Hieman kiinnittää huomiota tuo asteikko. Esim. kaikki F1-kuskit ovat toki varsin hyväkuntoisia, mutta saako huonokuntoisin heistä arvosanan 4 vai arvosanan 8? Nimittäin en ainakaan itse pidä Kimiä aivan kovakuntoisimpien maratoonareiden ja triathlonistien tasoisena kunnoltaan. Nyt varsinkaan, kun treenaaminen ei ole F1-vuosien tasolla. Jos Kimi on kympin tasoa, niin nykykuskeista ei ole kukaan ysiä huonompi.
Kaikilla kuskeillahan on todella hyvä kunto joten kaikille voisi antaa kympin? :D

No kuitenkin ei se nyt kunnon puolesta kiinni jää tuleeko vormuloihin joten asialla lähinnä mitään väliä, mutta Button on varmaan varikon kovakuntoisin tai ehkä Rosberg.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuo mediaseksikkyys on Kimin osalta kääntänyt jo kupin nurin. Suuri osa faneista arvostaa pientä Kimin kapinaa tätä nuolemista vastaan ja samaistuu kaverin hieman kapinoivaan asenteeseen. Oli mm saksassa suosituin kuski vielä joku aika sitten ja paras äänestetty vaihtoehto mersulle. Kimi on myös mainonnan tekijöiden, etenkin printin suosikkeja. Tolkuton fanimäärä, blondi ja puhutteleva luonne on kyllä kovaa valuuttaa sponsorihankinnassa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Itseasiassa olen ymmärtänyt, että Schumin palaute oli kaikkea muuta kuin selkeä. Schumi oli epävarma ja epäjohdonmukainen ja vaati siksi paljon testiaikaa ( toki kokemusta kertyi ). Todtin mukaan Schumin itsetunto oli varsin heikko ja vaati alituiseen tukea.

Kimillä taas ihan päinvastoin mm Macin insinöörien kertomana. Palaute oli lyhyt, mutta ytimekäs ja nopea. Ja niin oli Kimikin muutosten jälkeen. Ferrarillakin tarina kertoo Kimin halunneen ajaa kurvin ( ja säädöt ) eri lailla kun mitä insinöörit suosittelivat. Kimin tavoin kurvia ei voisi ajaa, kertoivat Schumin dataan tottuneet inssit. Kimi sai kuitenkin tahtonsa lävitse ja ajoi radan nopeimman kierroksen. Ok - inssit olivat tehneet vuosia hommia scumille ja näköala ymmärrettävästi kaventui, mutta osoitus, että Kimi osaa todella kommunikoida.
Myös Ferrarin mekaanikot ihmettelivät kuinka valmis Kimi oli keskustelemaan heidän kanssaa auton teknisistä ominaisuuksista heti tai hyvin pian tullessaan talliin. Ehkä heilläkin oli ennakko asenne, jonka Kimi murskasi välittömästi. En nyt jaksa kaivaa tätä linkkiä netistä mutta sellainen on.

Kimi suomalaiseen tapaa keskittyy mielestään olennaiseen. Toki on mahdollista että joskus voisi olla hyväksi panostaa myös vähemmän olennaiseen esim. yhteisöllisyyden ja muun sosiaalisuuden kannalta ja on myös mahdollista ettei henkilö aina näe oikein asian oleellisuutta ja näin dissaa suht' tärkeänkin asian. Jokainen henkilökohtainen vahvuus voi olla samalla myös jossain tilanteessa heikkous.

Ei kai se Kimikään täydellinen ole vaikka helvetin hyvä kuljettaja onkin.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Kaikilla kuskeillahan on todella hyvä kunto joten kaikille voisi antaa kympin? :D

No kuitenkin ei se nyt kunnon puolesta kiinni jää tuleeko vormuloihin joten asialla lähinnä mitään väliä, mutta Button on varmaan varikon kovakuntoisin tai ehkä Rosberg.
Button on ainakin triathlonissa kokeillut kuntoaan ja Lotus-kuskit ovat juosseet kohtuullisen kovat tulokset maratonilla:

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1451532
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös