Tiesitkö....

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tiesitkö...

...että tämän kauden sarjassa 25 % kuljettajista tulee Euroopan ulkopuolelta ja 60 % heistä Brasiliasta?

...että viimeksi kokonaan Euroopan ulkopuolinen MM-sarjan mitalikolmikko nähtiin kaudella 1981, jolloin Brasilian Nelson Piquet, Argentiinan Carlos Reutemann ja Australian Alan Jones olivat sarjan kärkikolmikko? Sama trio piti valtaa myös 1980 mutta eri järjestyksessä. Eurooppalaiset jäivät kokonaan ilman MM-mitaleita kausina 1979-1981. Pullonkorkki aukesi kuitenkin komeasti 1982 kun sarjan kymmenen ensimmäistä sijaa miehitettiin vanhan mantereen voimin.

...että jos Mark Webber, Kazuki Nakajima, Nelson Piquet, Rubens Barrichello tai Felipe Massa ei pysty voittamaan maailmanmestaruutta tällä kaudella, tulee 2000-luvusta ensimmäinen laatuaan jolloin kukaan Euroopan ulkopuolinen ei voita mestaruutta. Viimeisin Euroopan ulkopuolinen maailmanmestari oli Jacques Villeneuve vuonna 1997. 2000-luvulla parhaimmillaan ulkoeurooppalaiset ovat saalistaneet kolme maailmanmestaruushopeaa ja neljä pronssia. Mitalikolmikon osalta kaudella 2002 Barrichello ja Montoya olivat toinen ja kolmas.

...että historian pisimmät ajanjaksot ilman eurooppalaista mestaria ovat kaudet 1954-1957 ja 1978-1981? Ensimmäisen neljän vuoden putken katkaisi yhdellä voitolla mestaruuden 1958 voittanut Mike Hawthorn ja toisen putken niinikään yhden voiton mestari Keke Rosberg 1982.

...että eurooppalaiset olivat ahtaalla 1950- ja 1960 -luvuilla: 12 ensimmäisen MM-kauden aikana eurooppalainen kuljettaja voitti mestaruuden vain neljä kertaa! Sen sijaan viimeisten 12 kauden aikana eurooppalaiset ovat vieneet yhtä vaille kaikki tittelit.

...että Aasia lukuunottamatta kaikki maanosat ovat juhlineet mestaruutta: Afrikka 1 (Scheckter 79), P-Amerikka 3 (Hill 61, Andretti 78, Villeneuve 97), E-Amerikka 13 ( Fangio 51, 54-57, Fittipaldi 72, 74, Piquet 81, 83, 87, Senna 88, 90-91), Oseania 5 (Brabham 59-60, 66, Hulme 67, Jones 80).

...että aasialaisista lähimmäksi mestaruutta ovat päässeet Thaimaan Prinssi Bira historian ensimmäisellä MM-kaudella 1950 ja Takuma Sato kaudella 2004, molemmat olivat MM-sarjan sijalla 8. Viimeisin ei-japanilainen aasialaiskuski oli intialainen Narain Karthikeyan kaudella 2005.

...että Euroopan Unionin maista mestaruuteen ovat kyenneet Britannia, Saksa, Suomi, Itävalta, Ranska, Italia ja Espanja? Ja että EU:n ulkopuolisista Sveitsi on ollut lähimpänä MM-titteliä (1974, Clay Regazzoni)?

...että suuren moottoriurheilumaa Ranskan viimeisin GP-voitto on peräti 13 vuoden takaa Olivier Panisin ajamana 1996? Ja että toisen perinteisen F1-maa Argentiinan viimeisin voitto on Carlos Reutemannin ajanjaksolta kaudelta 1981? Myös Australia on hyytynyt, sen viimeisin voitto on Alan Jonesin ja kaudelta 1981.

...että Itävallassa korkattiin historian ensimmäiset voittoshamppanjat Kiinassa voittajatallin kunniaksi? Itävalta on ensimmäinen uusi maa voittotilastossa Irlannin (Jordan 1998) jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
...että tämän kauden sarjassa 25 % kuljettajista tulee Euroopan puolelta ja 60 % heistä Brasiliasta?

...että viimeksi kokonaan Euroopan ulkopuolinen MM-sarjan mitalikolmikko nähtiin kaudella 1981, jolloin Brasilian Nelson Piquet, Argentiinan Carlos Reutemann ja Australian Alan Jones olivat sarjan kärkikolmikko? Sama trio piti valtaa myös 1980 mutta eri järjestyksessä. Eurooppalaiset jäivät kokonaan ilman MM-mitaleita kausina 1979-1981. Pullonkorkki aukesi kuitenkin komeasti 1982 kun sarjan kymmenen ensimmäistä sijaa miehitettiin vanhan mantereen voimin.

...että jos Mark Webber, Kazuki Nakajima, Nelson Piquet, Rubens Barrichello tai Felipe Massa ei pysty voittamaan maailmanmestaruutta tällä kaudella, tulee 2000-luvusta ensimmäinen laatuaan jolloin kukaan Euroopan ulkopuolinen ei voita mestaruutta. Viimeisin Euroopan ulkopuolinen maailmanmestari oli Jacques Villeneuve vuonna 1997. 2000-luvulla parhaimmillaan ulkoeurooppalaiset ovat saalistaneet kolme maailmanmestaruushopeaa ja neljä pronssia. Mitalikolmikon osalta kaudella 2002 Barrichello ja Montoya olivat toinen ja kolmas.

...että historian pisimmät ajanjaksot ilman eurooppalaista mestaria ovat kaudet 1954-1957 ja 1978-1981? Ensimmäisen neljän vuoden putken katkaisi yhdellä voitolla mestaruuden 1958 voittanut Mike Hawthorn ja toisen putken niinikään yhden voiton mestari Keke Rosberg 1982.

...että eurooppalaiset olivat ahtaalla 1950- ja 1960 -luvuilla: 12 ensimmäisen MM-kauden aikana eurooppalainen kuljettaja voitti mestaruuden vain neljä kertaa! Sen sijaan viimeisten 12 kauden aikana eurooppalaiset ovat vieneet yhtä vaille kaikki tittelit.

...että Aasia lukuunottamatta kaikki maanosat ovat juhlineet mestaruutta: Afrikka 1 (Scheckter 79), P-Amerikka 3 (Hill 61, Andretti 78, Villeneuve 97), E-Amerikka 13 ( Fangio 51, 54-57, Fittipaldi 72, 74, Piquet 81, 83, 87, Senna 88, 90-91), Oseania 5 (Brabham 59-60, 66, Hulme 67, Jones 80).

...että aasialaisista lähimmäksi mestaruutta ovat päässeet Thaimaan Prinssi Bira historian ensimmäisellä MM-kaudella 1950 ja Takuma Sato kaudella 2004, molemmat olivat MM-sarjan sijalla 8. Viimeisin ei-japanilainen aasialaiskuski oli intialainen Narain Karthikeyan kaudella 2005.

...että Euroopan Unionin maista mestaruuteen ovat kyenneet Britannia, Saksa, Suomi, Itävalta, Ranska, Italia ja Espanja? Ja että EU:n ulkopuolisista Sveitsi on ollut lähimpänä MM-titteliä (1974, Clay Regazzoni)?

...että suuren moottoriurheilumaa Ranskan viimeisin GP-voitto on peräti 13 vuoden takaa Olivier Panisin ajamana 1996? Ja että toisen perinteisen F1-maa Argentiinan viimeisin voitto on Carlos Reutemannin ajanjaksolta kaudelta 1981? Myös Australia on hyytynyt, sen viimeisin voitto on Alan Jonesin ja kaudelta 1981.

...että Itävallassa korkattiin historian ensimmäiset voittoshamppanjat Kiinassa voittajatallin kunniaksi? Itävalta on ensimmäinen uusi maa voittotilastossa Irlannin (Jordan 1998) jälkeen.
Tulipa taas jännää ja hauskaa nippelitietoa. Näitä lisää! :) :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Normaalikäytännöllä Gilles Villeneuve olisi voittanut mestaruuden 1979.
Noina vuosina kaudet jaettiin kahteen puoliskoon (joista tietty määrä huonoimpia tuloksia jätettiin nettopisteistä huomioimatta): Puoliskot tasan jos kisoja oli parillinen määrä, ja alkupuoliskolle yksi enemmän jos kisoja oli pariton määrä. Poikkeuksena 1979 jolloin alkupuoliskolla oli vain 7, ja loppupuoliskolla 8 kilpailua. Toisinpäin, 8-7, Gilles olisi kerännyt 6 loppupisteisiin laskettavaa nettopistettä enemmän ja niiden turvin voittanut Jody Scheckterin 53-51, ja MM:n.
Jäiköhän tuolloin joku alkukauden alunperin suunniteltu kisa sitten ajamatta...
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Kyllä on mainittava, että pistekäytäntö ennen vuotta 1991 oli minun mielestäni ihan paskaa F1:ssä.
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Tiesitkö...

...että edellisen kerran Williams-autolla numero 1 on kilpailtu vuonna 1998 Jacques Villeneuven toimesta. Todennäköisesti tiesit. Mutta tiesitkö, että häntä edeltänyt kuljettaja, joka ajoi kilpaa Williamsin autolla numero 1 oli Keke Rosberg vuonna 1983, vaikka aikavälillä 1982-1998 Williams-autolla voitettiin kuljettajien mestaruus peräti kuusi kertaa?
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Tästä tulikin mieleen kysymys, että mitä jos maailmanmestaruuteen lopettanut kuljettaja päättääkin palata takaisin F1:iin kesken seuraavan kauden, mutta ei samaan talliin. Esimerkiksi vaikka Prost olisikin kesken kauden 1994 mennyt ajamaan Larroussen autolla (numerot 19-20). Olisiko Prost ajanut numerolla 1 vai 19/20? :confused:
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Tästä tulikin mieleen kysymys, että mitä jos maailmanmestaruuteen lopettanut kuljettaja päättääkin palata takaisin F1:iin kesken seuraavan kauden, mutta ei samaan talliin. Esimerkiksi vaikka Prost olisikin kesken kauden 1994 mennyt ajamaan Larroussen autolla (numerot 19-20). Olisiko Prost ajanut numerolla 1 vai 19/20? :confused:
En ole täysin varma, mutta se olisi ainakin helppoa kun kukaan ei joutuisi vaihtamaan numeroaan.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Tästä tulikin mieleen kysymys, että mitä jos maailmanmestaruuteen lopettanut kuljettaja päättääkin palata takaisin F1:iin kesken seuraavan kauden, mutta ei samaan talliin. Esimerkiksi vaikka Prost olisikin kesken kauden 1994 mennyt ajamaan Larroussen autolla (numerot 19-20). Olisiko Prost ajanut numerolla 1 vai 19/20? :confused:
Numerolla 19 tai 20. Ne on tallikohtaisia vaikka maailmanmestari aina sen ykkösen tiimiinsä mukanaan viekin.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
19/20 todennäköisesti, kun FIA ei ole ymmärtääkseni innostunut vaihtelemaan numeroita kesken kautta yhden kuljettajan sekoilujen takia.
 

JButton7

Well-known member
Liittynyt
5.3.2008
Viestit
637
Hieman harvinaisemmalla kilpailunumerolla 22 tullaan ottamaan kaksi mestaruutta putkeen? :thumbup:
 

JButton7

Well-known member
Liittynyt
5.3.2008
Viestit
637
En kyllä vielä tässä vaiheessa kautta uhois tolla ihan noin paljoo. :D Ottaen huomioon, et vasta 4 kisaa ajettu. :rolleyes:
En toki. Sitä varten laitoinkin kysymysmerkin perään. :) Tuo on vielä pientä kaikkien suomalaisten Kimifanien uhoamiseen nähden ;) Onhan hän jokaiseen kilpailuun lähdettäessä yksi voittajasuosikeista...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tuo on vielä pientä kaikkien suomalaisten Kimifanien uhoamiseen nähden ;) Onhan hän jokaiseen kilpailuun lähdettäessä yksi voittajasuosikeista...
Viime aikoina Kimifaneilla ei kylläkään ole olleet odotukset kovin korkealla, mitä olen lukenut. MTV3:n kyselyissä tosin Räikkönen olisi varmaan voittajasuosikki, vaikka ajaisi Forza Indialla :eek:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
...että Ayrton Senna on ainoa Formula 1 -auton ratissa menehtynyt maailmanmestaruuden voittanut henkilö. Jochen Rindt ei vielä kuollessaan ollut maailmanmestari.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kilpa-auton ratissa taas on menehtynyt kolme muutakin maailmanmestaria (Alberto Ascari, Jim Clark, Denny Hulme).
Hulmehan on sikäli "hauska" tapaus, että kuolinsyy taisi olla sydänkohtaus. Tapahtumapaikkanahan oli siis tuo kilpa-auto.

Siviililiikenne on maailmanmestareista vienyt Farinan ja Hawthornin.
 
Ylös