Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eivät kaikki muutkaan ole. Kovan kohtalon kokenut teinityttö nousee äkkiä yleiseksi puheenaiheeksi sen jälkeen, kun hän on käväissyt Ilta-Sanomien sivuilla.

Olen ehkä tunnoton paska, mutta minua kiinnostaa Räikkösen isän kuolinsyy. Selviäähän se epäsuorasti lehtien käyttämistä ilmaisuista, mutta mielelläni varman totuudenkin kuulisin. Itsetuhoinen olen minäkin ja vaikeiden tunteideni kanssa aika ajoin taistelen, minkä vuoksi aihe tuntuu henkilökohtaisesti läheiseltä.

Mutta jos totuutta ei kerrota, niin ei se minua mitenkään jää kalvamaan ja harmittamaan. En kuitenkaan ymmärrä, miten omaisiakaan palvelee lehtien käyttämä ilmaisu äkkinäisesti. Koko suku ja tuttavapiiri aprikoi ja utelee, että mitenköhän tuo lähti. Jos se olisi yleistä tietoa, niin omaisetkin pääsisivät helpommalla. Näin kuvittelen.
Eiköhän tuo äkkinäisesti ole viisikymppiä ohittaneen miehen kohdalla yhtäkuin sydänkohtaus, varsinkin kun ylipainoa on vyötäröllä havaittavasti. Asia ei tarvinne enempiä spekulointeja.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Jep tuskin tarvitsee spekuloida.. se ei kai ketään hyödytä. Ne ketkä sitä vielä pohtivat niin kannattaa laskea yhteen muutama asia: Ikä+paino+sauna+alko+(avanto tai hanki)= R.I.P

Toivotaan kimille menestystä citikalla kun ei kerran enää vormuloihin tule! onnea valitsemalleen tielle! :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koko suku ja tuttavapiiri aprikoi ja utelee, että mitenköhän tuo lähti. Jos se olisi yleistä tietoa, niin omaisetkin pääsisivät helpommalla. Näin kuvittelen.
Suku ja tuttavapiiri kyllä ovat varmasti jo saaneet tietonsa ihan muualta kuin lehdistä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Äärimmäisen paska juttu jos isä on ollu Kimin paras tukija läpi elämän. Voihan tosta päätellä et todella koville ottaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitä v*ttua se kellekkään muulle kuuluu mihin Kimin isä kuoli??? :confused: Prkl, eikö nyt anneta perheen olla rauhassa tilanteensa kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Olen kääntämässä Domenicalin haastattelua missä hän kertoo mm että Kimi halusi viimeiseen asti ajaa Ferrarilla tämän vuoden. Domenicali puhui paljon Kimistä, laitan tänne ilmoituksen kun se on valmis.
Puhuu vaan sen puolesta, että kusipäitä ovat Alonsoa, Domea ja suurta sponssia sekä eritoten "suurta" idiootti porvari Montea myöten koko porukka. Mustamaalataan hiljainen ja rauhallinen, ehkä hieman kylmä suomipoika jotta saadaan kylmä kusipäinen pelle ratin taakse nostamaan latinopelleilijöiden itsetuntoa :yuck:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Puhuu vaan sen puolesta, että kusipäitä ovat Alonsoa, Domea ja suurta sponssia sekä eritoten "suurta" idiootti porvari Montea myöten koko porukka. Mustamaalataan hiljainen ja rauhallinen, ehkä hieman kylmä suomipoika jotta saadaan kylmä kusipäinen pelle ratin taakse nostamaan latinopelleilijöiden itsetuntoa :yuck:
Toisin sanoen Kimi sai potkut ja isot korvaukset siitä ettei tule töihin. Oli syyt sitten kilpailulliset, taloudelliset tai persoonalliset. On tapahtunut paremmissakin piireissä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ikävä kuulla, Hurmurisija. Toivottavasti ajat paranevat :ahem:

Kimin isän lähtö oli kyllä uutinen jota en olisi halunnut kuulla....
No niin, voimia vain Kimi. Isän lähtö ( ja toki äidinkin ) on sellainen, että oma kuolemattomuuden harha siinä lähtee loputkin ja elämän päätepiste tulee omaltakin osin mieleen. Eikä se tunne vähennä lainkaan surua vanhemman poismenosta. Se jää jotenkin tuo suru sisälle. Ja Joulu ei ole helpoimpia aikoja surulle.

Niin se vaan tyttärenikin 8v edelleen mainitsi, että tuossa ( joulupöydässä ) on mummun paikka ( kolme vuotta sitten poistuneen ), mutta serkku istukoon siinä jotta kaikki mahtuisivat.

Nicole. Odotan mielenkiinnolla käännöksiä Turrinilta. Tuo Kimin ferrarilta lähtö se vain on kivenä edelleen Domen ( saatika Monten ) kengässä. Kierrellään ja kaarrellaan ja puhutaan puhumattomuudesta insinöörien kanssa. Siis täyttä sontaa. Raha siinä puhui senkin edestä ja sillä siisti - että viitsivätkin vielä höpötellä muuta.

Olisipa Turrini saanut tuon haastattelun Montelta. Olisi voinut kysyä rahan roolista, Monten jäljelläolevan pestin pituudesta, omistajasuvun suhteista jne.

Mutta puihin meni.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kiitos Nicole, näitä on mukava lukea. Siis mukava Turrinin puolesta kun näitä tekee ja sinun kun käänsit. Ei niinkään Domen, joka on heikko tahdoton myötäilijä.

Tuo pakkomielle. Minä luen tuon kuvauksena Kimin sitoutumisesta. Kimi oli varikolla vain kilpailu mielessä, puhui vain formuloista ja pro -asenne luterilaisine työnteon menttaaliin yhdistettynä meni myös Domelta lipan yli. Kun Kimi rupesi smalltalkkaan, niin hän poistui varikolta ja valitsi seuransa - ja tähän lähipiiriin Dome ei tunkeutunut. Eikä Kimi pitänyt mitään smile- tai nuoleskelukerhoa kun kerran kaikki tekivät työtään.

Suhde insinööreihin. Voisi sanoa suoraa, että voi mulkku mitä paskaa - mutta puhutaan siivommin. Dome heiluu siinä tahdissa kuin lankoja heilutellaan. Tämä on nyt tämän hetken mantra. Hän tietää itsekin valehtelevansa, mutta ei se ole tässä kulttuurissa niin erikoinen asia. Rippituolissa voidaan tunnustella totuutta ja lukeehan hän iltaisin Turrinia sielunsa puhdistukseksi.

Tuosta insinööriydestä vielä. Jos Monte ja Dome ovat insinöörejä niin sitten tai Agnellit vaikka mutta itse oman tiiminsä insinööreihinhän Kimillä oli mitä parhaimmat välit. Samoin oli jo Macillä asian laita. Insinöörit itseasiassa osaavat arvostaa suoraa ja peittelemätöntä palautetta sekä ymmärsivät Kimin nuoruusvuosien autonrakennuksesta kertyneet ajo-ominaisuuksien ergonomian taidot. Ongelma tosin saattoi olla juuri se, että Kimille ei gianti tai grappa maistunut näiden em johtajien seurapiireissä - ei kiinnostanut. Vasta näiden seremonioiden jälkeen olisi tuo johtajisto nyökäyttänyt päätään insinööreille: tehkää niin kuin Kimi haluaa.

Jatkoa vesi kielellä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Hienoa että joku jaksaa näitä vääntää. Siitä kiitokset Nicolelle! :thumbup:

On aina mukava lukea Turrinin kirjoituksia, jotka eivät ole sitä samaa soopaa mitä Domi ja Monte kokoajan hehkuttaa espanjalaiskuoron säestyksellä. Kaikkien aikojen parhaan kuskin lähtö F1:stä kirpaisee vieläkin niin syvältä että...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kiitos Nicole, näitä on mukava lukea. Siis mukava Turrinin puolesta kun näitä tekee ja sinun kun käänsit. Ei niinkään Domen, joka on heikko tahdoton myötäilijä.

Tuo pakkomielle. Minä luen tuon kuvauksena Kimin sitoutumisesta. Kimi oli varikolla vain kilpailu mielessä, puhui vain formuloista ja pro -asenne luterilaisine työnteon menttaaliin yhdistettynä meni myös Domelta lipan yli. Kun Kimi rupesi smalltalkkaan, niin hän poistui varikolta ja valitsi seuransa - ja tähän lähipiiriin Dome ei tunkeutunut. Eikä Kimi pitänyt mitään smile- tai nuoleskelukerhoa kun kerran kaikki tekivät työtään.

Suhde insinööreihin. Voisi sanoa suoraa, että voi mulkku mitä paskaa - mutta puhutaan siivommin. Dome heiluu siinä tahdissa kuin lankoja heilutellaan. Tämä on nyt tämän hetken mantra. Hän tietää itsekin valehtelevansa, mutta ei se ole tässä kulttuurissa niin erikoinen asia. Rippituolissa voidaan tunnustella totuutta ja lukeehan hän iltaisin Turrinia sielunsa puhdistukseksi.

Tuosta insinööriydestä vielä. Jos Monte ja Dome ovat insinöörejä niin sitten tai Agnellit vaikka mutta itse oman tiiminsä insinööreihinhän Kimillä oli mitä parhaimmat välit. Samoin oli jo Macillä asian laita. Insinöörit itseasiassa osaavat arvostaa suoraa ja peittelemätöntä palautetta sekä ymmärsivät Kimin nuoruusvuosien autonrakennuksesta kertyneet ajo-ominaisuuksien ergonomian taidot. Ongelma tosin saattoi olla juuri se, että Kimille ei gianti tai grappa maistunut näiden em johtajien seurapiireissä - ei kiinnostanut. Vasta näiden seremonioiden jälkeen olisi tuo johtajisto nyökäyttänyt päätään insinööreille: tehkää niin kuin Kimi haluaa.

Jatkoa vesi kielellä odotellessa.
Toisaalta moni kuljettaja ja F1-henkilö on todennut, että Ferrari on ilmapiiriltään ja työskentelytavoiltaan aivan omalaatuinen talli. Se miten hyvää palautetta Kimi antoi McLarenilla ei päde välttämättä toisiin talleihin. Hyvät välit ja ammattitaitoinen palaute ei valitettavasti kyllä kulje käsikädessä. Ammattitaito ja kaveruus ei kulje näinkään myös. Joskus jopa kireät ja kilpailulliset välit antavat paremman lopputuloksen kun ns. kaksi kaverusta yhdessä.

En kieltäisi, mutta en myöntäisikään jutun paikkaansapitävyyttä. Itse toivoisin että Vettel tulisi Alonson aikaan talliin, näin saataisin väite kumottua, että Alonso pelkää kovia vastustajia.


OT: Su tuli uusinta MTV3 (Maxilla) Häkkisestä. Dokumentin mukaan Sennan tahdosta ajatettiin Andrettia kilpakuljettajana v.1993, koska Senna pelkäsi Häkkisen nopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
OT: Su tuli uusinta MTV3 (Maxilla) Häkkisestä. Dokumentin mukaan Sennan tahdosta ajatettiin Andrettia kilpakuljettajana v.1993, koska Senna pelkäsi Häkkisen nopeutta.
Näin saman ja pisti irvistämään. Senna kun ylipäätään tuli kuskiksi yhdennellätoista hetkellä (niin myöhään, että kuskeiksi oli ilmoitettu Andretti-Häkkinen) ja Andrettista oli talven ajan suunniteltu selkeää ykköskuskia. Samoin Sennan sopimus oli kilpailukohtainen, ja tuollainen päätäntävalta tallin asioihin samalla, kun oma jatko varmistuu kisa kerrallaan, on täysin järjenvastainen ajatus. Niin hyvä kuin Mikasta tulikin, oli hän monella tapaa vielä raakile McLarenille tullessaan ja säätötyön suhteen tuo testikuskina vietetty puolivuotinen oli hänelle ihan ehdottoman tärkeää aikaa.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin Kimin ja Alonson vertailun suhteen olisi todella mielenkiintoista kuulla tai lukea Andrea Stellan haastattelu.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitä itse aiheeseen tulee, niin Kimin ja Alonson vertailun suhteen olisi todella mielenkiintoista kuulla tai lukea Andrea Stellan haastattelu.
kyllä, mutta vasta tilanteessa kun Stella voi avata suunsa. Nyt sieltä on myös tullut tuota kohteliasta sontaanderia.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mitä itse aiheeseen tulee, niin Kimin ja Alonson vertailun suhteen olisi todella mielenkiintoista kuulla tai lukea Andrea Stellan haastattelu.
Muistelin linkanneeni tänne kesällä jostain espanjalaislehdestä Stellan mietteitä asiasta ja löysinkin. Ei ole mitään briljanttia käännöstä ja tämä on tehty kauden alkupuolella:

Q: But many drivers do not need as much information as Kimi no?

A: Look, the thing is that Kimi did not talk much, which does not mean they have less information. From my point of view is one of the pilots with clearer vision of what he had at his disposal and how was the car, you only needed to pass the information with less words, nothing more. It is a matter of code.

Q. I will apologize, but I have to ask which of the three was most impressive (the temeletría indicates who accelerates before, which hinders later, really, who does everything better in a sense)

A: - laughter I had with Fernando even touch on are starting, but a common feature of all three is that they have a great car control, ability to get great feedback from the car, how you're behaving, knowing your limits , which allows me to move closer to that limit. That is what you see in the telemetry.

Q: As you know, Fernando talks a lot, ask how all the drivers, likes to be very knowledgeable in the race ...

A: Look, Schumacher also used to talk a lot on the radio, liked having a lot of information and in this sense is different from Raikkonen. He just wanted to get the essentials and also in a synthetic form and, if possible, explained without exaltation, all in very quiet and calm. Sometimes you just gestures, which is also a form of communication. Michael needed a lot more information was much more dialectical, which is also the style of Fernando and I have to adapt to what the pilot needs, is part of my job.

Q: Which of the three has been or is more technical or intuitive? What defines them?

R: Schumacher course it was very intuitive, although I used to use and require the analysis and technical dialogue, if we passed from this to this to know why he liked it and it no other way. With Kimi, everything was much more based on intuition. I think Fernando is in the middle of the two, his work is much more based on intuition but analysis can be done with it, that is, Michael had many dialects, with Fernando, the details are not substantial it is better to remove them, if they are useful to achieve the objective, absolutely have to tell them.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuosta viimesestä saa käsityksen, että inssit eivät ymmärtäneet Kimin raportoimia tuntemuksia autosta tai osanneet vastata siihen, Schumin toimintatapa lienee ollut käydä niin pitkät keskustelut että varmasti menee insseille perille että ymmärtävät tasan mitä hän autolta haluaa ja miten hän sen tuntee. Mutta vähän sellanen makuhan tuosta Kimin Ferrariajasta jäi, että inssit olivat vähän niinkuin kädet levällään että mitä sen Kimin auton kanssa pitäis tehdä. Kimi kertoo mitlä auto tuntuu ja mitä siltä haluaa, mutta inssit eivät osanneet tai halunneet lähteä sille tielle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuosta viimesestä saa käsityksen, että inssit eivät ymmärtäneet Kimin raportoimia tuntemuksia autosta tai osanneet vastata siihen, Schumin toimintatapa lienee ollut käydä niin pitkät keskustelut että varmasti menee insseille perille että ymmärtävät tasan mitä hän autolta haluaa ja miten hän sen tuntee. Mutta vähän sellanen makuhan tuosta Kimin Ferrariajasta jäi, että inssit olivat vähän niinkuin kädet levällään että mitä sen Kimin auton kanssa pitäis tehdä. Kimi kertoo mitlä auto tuntuu ja mitä siltä haluaa, mutta inssit eivät osanneet tai halunneet lähteä sille tielle.
En ehkä menisi niin pitkälle, ettei Kimiä lainkaan ymmärretty, mutta vähän samoilla linjoilla kulkevat ajatukseni. Uskon, että Schumacherin aika on muuttanut tallia niin, että se odottaa kuljettajalta määräävää otetta. Ei varmasti Enzo Ferrarin perinteen mukaista, mutta sekin pitää ymmärtää, että Ferrari on Todtin ajan jälkeen monella tapaa täysin erilainen talli kuin Enzon aikana.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Surullista miten näitä samoja asioita vatvotaan ja vatvotaan edelleen eikä osata mennä eteenpäin. Samat tarinat pyörii sivusta toiseen eri muodossa.

Kyllä, Kimi on suuri maailmanmestari ja taitava rattimies. Mennään eteenpäin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös