Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
No en, luulin sinun itse asiassa viitanneen puiden välissä ajeluun.

Radan/pätkän ulkopuolella hommahan on ykkösissä nimenomaan raskaampaa ja rallissa rennompaa. Vähempi promotilaisuuksia, eikä kuntovaatimukset ole yhtä kovat. Että katsoisin kyllä sen rallin olevan siinä suhteessa enemmän neiteilyä.
Minä tarkoitin näitä ulkoisia puitteita, kabinettipeliä (olen tietoinen rallissa olleista tallimääräyksistä ja muusta taktikoinnista) ym. volinoita medialle. Vähän sama kuin vertaisi lätkää futikseen. No, se tästä aiheen ohi menneestä asiasta.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Miten Kimi on muuttunut vai? Viime vuonna hän oli niin vaativa, ettei kelvannut edes McLaren, ilman että olisi saanut huristella rallia välissä milloin lystää, ja boikotoida sponsoritilaisuudet, eikä talli innostunut Kimin järjettömästä palkkavaatimuksestakaan, eikä motivaatiokaan vakuuttanut. Tänä vuonna hänelle ilmeisesti riittää, kun pääsee matkustelemaan ja kääntämään Citikkansa katolleen joka mantereella. Ärsyttää. Kimin piti olla väkevä rata-autoilun legenda, eikä jollain Rally Monsterilla häntäpään sijoista kilpailuun tyytyvä ajelija. Johan sen on sanonut Vatanenkin, että on mahtava suoritus jos Kimi joskus taistelee palkintopallisijasta - eli Kimin unelma rallimestaruudesta on täysin epärealistinen. Kimi SANOI ITSE monesti, että MITÄ TAHANSA hän tekee, voitosta on saatava taistella. Joopajoo. Ykkösissä harmi kyllä ei ole mitään järkevää autoa enää tarjolla. Ei varmasti hotsita mennä jonnekin Rellulle, kun olisi halutessaan saanut MCLARENIN tänä vuonna, siis ehkä parhaan tiimin ja voimakkaimman federaation. Imperiumin vastaisku ei toteutunut, mikä oli suurensuuri harmi. Väitän, että Kimi olisi pessyt Hamiltonin, kun katsoo miten lähellä Button on. Oli se sitten Ferrari, McLaren tai Red Bull, Kimi olisi taistellut mestaruudesta tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
On se Kimi kyl aika kingi, kun sen ei paljoa puhu vaan muut puhuvat sen puolestaan! :cool:
Tämä on ehdottomasti osuva kommentti. Toisaalta, kaveri, joka ei paljon puhu on helpommin tulkittavissa, kuin sellainen, joka suoltaa hirveen määrän puhetta ilmoille. Paljon puhuva puhuu enemmän kuin sanoo. Kimin kommentit kertovat ainakin minulle, että muutoksia on tulossa. Red Bull on Kimin puheissa "ulkoinen taho" ("ne") ja "ne" mainitaan menneessä aikamuodossa. Tätä taustaa vasten on helpompi ymmärtää Markon kriittinen lausunto Kimin tähänastisesta ralliurasta. Tulkintani mukaan Red Bull ei näytä olevan Kimin päähteistyökumppani ensi vuonna, oliko puhastelun kohteena ralli tai sitten jokin muu.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Hebkilökohtaisesti toivon että Kimi jatkaa ralllissa, ENKÄ TODELLAKAAN YMMÄRRÄ NÄITÄ "AMMATTILAISIA" JOTKA TÄÄLLÄ JA MUUALLA IHMETTELEVÄT KUN KIMI EI PYSY TIELLÄ :jaska: Siis oikeasti koettakaa ymmärtäkää että Kimi on tuolla "isojen" (lue koko ikänsä rallia ajaneiden) ukkojen seassa ENSIMMÄISTÄ kautta yleensäkkään ralliautolla ajamassa...
Tämän nämä foorumin "asiantuntijat" monesti juuri unohtaa ja se saa minun vereni kiehumaan :D , mutta eihän se toisaalta minun vika ole jos he eivät tajua rallista tämän vertaa edes... Mut toivoisin silti pientä ymmärrystä edes lajista jos pitää kommentoida jotain ! :doubtful:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
No en, luulin sinun itse asiassa viitanneen puiden välissä ajeluun.

Radan/pätkän ulkopuolella hommahan on ykkösissä nimenomaan raskaampaa ja rallissa rennompaa. Vähempi promotilaisuuksia, eikä kuntovaatimukset ole yhtä kovat. Että katsoisin kyllä sen rallin olevan siinä suhteessa enemmän neiteilyä.
mutta kyllähän ajamisen kannalta taas f1 on aika neiteilyä 2 kilometriä leveineen asfaltiturva-alueineen. Tuol sentään vedetään menemään metsässä kaasupohjas ;) Toki formuloissa on vielä pari rataa kai missä virheestä rankaistaan. Muistan erityisesti viime kauden oliko se ny japanin kisa missä porukka ajeli ulos radalta aika-ajois ja siitä sai ihan rangaistuksen... Ei virheitä pidä selvitä ilmatteiks.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Tämän nämä foorumin "asiantuntijat" monesti juuri unohtaa ja se saa minun vereni kiehumaan :D , mutta eihän se toisaalta minun vika ole jos he eivät tajua rallista tämän vertaa edes... Mut toivoisin silti pientä ymmärrystä edes lajista jos pitää kommentoida jotain ! :doubtful:
Joo, mutta Rallin suomenmestaritkin sanovat, ettei Kimi tule siellä koskaan voittamaan, joten tuskin ketään hirveästi kiinnostaa, etenkin kun lajia ei edes näytetä telkkarissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei varmasti hotsita mennä jonnekin Rellulle, kun olisi halutessaan saanut MCLARENIN tänä vuonna, siis ehkä parhaan tiimin ja voimakkaimman federaation. Imperiumin vastaisku ei toteutunut, mikä oli suurensuuri harmi.
Olisiko siinä ollut järkeä mennä Hamiltonin nöyryytettäväksi? Katsoo miten Buttonkin on lähes aina selvästi hitaampi, ei olis Kimillä kovin helppoa, kun Massan kanssakin oli niin tiukkaa.
Väitän, että Kimi olisi pessyt Hamiltonin, kun katsoo miten lähellä Button on. Oli se sitten Ferrari, McLaren tai Red Bull, Kimi olisi taistellut mestaruudesta tänä vuonna.
Väitä pois vaan. Minä olen kyllä Räikkösen managerin toimet nähnyt sen verran järkevinä, ettei ne formuloissa koskaan vieneet Kimiä mihinkään talliin sellaisella hetkellä, ettei olisi mahdollisuutta pärjätä tallikaveria vastaan hyvin. Kimin arvo on perustunut suurelta osin hyvään managerointiin. Se oli uskomatonta miten vähällä kokemuksella hyppäsi ykkösiin ja teki hyvää tulosta, mutta minään dominoivana kuskina en häntä koskaan ole kyennyt näkemään.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Joo, mutta Rallin suomenmestaritkin sanovat, ettei Kimi tule siellä koskaan voittamaan, joten tuskin ketään hirveästi kiinnostaa, etenkin kun lajia ei edes näytetä telkkarissa.

Aargh :jaska::jaska: taas tätä:jaska::jaska:

MISTÄS NE SEN TIETÄÄ?? Edelleen, kuka kuljettaja on voittanut mestaruuden tai edes yksittäisiä kilpailuja ENSIMMÄISELLÄ kaudellaan? Siis ilman harjoittelua pienemmissä sarjoissa jne, siis suoraan eri lajista ralliauton puikkoihin ja heti pitäisi voittaa koko ikansä ralliautoa ajaneet henkilöt, kuulostaako realistiselta????? Mut jos ei tajuu, ei voi mitään. :jaska::jaska: Jos Kimi vaan jatkaa rallissa, kyllä niitä hyviä tuloksia sieltä varmasti AJALLAAN tulee.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Olisiko siinä ollut järkeä mennä Hamiltonin nöyryytettäväksi? Katsoo miten Buttonkin on lähes aina selvästi hitaampi, ei olis Kimillä kovin helppoa, kun Massan kanssakin oli niin tiukkaa.
Onko Button joskus ollut kuuluisa nopeudestaan? Eiköhän tuo Hamsteri/ Button -kuvio ollut nähtävissä jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua.

Minä olen kyllä Räikkösen managerin toimet nähnyt sen verran järkevinä, ettei ne formuloissa koskaan vieneet Kimiä mihinkään talliin sellaisella hetkellä, ettei olisi mahdollisuutta pärjätä tallikaveria vastaan hyvin. Kimin arvo on perustunut suurelta osin hyvään managerointiin. Se oli uskomatonta miten vähällä kokemuksella hyppäsi ykkösiin ja teki hyvää tulosta, mutta minään dominoivana kuskina en häntä koskaan ole kyennyt näkemään.
Karu totuus taitaa kuitenkin olla, että Kimi on pääasiassa vastannut itse omilla suorituksillaan omasta arvostaan. Toki manageroinnin tuella. Kimi pääsi Sauberille koska ajoi yksinkertaisesti niin hyvin testeissä ja toki pikku-formuloissa sitä ennen. Kimi oli myös siirtymässä Ferrarille Schumin pariksi mutta Mäkki nappasi hänet. Toki tarkkaa syytä en tiedä miksi tie ei vienyt Ferrarille jo aiemmin mutta siitä neuvoteltiin tosissaan.

Kyllä Kimi on dominoinut aina talli kaveriaa paitsi Sauberilla ja Mäkillä ensimmäisillä kausillaan ja 2008 Ferrarilla.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo, mutta Rallin suomenmestaritkin sanovat, ettei Kimi tule siellä koskaan voittamaan, joten tuskin ketään hirveästi kiinnostaa, etenkin kun lajia ei edes näytetä telkkarissa.
entäs kun rallinmailmanmestarit ja muut huiput ovat kehuneet kimiä erittäin kovasti välillä ? Suomenmestarit nyt ei tiedä mitään ku saavat itsekkii kimiltä silmään parin vuoden kuluttua...
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Onko Button joskus ollut kuuluisa nopeudestaan? Eiköhän tuo Hamsteri/ Button -kuvio ollut nähtävissä jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua.
Nykyiset säännöt/renkaat pelaavat Buttonin pussiin aika rankasti, enää ei aggressiivisella ajolla pitkään pötkitä, mennyt koko touhu rengas hifistelyksi. Lisäksi Kimin ajotyyliä ei puolla kapeat eturenkaat, joten näillä säännöillä Kimi todennäköisesti rämpisi siellä jossain, vähän kuin Massa, Schumi jne..
 

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
Joo, mutta Rallin suomenmestaritkin sanovat, ettei Kimi tule siellä koskaan voittamaan, joten tuskin ketään hirveästi kiinnostaa, etenkin kun lajia ei edes näytetä telkkarissa.
No eihän ne sentään näin tylysti ole sanoneet. Kuten nykyinen Citroenin tallipäällikkö tuumasi niin Kimiltä menee muutama, pari vuotta opetellessa kunnes voittaa ensimmäisen MM-rallinsa.
Lajit ovat niin erilaisia, ettei tunneta montaa virtuoosia, joka olisi tehnyt menestyksellä saman kuin Kimi. Henkka Toivonen aloitti uransa radalla ja oli menossa kohti rallin MM-titteliä. Aijemmin esim joku Leo Kinnunen oli joka paikan taituri, joka ajoi rallia, jäärataa ja kuivaa rataa menestyksellä, mutta harvassa ne ovat olleet.
Kyllä Kimi on jo nyt osoittanut, että hän on autourheilun superlahjakkuus oli auto tai alusta mikä hyvänsä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nykyiset säännöt/renkaat pelaavat Buttonin pussiin aika rankasti, enää ei aggressiivisella ajolla pitkään pötkitä, mennyt koko touhu rengas hifistelyksi. Lisäksi Kimin ajotyyliä ei puolla kapeat eturenkaat, joten näillä säännöillä Kimi todennäköisesti rämpisi siellä jossain, vähän kuin Massa, Schumi jne..
Taitaisi mennä ihan päivastoin. Kimin ajotyyli säästää renkaita ja se on nyt oleellista. 2008 Kimin tarkka ajo ei saanut renkaita lämpimiksi kun taas Massan kulmikkaanpi sai - ainakin paremmin. Ja Massahan on tuota tyyliään imitoinut Schumilta - pakon sanelemana.

Nyt Massalla on ongelmia. Samoin Schumilla. Ja vaikka Kimin tyyli ei aivan Buttonin tapainen ole ( hänellä pehmeä - Kimillä paremminkin tarkka ja terävä ), niin Kimi voisi hyvinkin näihin renkaisiin istua.

Pirelleistähän tosin ei ole tietoa eikä sääntömuutosten vaikutuksista 2011.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Kyllä Kimi on jo nyt osoittanut, että hän on autourheilun superlahjakkuus oli auto tai alusta mikä hyvänsä.
On, mutta superlahjakkuus ei riitä menestymiseen, täytyy myös pysyä tiellä. Kokonaisvaltaisesti huippuluokan lopputulokseen vaikuttaa niin moni asia. Kimin mind-set on koko elämänsä ollut saman radan perfektoiminen, se ei sovi Ralliin, missä alusta muuttuu kokoajan, ja pitää osata ENNAKOIDA tulevia mutkia ja olla konservatiivisempi. Helppo se on analysoida tällä puolen ruutua, mutta väitän, että ongelma on se, että Kimillä on hätäinen meno saada nopeus kärjen tasolle, ja siksi ei malta ottaa vähän rauhallisemmin. Kimi on muita rallikuskeja parempi varmasti monella osa-alueella, mutta mutkien ennakoiminen on ongelma, mikä johtuu kokemuksen puutteesta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kimin ajotyyli säästää renkaita ja se on nyt oleellista.

Kimin tyyli -- paremminkin tarkka ja terävä
M on oikeassa. Joskus pari vuotta sitten oli juttua, että Kimin ajotyyli on nykykuljettajista se teoreettisena mallina optimaalisin.

Muista kärkikuljettajistakuljettajista esim. Alonson tyyli kuluttaa liikaa (etu)renkaita aliohjaavuuden vuoksi. Hamiltonin tyyli syö kaikkia neljää rengasta, koska mutkaan sisään ajettaessa terävä käännös aiheuttaa voimakasta painetta renkaisiin sivusuunnassa. Jne.

Tämä kaikki on tietenkin teoreettista, koska auton säädöillä ja rakenneratkaisuilla voidaan kompensoida kaikkia näitä. Eihän esim. Alonso ole juurikaan kärsinyt eturenkaiden kulumasta, vaikka näin "pitäisi" olla.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
M on oikeassa. Joskus pari vuotta sitten oli juttua, että Kimin ajotyyli on nykykuljettajista se teoreettisena mallina optimaalisin.

Muista kärkikuljettajistakuljettajista esim. Alonson tyyli kuluttaa liikaa (etu)renkaita aliohjaavuuden vuoksi. Hamiltonin tyyli syö kaikkia neljää rengasta, koska mutkaan sisään ajettaessa terävä käännös aiheuttaa voimakasta painetta renkaisiin sivusuunnassa. Jne.

Tämä kaikki on tietenkin teoreettista, koska auton säädöillä ja rakenneratkaisuilla voidaan kompensoida kaikkia näitä. Eihän esim. Alonso ole juurikaan kärsinyt eturenkaiden kulumasta, vaikka näin "pitäisi" olla.
Juu kyllä ne ajotyylien erot on niin älyttömän pienet, että turha niistä on saivarrella, suurin ero on keskittymisessä ja hyvän suoritustason tasaisuudessa ja auton säätämisessä. Nämä Tilken radat missä tasan 1 ajolinja eivät myöskään salli mitään kikkailua.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tässä unohdetaan usein myös se, että kapeat renkaat teoriassa lisäävät ohjauksen tarkkuutta. Pinta-ala ja mekaaninen pito toki vähenee, mutta aerodynaaminen voima välittyy pienemmälle alueelle. Hieman tyyliin kapean talvirenkaan etu verrattuna leveään. Tähän pienempään pinta-alaan liittyy myös etu jos osaa renkaitaan säästää - koska kuluttava paine kohdistuu pienemmälle alueelle. No sitten yhtälöön kulunee vielä mm akselitasapaino diffuusoreineen, siipien muutokset renkaiden ominaisuuksista puhumattakaan jne - mutta yksiselitteisesti eturenkaiden kapeneminen ei tuo aliohjattavuutta. Eikä näin ollen olisi erityisemmin Kimiä vastaan. Ja kun katsoo esim Schumia ja Massaa - niin aliohjauksen kanssa toimeen tulevat ovat nyt ilman etuaan rengaslämpöjen tavoittelussa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Juu kyllä ne ajotyylien erot on niin älyttömän pienet, että turha niistä on saivarrella, suurin ero on keskittymisessä ja hyvän suoritustason tasaisuudessa ja auton säätämisessä.
Sanoisin kyllä ennemminkin, että ne suoritustason heittelyt ovat niin pieniä, että niistä ei pahemmin kannata lähteä hakemaan syitä suoritustason vaihteluja tarkaillessa.

Säätäminen on tärkeää, kuten myös auton kokonaispaketin istuvuus kullekin radalle. Enemmän suoritustason vaihteluihin vaikuttaa kuljettajan osaaminen auton puutteiden "ympäri" ajamisessa. Tästä syystä tietyt kuljettajat vaikuttavat olevan toisia tasaisempia, koska he tulevat paremmin toimeen huonosti istuvan auton kanssa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
MTV3 sanoi:
Renault'n F1-tallin päällikkö Eric Boullier ei ole vielä valmis tekemään päätöstä siitä, palkkaako hän Kimi Räikkösen ensi kauden kuljettajakseen.

Boullier haluaa ensin nähdä, miten Vitali Petrov suoriutuu kauden jäljellä olevissa kisoissa.

Boullier lykkää kuskipäätöstään silläkin uhalla, että Räikkönen kyllästyy odottamaan tietoa Renault-paikkansa kohtalosta.

- Jos kuljettaja ajattelee, ettei hän voi odottaa enää pidempään - mutta me emme ole vielä valmiita tekemään päätöstä – niin sitten yhteistyömme ei toteudu. Minä haluan ennen kaikkea parasta tallilleni, Boullier sanoo F1-sarjan virallisilla nettisivuilla.

- Emme aseta itsellemme paineita kauden 2011 kuljettajapäätöksemme suhteen. Annan vain yhden vihjeen: Emme odota tammikuuhun asti, Boullier sanoo aikataulusta.

Boullier korostaa, että Räikkösen kohdalla kyse on nimenomaan siitä, että suomalaiskuljettajan taholta on otettu yhteyttä Renault-leiriin tallipaikan toivossa. Renault'lla on ensi kaudesta sopimus vain Robert Kubican kanssa.

- Meidän pääkysymyksemme on tällä hetkellä se, pidämmekö Petrovin? Vain jos tähän kysymykseen tulee kielteinen vastaus, etsimme korvaajaa.

- Vitalin täytyy osoittaa kauden neljässä jäljellä olevassa kilpailussa, että voimme antaa hänelle toisen ajopaikkamme kaudella 2011 ja saavuttaa asettamamme tavoitteet. Jos hän ei pysty vakuuttamaan meitä, ei hän aja autoamme. Jos hänen suorituksensa tyydyttävät meitä, pidämme hänet, Renault-pomo linjaa.
Mun mielestä tuo Renaultin höpinätouhu vaikuttaa siltä, että halutaan ottaa Räikkösen nimestä ja alustavista keskusteluista kaikki mahdollinen julkisuus. Toisaalta ei haluta Petrovin tuomista sponsseista. Mä luulen Petrovin näytöiksi ensi kautta varten riittävän kassatapahtumat.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
Mun mielestä tuo Renaultin höpinätouhu vaikuttaa siltä, että halutaan ottaa Räikkösen nimestä ja alustavista keskusteluista kaikki mahdollinen julkisuus. Toisaalta ei haluta Petrovin tuomista sponsseista. Mä luulen Petrovin näytöiksi ensi kautta varten riittävän kassatapahtumat.
Haha hieman on kyllä tota.
"Uutisesta" saa kuvan kuin Kimi olisi käynyt kerjäämässä paikkaa ja se on Renaultista kiinni huolivatko he hänet, vai otetaanko sittenkin Petrov.

Naurettaavaa kuraa, "jymypaukkua" Kimi ei menekkään Renaultille odotellessa. :eek!:

(Toivottavasti muuten multiquote onnistui)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös