Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
:DKumma. Mäkin kattelin että olisko vähän laihtunu. Kertooko tuo nyt sitten mistään. Ehkä nuo hallusinaatiot on vaan epätoivoa tai jotain.
Sillä vaan ei ole enää rahaa millä syödä. Sen takia hakusessa onkin työpaikka, jossa saa palkkaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Milloinkohan aloit seuraamaan F1:ä? Meinaan Montoyaa kyllä pidettiin ihan huippukuskina ENNEN kuin oli Kimin tallikaveri. Monacon 2005 aikoihin varikolla sitten olikin jo vitsinä, että tule McLarenille Kimin tallikaveriksi ja tuhoa F1-urasi... Montoya oli Alonson yläpuolella F1-hierarkiassa vielä tuolloin.

Ja Kimi oli tosiaan valmis menemään Schumin tallikaveriksi Ferrarille.

Muutoin Kimin osalta ei voida sanoa juuta tai jaata tallikaverin valitsemisesta tai siihen vaikuttamisesta.

Alonsosta sen sijaan on selvästi havaittavissa että ei kestä kunnollista tallikaveria. Vain yksi sellainen on hänellä urallaan ollut, sekin rookie, ja lähti lipettiin heti kun pääsi.
Pidettiin ja pidettiin. Minä en ainakaan muista siitä puhuttavan uutena Schumina tai Sennana. Toki hyvänä kuskina, mutten muista edes Räikkösen veroiseksi arvostettavan. Kuten joku totesi, tappeli tasapäisesti tusinakuski-Ralfin kanssa, joten näytöt oli siinä.

Kimihän on valmis vaikka mihin vain teidän mielestä, muttemme tiedä tosiasioista.Okei, jos Montoyoa on sinusta niin parhaimmistoa, niin eipä Alonsokaan pelännyt Massaa joka on varmasti aivan Montoyan tasoinen ajaja. Voinemme siis todeta, että Alonso tuhosi Massan uran, johon ei edes Kimi matias pystynyt. Näin ne asiat menee...

E: Kaptah olikin jo vastannut yhdessä lauseessa oleellisen. Tummennettuna minusta oleellinen. Räikkösen jäljiltä Massa näytti aivan kelpo kilpakuljettajalta, mutta Alonson jäljiltä aivan riekaleena. Eikä yksi jousi sitä selitä. Totta kai ajotaidot. Emme huomio auton sopivuutta luonnollisesti, koska Montoyankaan tapauksessa sitä ei oteta huomioon McLaren-uran aikana. Joten voinen kysyä, katsotko sinäkään edelleen F1:siä vai nascaria?
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Heh, eiköhän sen Massan uran tuhonnu se jousi enemmin kuin Alonso :rolleyes:
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
No sanotaanko näin että Massakin voisi tuhota Alonson siellä jos roolit käännettäisiin toisinpäin että Massa saisi Alonsomaisen kohtelun ja Alonso joutuisi Massan asemaan. Uskon että suurin syy Massan vaisuuteen on ihan tuossa täydellisessä kakkoskuskiksi alentamisessa ja sitä kautta turhautuneisuudessa ja luulis että motivaatiokin välillä aika tiukilla kun joutuu kumartelemaan Alonsoa. Kun ennen Alonson saapumista sai kuitenkin tasavertaisen ellei paremmankin kohtelun 2008-2009 kuin Kimi. Ainakin 2008 kun taisteli mestaruudesta niin luonnollisestikin oli ykköskuski loppukaudesta. Kuka tahansa siellä Alonson apurina tällä hetkellä näyttäisi huonommalta mitä oikeasti on. Luulen ma.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18446
Villeneuve ei ottaisi Räikköstä

Turun Sanomat 10.11.2011 08:41:08

Williamsille sen viimeisen maailmanmestaruuden 1997 voittanut Jacques Villeneuve sanelee Raw Neuve -palstallaan F1 Racing -lehdessä, ettei tallipäällikkönä palkkaisi Kimi Räikköstä. – Olen kuullut yhä enemmän puhetta, että Kimi palaisi mahdollisesti Williamsin kuljettajana F1-kisoihin. He ovat tehneet joitain outoja kuskivalintoja kyllä muutenkin viimeisten kymmenen vuoden aikana, joten en kyllä ylläty, jos niin kävisi taas.

– Itse pidän vanhasta käsityksestäni kiinni, että jos olisi tiimipäällikkö ja Kimi kääntyisi puoleeni, en palkkaisi häntä. Tietysti F1:lle olisi loistojuttu, jos Kimi tulee takaisin, mutta en usko, että hän pystyisi pysäyttämään Williamsin laskevaa spiraalia, Villeneuve vuodattelee.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/275789.html
Howett pitäisi Williamsia riskisiirtona Räikköselle

Turun Sanomat 10.11.2011 08:47:30

Brysselin koneella Abu Dhabiin keskiviikkona saapui yksi entinen iso formula 1 -johtaja. Toyotan entinen tallipäällikkö John Howett on hakenut uutta ruutua F1-ympyröistä, mutta mitään vakanssia ei ole löytynyt – edes talliyhdistys FOTA:sta.

Howett neuvotteli aikanaan niin Heikki Kovalaista kuin Kimi Räikköstä Toyotan kuljettajaksi. Kovalainen valitsi McLarenin ja Räikkönen siirtyi ralliin. Howett joutui sulkemaan F1-kilpatiiminsä sitten samaan syssyyn, kun Räikkönen oli lopettanut Ferrarilla.

– Sain silloin vaikutelman, että Kimi olisi ollut kiinnostuneempi siitä tarjouksesta kuin hänen managerinsa, Howett sanoo.

Nyt Räikköstä sitten istutetaan Williamsille, joka kilpailukyvyltään on huomattavasti perässä vuoden 2009 Toyotasta.

– Olisihan se iso juttu F1:lle, jos kuudes maailmanmestari tulisi mukaan. Mutta henkilökohtaisesti näen sen kyllä tietynlaisena riskinä Kimille.

– Epäilen, että Williams ei pysty merkittävästi nostamaan kilpailukykyään tästä vuodesta. Kun me rakensimme Toyotan tiimiä, teimme ensin perustyön ja ryhdyimme värväämään kokeneita huippukuskeja vasta, kun olimme saavuttanneet tietyn kilpailullisen tason. Howett aprikoi.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Heheh. Villeneuve siellä taas tilittää. Noh, mikäs siinä jos ei maailmanmestari ja yksi tunnetuimmista formulakuskeista maailmalla hänelle kelpaisi talliin joka on tällä hetkellä keskikastin heikoimpia. Mutta kohta 40 vuotias Barrichello ja Venezuelainen Pastori varmaan sitten oliskin parempia vaihtoehtoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Villeneuven kommentit nyt ovat ehkä mitä ovat, mutta Howettin puheissa on perää. Ei Williams kyllä välittömästi tuosta nouse miksikään huipputalliksi kun saa moottorit Rellulta. Hyvä jos parempaan keskikastiinkaan. Kuluu ainakin 1-3 vuotta ennen kuin mitään todella hyvää voi odottaa ja sittenkin alkuun kenties pisteitä säännöllisesti.

Räikköselläkin voi kulua jonkin aikaa totuttuun menoon. Kaudella 1989 Williams oli eri asemassa kuin nyt, mutta aikaa kului silloinkin ongelmien ratkaisuihin. Toki Brawnin ja kauden 2009 jälkeen mikä tahansa mahdotonkin voi olla mahdollista. Sen jälkeen en ole yllättynyt monestakaan asiasta. Vaikka toki Brawninkin auton suunnitteli ja kehitti Hondan osasto.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
E: Kaptah olikin jo vastannut yhdessä lauseessa oleellisen. Tummennettuna minusta oleellinen. Räikkösen jäljiltä Massa näytti aivan kelpo kilpakuljettajalta, mutta Alonson jäljiltä aivan riekaleena. Eikä yksi jousi sitä selitä. Totta kai ajotaidot. Emme huomio auton sopivuutta luonnollisesti, koska Montoyankaan tapauksessa sitä ei oteta huomioon McLaren-uran aikana. Joten voinen kysyä, katsotko sinäkään edelleen F1:siä vai nascaria?
"Tottakai ajotaidot", on se hyvä, että meillä on näitä faktojen laukojia, niin ei tarvitse edes koko sarjaa katsoa. Jos sarjaa taas katsoo, niin Mclarenilla sentään yritettiin tehdä Montoyalle sopivampaa eturipustusta ja oli erilaista etusiipeä sun muuta. Sen sijaan Ferrarilla ängettiin Kimille väkisin Massan ajotyylille sopivaa ripustusta.
Turha esittää jotain F1-tietäjää, jos faktat on noin hukassa/värittyneitä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Villeneuven kommentit nyt ovat ehkä mitä ovat, mutta Howettin puheissa on perää. Ei Williams kyllä välittömästi tuosta nouse miksikään huipputalliksi kun saa moottorit Rellulta. Hyvä jos parempaan keskikastiinkaan. Kuluu ainakin 1-3 vuotta ennen kuin mitään todella hyvää voi odottaa ja sittenkin alkuun kenties pisteitä säännöllisesti.
Tämän vuoden auto oli susi. Agressiivinen perämuotoilu meni överiksi eikä toimi tehokkaasti, samalla tavalla kun Honda epäonnistui joidenkin autojensa kanssa. Perän kun saavat kuntoon ja sitten Renaultin moottorit, niin tuskinpa on mitään syytä miksi eivät ajaisi top-10 sijoille.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Villeneuven kommentit nyt ovat ehkä mitä ovat, mutta Howettin puheissa on perää. Ei Williams kyllä välittömästi tuosta nouse miksikään huipputalliksi kun saa moottorit Rellulta. Hyvä jos parempaan keskikastiinkaan. Kuluu ainakin 1-3 vuotta ennen kuin mitään todella hyvää voi odottaa ja sittenkin alkuun kenties pisteitä säännöllisesti.
Ei välttämättä huipputalliksi, mutta kyllä se sieltä voi nousta yllättävänkin korkealle yllättävän nopeasti. Siihen vaikuttavat ainakin seuraavat seikat:

-Williams on ajanut Cosworthin koneilla, jotka tunnetusti menettävät kuluessaan enemmän tehoja kuin kilpailijat. Uutena niissä on suunnilleen yhtä paljon tehoja, mutta kun kauden aikana saa käyttää vain kahdeksaa konetta niin voidaan helposti laskea että yli puolessa kisoista Williamsilla on ollut käytössä kilpailijoitaan tehottomammat koneet.

-Talli toi tälle kaudelle uuden matalan vaihdelaatikon ja kapean perän. Talli ei täysin ymmärtänyt uuden paketin toimintaa kuin vasta loppukaudesta. Nyt on opittu ja sitä voidaan soveltaa ensi kauden autoon tehokkaasti.

-Tällä kaudella Williams ei lähtenyt EBD-leikkiin mukaan/ei pystynyt hyödyntämään sitä täysin. Ensi kaudella peli tasoittuu tältäkin osalta.

-Kuljettajat. Mikäli Kimi Räikkönen tulee talliin niin tälläkin saralla tapahtuu varmasti muutos parempaan. Rubens Barrichello ei ole koskaan ollut sirkuksen nopeimpia kuskeja ja iän myötä vauhti on vaan hidastunut. Pastor Maldonado taas ei ole ollut edes Rubensia parempi.

-Mike Coughlan. Vaikka miehen ura McLarenilla päättyikin aika ikävissä merkeissä niin hänen toimiessaan pääsuunnitelijana autoilla otettiin useampi voitto. Vaikka yksi mies ei kauheasti vaikuta niin miehellä on varmasti tietotaitoa josta Williams voi hyötyä. Ainakin uskoisin että mies osaa suunnitella auton joka istuu Kimi Räikköselle.

-Williams ei ole pikkutalli. Nyt ei puhuta mistään Virginistä tai HRT:stä vaikka tulokset ovat olleet huonoja. Mahdollisuudet nopeaan nousuun on paremmat kuin esimerkiksi tulevalla Caterhamilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikea uskoa, että noin radikaalien muutosten jälkeen tehtäisiin välittömästi suurta hyppäystä. Toisen kuskin (jos nyt vaihtuu) ja moottorin vaihto tuskin on ihan täysin kitkatonta, ja kun sen yhdistää teknisellä osastolla tapahtuneeseen pyörremyrskyyn, niin tuloksena on tuskin ainakaan jättipottia. Ensi kauden auton suunnitteluvastuu on siirtynyt vauhdissa Coughlanille ja Gillanille.
 

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
Vaikea uskoa, että noin radikaalien muutosten jälkeen tehtäisiin välittömästi suurta hyppäystä. Toisen kuskin (jos nyt vaihtuu) ja moottorin vaihto tuskin on ihan täysin kitkatonta, ja kun sen yhdistää teknisellä osastolla tapahtuneeseen pyörremyrskyyn, niin tuloksena on tuskin ainakaan jättipottia. Ensi kauden auton suunnitteluvastuu on siirtynyt vauhdissa Coughlanille ja Gillanille.
Varmaan näin on. Yksi asia joka muuttuu ja aiheuttaa muutoksia muissa talleissa on Blown Diffusorin käytön kieltäminen. Tämä oli yksi alue, jossa Williams ei täysin onnistunut. Cosworthin pystyi hyödyntämään tätä vain osittain.

Williams ei tee suurta loikkaa kehityksessä 2012 kaudella mutta kärkitallit sen sijaan menettävät blown diffusorin tuoman hyödyn. Periaatteessa siis tallien väliset voimasuhteet olisivat tasaantumassa ensi kaudella. Käytäntöhän on tietty eri asia, mutta ensi kaudella ei ainakaan pysty kikkailemana tällaisilla asioilla. Williamsia ei nyt ainakaan ole moitittu huonosta aerodynamiikan hallinnasta, tällä kaudella tallilla ei vaan ollut samaa downforcea käytössään kuin esim Renault koneita käyttävillä talleilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Juurille palaaminen diffuusorin suhteen voi tuoda tasoitusta, mutta isommilla talleilla toistaiseksi voi olla korvauskeino siihen mahdolliseen menetettyyn etuun nähden. Kimillä etuna kuitenkin olisi toiseen paluun tehneeseen Schumacheriin nähden kuitenkin hieman nuorempi ikä. Itse asiasssa aika paljonkin nuorempi ikä.

Kolme vuotta toki on pitkä aika, mutta toisin kuin Schumi niin Kimi voi sopeutua nopeammin. Mitä tulee tuohon aiempaan tallibudjettiin niin on Williamsilla toki enemmän rahaa kuin HRT:llä tai muilla, mutta tällä hetkellä sillä varmasti on vähiten rahaa vanhoista talleista. Toro Rossokin saa varmasti Red Bullilta käteistä hieman.

Williamsin 100 miljoonan budjetti oli ennätyssuuri kaudella 1992 ja vielä Häkkisen mestaruuskaudella se oli suuren tallin budjetti. Nykyään ja jo 2000-luvun puolen välin jälkeen se on varsin pieni budjetti. Korkeintaan keskitason budjetti.

Ei ole myöskään kuin joitakin vuosia siitä kun tallilla ei ollut kauden jälkeen kuin 16 000 euroa enää tilillä ja mikäli tärkeitä sopimuksia ei olisi tehty niin tiimi olisi ollut konkurssissa. Tämä tilanne tapahtui juurikin BMW:n lähdettyä pois ja kun talli ei hetkeen löytänyt mistään sponsoreita. Tilanne saattoi toki olla myös kauden 2006 jälkeen hieman ennen Toyotan moottoreita.

Toki 2000-luvun puolivälin jälkeen budjetitkin pienenivät hieman kun ei ollut enää mitään Toyotoja kehissä. Ja mitä tulee vielä Williamsin suorituskykyyn niin ajoittain kisan alkuvaiheessa ja kahden kolmanneksen aikaan Williamsit ovat aika lähellä pistesijoja olleet tällä kaudella.

Sitten kun on tullut varikolla käynnin aika ja kisa edennyt kohti loppuaan niin autot ovat Mersun tyyliin huonontuneet jostakin syystä kisan kuluessa. Mikäli nuo ongelmat saataisiin ratkaistuksi niin ensi kaudella jäännöspisteet voisivat olla todellisuutta. Ja ehkä se Hülkenbergin Brasilian suoritus Spassa voisi olla mahdollista jos Kimi ajaisi.

Barrichello on kyllä ollut aikoinaan yksiä nopeimpia kuskeja sarjassa ja vielä kaksi vuotta sitten Brawnilla voitti kisoja ja ilman Jensonin ylivoimaista alkukautta ja vähän parempaa onnea niin Barrichello olisi voinut olla mestari. Tai sitten Vettel. Maldonadokin on ollut mainettaan parempi vaikka Maikkarin kultapojun tönäisemisestä tulleet huutelut tekevät hänet Kostajaksi niin kyllä otteet ajoittain ihan hyviä ovat olleet.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ne jotka odottavat Williamsin edes haastavan Mersua ensi kaudella elävät minun mielestäni pilvilinnoissa.

Mutta keskikasti on sen verran tasainen, että kuudenneksi parhaaksi talliksi on täysin realisista kavuta. En usko toiseen yhtä huonoon kauteen peräkkäin ja Renault'n moottorit ja Kimi kilpakuljettajana on varmasti jonkunlainen parannus. Kaudella 2010 saldo oli 69 pistettä ja kuudes sija, ensi kaudella voitaisiin ajaa samanlaisesta pistemäärästä ja sijoituksesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kuudes sija olisikin jo se maksimisijoitus ensi kaudeksi. Toro Rossolla on ollut hyvä auto jo pidemmän aikaa ja ensi kaudella voi tulla samansuuntainen ja ehkä jopa parempi auto kuin tänä vuonna. Force Indiakin ajoittain on ihan nopea vaikka ei ihan kauden 2009 menoon yllä. Renaultin tai tulevan Lotuksen huonontuminen voi myös tuoda pienen mahdollisuuden onnistumiseen.

Luultavammin sijoitus tulee olemaan ellei mitään ihmeitä tapahdu niin vielä ensi kaudella sijat 7-9 ovat se paikka mistä Williamsin löytää tulostaulukosta kauden jälkeen. Ja se kuudes paikka on se mikäli kaikki menee nappiin ja Kimi todella tuo sitä merkittävää lisäetua talliin. Ja muut tallit kuten Lotus etunenässä kompastelevat.

Kaudesta 2013 ja eteenpäin ei vielä kannata sanoa mitään vaikka auton kyllä sitten pitäisi jo todella olla nopeampi. Muussa tapauksessa Williamsilla ei koita hyvät päivät mikä on sääli. Vaikka onhan Williams pitkän historiansa aikana ollut huonommassakin tilanteessa. Tosin silloin ajettiin eri nimen alla ja eri tilanteessa eri aikakaudella ja jolloin Kozan ja Rosbergin tallipaikat menivät belgialaiseen kaljarahaan.:D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4368
Hyvällä autolla Williamsin on mahdollista taistella valmistajien sijasta 5. joka tarkoittaa jämäpisteitä kisoissa, jokunen top5 sija voi hyvällä onnella tulla(sää/SC). Tämän perustelen sillä että top 4:ssä on Red Bull, Ferrari, Mclaren ja Mercedes nämä tuskin tulevat tekemään floppia ensivuoden auton suunnittelussa, resurssit, panostus ja paine menestykseen on niin suuri varsinkin Mercedeksellä tämän kauden pienen epäonnistumisen jälkeen. Näiden jälkeen sitten tulee se sekalainen seurakunta jossa mukana Force India, Renault, Toro Rosso, Williams ja Caterham yrittää tunkeutua kaikin voimin tähän sakkiin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös