Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Sitäkin tapahtuu, mutta peesaajasta on ihan aerodynaamistakin apua edelläajavalle.
Luulen, että edessä ajavan etu takana ajavasta on niin minimaalinen verrattuna takana ajavan saamaan etuun, että viimeisellä ei ole mitään vaikeuksia pysyä letkan perässä.

Vaikka koko letka menisikin pikkaisen nopeampaa kuin mihin yksittäinen auto pystyy.

Tarkoittaen, että takana ajava pystyisi ajamaan paljon nopeamminkin mikäli edessä ajava vain pystyisi.

Tähänhän se koko juttu perustuukin, että takana kerätään vauhtia ja mennään sen avulla edestä ajavasta ohi.
Tuossa WebSlaven linkittämässä wiki jutussa on lisäksi puhetta "Bump draftingista". Eli takana oleva työntää edessä ajavaa. :D

Kimin kokeilu Nascarissa tuo varmasti lisää näkyvyyttä sarjalle euroopassa ja voi olla että joku jopa kiinnostuu muutenkin seuraamaan sarjaa. Periaatteessa homma vaikuttaa tylsältä, mutta ilmeisesti lajissa on aika paljon mielenkiintoisia asioita jotka aukevat vasta kun lajiin tutustuu paremmin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sitäkin tapahtuu, mutta peesaajasta on ihan aerodynaamistakin apua edelläajavalle.
Wikipedia sanoi:
The low-pressure wake behind a group's leading car reduces the aerodynamic resistance on the front of the trailing car, allowing the second car to pull closer. As the second car nears the first, it pushes high-pressure air forward so less fast-moving air hits the lead car's spoiler. The result is less drag for both cars, allowing faster speeds.
Eli siis jos autojonon pituus on ääretön, niin päästäänkö sitten valonnopeuteen?

:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli siis jos autojonon pituus on ääretön, niin päästäänkö sitten valonnopeuteen?

:alppu:
Ei, koska taaempi auto vähentää downforcea edelläajavan peräosasta. Jossain vaiheessa perä karkaa alta jos kaarrenopeus nousee liiaksi (tämä toki pätee ilman peesaustakin).
 

noksu

Well-known member
Liittynyt
21.3.2011
Viestit
69
Sijainti
Lappeenranta
Ei, koska taaempi auto vähentää downforcea edelläajavan peräosasta. Jossain vaiheessa perä karkaa alta jos kaarrenopeus nousee liiaksi (tämä toki pätee ilman peesaustakin).
Ei se kyllä ihan pelkästään siitä johdu että autot ei mutkissa pysyisi enää tiellä.. Ts. suorallakaan baanalla ei äärettömyyksiin ihan päästä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei, koska taaempi auto vähentää downforcea edelläajavan peräosasta.
Olen ajatellut että tuo johtuu lähellä ajamiseen liittyvästä tönimisestä, ei itse lähellä ajamisesta. Joka tapauksessa varmasti enemmän se edelläajava vaikuttaa takana-ajavaan, kuin takana ajava edellä ajavaan. Kimin luulis hanskaavan nuo perän irtoamiset...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3358
Sijainti
Lahti
Eikä pidä unohtaa sitäkään, että taitava imussa ajaja säästää niin polttoainetta kuin renkaitakin. Kovaa ja kylmänrauhallista päätä se letkakaahailu joka tapauksessa vaatii. Vauhtia on kuitenkin ihan riivatsalosti, ja muiden ajotaitoon on luottaminen jottei ala ylimääräisiä veivaamaan.

Joihinkin kimurantteihin kohtiin on imussa ajettaessa osattava ajaa ns. sokeasti, koska rataa ei edessään juurikaan näe. Siinä nokan edessä saattaa olla vaan parin auton peräluukut ja rivi mainoksia:dunno:

Kilpamuotona se on tietysti oma taiteenlajinsa. Niin kuin tietysti kaikki muutkin, jopa traktorin vetäminen. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen ajatellut että tuo johtuu lähellä ajamiseen liittyvästä tönimisestä, ei itse lähellä ajamisesta. Joka tapauksessa varmasti enemmän se edelläajava vaikuttaa takana-ajavaan, kuin takana ajava edellä ajavaan. Kimin luulis hanskaavan nuo perän irtoamiset...
Tietenkin takana tuleva hyötyy enemmän, mutta tämä keskustelu lähti anonin kommentista "Itselläni on mielikuva että letkoissa mentäisiin kovempaa kuin yksin?" Sitä tässä on vain yritetty selventää. Letkoissa mennään lujempaa, koska edelläajavaKIN hyötyy.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sitä tässä on vain yritetty selventää. Letkoissa mennään lujempaa, koska edelläajavaKIN hyötyy.
Varmastikin mennään kovempaa, mutta eipä näy selvennetyn miten paljon. Ihan vain pikkuriikkisen, vai vähän isomminkin. Takana tulevan imuapu on selviö ja joutuvat nostelemaan elleivät kärkeen halua.

Nascaria enemmän seuranneilta haluaisin kysyä, että onko tuo kärjessä ajaminen sellaista mitä pitäisi pyrkiä välttämään, että jos siinä jotenkin joutuu tekemään enemmän töitä esim. renkaiden kustannuksella? Niinkuin fillarikisoissa kärjessä ajamalla harvemmin voittaa kokonaiskisaa. Tai sitten niinku moottoripyörissä joskus, että voiton ottaa se joka taktikoi itseleen viimeisen ohitusmahdollisuuden?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmastikin mennään kovempaa, mutta eipä näy selvennetyn miten paljon. Ihan vain pikkuriikkisen, vai vähän isomminkin.
Riippuu niin paljon olosuhteista (erityisesti radasta), ettei tuohon edes ole yksiselitteistä vastausta. Vähänkään pidemmillä ovaaleilla etu on silminnähtävä. Superspeedwayllä merkitys on niin suuri, että niillä tehdään yhteistyötä eri tallien kesken. Siinä määrin, että kilpailijatiimien kanssa jopa jutellaan radiossa sovittaessa yhteistyöstä.
Nascaria enemmän seuranneilta haluaisin kysyä, että onko tuo kärjessä ajaminen sellaista mitä pitäisi pyrkiä välttämään, että jos siinä jotenkin joutuu tekemään enemmän töitä esim. renkaiden kustannuksella? Niinkuin fillarikisoissa kärjessä ajamalla harvemmin voittaa kokonaiskisaa. Tai sitten niinku moottoripyörissä joskus, että voiton ottaa se joka taktikoi itseleen viimeisen ohitusmahdollisuuden?
Ainakin kärjessä on pienin riski joutua kolarin tahattomaksi uhriksi. Kannattaa siis olla kärkiporukassa, vaikkei johtaisikaan. Varikkokäyntejä on sen verran usein, että renkaita kyllä pääsee vaihtamaan tarvittaessa. Tärkeintä on hoitaa taktinen puoli siten, että on lopussa pelipaikoilla autolla, joka on riittävän nopea taistelemaan voitosta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Eniten kisaa johtanut kuski saa myös extrapisteitä, joten senkin takia kannattaa olla kärjessä.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Tietenkin takana tuleva hyötyy enemmän, mutta tämä keskustelu lähti anonin kommentista "Itselläni on mielikuva että letkoissa mentäisiin kovempaa kuin yksin?" Sitä tässä on vain yritetty selventää. Letkoissa mennään lujempaa, koska edelläajavaKIN hyötyy.
Tässä on itselläni vähän wapun touhuja ollut etten ole ehtinyt etsimään netin syövereistä kuinka kierrosajat menevät aika-ajoissa (yksin) vs. kisassa (muitakin radalla). Jos tosiaan on niin että jonossa mennään kovempaa niin silloin rataennätyskin on varmaan ajettu jonossa, joka nostaisi edelleen Kimin suorituksen arvoa.

Vaikka on vielä muutama tunti lakin päähän laittoon niin jo tässä vaiheessa iltaa hyvää Wappua kaikille!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Viimeksi muokattu:

Kaasujalka

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
67
Sulle ilmeisesti tutumpi asia... Vaikuttaako se siis etummaisen auton takasiiven takanaolevaan ilmaan, vai jo sinnekin ilmamassaan joka "törmää" takasiipeen edestäpäin?

E: http://www.youtube.com/watch?v=Gj0mBGYcjdM
Tällä tajusi jotain, eli miten ilma jatkaa heti takasiiven jälkeen...

Ja tämmöinenkin oli:
http://www.youtube.com/watch?v=z-IlgOx6MoQ
Heh. Olin just laittamassa samat videot tänne :)

Tässä esimerkki kuinka paljon tuo vaikuttaa nopeuteen radalla jossa ei tarvitse hiljentää mutkiin: http://www.youtube.com/watch?v=FkbNNrPtI-E
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikea kuvitella Kimiä kiittelemässä ensimmäiseksi about tusinaa sponsoria (ja ensimmäiseksi M&M-karkkeja) saavuttamastaan voitosta, kuten Kyle Busch juuri päättyneen Richmondin kisan jälkeen teki. Vaikka Amerikan meiningistä sanoikin pitävänsä.

Richmondin 3/4 mailin ovaalilla muuten ei juurikaan nähty peesaamista (ainakaan jälkimmäisellä puolikkaalla jonka näin). Vaatinee siis pidemmän/nopeamman ovaalin jotta siitä on merkittävää hyötyä.

-Edit- :eek: Pahoittelut spoilauksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Richmondin 3/4 mailin ovaalilla muuten ei juurikaan nähty peesaamista (ainakaan jälkimmäisellä puolikkaalla jonka näin). Vaatinee siis pidemmän/nopeamman ovaalin jotta siitä on merkittävää hyötyä.
Likainen ilma vaikuttaa myös näihin autoihin sen verran, että peesaushyötyä saa vain kisoissa, joissa on kuristin käytössä.

Tästä toikista on näköjään tullut NASCAR-toikki, kun tätä ei voi lukea ilman että spoilaantuu kisan lopputuloksesta. ;)
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Vaikka on vielä muutama tunti lakin päähän laittoon niin jo tässä vaiheessa iltaa hyvää Wappua kaikille!
Lakki, lepo, lakki, lepo. LAKKI! Päähän. Noinko se meni?


-Edit- :eek: Pahoittelut spoilauksesta.
Todennäköisesti ainakin kaksi ihmistä Suomessa voisi teoreettisesti spoilaantua kuin spoileri tuosta tuloksesta, mikäli sattuisivat juuri nyt tähän aikaan, juuri tähän kanavaan, ja juuri tähän mediaan osumaan, ja lukemaan viestisi ajatuksella. Eli maximissaankin kaiken osuessa kohdalleen noin 0,00004 prosentin spoilaantumis todennäköisyys koskien Suemea.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Likainen ilma vaikuttaa myös näihin autoihin sen verran, että peesaushyötyä saa vain kisoissa, joissa on kuristin käytössä.
Ei se nyt ihan noinkaan ole, vaikkakin hyöty on selkeästi suurin kuristinradoilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös