Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Maksukuski ja maksukuski. Tottakai RB, citikka ja muut sponssit maksavat Kimin ajamisen. Onko maksukuskin määritys sitten kiinni siitä saako talli vai kuski enemmän rahaa. Citikan pomohan viittasi siihen mitä Kimi vaatii ajamiseltaan ja paljonko tallin tarvitsee hyötyä ajamisesta. Mm-pisteiden takiahan Kimiä ei palkata. Mutta ei Loebiäkään tappiolla ajateta vaan tulot tulevat sponsseilta, mediasta ja autotehtaan mainonnasta.

Teidän näkemysten mukaan Alonso on vuosisadan maksukuskien ykkönen.
Minusta maksukuskin määritelmä on, että tarvitsee rahoittajan että pääsee ajamaan. Kimi ei aja rallia esim. tehdastalleissa kyvyillään ja vaatii pienempiikin talleihin rahoittajan. Esimerkiksi F1:ssä hitaat kuljettajat ei pääse ajamaan ilman rahaa eikä myöskään rallin puolelle.

Alonsoa en nyt missään nimessä miellä maksukuskiksi, koska Satander on vain yksi Ferrarin rahoittajista ja rahoittaa myös Massan ajamista. Alonso ajaisi F1:ssä myös ilman Satanderin tukea, eriasia ajaisiko jo tällä kaudella Ferrarilla. Kautta aikan on ollut sponsoreita, jotka haluaa tietyt kuljettajat. Nyt Satander halusi Alonson Ferrarille nopealla aikataululla. Jos Alonso määritellään maksukuskiksi, täytyy Schumacher, Rosberg, Hamilton, Button yms. määritellä maksukuskeiksi, koska tallien päärahoittaja edustaa samaa kansallisuutta kuin kuljettaja. Varmasti esim. Vodafone haluaa nähdä kaksi brittiä kuljettajana, joten Buttonin palkkaamisessa on samoja piirteitä kuin Alonson. Petrov on loistava esimerkki maksukuljettajasta. Tuskin olisi tällä kaudella formuloissa, jos Venäjän rahaa ei olisi Renaultin kassassa.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Maksukuski ja maksukuski. Tottakai RB, citikka ja muut sponssit maksavat Kimin ajamisen. Onko maksukuskin määritys sitten kiinni siitä saako talli vai kuski enemmän rahaa. Citikan pomohan viittasi siihen mitä Kimi vaatii ajamiseltaan ja paljonko tallin tarvitsee hyötyä ajamisesta. Mm-pisteiden takiahan Kimiä ei palkata. Mutta ei Loebiäkään tappiolla ajateta vaan tulot tulevat sponsseilta, mediasta ja autotehtaan mainonnasta.

Teidän näkemysten mukaan Alonso on vuosisadan maksukuskien ykkönen.
Sitähän se onkin :tongue:

Kai se suurin ero kuitenkin on siinä että miten sen paikan saa. Hyvä kuski saa paikan taidoillaan vaikka joku muu toki palkan maksaakin. Eli Kimi ei rallitaidoillaan (siis verrattuna muihin rallikuljettajiin) pääse vielä elvistelemään, mutta F1-maineellaan ja markkina-arvollaan sai sponsorit puolelleen. Talli ei hyödy tällä hetkellä Räikkösen ajoista paskaakaan, jos ihan rehellisiä ollaan.

Toinen kohta on tuo aloitteen teko. Hyvät halutaan ja muut tyrkyttää itseään jonkun muun rahoilla. Rahat on sitten hankittu enemmän tai vähemmän taitojen tai maineen perusteella, tai papan lompakosta. Eli Alonso haluttiin taitojensa perusteella ja sitten hoidettiin joku maksamaan viulut... tai saattoi tässäkin joku jotakin tyrkyttää...mene ja tiedä. :yuck:

Edit...F1-fani82... touché, ollaan samoilla jäljillä, ehdit ensin. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Maksukuski ja maksukuski. Tottakai RB, citikka ja muut sponssit maksavat Kimin ajamisen. Onko maksukuskin määritys sitten kiinni siitä saako talli vai kuski enemmän rahaa. Citikan pomohan viittasi siihen mitä Kimi vaatii ajamiseltaan ja paljonko tallin tarvitsee hyötyä ajamisesta. Mm-pisteiden takiahan Kimiä ei palkata. Mutta ei Loebiäkään tappiolla ajateta vaan tulot tulevat sponsseilta, mediasta ja autotehtaan mainonnasta.

Teidän näkemysten mukaan Alonso on vuosisadan maksukuskien ykkönen.
Niin kuin jokunen kerta onkin jo mainittu, niin maksukuski ei saa paikkaa ilman oman tai sponsorien rahan tuomista eli maksamista.

Suurimmassa osassa autourheiluluokkia suurin osa kuskeista on maksukuskeja ja ajopaikka löytyy kunhan on tarvittava lisenssi ja riittävästi pätäkkää. Maksukuskilta ei vaadita ajotaitoja vaan ainoastaan rahaa. Räikkösen tilalla voisi ajaa ihan kuka tahansa joka on valmis maksamaan vaaditun summan. Tietysti vaadittavaan summaan vaikuttaa kuskin julkisuusarvo esimerkiksi pop- tai elokuvatähti joutuisi maksamaan todennäköisesti vähemmän, koska näkyvyyttä ajosuorituksista riippumatta tulee kivasti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin kuin jokunen kerta onkin jo mainittu, niin maksukuski ei saa paikkaa ilman oman tai sponsorien rahan tuomista eli maksamista.

Suurimmassa osassa autourheiluluokkia suurin osa kuskeista on maksukuskeja ja ajopaikka löytyy kunhan on tarvittava lisenssi ja riittävästi pätäkkää. Maksukuskilta ei vaadita ajotaitoja vaan ainoastaan rahaa. Räikkösen tilalla voisi ajaa ihan kuka tahansa joka on valmis maksamaan vaaditun summan. Tietysti vaadittavaan summaan vaikuttaa kuskin julkisuusarvo esimerkiksi pop- tai elokuvatähti joutuisi maksamaan todennäköisesti vähemmän, koska näkyvyyttä ajosuorituksista riippumatta tulee kivasti.

Räikkönen ei ajaisi Citikalla ilman Red Bullin sponsoroimaa panosta. Varmasti näin. Räikkönen voisi silti ajaa jossakin tallissa samassa sarjassa pienemmin palkkioin myös ilman ns sponssitukea ( jos sitä näin voi ajatella miehestä jonka kanssa kuitenkin halutaan markkinointiyhteistyötä ). No - tämä vuosi ei nyt oikein käy cv:stä - mutta noin periaatteessa. Vaan - ei Alonsokaan ajaisi välttämättä Ferrarilla ilman Santanderin panosta. Ajaisi toki jossakin sarjan tallissa pienemmin palkkioin. Petrov taas ei ajaisi koko sarjassa ilman sponsoriensa tuomaa tukea, tästä voi kaikki olla yhtä mieltä.

Ymmärrän, että Kimi on monelta kantilta katsoen ns maksukuski. Hänen ralliansiot ei edellytä eikä niillä lunasteta paikkaa kärkitallissa. Toisaalta ralliuransa lähes kaikki ovat aloittaneet omakustantaisina hiljalleen menestyksen myötä yhteistyökumppaneita myös mukaan houkutellen - lähinnä markkinointi ja tukimielessä. Räikkösen markkinointiarvo on kuitenkin F1-uran takia poikkeava ja tuo status tuo hänelle rahaa ja valinnanvaraa - huolimatta rallitaidoista. Mutta olisiko Alonson ura tyssännyt FIAn tuomioistuimiin tai rellulla Kubican jalkoihin ilman Santanderin maksajan asemaa. Sanon, että olisi. Mutta hänelläkin markkinointiarvo on kuitenkin F1-uran takia poikkeava ja tuo status tuo hänelle rahaa ja valinnanvaraa - etenkin kun Santander on apuna.

Olisiko maksukuskin määritelmään sittenkin sisällytettävä taidot - vaikka kovin mitattavat eivät olekaan. Eli on paremmassa asemassa sarjassaan kuin taidot edellyttäisi. Kimi on sitä koska on väärässä sarjassa mutta sitä voi olla Alonsokin vaikka sarja on oikea.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Jokainen kuski on tavallaan maksukuski. Tiimit ovat autourheilussa kilpailemassa saadakseen rahaa yhtiöiltä, jotka maksavat niille mainosnäkyvyydestä (ja/tai mainostamassa omaa brändiään, kuten Ferrari, kun taas esim Williams ei valmista yhtään mitään), ja mitä paremmin tiimin autot sijoittuvat, sitä enemmän ne saavat näkyvyyttä; sitä enemmän sponsori heille maksaa.

Tässä apuna tarvitaan hyviä kuskeja. On monien asioiden kompromissi monesti, kuinka paljon tiimi painottaa kuskin A) suorituskykyä, B) sponsorimielekkyyttä tai C) omia sponsorirahoja tiimin suorituskyvyn nostamiseksi. Tässä suhteessa esim Renault on nyt tehnyt hyvää työtä: suorituskyky on Kubican varassa, Petrovin omat sponsorirahat nostavat tiimin suorituskykyä, ja tiimi itse haki sponsorimielekkyyttä ratsastamalla tuulesta temmatuilla Kimi-jutuillaan.

Kimin kohdalla suorituskyky on yleensä ollut valttina, samoin kuin nimen seksikkyystason noustua myös sponsorimielekkyys.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Varmasti näin. Räikkönen voisi silti ajaa jossakin tallissa samassa sarjassa pienemmin palkkioin myös ilman ns sponssitukea ( jos sitä näin voi ajatella miehestä jonka kanssa kuitenkin halutaan markkinointiyhteistyötä ).
Niin voisi varmaan myö Lady Gaga, Brad Pitt ja Paris Hiltonkin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Spontaani mielenilmaus vielä Kimi Räikkösen kunniaksi! Toivotaan, että kokemuksen annetaan vielä karttua ja Kimistä tulee tasainen soramies!

Ai että oli nannaa katsella Nelonensportilta noita vanhoja paloja alku-uralta. Räikkösessä ja Sauberissa oli todella paljon karismaa yhdessä, kuten myös niissä harvoissa hyvissä hetkissä McLarenilla. Sitten Räikkönen muutti kypärän värityksen ja ajoi maailmanmestaruuden Ferrarilla ja kaikki tuntui menneen - vaikka menikin paremmin - niin jotenkin ihan väärinpäin.

Harmittaa, että ralliura on tähän mennessä ollut melkein pelkkää rymistelyä, koska olin havaitsevani Kimissä ensimmäistä kertaa hyvin pitkään aikaan aitoa rentoutta, hullunrohkeutta ja viileyttä. Jopa ihan mediakiinnostusta.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Räikkösessä ja Sauberissa oli todella paljon karismaa yhdessä, kuten myös niissä harvoissa hyvissä hetkissä McLarenilla. Sitten Räikkönen muutti kypärän värityksen ja ajoi maailmanmestaruuden Ferrarilla ja kaikki tuntui menneen - vaikka menikin paremmin - niin jotenkin ihan väärinpäin.
Kimin ura muistuttaa hurjasti Anakin Skywalkerin uraa.

Kaikki tiesivät alusta asti, että vaikka Kimi oli McLarenin mies, taustalla kummitteli kokoajan tunne, että Ferrari on hänen kohtalonsa, hyvässä tai pahassa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jokainen kuski on tavallaan maksukuski. Tiimit ovat autourheilussa kilpailemassa saadakseen rahaa yhtiöiltä, jotka maksavat niille mainosnäkyvyydestä (ja/tai mainostamassa omaa brändiään, kuten Ferrari, kun taas esim Williams ei valmista yhtään mitään), ja mitä paremmin tiimin autot sijoittuvat, sitä enemmän ne saavat näkyvyyttä; sitä enemmän sponsori heille maksaa.

Tässä apuna tarvitaan hyviä kuskeja. On monien asioiden kompromissi monesti, kuinka paljon tiimi painottaa kuskin A) suorituskykyä, B) sponsorimielekkyyttä tai C) omia sponsorirahoja tiimin suorituskyvyn nostamiseksi. Tässä suhteessa esim Renault on nyt tehnyt hyvää työtä: suorituskyky on Kubican varassa, Petrovin omat sponsorirahat nostavat tiimin suorituskykyä, ja tiimi itse haki sponsorimielekkyyttä ratsastamalla tuulesta temmatuilla Kimi-jutuillaan.

Kimin kohdalla suorituskyky on yleensä ollut valttina, samoin kuin nimen seksikkyystason noustua myös sponsorimielekkyys.
Älä nyt viitti. Tolla perusteella kaikki työntekijät ovat maksutyöntekijöitä. Jos nyt ihan normaalin maailman vertaisi niin on olemassa normaaleja palkansaajia ja tukityöllistettyjä. Nämä tukityöllistetyt eivät saisi työpaikkaa ilman valtion tai muun instanssin tukea. Ei se sitä tarkoita, että opittuaan hommat pääsisivät ihan normaalin työntekijän asemaan.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Älä nyt viitti. Tolla perusteella kaikki työntekijät ovat maksutyöntekijöitä. Jos nyt ihan normaalin maailman vertaisi niin on olemassa normaaleja palkansaajia ja tukityöllistettyjä. Nämä tukityöllistetyt eivät saisi työpaikkaa ilman valtion tai muun instanssin tukea. Ei se sitä tarkoita, että opittuaan hommat pääsisivät ihan normaalin työntekijän asemaan.
Pointtini on vaan, että jos Kimi kääntyy joka Rallissa katolleen, ei hän ole Red Bullille taloudellisesti kannattava ratkaisu.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pointtini on vaan, että jos Kimi kääntyy joka Rallissa katolleen, ei hän ole Red Bullille taloudellisesti kannattava ratkaisu.
Joo ja ei. Kimin ajamilla sijoituksilla ei just tiedotusvälineisiin pääse, ympärikipatulla autolla pääsee. En jaksa uskoa ettei sponssologoja ymmärtäisi vaikka auto nurin onkin tai myöskään mielleyhtymää RedBullia juomalla vedät autosi ympäri.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Joo ja ei. Kimin ajamilla sijoituksilla ei just tiedotusvälineisiin pääse, ympärikipatulla autolla pääsee. En jaksa uskoa ettei sponssologoja ymmärtäisi vaikka auto nurin onkin tai myöskään mielleyhtymää RedBullia juomalla vedät autosi ympäri.
Ja jos nyt kippaa Kimimäisesti myös juomaa niin ylösalaisinhan se on.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kimin ura muistuttaa hurjasti Anakin Skywalkerin uraa.

Kaikki tiesivät alusta asti, että vaikka Kimi oli McLarenin mies, taustalla kummitteli kokoajan tunne, että Ferrari on hänen kohtalonsa, hyvässä tai pahassa.
:D

Sanoin muuten Räikköstä aina Ferrarin Darth Vaderiksi, kun se käveli kylmästi potta päässään pimennetyllä suojalasilla ja toimittajat joutuivat juoksemaan turhine kysymyksineen rinnalla.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
. Vähän niinkuin Suomessa jalkapallossa vaatii maajoukkueen valmentajalta paksua nahkaa olla valitsematta Litmasta joukkueeseen. Kaveri on ikoni. Vasta kun hänet pitää kantaa kentälle uskotaan että ehkä nyt olisi jo aika tehdä jotain toisin. Mutta hei, älkää ymmärtäkö väärin, minusta on hienoa että Litti kuuluu edelleen kokoonpanoon. Sorry major off topic. ;)
jatkan offtopic hieman. Litmanen ny vaa on vielä sen verran kova sana että kuuluu maajoukkueeseen. Onhan litin syötöt ja muut tärkeät osa-alueet edelleen hyviä ellei jopa erittäin. Kyllä niitä nerokkaita jakeluita on ilo katsoa. Harmi vaan kukaan nuorempi ei osaa jaella yhtä hyvin kuin itse kuningas osaa :)

Mut sen verra asiasta että minä en ymmärrä näitä viestejä että "ehkäpä mersulla tiedetään jotain muuta mitä suurin osa ihmisistä ei tiedä" faktat faktoina. Schumi on hidas verrattuna nicoon. Renkaita siitä on ihan turha syyttää. Kaveri on aina ollut kuulema nopea sopeutumaan kaikkeen ni mikä siinä nyt maksaa ettei natsaa ? Schumi voi olla nykyään vielä hyvä mutta huipuksi ja mailmanmestariksi tästä kaverista ei enää ole. RIP :eek!:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
jatkan offtopic hieman. Litmanen ny vaa on vielä sen verran kova sana että kuuluu maajoukkueeseen. Onhan litin syötöt ja muut tärkeät osa-alueet edelleen hyviä ellei jopa erittäin. Kyllä niitä nerokkaita jakeluita on ilo katsoa. Harmi vaan kukaan nuorempi ei osaa jaella yhtä hyvin kuin itse kuningas osaa :)

Mut sen verra asiasta että minä en ymmärrä näitä viestejä että "ehkäpä mersulla tiedetään jotain muuta mitä suurin osa ihmisistä ei tiedä" faktat faktoina. Schumi on hidas verrattuna nicoon. Renkaita siitä on ihan turha syyttää. Kaveri on aina ollut kuulema nopea sopeutumaan kaikkeen ni mikä siinä nyt maksaa ettei natsaa ? Schumi voi olla nykyään vielä hyvä mutta huipuksi ja mailmanmestariksi tästä kaverista ei enää ole. RIP :eek!:
Ihan yhtälailla tuo on olettamus kuin minunkin mielipide.
En vain jaksa uskoa, että raijaisivat Schumia vielä tuleville kausille mukanaan jos kaverin ura olisi jo taputeltu.
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin vaikuttaa, taustalla varmasti pohditaan kaikki +/- pointit tarkkaan, kyllähän he kuitenkin kaikki menestyksen perässä ovat (rahallinen/kilpailluninen) joten eivät he pidä ketään mukana vain sen takia että tykkäävät miehestä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Ihan yhtälailla tuo on olettamus kuin minunkin mielipide.
En vain jaksa uskoa, että raijaisivat Schumia vielä tuleville kausille mukanaan jos kaverin ura olisi jo taputeltu.
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin vaikuttaa, taustalla varmasti pohditaan kaikki +/- pointit tarkkaan, kyllähän he kuitenkin kaikki menestyksen perässä ovat (rahallinen/kilpailluninen) joten eivät he pidä ketään mukana vain sen takia että tykkäävät miehestä.
no mutta sehän o fakta että schumi o ottanu pataan nicolta ja selvästi ? näkeehän tuon jo kun katsoo vaikka sinne pistetilanteeseen. ei muuta ku eläkkeelle takas ;)
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Oiskohan se Räkän ralliura sitten siinä, kun veti katolleen testi-eklla eikä osallistu kisaan ollenkaan. Saattaapi olla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös