Tiesitkö....

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9289
:wall:Multa näköjään unohtui Hamilton.:wall: Tosiaankin, neljä kertaa putkeen kakkonen tulokaskaudellaan.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Heidfeld.


PS: Onhan nuita vaikka kuinka... Webber lie kahdeskymmenes ollu..
Ei kuulu kyllä Heidfeld tähän ryhmään. Liekö nuita nyt edes toistakymmentä kuitenkaan...? Tästäpä jollekin iltojen ratoksi selvitettävää ;) (Ja kertoo muuten hyvin paljonko tänne kirjoitetut jutut sitten ovatkaan faktaa ;))

Jännä muuten tuo Alboreto 92: 7, 7, 7, 7, 9, 7, Kesk., 7. Ollut melko seiskapainotteista tuo keskikausi, mahtanut kyrsiä kun pisteet "lähellä".
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9289
..., että Alonso, Hamilton ja Vettel eivät ole olleet kertaakaan samassa kisassa palkintopallilla.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
... että vuosi 1995 oli viimeinen, jolloin kaikkien tallien autoissaan käyttämät numerot eivät välttämättä olleet viime kauden sijoitusten mukaisia (poislukien ettei numeroa 13 ole kenelläkään).

... että autojen numerot määräytyvät valmistajien MM-sarjan mukaan, mutta että mestarin autossa on aina #1 vaikka hän vaihtaisi tallia. Tällöin edelliskauden valmistajien mestaruuden voittanut talli käyttää numeroita 3 ja 4.

... että Ricardo Teixera on ensimmäinen afrikkalainen kuljettaja F1-tallin listoilla sitten Alan van der Merwen vuodelta 2005. van der Merwe oli BAR:n testikuljettaja ja Teixera on Lotuksen. Sitä aiemmin vuonna 2001 Tomas Scheckter oli Jaguarin testikuljettaja.
 

HH

Well-known member
Liittynyt
17.2.2003
Viestit
126
Onko vielä se sääntö, että jos mestari lopettaa, niin hänen tilalle tullut kuljettaja joutuu ajamaan numerolla 0?

Kaudella 1994 on viimeksi nähty nolla-auto radalla (Damon Hill). Ja oliko se niin että Senna ei suostunut ajamaan sillä numerolla?
 
Viimeksi muokattu:

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Onko vielä se sääntö, että jos mestari lopettaa, niin hänen tilalle tullut kuljettaja joutuu ajamaan numerolla 0?

Kaudella 1994 on viimeksi nähty nolla-auto radalla (Damon Hill). Ja oliko se niin että Senna ei suostunut ajamaan sillä numerolla?
"Who wants to be a zero? I take the number two, thank you" sanoi Alain Prostkin.

Tuosta säännöstä sitten en tiedä, kun vuoden 93 jälkeen mestaruuden voittanut kuljettaja on ajanut seuraavallakin kaudella. Uskoisin silti, että tuollaisessa tapauksessa ei numeroa yksi anneta kenellekään nykypäivänäkään.

Onkohan muuten mestarin talli ottanut aina numerot 1 & 2, liekö ollut pakollistakin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14481
Ennen kautta 1973 f1:ssä numerointi oli varsin erikoista. Kautta aikain ensimmäisessä kilpailussa Silverstonessa 1950 numerot jaettiin edellisen kauden epävirallisen mm-sarjan mukaan. Fangio sai numeron yksi ja tuleva mestari Farina numeron 2 ja muut sijoituksien mukaan. Sittemmin loppukauden kilpailunumerointi oli vapaata järjestäjän omien ehtojen mukaan. Kaudella 1951 lyötiin lukkoon mestaruusnumerot eli 1 ja 2 joita oli oikeus käyttää jos halusi. Farina ei halunnut käyttää numeroa 1 vaan halusi vapaasti valita numeron.

Numerosekoilu ennen kautta aiheutti pientä hämmennystä. Lopulta numero 1 pidettiin voimassa ja numero 2 vapautettiin sääntöpakosta. Mestarin numeron pitoa kuitenkin muutettiin siten, että sen voisi saada radan edelliskauden voittaja, hallitseva mestari, ensimmäinen kilpailuun ilmoittautunut kuljettaja tai järjestäjien määrittämä suosikkikuljettaja. Järjestäjillä oli oikeus päättää numerosta yksi ja lopullisen sanan päättäisi mestari.

Mestarin halutessa yksinoikeuden numeroa eivät saisi muut sitä pitää, mutta mestarin kieltäytyessä numeroa 1 sai käyttää vapaasti muutkin. Mestarin piti päättää yksinoikeudesta ennen kauden alkua. Ilman sitovaa yksinoikeutta mestari ei saisi käyttää numeroa 1 yksinoikeudella vaikka olisi aloittanut sillä kauden avauksessa. Näillä periaatteilla mentiin käytännössä kauteen 1973 saakka pienin muutoksin. Kaudella 1954 Alberto Ascari otti ensimmäisenä ajajana yksinoikeuden ja muilta kiellettiin sen pitäminen. Kiellolla ei ollut väliä kun Lancia ei saanut autoa valmiiksi kisoihin.

Kaudella 1959 Hawthornin kuoltua mestaruusnumero vähäksi aikaa jäädytettiin f1:ssä, mutta sittemmin sääntö kumottiin ja numero annettiin Jean Behralle. Myöskään moninkertainen mestari Fangio ei juuri pitänyt numeroa 1 autossaan. Vuosien varrella säännöt vaihtelivat ja hallitsevat mestarit pitivät numeroa enimmäkseen vapaana. Ensimmäinen valtavirran mies oli Phil Hill joka piti numeroa 1 varsin usein. Kaudella 1963 ATS:lle mies halusi ensimmäisenä numeron 1 kun Graham Hill oli kieltäytynyt sen yksinoikeudesta. ATS:n katastrofin paljastuessa Hill ei halunnut pitää numeroa 1 koska sen arvo tahriutuisi häntäpään autolla.

60-luvun lopulla TV:n ja sponsorien sanellessa arvot alkoivat muuttua pikkuhiljaa. Kaudella 66 ja 67 Jack Brabham piti numeroa 1 usein ja Denny Hulme numeroa 2. Kauden 1968 aikana Hill piti numeroa 1 Monacossa. Hill oli muutenkin Monacon suosikkikuljettaja. Vähitellen 70-luvun alussa seurannan kasvaessa numerointia alettiin vakavasti pohtia uudelleen. Autoja oli hankala seurata radalla ja vain kypäristä tiesi missä ajajat milloin menivät.

Mestarit olivat jo usein 70-luvun alkuun mennessä pitäneet numeron muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ja mestarin tallikaverit myöskin. Kauden 1971 lopulla päätettiin asioista jotka lyötiin lukkoon kauden 1972 alussa. Kaudella 1973 siirryttäisiin ennaltamäärättyyn numerointiin. Uudistus ei toteunut ajoissa ja vielä alkukauden kisoissa mentiin tutulla kaavalla. Kaudella 1973 Zolderin kisasta eteenpäin esiteltiin uusi numerointi joka annettiin sattumanvaraisesti Mestarille ja toiselle kuljettajalle ja muille annettiin sattumanvaraiset muut numerot. Tyrell sai esimerkiksi numerot 5 ja 6. Monacossa 1973 päätökset lyötiin lukkoon.

Omituisuuksia vuosien varrella nähtiin sillä Jody Scheckter ajoi numeroa 0 kun järjestäjiltä ei muuta numeroa löytynyt ja numeroa 13 ei haluttu käyttää epäonnen luvun maineen takia. Moises Solana ajoi kerran ja numerosäännön tultua voimaan kaudella 1974 Divina Galica ajoi kaudella 1976 ylimääräisenä numerona 13:sta. Kaudella 1974 uudistettujen numerosääntöjen tultua pakollisesti voimaan oli noloja tilanteita sillä Jackie Stewart oli lopettanut ja Francois Cevert kuollut.

Numerot 1 ja 2 meinattiin jäädyttää ja tilalla olisi ollut 0 ja 3. Lopulta tallien ylimääräisessä kokouksessa ennen kauden alkua päätettiin imagosyistä numerot 1 ja 2 luovuttaa Lotuksille. Numerot 3 ja 4 annettiin Tyrelille. Numero 0 määrättiin siitä eteenpäin mestarin korvaavalle ajajalle ja numero 1 jäädytettäisiin ilman mestaria sillä ajamassa. Toki muiden numerojen löytyessä numeroa 0:a ei tarvinnut käyttää.

Aluksi sitä meinattiin käyttää Scheckterille koska Jody oli ajanut numerolla 0 edellisellä kaudella. Tallikaveri olisi saanut numeron 4. Numero 3 olisi annettu voittavan tallin toiselle kuljettajalle ja numero 2 voittavan tallin ykkösmiehelle. Kaudesta 1974 eteenpäin ne annettiin sijoitusten mukaan edeltävällä kaudella ja mestaritalli käyttäisi numeroa 1 ja 2. Kaudella 1976 kiellettiin numero 13 epäonnisena numerona sarjasta.

Näinä vuosina kolmannet ajajat saivat käyttää vapaavalintaista korkeaa numeroa. Williamsin ensimmäinen vakituinen testikuljettaja Jonathan Palmer käytti numeroa 42 Brands Hatchissa 1983. Sitten joillekin talleille juurtuivat samat numerot vuosikymmeniksi koska ne eivät voittaneet mestaruutta.

Joillakin ne vaihtuivat ja poistuivat vuosien myötä. Kaudella 1985 päätettiin myös, että mestarin korvaava ajaja mestarin kuuluessa sarjaan saisi myös ajaa numerolla 1 Watsonin ajettua Laudan tilalla yhden kilpailun. Numeroa 0 käytettiin kausilla 1993 ja 1994 uudelleen. Kaudella 1996 muuttuikin sitten numerojärjestys ja se on pysynyt näihin päiviin asti. Numeron 0 käyttösääntöä ei tietääkseni ole peruttu joten jos mestari häipyy sarjasta niin ilmeisesti mestaritalli käyttää numeroja 0 ja 2.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14481
Ennen Watsonin ajoa Laudan tilalla kaudella 1985 ei ollut erikoista sääntöä mestarin korvaavien ajajien numeroista. Luultavasti numerolla 1 olisi saanut ajaa, mutta mikäli se olisi kielletty niin numerovalinta olisi ollut vapaa tai auton numero olisi ollut 0.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14481
Leo Kinnunen käytti kaudella 1974 vapaavalintaisia numeroita kilpailuissaan. Numerot olivat 23, 43 ja 44. Numero 23 AAW:n väreissä ja Coltin sponsoroimana ajoi ainoan kilpailun Anderstorpissa 1974. Muista kisoista auto karsiutui.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
...että Williamsin PR-osasto aluksi valehteli Damon Hillin syntymavuodeksi 1962 salatakseen sen kuinka vanha Damon todellisuudessa oli. Asia paljastui, kun alkoi löytyä valokuvia, joissa vauva-Damon oli 1960 kuolleen Wolfgang von Tripsin sylissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei toki Williamsin PR-osasto, vaan Damon Hill itse kymmenkunta vuotta aiemmin. Syntymävuosi ei varsinaisesti ole ongelma F1-paikan jo varmistuttua, mutta se voi olla haaste pienemmissä luokissa sponsorien ja tiimipaikan etsinnässä. Roland Ratzenberger teki samoin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18420
Että suomalaisneitokainen Minna Ylimaa oli Toyota (2002) ja Williams (2003) F1-tiimien PR-emäntä.

Että suomalaiskokki Marko Nurminen työskenteli Jaguarin F1 tiimissä kaudella 2001.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
...Mark Webber oli vasta neljäs kuljettaja F1-historiassa, joka on sijoittunut neljä kertaa peräkkäin samalle sijalle voittoputket poislukien.
Webber vetänyt jo tälläkin kaudella neljä kertaa neljänneksi. :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9289
Williamsin eilen päättynyt voitoton putki on F1-historian toiseksi pisin. Espanjan GP oli 132. sitten edellisen voiton. Yksi kisa tosin noista on jäänyt väliin, se kuuluisa Indianapolis.

Ligierillä vastaava luku on 231 ennätysputkessaan, joka alkoi Kanadasta 1981 ja loppui Monacoon 1996. Väliin jäi seitsemän kisaa, 1982 Imola ja 1985 Etelä-Afrikka boikotointiin, 1987 Brasilia moottorien puutteeseen sekä neljä kisaa vuosina 1988 ja 1989, kun molemmat tallin kuskit karsiutuivat.

Mukaan on siis laskettu vain ne kisat, missä talli on mukana. Näin ollen Renault'n, Hondan ja Mercedeksen putkiin ei ole laskettu vuosikymmen(i)en poissaoloja.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
että Lontoon olympialaisissa oli hevonen nimeltä Damon Hill.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
että McLarenilla työksentellee insinöörinä Tom Stallard, joka on voittanut Pekingin olympialaisista hopeaa soudussa kahdeksan hengen veneessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14481
että Ruotsin jääkiekon B-maajoukkueen riveissä pelaa Michael Schumacher niminen nuori mies.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
...että Spa-Francorchampsin radalta on vain noin 7-8 km paikkaan jossa tehtiin tehtiin toisessa maailmansodassa Malmedyn verilöyly. :nope:
 
Ylös